Fast nja, att ta körkortet för att en person anses olämplig att köra bil är ju annorlunda än att döma en person för drograttfylla för att man mäter ”fel” substans. Nu är det här ett område jag inte har koll på, men om jag utgår från att det
@durachiny skriver stämmer (låter fullt rimligt utifrån den kunskap jag har) så dömer man ju då en person för ett brott den egentligen inte begått. En person med alkoholmissbruk kan ju som sagt bli av med körkortet för att den anses olämplig att köra bil, men den döms ju inte för rattfylla om den inte kör bil med alkohol i blodet. På samma sätt vore det ju då rimligt att göra samma med THC, mät den aktiva substansen för att döma personen för drograttfylla. Påträffas annat spår kan man absolut ta körkortet, men att döma för drograttfylla blir ju skevt om personen inte har något i blodet som faktiskt påverkar körförmågan just då.
Det handlar ju inte om att fria folk, utan om att döma för rätt saker. Jag uppfattar att det är vad durachiny är ute efter, och det är ju något vi borde sträva efter oavsett vilken typ av brott det gäller.