Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Så det ÄR alltså en morallag och inte en lag som syftar till ökad trafiksäkerhet?
En grej att ta höjd för - drograttfylla testar man för vid misstanke (dvs t.ex. om någon framför sin bil väldigt märkligt). Ett blod- eller urinprov är i lagstiftningen en form av husrannsakan dvs inget man utsätter någon för utan att det finns en stark misstanke. (Vilket imho är rätt)

När det gäller alkohol kan resultatet av ett utandningsprov utgöra grund för misstanke för en fortsatt utredning. Utandningsprov kan man göra rutinmässigt.

Så utredd för alkoholrattfylla kan du bli även om du kör din bil helt utmärkt och i övrigt visar gott omdöme. En utredning om drograttfylla kräver mer - i princip att du kör riktigt illa, orsakar en olycka eller har några linor på instrumentpanelen när du passerar tullen. Så jag kan faktiskt inte se någon större "orättvisa".
 
En grej att ta höjd för - drograttfylla testar man för vid misstanke (dvs t.ex. om någon framför sin bil väldigt märkligt). Ett blod- eller urinprov är i lagstiftningen en form av husrannsakan dvs inget man utsätter någon för utan att det finns en stark misstanke. (Vilket imho är rätt)

När det gäller alkohol kan resultatet av ett utandningsprov utgöra grund för misstanke för en fortsatt utredning. Utandningsprov kan man göra rutinmässigt.

Så utredd för alkoholrattfylla kan du bli även om du kör din bil helt utmärkt och i övrigt visar gott omdöme. En utredning om drograttfylla kräver mer - i princip att du kör riktigt illa, orsakar en olycka eller har några linor på instrumentpanelen när du passerar tullen. Så jag kan faktiskt inte se någon större "orättvisa".
Så är det teorin men i praktiken används urinprov inte enbart vid "stark misstanke". Har själv blivit testad flera gånger utan att vara påverkad öht bara pga sammanhang och personer jag har varit med.
 
Så är det teorin men i praktiken används urinprov inte enbart vid "stark misstanke". Har själv blivit testad flera gånger utan att vara påverkad öht bara pga sammanhang och personer jag har varit med.

Ja, och förmodligen har misstanke väckts bl.a pga just sammanhang och sällskap.
Rimligt om du frågar mig, men så står vi ju oerhört långt från varandra i den här frågan 🤷
 
Så är det teorin men i praktiken används urinprov inte enbart vid "stark misstanke". Har själv blivit testad flera gånger utan att vara påverkad öht bara pga sammanhang och personer jag har varit med.
Så du har blivit stand flera gånger då du kört prickfritt och blivit testad för drograttfylla? Har själv blivit stanad många gånger för kontroll (oftast såndär som ingen kommer förbi utan kontroll) men har faktiskt inte blivit testad någon gång för drograttfylla utan bara blivit testad för alkohol.

Personligen tycker jag det är lite synd att det inte finns något lätt sätt att testa för droger så som för alkohol och att blåsa.
 
Så du har blivit stand flera gånger då du kört prickfritt och blivit testad för drograttfylla? Har själv blivit stanad många gånger för kontroll (oftast såndär som ingen kommer förbi utan kontroll) men har faktiskt inte blivit testad någon gång för drograttfylla utan bara blivit testad för alkohol.

Personligen tycker jag det är lite synd att det inte finns något lätt sätt att testa för droger så som för alkohol och att blåsa.

Låter som att @durachiny pratar om eget bruk, då hen nämner urinprov.

Och det finns snabbtester man kan göra för att kontrollera droger med, men inget som används (vad jag vet?) i Sverige än.
 
Alkohol är naturligt, bildas när saker jäser, frukt, degar, drycker. Det har inget med att vara lagligt eller olagligt att göra, det är naturligt och inte onaturligt.
Det är en slags drog och finns inte i kroppen som rushöjande. Man tillför det för att uppnå tex "glad och avslappnad". Så för mig är alkohol inte det minsta naturligt.
 
Så du har blivit stand flera gånger då du kört prickfritt och blivit testad för drograttfylla? Har själv blivit stanad många gånger för kontroll (oftast såndär som ingen kommer förbi utan kontroll) men har faktiskt inte blivit testad någon gång för drograttfylla utan bara blivit testad för alkohol.

Personligen tycker jag det är lite synd att det inte finns något lätt sätt att testa för droger så som för alkohol och att blåsa.
Min mamma har haft sitt körkort i 42 år och har aldrig blivit testad för droger. Bara fått blåsa för alkohol på rutin då och då vid någon kontroll. Å andra sidan är hon mer noga med vad för sällskap hon befinner sig i.
 
Man kan argumentera för att just alkoholrus är väldigt naturligt för människor - det finns väl underbygda teorier om att orsaken till övergång mot odling istället för samlande var att få en säkrare tillgång till jäsbara grödor (säd) för alkoholproduktion.

Sen har jag svårt att se vad "naturligt" har med nått att göra, belladonna är naturligt och jävligt farligt...
Jag argumenterar inte om "naturligt" som att det växer på jorden och är en del av vad som finns här osv osv utan som naturligt i vår kropp. Man tillsätter något för att få ett slags rus eller bli påverkad. Inte som något kroppseget.

Ledsen att jag använde ett ord som inte föll er i smaken.
 
Jäsning och syrning av mat innebär bland annat en alkoholproces, kefir kan innehålla så mycket som 0,1% alkohol helt naturligt.
Såg på en matlagningsdokumentär här om dagen att uppemot 70% av det vi äter är fermenterat på ett eller annat sätt. Alkohol är ju en biprodukt av fermentering.

Jag gillar fermenterad mat, men hatar verkligen pirret av alkohol. Får nog inse att jag är lite speciell och att alkoholrus är något väldigt naturligt för människan.
 
Jag är mest intresserad av varför just alkohol är speciellt i förhållande till andra substanser som intas och också ändrar beteendet. Och sedan i andra hand att substanser skulle göra att man blir mindre av sitt ”naturliga jag” eftersom jag snarare anser det omvända för många. Men tycker som sagt det är läskigt och umgås inte gärna med människor där avståndet är stort mellan nykter och onykter i beteende. Där det är uppenbart att utan alkohol har de stora hämningar i sitt beteende. För jag tänker att det inte bara är alkohol som gör att de hämningarna kan släppa i en framtida situation.

Du får såklart tycka vad du vill, det intressanta är att du har en åsikt som skiljer sig från min. Det var därför jag ville förstå mer!

För mig är en Snickers betydligt mer beteendeförändrande än ett glas vin. Gillar inte alls sockerpåslag i den mängden och bannar mig själv varje gång jag är dum nog att ha glömt bort det. Igår tog jag en klunk läsk (i frånvaro av annan drickbar vätska på resa) och det var också lite sådär jobbig känsla. Sen om det går att jämföra med vad du känner för alkohol vet jag inte. Förmodligen inte, för jag har inga traumatiska upplevelser av andra som fått sockerpåslag (inte riktigt sant, men traumanivån av stissiga barn är några dimensioner lägre än hustrumisshandel….)
Skillnaden är att alkohol är en drog, som förändrar personen rätt mycket mer än en snickers gör. Annars hade det varit förbjudet att göra bil efter X antal snickers och det funnits snickerstest på vc för att se hur ens snickerskonsumtion ser ut. Då hade man blivit skickad till Snickersberoendemottagningen och kanske innan dess pratat med lämplig vårdgivare om att prova Snickers-antabus för att man inte ska äta så många snickers. Och socialen hade blivit inkopplad om man har för högt intag av snickers om man har barn.

Jag har förklarat. Jag tror att om du vill veta mer kan du fråga fler barn till alkoholister varför de är anti mot alkohol. För det är faktiskt inget ovanligt egentligen. Jag vet flera som beskriver ett obehag inför att dricka själv, samma känsla, och som beskriver ett obehag så fort någon tagit ett glas vin. Det där glada och avslappnade orsakade av vinet känns otryggt på något vis.
Jag kan inte förklara mer. Jag vet att jag inte är ensam, men jag verkar vara ensam på buke, där man gärna försvarar både alkohol och droger ganska friskt utan fundera på att andra kan ha andra åsikter.

Jag har inget emot att andra dricker, jag umgås med nyktra personer eller när de är nyktra, och störs alltså inte av det.
 
Såg på en matlagningsdokumentär här om dagen att uppemot 70% av det vi äter är fermenterat på ett eller annat sätt. Alkohol är ju en biprodukt av fermentering.

Jag gillar fermenterad mat, men hatar verkligen pirret av alkohol. Får nog inse att jag är lite speciell och att alkoholrus är något väldigt naturligt för människan.
Pirret är ett bra ord. Det beskriver vad jag tycker är obehagligt. Pirret långt innan man ens är påverkad.
 
Trampar jag på en öm tå för att jag inte uppskattar alkohol och ur det påverkar mig? Hur jag upplever det? Känslan det för med sig?
Det där är så märkligt! När jag tackar nej till alkohol har det hänt många gånger att folk försökt övertala mig (vuxna människor!), kommenterat hur tråkigt det måste vara och liksom verkat störda/provocerade av att jag tackar nej. Enda godtagbara orsaken är om jag kör. Annars kommer märkliga kommentarer och när första diskussionen är avslutad kan nån fråga en timme senare "men ska du inte ta ett glas vin i alla fall?".

(Inte nu längre dock för jag träffar sällan nya människor och de jag känner vet att jag inte druckit på 10 år.)
 
Det där är så märkligt! När jag tackar nej till alkohol har det hänt många gånger att folk försökt övertala mig (vuxna människor!), kommenterat hur tråkigt det måste vara och liksom verkat störda/provocerade av att jag tackar nej. Enda godtagbara orsaken är om jag kör. Annars kommer märkliga kommentarer och när första diskussionen är avslutad kan nån fråga en timme senare "men ska du inte ta ett glas vin i alla fall?".

(Inte nu längre dock för jag träffar sällan nya människor och de jag känner vet att jag inte druckit på 10 år.)
Jag brukar som sagt inte uppleva det utan tycker att det verkar lika naturligt att vilja dricka alkoholfria alternativ eller läsk som något med alkohol i när det har varit dags för sådana tillställningar eller liknande.

Men i den här tråden tycker jag ändå det verkar som om jag trampar på folks tår för att inte jag, precis som dem, uppskattar alkoholkänslan i kroppen. Att jag tycker den är obehagligt och onaturlig väcker reaktioner.

I en tråd där folk tycker att man visst måste visa respekt mot de som inte dricker alkohol och tjatande osv är bara trist och respektlöst.... mm, visst. :meh:
 
Skillnaden är att alkohol är en drog, som förändrar personen rätt mycket mer än en snickers gör. Annars hade det varit förbjudet att göra bil efter X antal snickers och det funnits snickerstest på vc för att se hur ens snickerskonsumtion ser ut. Då hade man blivit skickad till Snickersberoendemottagningen och kanske innan dess pratat med lämplig vårdgivare om att prova Snickers-antabus för att man inte ska äta så många snickers. Och socialen hade blivit inkopplad om man har för högt intag av snickers om man har barn.

Jag har förklarat. Jag tror att om du vill veta mer kan du fråga fler barn till alkoholister varför de är anti mot alkohol. För det är faktiskt inget ovanligt egentligen. Jag vet flera som beskriver ett obehag inför att dricka själv, samma känsla, och som beskriver ett obehag så fort någon tagit ett glas vin. Det där glada och avslappnade orsakade av vinet känns otryggt på något vis.
Jag kan inte förklara mer. Jag vet att jag inte är ensam, men jag verkar vara ensam på buke, där man gärna försvarar både alkohol och droger ganska friskt utan fundera på att andra kan ha andra åsikter.

Jag har inget emot att andra dricker, jag umgås med nyktra personer eller när de är nyktra, och störs alltså inte av det.

Jag tycker väl att det är du som målar på andra intolerans mot andra åsikter. Att jag är nyfiken har inget med att jag underkänner din åsikt att göra. Vi verkar tämligen överens om att personer som byter beteende vid alkoholintag är obehagligt. Du anser att de frångår sitt jag, jag menar att det går i båda riktningarna och att många istället visar mer av sitt jag.

Och skulle man ha en beroendemässig överkonsumtion av socker kommer det att ha både konsekvenser för beteende och hälsa, så helt långsökt är det inte. Men av lite olika slag ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 778
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 872
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 428
Senast: Petruska
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 866
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp