Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Alkolås i bilen är väl en mycket bättre idé? Blodprov är bara ett stickprov. Eller tar ni prov varje månad?
Blodprovet visar på långvarig överkonsumtion av alkohol, något ett alkolås inte gör och det har förekommit flera gånger att alkolåsen missbrukas genom att någon annan blåser åt den som ska köra. Blodprovet visar dina alkoholvanor helt enkelt, förhöjda värden om du brukar supa till mycket och ofta.
 
De värdena behöver betydligt mer än så för att bli för höga.
De visar på om man super skallen av sig varje helg.
Det är nog samma sak med cannabis, att mängden också avgör mängden restprodukter.

Jag kan utan vidare dricka ett till två glas vin varje helg utan att de värden som mäts efteråt blir för höga. Men inte en flaska vin på fredag och en till flaska vin på lördag varje helg. Då blir det underkänt.
mängden avgör självklart men det räcker med att det är spårbart öht för att du ska straffas och motsvarande 2 glas vin under helgen skulle du utan problem kunna åka dit på på torsdag följande vecka utan att vara påverkad öht.
 
mängden avgör självklart men det räcker med att det är spårbart öht för att du ska straffas och motsvarande 2 glas vin under helgen skulle du utan problem kunna åka dit på på torsdag följande vecka utan att vara påverkad öht.
Men de gränsvärden som är satta, noll för cannabis, handlar ju om vilka förare vi inte vill ha på vägen.
Besluten är tagna för att skydda andra trafikanter.
Egentligen så borde bakfylla också orsaka indraget körkort.
 
De baseras på trafiksäkerhet.
Cannabis lagras i fett och kan ge effekter senare.
Alkohol är borta när det är borta.

Fast nu gäller det ju alla droger där man på efterhand kan påvisa ett intag, oavsett vad just den drogen skulle orsaka för risk.

(Förutom alkohol, där man inte alls mäter metaboliter trots att man fortfarande är oduglig som förare även när promillehalten sjunkit till noll.

Jag, som kvinna i den mindre modellen av kroppar, kan blåsa noll på förmiddagen efter en rejäl nyårsfest. Givetvis kör jag inte bil i det skicket, men det är inget vi mäter i trafiken. Detta trots att bakfyllekörning är enormt mycket vanligare än att folk kör under påverkan av andra droger.)
 
Du beskriver samma känsla men upplever den annorlunda än vad jag gör så jag tror inte alls att alkohol har en annorlunda effekt på mig, bara att jag inte gillar effekten. Det du tycker är skönt tycker jag är obehagligt och onaturligt eftersom det är alkoholen som gör den. Om man får den efter ett träningspass är den mer naturlig, men det är fortfarande inte på pricken alls samma känsla, med alkohol framkallar man känslan utifrån, vilket gör det onaturligt. Du är tex på bättre humör pga alkoholen, inte pga att du egentligen är mer glad av någon anledning, utan för att en substans gör dig på bättre humör.

Att du gillar den och jag ogillar den är två reaktioner på samma sak.
Alkohol är inte onaturligt som t ex sömntabletter och effekten är ju ganska mild vid mindre mängder och reglerbar. Och, vid mindre mängder går det snabbt att nyktra till. Det är ju inte så att man (jag) tappar kontrollen direkt.

Tycker du att energin från kaffe är lika obehaglig?

Jag blir glad utan direkt anledning ofta. Som god mat, ett fint träd, solen skiner osv. Så det är jag van vid.
 
Alkohol är inte onaturligt som t ex sömntabletter och effekten är ju ganska mild vid mindre mängder och reglerbar. Och, vid mindre mängder går det snabbt att nyktra till. Det är ju inte så att man (jag) tappar kontrollen direkt.

Tycker du att energin från kaffe är lika obehaglig?

Jag blir glad utan direkt anledning ofta. Som god mat, ett fint träd, solen skiner osv. Så det är jag van vid.

Jag tänker lite likadant, att äta en Snickers ger ett sockerpåslag som är beteendeförändrande, receptfria läkemedel ger effekter. Osv. @Enya, vilka substanser är det som är absolut no-no?

Sedan tänker jag också att exempelvis alkohol och droger inte nödvändigtvis förändrar ens "naturliga jag" utan jag kan tänka mig att det snarare i lika stor utsträckning tar fram någons "naturliga jag". Och ja, jag tycker det är otäckt med personer som tydligt visar att de lever med stora hämningar i sitt nyktra jag, och beter sig helt annorlunda med lite alkohol innanför västen. Men jag upplever inte att det är så för de allra flesta.
 
Det är för att man inte vill ha narkomaner bakom ratten i trafiken.
Det är nämligen farligt.
Fast återigen, man behöver inte vara narkoman för att man brukar droger, precis som att man inte behöver vara alkoholist för att man brukar alkohol.

Att se individuellt på effekter av olika preparat vore rimligare än att klumpa ihop allt till samma sak, i många sammanhang.
 
Alkohol är inte onaturligt som t ex sömntabletter och effekten är ju ganska mild vid mindre mängder och reglerbar. Och, vid mindre mängder går det snabbt att nyktra till. Det är ju inte så att man (jag) tappar kontrollen direkt.

Tycker du att energin från kaffe är lika obehaglig?

Jag blir glad utan direkt anledning ofta. Som god mat, ett fint träd, solen skiner osv. Så det är jag van vid.
På vilket sätt är alkohol inte onaturligt? I mina ögon är alkohol och sömntabletter precis lika onaturligt för kroppen. Det finns milda sömntabletter, reglerbara, som går ur kroppen fort vid mindre mängder och som man inte tappar kontrollen av, men för mig hamnar båda på samma plats- två substanser man tillför kroppen för att få någon effekt, som inte finns naturligt i kroppen.

Jag dricker inte kaffe, jag dricker te, får ingen energi av te. Har aldrig druckit energidryck i hela mitt liv, ser ingen mening med det, tycker det luktar parfym och har inget behov av att kemiskt få mer energi titt som tätt, så det går inte att jämföra med heller.

Jag dricker inte alkohol eftersom jag inte tycker om känslan av det i min kropp. Jag blir inte mer sur eller arg eller glad eller får mer energi eller blir avslappnad, för känslan som jag inte tycker om kommer långt innan alkoholen ens givit den effekten. Det är en fysisk effekt först, som jag inte alls tycker om, känslan av hur alkoholen sprider sig i kroppen. Därefter har jag svårt för just förändringarna som kommer, allt det där med att man blir glad och avslappnad. Inte för att man ÄR glad och avslappnad utan för att alkoholen har den effekten.
 
På vilket sätt är alkohol inte onaturligt? I mina ögon är alkohol och sömntabletter precis lika onaturligt för kroppen. Det finns milda sömntabletter, reglerbara, som går ur kroppen fort vid mindre mängder och som man inte tappar kontrollen av, men för mig hamnar båda på samma plats- två substanser man tillför kroppen för att få någon effekt, som inte finns naturligt i kroppen.

Jag dricker inte kaffe, jag dricker te, får ingen energi av te. Har aldrig druckit energidryck i hela mitt liv, ser ingen mening med det, tycker det luktar parfym och har inget behov av att kemiskt få mer energi titt som tätt, så det går inte att jämföra med heller.

Jag dricker inte alkohol eftersom jag inte tycker om känslan av det i min kropp. Jag blir inte mer sur eller arg eller glad eller får mer energi eller blir avslappnad, för känslan som jag inte tycker om kommer långt innan alkoholen ens givit den effekten. Det är en fysisk effekt först, som jag inte alls tycker om, känslan av hur alkoholen sprider sig i kroppen. Därefter har jag svårt för just förändringarna som kommer, allt det där med att man blir glad och avslappnad. Inte för att man ÄR glad och avslappnad utan för att alkoholen har den effekten.
Lite nyfiken, vad är onaturligt med alkohol?
 
Jag tänker lite likadant, att äta en Snickers ger ett sockerpåslag som är beteendeförändrande, receptfria läkemedel ger effekter. Osv. @Enya, vilka substanser är det som är absolut no-no?

Sedan tänker jag också att exempelvis alkohol och droger inte nödvändigtvis förändrar ens "naturliga jag" utan jag kan tänka mig att det snarare i lika stor utsträckning tar fram någons "naturliga jag". Och ja, jag tycker det är otäckt med personer som tydligt visar att de lever med stora hämningar i sitt nyktra jag, och beter sig helt annorlunda med lite alkohol innanför västen. Men jag upplever inte att det är så för de allra flesta.
Jag har då aldrig fått ett sockerpåslag av en snickers, så pass att mitt beteende förändrats.

Receptfria läkemedel, hur menar du att de ger effekter så att de förändrar en på samma vis som alkohol och droger? Snarare tar de bort tex huvudvärk för mig så att jag blir mitt jag igen eftersom med huvudvärk är jag dämpad och låg av smärta.

Jag dricker inte alkohol för egen del, föredrar att mina söner över 18 år inte gör det, men kan inte tvinga dem att låta bli, men vi pratar om vikten av att vara medveten om vilka gener vi faktiskt har och vad de för med sig. Droger är inte ok alls.

Trampar jag på en öm tå för att jag inte uppskattar alkohol och ur det påverkar mig? Hur jag upplever det? Känslan det för med sig?

Ni vet det där med "vit jul", föräldrar ska inte dricka alkohol till jul, det är barnens högtid, barn ska slippa se sina föräldrar påverkade osv, barn märker minsta lilla förändring med mera. Det är så. Varför är det så viktigt, även här på buke har jag sett, när alkohol är hur naturligt som helst?
Jag svär vid Gud att när jag var barn så föredrog jag min pappa som spiknykter framför lätt påverkad även om han bara var glad och avslappnad vid tillfället. Detta var innan alkoholen gjorde honom våldsam och argsint, till en hustrumisshandlare. Min pappas naturliga jag var en man med humor, som kunde sin musik och bilar, som läste böcker och läste för mig, som pratade om väderfenomen och om planeter. Som lätt påverkad var han glad och avslappnad som alla andra typ, men humorn var löjligare, samtalen gränsade till ointressanta och oigenomtänkta. Han var inte sitt vanliga tänkande jag. Pappa var en person som tänkte mycket, hade funderingar osv, den biten tonades bort med alkohol i kroppen.

Ni får gärna gilla alkohol och dricka det precis som ni vill, låt mig ha min åsikt om det bara.
 
Jag har då aldrig fått ett sockerpåslag av en snickers, så pass att mitt beteende förändrats.

Receptfria läkemedel, hur menar du att de ger effekter så att de förändrar en på samma vis som alkohol och droger? Snarare tar de bort tex huvudvärk för mig så att jag blir mitt jag igen eftersom med huvudvärk är jag dämpad och låg av smärta.

Jag dricker inte alkohol för egen del, föredrar att mina söner över 18 år inte gör det, men kan inte tvinga dem att låta bli, men vi pratar om vikten av att vara medveten om vilka gener vi faktiskt har och vad de för med sig. Droger är inte ok alls.

Trampar jag på en öm tå för att jag inte uppskattar alkohol och ur det påverkar mig? Hur jag upplever det? Känslan det för med sig?

Ni vet det där med "vit jul", föräldrar ska inte dricka alkohol till jul, det är barnens högtid, barn ska slippa se sina föräldrar påverkade osv, barn märker minsta lilla förändring med mera. Det är så. Varför är det så viktigt, även här på buke har jag sett, när alkohol är hur naturligt som helst?
Jag svär vid Gud att när jag var barn så föredrog jag min pappa som spiknykter framför lätt påverkad även om han bara var glad och avslappnad vid tillfället. Detta var innan alkoholen gjorde honom våldsam och argsint, till en hustrumisshandlare. Min pappas naturliga jag var en man med humor, som kunde sin musik och bilar, som läste böcker och läste för mig, som pratade om väderfenomen och om planeter. Som lätt påverkad var han glad och avslappnad som alla andra typ, men humorn var löjligare, samtalen gränsade till ointressanta och oigenomtänkta. Han var inte sitt vanliga tänkande jag. Pappa var en person som tänkte mycket, hade funderingar osv, den biten tonades bort med alkohol i kroppen.

Ni får gärna gilla alkohol och dricka det precis som ni vill, låt mig ha min åsikt om det bara.
Jag är mest intresserad av varför just alkohol är speciellt i förhållande till andra substanser som intas och också ändrar beteendet. Och sedan i andra hand att substanser skulle göra att man blir mindre av sitt ”naturliga jag” eftersom jag snarare anser det omvända för många. Men tycker som sagt det är läskigt och umgås inte gärna med människor där avståndet är stort mellan nykter och onykter i beteende. Där det är uppenbart att utan alkohol har de stora hämningar i sitt beteende. För jag tänker att det inte bara är alkohol som gör att de hämningarna kan släppa i en framtida situation.

Du får såklart tycka vad du vill, det intressanta är att du har en åsikt som skiljer sig från min. Det var därför jag ville förstå mer!

För mig är en Snickers betydligt mer beteendeförändrande än ett glas vin. Gillar inte alls sockerpåslag i den mängden och bannar mig själv varje gång jag är dum nog att ha glömt bort det. Igår tog jag en klunk läsk (i frånvaro av annan drickbar vätska på resa) och det var också lite sådär jobbig känsla. Sen om det går att jämföra med vad du känner för alkohol vet jag inte. Förmodligen inte, för jag har inga traumatiska upplevelser av andra som fått sockerpåslag (inte riktigt sant, men traumanivån av stissiga barn är några dimensioner lägre än hustrumisshandel….)
 
Vad är det som är naturligt? Bara för att man gillar att dricka och att det är lagligt gör det väl inte till något naturligt?
Man kan argumentera för att just alkoholrus är väldigt naturligt för människor - det finns väl underbygda teorier om att orsaken till övergång mot odling istället för samlande var att få en säkrare tillgång till jäsbara grödor (säd) för alkoholproduktion.

Sen har jag svårt att se vad "naturligt" har med nått att göra, belladonna är naturligt och jävligt farligt...
 
Fast det stämmer ju inte. Hade folk enbart varit ute efter smaken hade de flesta druckit alkoholfritt. Vågar påstå att extremt få som dricker lite/måttligt fixar ett blindtest med alkoholhaltig och alkoholfri öl (folk fixar ju inte ens blindtest med rött och vitt vin…). Redan låga nivåer av alkohol ger ju en lugnande/avslappnande effekt, långt innan man får nåt rus/fylla, och den uppskattas nog av många som även bara tar nåt glas emellanåt och är långt ifrån nåt riskbruk. Samma typ av effekt kan man få av exempelvis cannabis, så det är inte alls nödvändigtvis ett rus alla är ute efter.
Fast man får inte glömma placebo effekten också, tror folk att dom dricker alkohol så kan dom bli sådär lugna och avslappnade även med alkoholfria drycker. Sen märks det ju såklart av om man forsätter att dricka och inget mer händer.

Hade en vän som faktiskt drack sig nästan full på alkoholfritt, hon var så inställd på att det var alkohol att huvudet reagerade därefter.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 778
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 872
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 428
Senast: Petruska
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 866
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp