Med tanke på hur många tusen år människan har använts berusningsmedel så tycker jag inte det är något som borde klassas som "onaturligt".Definitionen på onaturligt blir för snäv om allt som stoppas i kroppen är onaturligt. Alkohol är ett ämne som förekommer helt naturligt i många matvaror och har sannolikt funnits på menyn under hela människans historia.
Det är en stor skillnad på att skriva "jag tycker inte om känslan av berusning" och att skriva "alkohol är onaturligt, faktiskt en drog, och gör att man blir någon annan". Jag tycker att det senare är väldigt dömande och att du anser dig veta hur andra upplever sin berusning, och att man flyr från verkligheten varje gång man känner av alkoholen. Det är nog ungefär som att jag skulle säga att du är ett kontrollfreak som inte klarar av att slappna av eftersom du inte gillar känslan. Helt onödigt och antagligen inte sant alls.
I Skandinavien är väl alkohol det som varit vanligast i vår kultur, men även andra typer av rusningsmedel. Jag har fått för mig att det vanligast har varit att förtära/dricka, medan i andra länder har man rökt.
Jag kan ha fel för mig, men jag tror ändå att det till mångt och mycket är en kulturellgrej.