Förklara för mig vad som är naturligt med alkohol då? Inte genom att prata om hur det finns i mat och används på det viset, utan i dricka det. För det är det jag talar om.
För mig ligger det onaturliga i att det inte bildas i kroppen, inte är kroppseget rushöjande medel som man kan känna när man haft sex, sprungit eller gjort något annat man kanske gillar. Man tillför det för att 1. det kan vara gott med drycken som innehåller alkohol (vilket jag i allra högsta grad håller med om) och/eller 2. man vill bli påverkad, känna sig glad och avslappnad osv. vilket är en effekt som jag inte ser som naturlig, och som jag inte gillar känslan av. Den får man inte av att dricka ett glas mjölk.
Jag försökte jämföra med sömntabletter. Det är också onaturligt, det påverkar, väldigt milt i en del fall faktiskt, men ändå en påverkan, men någon (jag vet inte vem) tyckte inte det var en riktig jämförbar jämförelse. För mig är det ju det. Om man tar en sömntablett för att sova blir effekten att man faktiskt blir påverkad av den, på ett onaturligt sätt som inte skapas i kroppen av sig själv, man tillför något. Många människor, fler än man tror, tar ett glas vin på kvällen för att kunna sova, så jämförelsen känns inte helt tokig för mig.
För mig är alkohol en drog. Det betyder inte att jag tycker att det är fel att andra människor dricker, det är bara inte naturligt, för mig. Man kan ha den åsikten och samtidigt inte bry sig om vad andra människor har till sin mat, på sin fest, i hemmets skymda vrå osv så länge jag inte drabbas av det. Jag tycker inte att alkohol är fel, det skulle jag aldrig påstå! En riktig ordentlig öl, med alkohol är riktigt gott! Synd bara att jag inte gillar effekten av alkoholen. Men det är helt klart en smakhöjare.