Hur får man en man att klippa navelsträngen?

För mig är det fel redan i trådstarten. Frågan är inte om man kan tvinga någon att ändra sig/klippa navelsträngen.

Frågan är väl om man kan få någon att VILJA klippa navelsträngen?
I de fallen hade jag velat diskutera varför han VILL att situationen ska se ut så här, alternativt hur göra för att situationen ska se annorlunda ut.

Men jag hade absolut utgått från att det är hans val som tagit honom till den situation han har. Allt annat hade varit så avtändande för mig att jag av flera skäl sett relationen som omöjligt, jag kan inte ha ett förhållande med någon som inte kan forma en åsikt och stå för den och handla utifrån sin egen vilja.
det är inte alltid lätt att formulera en frågeställning korrekt, så om vi nu väljer att formulera om frågan enligt ditt citat, vad vore då ditt svar? Går det att få en man med seg navelsträng att vilja kapa av den för att leva mer med den fru han faktiskt valt själv?
Sen är det ju uppenbarligen så att min vän vill leva med honom, så att du skulle tycka åt det vore avtändande är väl egentligen inte särskilt relevant.
Jag undrar om att flytta hem till sitt föräldrahem är att anse som "klippa navelsträngen"?
Jag ser hur du menar. Och mycket är, som sagt, utelämnat i tråden.
Huset finns tillgängligt för att ingen bor för längre. Hennes föräldrar har flyttat därifrån sedan många år och huset har använts som fritidshus typ.
Och hon har dessutom bott hemifrån för studier och sen jobb och äktenskap i många år, så där är väl navelsträngen ganska avklippt sedan länge.

- - - - -

Jag har en egen uppfattning i frågan, men väljer att lägga den åt sidan just nu för att inte färga svaren i tråden.

det är inte alltid lätt att formulera en frågeställning korrekt, så om vi nu väljer att formulera om frågan enligt ditt citat, vad vore då ditt svar? Går det att få en man med seg navelsträng att vilja kapa av den för att leva mer med den fru han faktiskt valt själv?.

Det korta svaret, upprepat av flera användare, är att det måste han välja själv.
Nej, det torde inte gå att "lura" honom att vilja ändra sig.
Stackaren har att välja mellan
1. förlora sin fru
2. förlora sina föräldrar /det liv han haft hittills

vad som är mest rätt och fel för honom måste han själv få bestämma.

Och han funderar säkert en hel del när han "sitter och deppar framför TV".

Går det att få en man med seg navelsträng att vilja kapa av den för att leva mer med den fru han faktiskt valt själv?
Sen är det ju uppenbarligen så att min vän vill leva med honom

Tycker inte riktigt om uttrycket "seg navelsträng" eftersom jag tror att det handlar om avsevärt mer än att han är komplett osjälvständig och i konstant behov av sina föräldrar, MEN visste inte hans fru om hur hans liv är, vem han är, vad för planer som finns för släktgården? Kom det som en chock helt out of the blue? Eller förväntade hon sig att han, hans liv skulle förändra sig fundamentalt iom fru och barn?

Som sagt, det är många detaljer som jag medvetet låter bli att nämna här. Jag fortsätter undvika det, för det finns ingen anledning att berätta allt.
Jag önskar bara få veta om det finns någon som har erfarenhet av en man som har liknande stark relation till sina föräldrar, där han har ändrat på det till förmån till sin fru?
I detta fallet finns trejde alternativet, att han sätter när foten och markerar för föräldrarna att de måste acceptera frun. Det vore det bästa alternativet, men det har han ju inte gjort hittills och det är därför frun till sist flyttat.

I detta fallet finns trejde alternativet, att han sätter när foten och markerar för föräldrarna att de måste acceptera frun. Det vore det bästa alternativet, men det har han ju inte gjort hittills och det är därför frun till sist flyttat.
Det alternativet är troligen inte ett alternativ.
Om inte hans föräldrar är beredda att gå i familjeterapi med mannen och frun.

Jag önskar bara få veta om det finns någon som har erfarenhet av en man som har liknande stark relation till sina föräldrar, där han har ändrat på det till förmån till sin fru?

Men inte är det väl så strikt enligt mall? Jag tror för varje person i en väldigt liknande situation så är det ändå en totalt unik lösning. En del flyttar, en del stannar, en del ballar ur. Typ.

Men inte är det väl så strikt enligt mall? Jag tror för varje person i en väldigt liknande situation så är det ändå en totalt unik lösning. En del flyttar, en del stannar, en del ballar ur. Typ.
Självklart. Men frågar kvarstår, finns det någon som lyckats, där det till sist blev ett slut som gjorde alla glada?

Men det går ju inte svara på detta utan att veta VAD det är mellan hans föräldrar och hans fru. Ja jag har sett sådana här relationer och de har då bott så att mannen kunnat jobba på gården. Det har varit skitsvårt för alla tror jag och mina vänner som levt så skulle aldrig göra om det igen säger de rent ut. Sedan så tror jag det är ömsesidig aversion här för de flesta farföräldrar vill enligt mig Vara delaktig i barnbarnens liv. Och att deras son är pappa på riktigt. Sedan har det inte fört med sig att de inte lagt sig i den unga familjens inredning resor ekonomi och renoveringar. Hon ska typ alltid jobba mer i hemmet och gå upp tidigare på mornarna och hästarna är kapitalförstöring. Hon fattar varken värdet på gården eller på sonen eller att sonen är trött. För det är inte hon trots heltidsjobb barn djur och ensam ansvarig för hemmet. Hon köper ju färdigt fikabröd hujedamej ....,Och så vidare gånger hundratjugo. Knappast nån hemlighet. Det skildras väl i böcker och filmer. Jag tror ibland inte att dessa män ens vet vad de tycker utan håller med lite överallt.

Självklart. Men frågar kvarstår, finns det någon som lyckats, där det till sist blev ett slut som gjorde alla glada?

Inte som jag känner till. Inte heller vet jag av något förhållande som blev (vad jag skulle kalla) "lyckligt" efter att en part ställt ultimatum av något slag - av de få som alls höll för det.

Om det beror på att ultimatum ställts eller på att de var i ett läge där ultimatum upplevdes som en bra väg för någon vet jag inte. För mig ser det ut som hönan/ägget, oavsett är det obra skulle väl jag säga.

Inte som jag känner till. Inte heller vet jag av något förhållande som blev (vad jag skulle kalla) "lyckligt" efter att en part ställt ultimatum av något slag - av de få som alls höll för det.

Om det beror på att ultimatum ställts eller på att de var i ett läge där ultimatum upplevdes som en bra väg för någon vet jag inte. För mig ser det ut som hönan/ägget, oavsett är det obra skulle väl jag säga.

Väl uttryckt.

Frågan är alltså om någon i en relation har förändrat sig mycket för den andra personen? Har denne förändrat sig för att passa in i den andra personens liv och efter Hur partnern vill att denne ska vara?

Följdfrågan blir ju då om den som förändrat sig blev lycklig av det?
Blev partnern lycklig?

@ellabellabus

Jag kan förstå att det är väldigt frustrerande att stå utanför och se på det här. Men, ärligt talat, frun har redan dragit med barnet! Han har ju redan valt.

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 079
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 168
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar