Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Jag brukar som sagt inte uppleva det utan tycker att det verkar lika naturligt att vilja dricka alkoholfria alternativ eller läsk som något med alkohol i när det har varit dags för sådana tillställningar eller liknande.

Men i den här tråden tycker jag ändå det verkar som om jag trampar på folks tår för att inte jag, precis som dem, uppskattar alkoholkänslan i kroppen. Att jag tycker den är obehagligt och onaturlig väcker reaktioner.

I en tråd där folk tycker att man visst måste visa respekt mot de som inte dricker alkohol och tjatande osv är bara trist och respektlöst.... mm, visst. :meh:

Jag tycker du har skrivit att du inte har problem med att andra dricker, så det borde väl vara fine så. Men jag har ändå kvar känslan av att du och andra i tråden liksom klistrar på en negativ etikett på effekten som alkohol har. Att blir man glad eller lugn av ett glas vin så är man ett problem. Jag förstår verkligen att det blir en påminnelse för er som har hemska barndomsminnen, att alkoholens påverkan då blir något negativt. Men för många andra så är det inte ett problem, och då är det trist att bli sedd som ett problem.
 
Jag tycker väl att det är du som målar på andra intolerans mot andra åsikter. Att jag är nyfiken har inget med att jag underkänner din åsikt att göra. Vi verkar tämligen överens om att personer som byter beteende vid alkoholintag är obehagligt. Du anser att de frångår sitt jag, jag menar att det går i båda riktningarna och att många istället visar mer av sitt jag.

Och skulle man ha en beroendemässig överkonsumtion av socker kommer det att ha både konsekvenser för beteende och hälsa, så helt långsökt är det inte. Men av lite olika slag ändå.
Jag är inte intolerant mot andras åsikter, däremot har jag fått försvara varför jag tycker på mitt sätt. Jag har inte någonstans skrivit att det är fel att gilla alkohol och ruset det för med sig, att det är fel att tycka om att bli glad och avslappnad. Däremot har jag beskrivit att jag inte tycker att det är naturligt. Det ordet föll dock inte i god ton utan skulle dissekeras och påvisas mig att jag hade fel, alkohol är visst naturligt.

Absolut, för allt i världen, tyck gärna det, men jag tycker inte det.
 
Jag tycker du har skrivit att du inte har problem med att andra dricker, så det borde väl vara fine så. Men jag har ändå kvar känslan av att du och andra i tråden liksom klistrar på en negativ etikett på effekten som alkohol har. Att blir man glad eller lugn av ett glas vin så är man ett problem. Jag förstår verkligen att det blir en påminnelse för er som har hemska barndomsminnen, att alkoholens påverkan då blir något negativt. Men för många andra så är det inte ett problem, och då är det trist att bli sedd som ett problem.
Ledsen att du känner så.

Alla kan inte gilla alkohol och alla kan inte gilla påverkade människor. Det är faktiskt aldrig ett problem för mig eftersom folk inte dricker i min närhet. Jag umgås inte med personer som dricker och sätter mig inte i sådana situationer så ingen känner sig som ett problem, dock om man inte förstår att alkohol inte är det roligaste för alla människor, så är man verkligen ett problem, på riktigt. Fast det brukar inte jag uppleva?

Även den som inte tycker om alkohol har rätt att ha en åsikt, faktiskt. Du tycker att det är trevligt att bli glad och avslappnad av ett glas vin och jag tycker inte det. Jag har inte skrivit något negativt om de som faktiskt tycker att det är trevligt, bara försökt beskriva vad jag inte tycker om, efter att ha fått frågan.
 
Ledsen att du känner så.

Alla kan inte gilla alkohol och alla kan inte gilla påverkade människor. Det är faktiskt aldrig ett problem för mig eftersom folk inte dricker i min närhet. Jag umgås inte med personer som dricker och sätter mig inte i sådana situationer så ingen känner sig som ett problem, dock om man inte förstår att alkohol inte är det roligaste för alla människor, så är man verkligen ett problem, på riktigt. Fast det brukar inte jag uppleva?

Även den som inte tycker om alkohol har rätt att ha en åsikt, faktiskt. Du tycker att det är trevligt att bli glad och avslappnad av ett glas vin och jag tycker inte det. Jag har inte skrivit något negativt om de som faktiskt tycker att det är trevligt, bara försökt beskriva vad jag inte tycker om, efter att ha fått frågan.

Självklart får du ha en åsikt, och jag har inget emot alls att du inte vill dricka och att du inte vill umgås med människor som druckit alkohol är också helt ditt val. Det är när du börjar kalla effekten av att ha druckit alkohol som "onaturlig" som det börjar kännas som att du utökar från att varit DITT problem med alkohol till att det också blir en bedömning av andra. Men det kanske inte var så du menade.
 
Ja, och förmodligen har misstanke väckts bl.a pga just sammanhang och sällskap.
Rimligt om du frågar mig, men så står vi ju oerhört långt från varandra i den här frågan 🤷
Att jag är i samma sällskap som vissa personer borde absolut inte räknas som stark misstanke och tillräckliga skäl för att avkräva något så integritetskränkande som urinprov (eller visst kan ju välja att ta blodprov istället, principen kvarstår).
 
Självklart får du ha en åsikt, och jag har inget emot alls att du inte vill dricka och att du inte vill umgås med människor som druckit alkohol är också helt ditt val. Det är när du börjar kalla effekten av att ha druckit alkohol som "onaturlig" som det börjar kännas som att du utökar från att varit DITT problem med alkohol till att det också blir en bedömning av andra. Men det kanske inte var så du menade.
Förklara för mig vad som är naturligt med alkohol då? Inte genom att prata om hur det finns i mat och används på det viset, utan i dricka det. För det är det jag talar om.

För mig ligger det onaturliga i att det inte bildas i kroppen, inte är kroppseget rushöjande medel som man kan känna när man haft sex, sprungit eller gjort något annat man kanske gillar. Man tillför det för att 1. det kan vara gott med drycken som innehåller alkohol (vilket jag i allra högsta grad håller med om) och/eller 2. man vill bli påverkad, känna sig glad och avslappnad osv. vilket är en effekt som jag inte ser som naturlig, och som jag inte gillar känslan av. Den får man inte av att dricka ett glas mjölk.

Jag försökte jämföra med sömntabletter. Det är också onaturligt, det påverkar, väldigt milt i en del fall faktiskt, men ändå en påverkan, men någon (jag vet inte vem) tyckte inte det var en riktig jämförbar jämförelse. För mig är det ju det. Om man tar en sömntablett för att sova blir effekten att man faktiskt blir påverkad av den, på ett onaturligt sätt som inte skapas i kroppen av sig själv, man tillför något. Många människor, fler än man tror, tar ett glas vin på kvällen för att kunna sova, så jämförelsen känns inte helt tokig för mig.

För mig är alkohol en drog. Det betyder inte att jag tycker att det är fel att andra människor dricker, det är bara inte naturligt, för mig. Man kan ha den åsikten och samtidigt inte bry sig om vad andra människor har till sin mat, på sin fest, i hemmets skymda vrå osv så länge jag inte drabbas av det. Jag tycker inte att alkohol är fel, det skulle jag aldrig påstå! En riktig ordentlig öl, med alkohol är riktigt gott! Synd bara att jag inte gillar effekten av alkoholen. Men det är helt klart en smakhöjare.
 
Självklart får du ha en åsikt, och jag har inget emot alls att du inte vill dricka och att du inte vill umgås med människor som druckit alkohol är också helt ditt val. Det är när du börjar kalla effekten av att ha druckit alkohol som "onaturlig" som det börjar kännas som att du utökar från att varit DITT problem med alkohol till att det också blir en bedömning av andra. Men det kanske inte var så du menade.
Hur kan jag genom att beskriva alkohol som ju påverkar och ger rus inte är naturligt, kroppseget, bedöma andra människor som dricker alkohol? På vilket sätt? Det är ju MIN känsla jag framfört, min känsla av ruset och känslan av alkoholen i min kropp. Hur kan mitt obehag av alkohol i min kropp vara en bedömning av andra människor?
 
Förklara för mig vad som är naturligt med alkohol då? Inte genom att prata om hur det finns i mat och används på det viset, utan i dricka det. För det är det jag talar om.

För mig ligger det onaturliga i att det inte bildas i kroppen, inte är kroppseget rushöjande medel som man kan känna när man haft sex, sprungit eller gjort något annat man kanske gillar. Man tillför det för att 1. det kan vara gott med drycken som innehåller alkohol (vilket jag i allra högsta grad håller med om) och/eller 2. man vill bli påverkad, känna sig glad och avslappnad osv. vilket är en effekt som jag inte ser som naturlig, och som jag inte gillar känslan av. Den får man inte av att dricka ett glas mjölk.

Jag försökte jämföra med sömntabletter. Det är också onaturligt, det påverkar, väldigt milt i en del fall faktiskt, men ändå en påverkan, men någon (jag vet inte vem) tyckte inte det var en riktig jämförbar jämförelse. För mig är det ju det. Om man tar en sömntablett för att sova blir effekten att man faktiskt blir påverkad av den, på ett onaturligt sätt som inte skapas i kroppen av sig själv, man tillför något. Många människor, fler än man tror, tar ett glas vin på kvällen för att kunna sova, så jämförelsen känns inte helt tokig för mig.

För mig är alkohol en drog. Det betyder inte att jag tycker att det är fel att andra människor dricker, det är bara inte naturligt, för mig. Man kan ha den åsikten och samtidigt inte bry sig om vad andra människor har till sin mat, på sin fest, i hemmets skymda vrå osv så länge jag inte drabbas av det. Jag tycker inte att alkohol är fel, det skulle jag aldrig påstå! En riktig ordentlig öl, med alkohol är riktigt gott! Synd bara att jag inte gillar effekten av alkoholen. Men det är helt klart en smakhöjare.

För mig är det naturligt eftersom det är en kemisk substans, och att kemiska substanser påverkar kroppen/knoppen är därmed också naturligt. Umgås du inte med människor som tagit sömntabletter, på samma sätt som med alkohol? Skulle du säga till någon som ska sova över att hen bara får göra det om hen avstår sin sömntablett den kvällen?
 
För mig är det naturligt eftersom det är en kemisk substans, och att kemiska substanser påverkar kroppen/knoppen är därmed också naturligt. Umgås du inte med människor som tagit sömntabletter, på samma sätt som med alkohol? Skulle du säga till någon som ska sova över att hen bara får göra det om hen avstår sin sömntablett den kvällen?
Du lägger med andra ord i en värdering i ordet naturligt. Inte konstigt att det blir svårt att förstå när vi diskuterar olika saker.

Det gör inte jag. För mig är det onaturligt eftersom det är en kemisk substans som man tillför kroppen för att nå ett rus (eller för att kunna åtnjuta något gott).

Jag har inte koll på vem i min bekantskapskrets som tar sömntabletter, men jag tar själv. Jag skulle aldrig, vare sig till någon som dricker alkohol för att bli glad och avslappnad eller tar en sömntablett för att sova, säga att hen bara får göra det om hen avstår alkohol/sömntablett. Varför skulle jag? Det finns ingen värdering, vare sig negativ eller positiv i ordet naturligt. Det är bara ett beskrivande ord för något som är rushöjande och inte ingår i kroppen. Jag har inget emot vare sig normalt bruk av alkohol eller normalt bruk av sömntabletter, men jag själv tycker inte om känslan och tycker den är onaturlig för min kropp. Jag upplever alltså inte samma känsla på något annat på ett naturligt vis, utan den kommer enbart efter tillförsel efter alkohol eller sömntabletter.
 
Du lägger med andra ord i en värdering i ordet naturligt. Inte konstigt att det blir svårt att förstå när vi diskuterar olika saker.

Det gör inte jag. För mig är det onaturligt eftersom det är en kemisk substans som man tillför kroppen för att nå ett rus (eller för att kunna åtnjuta något gott).

Jag har inte koll på vem i min bekantskapskrets som tar sömntabletter, men jag tar själv. Jag skulle aldrig, vare sig till någon som dricker alkohol för att bli glad och avslappnad eller tar en sömntablett för att sova, säga att hen bara får göra det om hen avstår alkohol/sömntablett. Varför skulle jag? Det finns ingen värdering, vare sig negativ eller positiv i ordet naturligt. Det är bara ett beskrivande ord för något som är rushöjande och inte ingår i kroppen. Jag har inget emot vare sig normalt bruk av alkohol eller normalt bruk av sömntabletter, men jag själv tycker inte om känslan och tycker den är onaturlig för min kropp. Jag upplever alltså inte samma känsla på något annat på ett naturligt vis, utan den kommer enbart efter tillförsel efter alkohol eller sömntabletter.

Ok, jag fick intrycket att du inte umgås med alkoholpåverkade människor i betydelsen "om vi ska hänga ikväll får du dricka alkoholfritt" dvs att du inte vill träffas alls om den andra har druckit alkohol.

Jag tror att vi egentligen är rätt överens, eller inte oense i alla fall, men att sättet vi uttrycker oss på stökar till det.
 
Ok, jag fick intrycket att du inte umgås med alkoholpåverkade människor i betydelsen "om vi ska hänga ikväll får du dricka alkoholfritt" dvs att du inte vill träffas alls om den andra har druckit alkohol.

Jag tror att vi egentligen är rätt överens, eller inte oense i alla fall, men att sättet vi uttrycker oss på stökar till det.
Jag var på en middag med jobbet i september. Jag brydde mig inte ett dugg om huruvida mina bordsgrannar drack vin med alkohol i eller utan. Nu visade sig att alla vid bordet faktiskt valde utan, vilket fick mig att tänka på just det där att alkoholfritt är nog rätt vanligt i dag ändå, jämfört med förut, tycker jag. Men frivilligt umgås med någon som druckit? Nej, jag sätter mig inte i den situationen. Å andra sidan är det egentligen en ickefråga. Min mamma dricker uteslutande alkoholfritt, min bror dricker inget alls, min ena syster, den jag umgås med har slutat dricka alkohol, tidigare kunde hon ha småfester för sina kompisar och drack inte när jag och mamma och min bror var i närheten, vi kunde vara bjuda, men tackade nej. Min ena syster jag umgås med ibland, när hon är drogfri (där är det helt klart ett krav för att träffas och ens komma in i mitt hem, drogfri alltså) dricker inte heller något speciellt och då framför allt inte i min närhet. Jag har vänner, som har andra vänner de dricker alkohol med och mig som de inte dricker med.

Skulle en av mina närmaste vänner ringa mig efter ett glas vin och be mig kommer över så skulle jag snällt tacka nej, men även bli smått chockad. Hon skulle inte ringa mig om hon druckit ett glas vin. Det har aldrig inträffat. Det skulle aldrig inträffa.

Jag umgås med människor som antingen inte dricker alkohol alls eller dricker en så pass liten mängd/enstaka gång om året att de inte ens behöver dricka den när jag är i närheten.
Så... du har rätt, jag umgås inte med alkoholpåverkade personer. Men jag sätter inte mig själv i den situationen. Jag säger inte till någon att inte dricka eftersom det inte är min ensak, faktiskt. Jag kräver inte att de inte ska dricka när jag är i närheten eller förbjuder dem att dricka. Jag har ingen åsikt om andras drickande, skulle dock påtala om någon närstående/som jag bryr mig om dricker för mycket/har ett beroende, men i övrigt är det inte ett bekymmer för mig hur andra gör.
 
Att jag är i samma sällskap som vissa personer borde absolut inte räknas som stark misstanke och tillräckliga skäl för att avkräva något så integritetskränkande som urinprov (eller visst kan ju välja att ta blodprov istället, principen kvarstår).

Bl.a skrev jag.
Givetvis blir ju misstankarna starkare mot en person som rör sig i kretsar där det är vanligt att narkotika intas, än där det inte gör det.

Exempelvis på rave. Befinner man sig där är det ju rätt mycket större risk att en person intagit narkotikaklassade preparat, än på många andra ställen.
Hittills har jag inte varit med om att vi plockat ut en person som kissat negativt från en ravefest... 🤷
(och nej, givetvis brukar inte alls raveare narkotika, det vet jag mycket väl!)
 
Ok, jag fick intrycket att du inte umgås med alkoholpåverkade människor i betydelsen "om vi ska hänga ikväll får du dricka alkoholfritt" dvs att du inte vill träffas alls om den andra har druckit alkohol.
Fast det är väl inte jättekonstigt att inte vilja umgås med människor när de är påverkade? Jag undviker situationer med fulla människor in i det sista. Både för att det är väldigt jobbigt för mig att hantera socialt när människor är mer oberäkneliga och inte lyssnar på subtila signaler (autism som gör att jag har väldigt svårt för fysisk närhet tex) och för att jag har egenupplevda trauman och sett vidriga saker ske på fester där annars trevliga människor begått övergrepp på fyllan.

För mig är det alltså både en situation som kostar många gånger mer kraft att hantera socialt, och en trigger för traumatiska minnen att hänga med fulla människor.

För att inte tala om hur urbota jävla tråkigt det är att försöka konversera och umgås med folk som är fulla 🙄
 
Bl.a skrev jag.
Givetvis blir ju misstankarna starkare mot en person som rör sig i kretsar där det är vanligt att narkotika intas, än där det inte gör det.

Exempelvis på rave. Befinner man sig där är det ju rätt mycket större risk att en person intagit narkotikaklassade preparat, än på många andra ställen.
Hittills har jag inte varit med om att vi plockat ut en person som kissat negativt från en ravefest... 🤷
(och nej, givetvis brukar inte alls raveare narkotika, det vet jag mycket väl!)
Misstankarna blir starkare än vad? Varför finns det misstankar öht att en person har brukat narkotika om den inte har gjort det. Det blir rätt genomskinligt när man påstås "se hög ut" (utan att vara det) I grupp med vissa personer men inte annars.
 
Misstankarna blir starkare än vad? Varför finns det misstankar öht att en person har brukat narkotika om den inte har gjort det. Det blir rätt genomskinligt när man påstås "se hög ut" (utan att vara det) I grupp med vissa personer men inte annars.
Klart det blir. Rör du dig i kretsar där det brukas mycket narkotika, eller människor som är kända för att bruka narkotika, stärks givetvis misstanken för att även du är påverkad. Det krävs ju inte jääätemycket för att komma upp i en skälig misstanke om eget bruk. 😅🤷
 
Ja, och förmodligen har misstanke väckts bl.a pga just sammanhang och sällskap.
Rimligt om du frågar mig, men så står vi ju oerhört långt från varandra i den här frågan 🤷
Är det verkligen rimligt, tycker du? En vän till mig hamnade i missbruk. Började med alkohol (och då var det ju inget ”samhällsproblem” utan hjälp fanns att få osv), sen gick det över i andra substanser och då vart det istället mer polis inblandat och betydligt mindre hjälp, lite mer skyll dig själv, you’re on your own-attityd från samhället. Menar du att det då är fullt rimligt att jag skulle ha blivit brottsmisstänkt och testad för att jag fortsatte umgås med min vän istället för att ta avstånd?

För mig är det vansinne att vi är så omoderna i Sverige att vi ser de här personerna som brottslingar. Forskning visar ju tydligt på att avkriminalisering räddar liv och Sverige är väl snart ensamma om att gå åt andra hållet och ta hårdare tag mot brukare/missbrukare istället för att lyssna på forskningen.
 
Är det verkligen rimligt, tycker du? En vän till mig hamnade i missbruk. Började med alkohol (och då var det ju inget ”samhällsproblem” utan hjälp fanns att få osv), sen gick det över i andra substanser och då vart det istället mer polis inblandat och betydligt mindre hjälp, lite mer skyll dig själv, you’re on your own-attityd från samhället. Menar du att det då är fullt rimligt att jag skulle ha blivit brottsmisstänkt och testad för att jag fortsatte umgås med min vän istället för att ta avstånd?

För mig är det vansinne att vi är så omoderna i Sverige att vi ser de här personerna som brottslingar. Forskning visar ju tydligt på att avkriminalisering räddar liv och Sverige är väl snart ensamma om att gå åt andra hållet och ta hårdare tag mot brukare/missbrukare istället för att lyssna på forskningen.
Det är väl inte så enkelt att enbart den omständigheter att man umgås med en person som missbrukar gör att man blir misstänkt. @Sleepan skriver ju "sammanhang och sällskap" . För mig är det ganska klart vad det innebär men det går ju inte att räkna upp exakt alla detaljer och omständigheter som gör eller inte gör att det finns anledning att testa en person som är i sällskap med någon som är uppenbart påverkad eller har ett missbruk.

Säg att du är hemma hos din påverkade vän och hjälper hen att få i sig lite mat eller följer med hen till socialtjänsten eller vårdcentralen. = kanske inte jättestor anledning att misstänka att du är påverkad.

Om du däremot driver runt på stan med din påverkade vän och hänger på när hen letar droger eller är med hen på en fest där det tas droger så är det iaf för mig en helt annan sak.

Nånstans måste ju polisen kunna läsa en situation och göra en rimlighetsbedömning om de vill ha någon som helst chans att görs ett ingripande.
 
Är det verkligen rimligt, tycker du? En vän till mig hamnade i missbruk. Började med alkohol (och då var det ju inget ”samhällsproblem” utan hjälp fanns att få osv), sen gick det över i andra substanser och då vart det istället mer polis inblandat och betydligt mindre hjälp, lite mer skyll dig själv, you’re on your own-attityd från samhället. Menar du att det då är fullt rimligt att jag skulle ha blivit brottsmisstänkt och testad för att jag fortsatte umgås med min vän istället för att ta avstånd?

För mig är det vansinne att vi är så omoderna i Sverige att vi ser de här personerna som brottslingar. Forskning visar ju tydligt på att avkriminalisering räddar liv och Sverige är väl snart ensamma om att gå åt andra hållet och ta hårdare tag mot brukare/missbrukare istället för att lyssna på forskningen.
Jag håller med, men polisen kan inte driva politik själva. De ska hitta vägar att på ett effektivt sätt utföra det uppdrag som lagts på dem. Förändringen kommer alltså inte att kunna drivas av polisen, som istället använder metoder för att fånga upp fler som tar illegala droger.

För övrigt tror jag att den biten kan vara effektiv, vissa av dem som är på randen att börja, kan mycket väl avskräckas av att hamna hos polisen om det sker tidigt.

Det är ingen lätt fråga, men kunskapen visar en tydlig riktning om att man bör se missbrukare som hjälpbehövande snarare än att se dem som kriminella. Kriget mot droger skapar en extremt mycket högre dödlighet.
 
Jag håller med, men polisen kan inte driva politik själva. De ska hitta vägar att på ett effektivt sätt utföra det uppdrag som lagts på dem. Förändringen kommer alltså inte att kunna drivas av polisen, som istället använder metoder för att fånga upp fler som tar illegala droger.

För övrigt tror jag att den biten kan vara effektiv, vissa av dem som är på randen att börja, kan mycket väl avskräckas av att hamna hos polisen om det sker tidigt.

Det är ingen lätt fråga, men kunskapen visar en tydlig riktning om att man bör se missbrukare som hjälpbehövande snarare än att se dem som kriminella. Kriget mot droger skapar en extremt mycket högre dödlighet.
Absolut att det inte ligger hos polisen - de flesta poliser jag känner tycker det är vansinne att de ska lägga resurser på att jaga brukare. Men även en polis kan ju följa lagen och göra sitt uppdrag och ändå välja hur den agerar i olika situationer (typ som vid fortkörning, ibland stannas folk och får böter, ibland kommer de iväg med en varning och ibland nöjer sig polisen med att ”visa sig” och signalera åt dem att sakta ned).

Vad jag vet är det vid få andra brott man får vidta liknande åtgärder utan att det finns nån starkare misstanke eller att personen i fråga stör eller ställer till problem, och det är väl där jag tycker att det blir lite skevt.

Men ja, det är i allra högsta grad en politisk fråga. Blev faktiskt besviken på Magdalena Anderssons tal när hon tog upp ”kriget mot brukarna” som att det är en av de viktigaste samhällsinsatserna i dagsläget. Vad jag vet är det bara Vänsterpartiet som vill avkriminalisera bruk?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 778
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 872
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 428
Senast: Petruska
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 866
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp