Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Det är 22april 1
Fast det stämmer ju inte. Hade folk enbart varit ute efter smaken hade de flesta druckit alkoholfritt. Vågar påstå att extremt få som dricker lite/måttligt fixar ett blindtest med alkoholhaltig och alkoholfri öl (folk fixar ju inte ens blindtest med rött och vitt vin…). Redan låga nivåer av alkohol ger ju en lugnande/avslappnande effekt, långt innan man får nåt rus/fylla, och den uppskattas nog av många som även bara tar nåt glas emellanåt och är långt ifrån nåt riskbruk. Samma typ av effekt kan man få av exempelvis cannabis, så det är inte alls nödvändigtvis ett rus alla är ute efter.
Alkoholfr Öl har blivit väldigt mycket bättre de senaste åren som tur är
MEN
Har du provat den alkoholfria snapsen som systemet saluförde för några år sedan och den alkoholfria GT de hade för ett tag sedan?
Det gjorde nämligen jag.
Och blev väldigt besviken. Snapsen var i stort sett menlös och GTn inte mycket bättre.
Den dag de uppfinner en god whisky och rom med lite hetta i kommer få vara gladare än jag.
Men tills blir det äkta vara

Det är 22april 1
Alkoholfr Öl har blivit väldigt mycket bättre de senaste åren som tur är
MEN
Har du provat den alkoholfria snapsen som systemet saluförde för några år sedan och den alkoholfria GT de hade för ett tag sedan?
Det gjorde nämligen jag.
Och blev väldigt besviken. Snapsen var i stort sett menlös och GTn inte mycket bättre.
Den dag de uppfinner en god whisky och rom med lite hetta i kommer få vara gladare än jag.
Men tills blir det äkta vara
Nä, men jag tror inte så många som inte uppskattar att bli påverkade utan bara dricker nåt glas för smakens skull brukar dricka snaps på fredagkvällen till middagen. ;) Jag säger inte att allt funkar att byta ut till alkoholfritt, men hade folk verkligen bara velat ha smaken men inte alkoholen hade betydligt fler i betydligt större utsträckning druckit just alkoholfritt.

Jo men som i mitt fall, med öl. Jag är en ölälskare. Njuter av att ta en finöl och tycker att det är svingött. Jag tycker alkoholfri öl är jättegott också, men - det är verkligen inte samma sak. Märks tydligt att det saknas "skjuts" i den, eller vad man ska säga. Eftersmaken är en helt annan.
Vad det gäller vin skulle jag säkert kunna blanda ihop vitt och rött, 100%, men har svårt att tro att jag inte skulle kunna känna skillnad på alkoholfritt vs alkohol även där.

Och givetvis vet jag att man inte ser på alla att de rökt. Jag har garanterat träffat många drogpåverkade i mitt liv där jag inte haft en aning - precis som alkoholpåverkade.
Men jag tycker absolut jag märker mer på folk jag träffar som rökt en joint, än folk som tagit en öl eller två, att de uppträder påverkat. Stöter ju på en del av både den ena och den andra sorten.
Eller hur, tycker det finns god alkoholfri öl men ofta faller den liksom platt när man sväljer på nåt sätt.

Fast det stämmer ju inte. Hade folk enbart varit ute efter smaken hade de flesta druckit alkoholfritt. Vågar påstå att extremt få som dricker lite/måttligt fixar ett blindtest med alkoholhaltig och alkoholfri öl (folk fixar ju inte ens blindtest med rött och vitt vin…). Redan låga nivåer av alkohol ger ju en lugnande/avslappnande effekt, långt innan man får nåt rus/fylla, och den uppskattas nog av många som även bara tar nåt glas emellanåt och är långt ifrån nåt riskbruk. Samma typ av effekt kan man få av exempelvis cannabis, så det är inte alls nödvändigtvis ett rus alla är ute efter.

Skämtar du?
Jag hade gärna druckit alkoholfritt vin, är inte ute efter alkoholen i sig med det är ju odrickbart tyvärr. Menar du på allvarligt att ”folk” inte fixar ett blindtest? Samt inte kan skilja mellan rött och vitt vin? Vad är detta för typ av folk du syftar till? 😅
Jag dricker inte all typ av vin, är ganska kräsen med vad jag gillar. Har förståelse för att alla inte är lika kräsna, men detta låter helt orimligt såvida man inte har ngt allvarligt medicinskt fel på lukt/smak

Skämtar du?
Jag hade gärna druckit alkoholfritt vin, är inte ute efter alkoholen i sig med det är ju odrickbart tyvärr. Menar du på allvarligt att ”folk” inte fixar ett blindtest? Samt inte kan skilja mellan rött och vitt vin? Vad är detta för typ av folk du syftar till? 😅
Jag dricker inte all typ av vin, är ganska kräsen med vad jag gillar. Har förståelse för att alla inte är lika kräsna, men detta låter helt orimligt såvida man inte har ngt allvarligt medicinskt fel på lukt/smak
Finns trick att ta till som lurar. Det är mer som sitter annorstädes än lukt och smak än vi tror.

https://www.expressen.se/allt-om-vin/lar-dig-om-vin/skilja-pa-rott-och-vitt-vin-svarare-an-du-tror/

Jag tror att de flesta har betydligt lättare att skilja ut alkoholfritt från 10% alkoholinnehåll-vin, än att säkert skilja rött från vitt.

Finns trick att ta till som lurar. Det är mer som sitter annorstädes än lukt och smak än vi tror.

https://www.expressen.se/allt-om-vin/lar-dig-om-vin/skilja-pa-rott-och-vitt-vin-svarare-an-du-tror/

Jag tror att de flesta har betydligt lättare att skilja ut alkoholfritt från 10% alkoholinnehåll-vin, än att säkert skilja rött från vitt.

nu dricker jag iofs bara ekade rödviner men det låter orimligt även om man skulle servera en halvljummen ekig chardonnay vid blindtest 😅

Okej kan lika gärna återgå till grundfrågan och besvara den.
Nej jag hade nog inte kunnat ha en relation med ngn som tar droger på regelbunden basis. Hade inte velat ha en relation med en rökare heller (ok vid enstaka tillfälle möjligen). Hade undvikit ngn med grava alkoholproblem också. Däremot hade jag nog undvikit en nykterist också faktiskt. Vill gärna dela intresse för god mat och vin med en partner. Att partnern inte vill ”fest-dricka” och dricker måttligt är däremot helt rimligt såklart.

Jag dricker vin utifrån situation, har aldrig druckit ett gott alkoholfritt vin och det kanske finns något jag kan tycka är gott, men jag vill ju veta om det är ett tungt rödvin till höstgrytan eller en god Alcase jag har i glaset. Likaså när det gäller öl, jag dricker inte lätt- eller folköl utan tar hellre vatten till maten. Exet och jag testade gärna olika sorters öl och Trapistölerna faller mig inte på läppen men gärna en god ale till maten. Jag dricker inte öl som sällskapsdryck och sedan många år inte alls, men skulle jag t ex ta en öl till indisk mat så blir det en ale.

Men jag håller ju inte med dig om att det bara handlar om att jaga brukare.
Jag kan ju säga att de allra flesta jag träffar på som åker dit för drograttfylla definitivt inte ska vara ute och köra.

Men absolut, du är definitivt mer påläst än mig vad det gäller metaboliter och grejer. Det är jag 100% villig att erkänna och du har säkert rätt.
Jag har ju dock skrivit att det finns i blodet, inte något om hur mycket av det som ska finnas där.
Jag vet faktiskt inte hur det är med alkoholen där? Försvinner den helt ur kroppen inom något dygn med tanke på att det inte ger utslag på blodprov, eller är det då att man inte testar för samma saker?
Där har vi ju 0,2 promille. Men det sjunker ju snabbt ner till 0.

Jag tycker definitivt att du låter som att du är väldigt liberal när det gäller användandet av droger, eller iaf cannabis. Och det är helt okej, vi kommer aldrig tycka samma. Men jag tycker inte narkotika och bilkörning hör ihop iaf. Inte alkohol och bilkörning heller för den delen.

Sen tycker vi ju uppenbarligen att olika saker är olika viktiga. Du är uppenbart mer påläst om aktiva substanser, metaboliter osv.
Det jag behöver veta är att testar du positivt är du i lagens mening drograttfull, och det får jag förhålla mig till.
Har du provat cannabis i någon form? Jag kan lova att du inte är påverkad i en vecka, och när effekten är slut då är den slut. Inte som med alkohol och bakfylla. Jag har provat flera vanligt förekommande droger (cannabis, extacy, amfetamin och kokain) när jag var ung och dum och cannabis är verkligen det som ger minst effekter efteråt, alkohol inkluderat. Jag gillar inte effekten något vidare och hade inte använt om det blivit lagligt, men tycker att man bör fundera varför något är olagligt och särskilt om det kanske handlar om moral snarare än trafiksäkerhet.

Alkoholkonsumtion syns btw också i blodet. Och många läkemedel, långt efter att de slutat ha effekt.

Senast ändrad:
Har du provat cannabis i någon form? Jag kan lova att du inte är påverkad i en vecka, och när effekten är slut då är den slut. Inte som med alkohol och bakfylla. Jag har provat flera vanligt förekommande droger (cannabis, extacy, amfetamin och kokain) när jag var ung och dum och cannabis är verkligen det som ger minst effekter efteråt, alkohol inkluderat. Jag gillar inte effekten något vidare och hade inte använt om det blivit lagligt, men tycker att man bör fundera varför något är olagligt och särskilt om det kanske handlar om moral snarare än trafiksäkerhet.

Alkoholkonsumtion syns btw också i blodet. Och många läkemedel, långt efter att de slutat ha effekt.

Jag säger inte att man är påverkad efter en vecka. Och nej, jag har inte provat - kommer inte göra.

Jag har bara sagt det KAN vara positivt i blodet efter en vecka, och garanterat lär vara det i pisset.

Metaboliterna som man hittar i urin och blod efter cannabisbruk är ju dessutom inte olagliga i sig. Skulle jag ha metaboliter i fickan så skulle ingenting hände, hittar man det i urin eller blod så är det helt plötsligt ett brott. Utöver själva frågan om ifall eget bruk ska vara ett brott öht (rätten till sina egna kropp etc) så finns det en hel faktorer som rent rättstatsmässigt är problematiska, t.ex. hur rättväsendet inte behöver påvisa uppsåt utan bevisbördan är negativ för den som påträffas med substans i blodet (fått i sig substans utan att ha varit medveten om det alternativ mot sin vilja).

På tal om vad man "får" och inte får köra med - såhär beskrivs en av mina tabletter i Fass:

"Körförmåga och användning av maskiner​

Vid behandlingen med oxascand kan reaktionsförmågan nedsättas och du kan uppleva biverkningar som t ex yrsel, dåsighet, hallucinationer och aggressivitet vilket kan påverka din förmåga att framför fordon eller använda maskiner.

Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt uppmärksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar."

För mig framstår det som helt orimligt att en tydligen inte skulle kunna sätta sig och framföra ett fordon flera dagar efter att man har rökt cannabis, om man jämför med många (inte bara ovan benzo) preparat som skrivs ut dagligen i vården. Och nej, det var inte alls svårt att få det utskrivet, kan jag intyga.

För mig är det just det här. Någon använder substanser för att slappna av. Istället för att bara sätta sig ner och slappna av. Och tänka eller skratta. Eller dansa och tjöta skit. Bara vara sig själv är något svårt tydligen.

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att man ser avslappning som en positiv effekt eller bieffekt, t ex när man dricker vin för att det är gott men också tycker att effekten av en mindre mängd alkohol är behaglig.
Jag är rätt övertygad om att kaffedrickandet skulle gå ner rätt mycket om kaffe plötsligt inte var uppiggande alls, för att ta ett exempel på en annan substans, i detta fall centralstimulerande, som man sällan ifrågasätter användandet av.

Om du kan slappna av bara genom att sätta dig ner och göra det kan jag bara gratulera. Själv måste jag använda substanser då och då. Det handlar inte om att jag inte kan vara mig själv, snarare tvärtom.

För mig är det just det här. Någon använder substanser för att slappna av. Istället för att bara sätta sig ner och slappna av. Och tänka eller skratta. Eller dansa och tjöta skit. Bara vara sig själv är något svårt tydligen.

För mig blir det här en väldigt verklighetsfrånvänd syn på substanser och brukande av dessa - olagliga eller ej. Kul att du inte lever med ångest, liksom. Grattis? 🤷‍♀️

På tal om vad man "får" och inte får köra med - såhär beskrivs en av mina tabletter i Fass:

"Körförmåga och användning av maskiner​

Vid behandlingen med oxascand kan reaktionsförmågan nedsättas och du kan uppleva biverkningar som t ex yrsel, dåsighet, hallucinationer och aggressivitet vilket kan påverka din förmåga att framför fordon eller använda maskiner.

Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt uppmärksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar."

För mig framstår det som helt orimligt att en tydligen inte skulle kunna sätta sig och framföra ett fordon flera dagar efter att man har rökt cannabis, om man jämför med många (inte bara ovan benzo) preparat som skrivs ut dagligen i vården. Och nej, det var inte alls svårt att få det utskrivet, kan jag intyga.

Det är såvitt jag förstått ungefär så här man hanterar marijuana i Colorado. Det finns en gräns för mängd THC(metaboliter räknas inte) man får ha i blodet, över den gränsen förutsätts man ha nedsatt körförmåga. MEN om man väljer att inte acceptera denna presumtion kan man bli friad från rattfylla om man kan bevisa att ens körförmåga faktiskt inte var nedsatt.
Om jag nu förstått allt korrekt.

Jag säger inte att man är påverkad efter en vecka. Och nej, jag har inte provat - kommer inte göra.

Jag har bara sagt det KAN vara positivt i blodet efter en vecka, och garanterat lär vara det i pisset.
Du kan som sagt testa positivt för alkohol också, i upp till 3 månader (!) och lite mer exakt hur mycket du har druckit syns i ungefär 2 veckor. Rimligt att gränsen för rattfylla sätts vid detektionsgräns på PEth-test?

Just nu äter jag lammfilé. Hade inte smakat lika gott med ett glas vatten (eller alkoholfritt ”vin”) som ett glas bättre bordeaux till. Har inget att göra med att ”inte kunna vara sig själv”. Det är ren njutning bara, helt enkelt.

Törnis nykter: ”kommer helt osökt in på stormaktstiden”
Törnis dricker vin till maten: ”jo alltså det här med stormaktstiden….”
Helt klart samma 😆

Du kan som sagt testa positivt för alkohol också, i upp till 3 månader (!) och lite mer exakt hur mycket du har druckit syns i ungefär 2 veckor. Rimligt att gränsen för rattfylla sätts vid detektionsgräns på PEth-test?

Inbillar mig isf sjuk peak för cykelförsäljningen 😆

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 173
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 033
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 431
Senast: Petruska
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 133
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar