Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Du kan som sagt testa positivt för alkohol också, i upp till 3 månader (!) och lite mer exakt hur mycket du har druckit syns i ungefär 2 veckor. Rimligt att gränsen för rattfylla sätts vid detektionsgräns på PEth-test?

Jo men det spelar ju ingen roll när det inte är olagligt. Jag har diskuterat drograttfylleri och att man kan åka dit för det en vecka efter intag. Inte huruvida alkohol sitter i länge eller inte.
 
Så det ÄR alltså en morallag och inte en lag som syftar till ökad trafiksäkerhet?

Uppenbarligen, enligt er som vet mer om mängder 🤷
Jag vet inte hur mycket cannabis du behöver ha i blodet för att bli dömd.

Men alltså. Man får inte inta narkotika, varken bruka det eller ha det i blodet när man kör bil. Sen kan jag faktiskt inte svara för vad tanken var när man beslutade om vad som skulle gälla för drograttfylleri. Så pass insatt är jag inte.
 
Senast ändrad:
Fast det stämmer ju inte. Hade folk enbart varit ute efter smaken hade de flesta druckit alkoholfritt. Vågar påstå att extremt få som dricker lite/måttligt fixar ett blindtest med alkoholhaltig och alkoholfri öl (folk fixar ju inte ens blindtest med rött och vitt vin…). Redan låga nivåer av alkohol ger ju en lugnande/avslappnande effekt, långt innan man får nåt rus/fylla, och den uppskattas nog av många som även bara tar nåt glas emellanåt och är långt ifrån nåt riskbruk. Samma typ av effekt kan man få av exempelvis cannabis, så det är inte alls nödvändigtvis ett rus alla är ute efter.
Usch, jag avskyr verkligen just den känslan. Den där påverkade, man är inte direkt onykter eller ens i närheten av full eller knappt påverkad, men känslan av hur det sprider sig.. SÅ obehagligt så att jag har svårt att förstå att det finns någon som verkligen strävar efter detta. Att inte vara sig själva. Att vara någon annan än sitt naturliga jag.

Jag har missbrukargenen eftersom det finns/fanns missbrukare på båda sidor av min släkt, många släktingar, och två av mina syskon också, men jag svär på att jag aldrig kommer bli narkoman eller alkoholist pga känslan jag har för alkohol och droger. Inte ens missbruka mina sömntabletter, skönt att få sova men känslan innan jag somnar är faktiskt så pass obehaglig att jag är noga med att använda dem rätt sällan. Ingen naturlig trötthetskänsla utan påtvingad. Obehagligt.

jättemärkligt att vi är så olika ändå, vissa som gillar det och andra som jag som ogillar den där känslan så väldigt.
 
Just nu äter jag lammfilé. Hade inte smakat lika gott med ett glas vatten (eller alkoholfritt ”vin”) som ett glas bättre bordeaux till. Har inget att göra med att ”inte kunna vara sig själv”. Det är ren njutning bara, helt enkelt.

Törnis nykter: ”kommer helt osökt in på stormaktstiden”
Törnis dricker vin till maten: ”jo alltså det här med stormaktstiden….”
Helt klart samma 😆
Sa inte något om att dricka för att det är gott. Det är jag helt med på.
 
Finns trick att ta till som lurar. Det är mer som sitter annorstädes än lukt och smak än vi tror.

https://www.expressen.se/allt-om-vin/lar-dig-om-vin/skilja-pa-rott-och-vitt-vin-svarare-an-du-tror/

Jag tror att de flesta har betydligt lättare att skilja ut alkoholfritt från 10% alkoholinnehåll-vin, än att säkert skilja rött från vitt.
Hm det hör iofs nog inte hit. Men han färgade vinet med en "smaklös" röd färg. De flesta hushållsfärger beskrivs ju som smaklösa men smakar väldigt mycket tycker jag. Hoppas han verkligen hittade en som var riktigt smaklös. (iofs vin smakar ju ganska mycket så det spelar kanske ingen roll).

Hade läst om testet tidigare och hade trott att de gjorde det som blindtest, dvs man kunde inte se vinet el dyl.
 
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att man ser avslappning som en positiv effekt eller bieffekt, t ex när man dricker vin för att det är gott men också tycker att effekten av en mindre mängd alkohol är behaglig.
Jag är rätt övertygad om att kaffedrickandet skulle gå ner rätt mycket om kaffe plötsligt inte var uppiggande alls, för att ta ett exempel på en annan substans, i detta fall centralstimulerande, som man sällan ifrågasätter användandet av.
Ja men det har de gjort tester på har jag stött på i en podcast. Att de tillsatte koffein i en av två läsksorter, i början tyckte testpersonerna lika mycket om båda, men efter ett tag föredrog de flesta den med koffein i och tyckte den var godare. Dvs man verkar lära sig tycka om saker med koffein i (med förbehåll såklart i ordet för att det självklart finns en hord bukefalister som inte lär sig och kommer skriva det :D men många, flertal osv till skillnad från alla.) Därav problemet med tex Coca cola som finns jämfört med annan läsk. (Men för mig förklarar det hur i helskotta man kan lära sig tycka om kaffe.)

Likaså hade de testat att alltid tillföra extra näring i magen på möss när de åt eller drack en viss substans. Så mössen började tycka mer och mer om det näringsrikare.

Dvs det verkar inte bara vara smaklökarna som är inblandade i att man tycker någonting är gott.
Så att se alkoholens effekt ingående i "gott" utan att personen därmed har som mål att kräla längs mattkanten är ju egentligen inte jättekonstigt. Sedan har väl alkohol i sig också en viss smaksensation så det vore ju märkligt om det inte märktes om det tas bort. Det är ju inte som om ren sprit smakar inget alls :D (som hushållsfärgen i förra inlägget påstods göra :) och som färgen i godiset bilar också ska göra, de smakar tydligen alla exakt likadant, enda skillnaden på innehållet är färgen... )

Jag kunde tyvärr inte snabbt hitta någon artikel om huruvida man känner alkoholens effekt nästan direkt när den kommer i munnen eller om det dröjer några minuter. Men det skulle ju också kunna vara en del i smaken. Likaså är alkohol mer lättflyktigt än vatten, skulle den kunna stiga upp i näsan på ett annat sätt och skapa en smaksensation på det viset. (det enda jag lyckas hitta är att det går snabbare med champagne och bubbligt)
 
Senast ändrad:
Usch, jag avskyr verkligen just den känslan. Den där påverkade, man är inte direkt onykter eller ens i närheten av full eller knappt påverkad, men känslan av hur det sprider sig.. SÅ obehagligt så att jag har svårt att förstå att det finns någon som verkligen strävar efter detta. Att inte vara sig själva. Att vara någon annan än sitt naturliga jag.

Jag har missbrukargenen eftersom det finns/fanns missbrukare på båda sidor av min släkt, många släktingar, och två av mina syskon också, men jag svär på att jag aldrig kommer bli narkoman eller alkoholist pga känslan jag har för alkohol och droger. Inte ens missbruka mina sömntabletter, skönt att få sova men känslan innan jag somnar är faktiskt så pass obehaglig att jag är noga med att använda dem rätt sällan. Ingen naturlig trötthetskänsla utan påtvingad. Obehagligt.

jättemärkligt att vi är så olika ändå, vissa som gillar det och andra som jag som ogillar den där känslan så väldigt.
Men den känslan är nog inte lika för alla helt enkelt.

Det du beskriver är inte en känsla jag normalt observerar eller reflekterar över, jag vet inte om jag får den. Jag har en tendens att vara mitt naturliga jag i de flesta situationer om än jag ibland är mer studsig och ibland surmulnare. Dock så verkar alkohol (eller övertrötthet) putta till studsig eller surmulen i sagd riktning tror jag (men ändrar inte uhm beteendet på fest, dvs graden av interaktion tex). Inga släktingar (bakåt eller levande på min sida) är eller har varit missbrukare såvitt jag vet utan de dricker normalt. Har dock förstått att det jag betraktar som normalt ligger i den låga änden av spektrat av bukefalos normalt (de ligger också lägre än tex svärsläktsnormalt som kan få mig att blinka till, även om de är totalt inom gå runt och vara trevlig biten.). Och det släktnormala är helt i paritet med normalt i hela vänkretsen.
 
Senast ändrad:
Usch, jag avskyr verkligen just den känslan. Den där påverkade, man är inte direkt onykter eller ens i närheten av full eller knappt påverkad, men känslan av hur det sprider sig.. SÅ obehagligt så att jag har svårt att förstå att det finns någon som verkligen strävar efter detta. Att inte vara sig själva. Att vara någon annan än sitt naturliga jag.

Jag har missbrukargenen eftersom det finns/fanns missbrukare på båda sidor av min släkt, många släktingar, och två av mina syskon också, men jag svär på att jag aldrig kommer bli narkoman eller alkoholist pga känslan jag har för alkohol och droger. Inte ens missbruka mina sömntabletter, skönt att få sova men känslan innan jag somnar är faktiskt så pass obehaglig att jag är noga med att använda dem rätt sällan. Ingen naturlig trötthetskänsla utan påtvingad. Obehagligt.

jättemärkligt att vi är så olika ändå, vissa som gillar det och andra som jag som ogillar den där känslan så väldigt.
Om du känner att du blir någon annan, eller ens mindre av dig själv, då har alkohol en fundamentalt annorlunda effekt på dig jämfört med mig. Jag känner noll av det där. Första två glasen med vin ger mig en behaglig känsla, jag känner mig energisk och glad. Endorfinerna strömmar runt i hela kroppen och det är skönt. Den känslan kan absolut nås på andra sätt, men ändå inte riktigt i just den kombon. När jag springer långt kan jag också få den känslan, men inte utan att det gör ont. Efter orgasm också, men inte utan att vara trött och slö i huvudet. Alkohol ger inte en lika intensiv upplevelse, men just det här med att få energi samtidigt är gött tycker jag. Men alla de här känslorna är ju mitt naturliga JAG. Jag har aldrig heller upplevt att alkohol förstärker negativa känslor, snarare tvärtom eftersom humöret blir bättre. Fast där finns det ju relativt många som blir sura och t o m slåss på fyllan.
 
Men den känslan är nog inte lika för alla helt enkelt.

Det du beskriver är inte en känsla jag normalt observerar eller reflekterar över, jag vet inte om jag får den. Jag har en tendens att vara mitt naturliga jag i de flesta situationer om än jag ibland är mer studsig och ibland surmulnare. Dock så verkar alkohol (eller övertrötthet) putta till studsig eller surmulen i sagd riktning tror jag (men ändrar inte uhm beteendet på fest, dvs graden av interaktion tex). Inga släktingar (bakåt eller levande på min sida) är eller har varit missbrukare såvitt jag vet utan de dricker normalt. Har dock förstått att det jag betraktar som normalt ligger i den låga änden av spektrat av bukefalos normalt (de ligger också lägre än tex svärsläktsnormalt som kan få mig att blinka till, även om de är totalt inom gå runt och vara trevlig biten.). Och det släktnormala är helt i paritet med normalt i hela vänkretsen.
Jag tror att det jag beskriver i mitt inlägg och som jag inte tycker om alls är något alla upplever, men reagerar olika på. Andra kan beskriva sig att man kan känna sig lite mer avslappnad och glad tex. Tror bara att jag helt enkelt ogillar den framkallande känslan av substanser.
 
Om du känner att du blir någon annan, eller ens mindre av dig själv, då har alkohol en fundamentalt annorlunda effekt på dig jämfört med mig. Jag känner noll av det där. Första två glasen med vin ger mig en behaglig känsla, jag känner mig energisk och glad. Endorfinerna strömmar runt i hela kroppen och det är skönt. Den känslan kan absolut nås på andra sätt, men ändå inte riktigt i just den kombon. När jag springer långt kan jag också få den känslan, men inte utan att det gör ont. Efter orgasm också, men inte utan att vara trött och slö i huvudet. Alkohol ger inte en lika intensiv upplevelse, men just det här med att få energi samtidigt är gött tycker jag. Men alla de här känslorna är ju mitt naturliga JAG. Jag har aldrig heller upplevt att alkohol förstärker negativa känslor, snarare tvärtom eftersom humöret blir bättre. Fast där finns det ju relativt många som blir sura och t o m slåss på fyllan.
Du beskriver samma känsla men upplever den annorlunda än vad jag gör så jag tror inte alls att alkohol har en annorlunda effekt på mig, bara att jag inte gillar effekten. Det du tycker är skönt tycker jag är obehagligt och onaturligt eftersom det är alkoholen som gör den. Om man får den efter ett träningspass är den mer naturlig, men det är fortfarande inte på pricken alls samma känsla, med alkohol framkallar man känslan utifrån, vilket gör det onaturligt. Du är tex på bättre humör pga alkoholen, inte pga att du egentligen är mer glad av någon anledning, utan för att en substans gör dig på bättre humör.

Att du gillar den och jag ogillar den är två reaktioner på samma sak.
 
Svar på grundfrågan: Det skulle inte fungera för mig eftersom jag har en bakgrund med missbruk av tyngre droger och tabletter. Så alkohol går bra (jag dricker själv), men olagliga droger är absolut nej för mig, det beror på att jag inte litar på att jag inte skulle trilla dit igen.
 
Är det okej om man odlar hemma endast för eget bruk? Plockar i skogen? Eller köper från Systembolaget? Vilket ger största antipatin, det kriminella vi som samhälle inducerat eller drogen som sådan?
För min del så är det själva effekten som är problemet.

"Användande av cannabis kan orsaka ångest, förvirring, försämrad motorik och vanföreställningar. Efter lång tids användande kan du få skador på hjärnans så kallade kognitiva funktioner, till exempel sämre förmåga att hantera komplex information, sämre korttidsminne och att du känner dig apatisk."

https://www.beroendecentrum.se/fakta/droger/cannabis/

Folk med pågående haschpsykos är inte en rolig syn.
 
Så det ÄR alltså en morallag och inte en lag som syftar till ökad trafiksäkerhet?
Nej så är det ju inte.
Man vill ha dem som brukar narkotika bort från att köra bil.
Det är för att höja trafiksäkerheten.
Jag kan nog tycka att samma sak kunde gälla för alkohol.
Det skulle höja trafiksäkerheten betydligt.

Vid min senaste trafikmedicinska undersökning inför anställning som förare i tung trafik så mättes det värde som visar alkoholkonsumtionen de senaste veckorna. Jag hade inte blivit anställd om det värdet hade varit för högt.
Det tycker jag är rätt.
 
Nej så är det ju inte.
Man vill ha dem som brukar narkotika bort från att köra bil.
Det är för att höja trafiksäkerheten.
Jag kan nog tycka att samma sak kunde gälla för alkohol.
Det skulle höja trafiksäkerheten betydligt.

Vid min senaste trafikmedicinska undersökning inför anställning som förare i tung trafik så mättes det värde som visar alkoholkonsumtionen de senaste veckorna. Jag hade inte blivit anställd om det värdet hade varit för högt.
Det tycker jag är rätt.

Jag förstår nog inte riktigt. Ska du inte få köra bil på flera dagar när du tagit ett glas vin?
 
Jag förstår nog inte riktigt. Ska du inte få köra bil på flera dagar när du tagit ett glas vin?
De värdena behöver betydligt mer än så för att bli för höga.
De visar på om man super skallen av sig varje helg.
Det är nog samma sak med cannabis, att mängden också avgör mängden restprodukter.

Jag kan utan vidare dricka ett till två glas vin varje helg utan att de värden som mäts efteråt blir för höga. Men inte en flaska vin på fredag och en till flaska vin på lördag varje helg. Då blir det underkänt.
 
De värdena behöver betydligt mer än så för att bli för höga.
De visar på om man super skallen av sig varje helg.
Det är nog samma sak med cannabis, att mängden också avgör mängden restprodukter.

Jag kan utan vidare dricka ett till två glas vin varje helg utan att de värden som mäts efteråt blir för höga. Men inte en flaska vin på fredag och en till flaska vin på lördag varje helg. Då blir det underkänt.
Alkolås i bilen är väl en mycket bättre idé? Blodprov är bara ett stickprov. Eller tar ni prov varje månad?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 778
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 872
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 428
Senast: Petruska
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 866
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp