Skillnaden är att alkohol är en drog, som förändrar personen rätt mycket mer än en snickers gör. Annars hade det varit förbjudet att göra bil efter X antal snickers och det funnits snickerstest på vc för att se hur ens snickerskonsumtion ser ut. Då hade man blivit skickad till Snickersberoendemottagningen och kanske innan dess pratat med lämplig vårdgivare om att prova Snickers-antabus för att man inte ska äta så många snickers. Och socialen hade blivit inkopplad om man har för högt intag av snickers om man har barn.
Jag har förklarat. Jag tror att om du vill veta mer kan du fråga fler barn till alkoholister varför de är anti mot alkohol. För det är faktiskt inget ovanligt egentligen. Jag vet flera som beskriver ett obehag inför att dricka själv, samma känsla, och som beskriver ett obehag så fort någon tagit ett glas vin. Det där glada och avslappnade orsakade av vinet känns otryggt på något vis.
Jag kan inte förklara mer. Jag vet att jag inte är ensam, men jag verkar vara ensam på buke, där man gärna försvarar både alkohol och droger ganska friskt utan fundera på att andra kan ha andra åsikter.
Jag har inget emot att andra dricker, jag umgås med nyktra personer eller när de är nyktra, och störs alltså inte av det.