Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det verkar som många tror att bara för att man inte har helt gemensam ekonomi så skulle man inte unna sin svältande partner en brödbit medan man själv äter sjurätters på lyxkrog..Varför skulle man göra det?
Uppdelad ekonomi har verkligen inget med sådant att göra.
Det kanske är den tron på hur uppdelad ekonomi fungerar som gör att många tycker att ett "riktigt" förhållande har gemensam ekonomi?
Eller så struntar man bara i det hela och den som har tid tar skjutsen.
Orka bry sig liksom.
Men i så fall har jag inte ens helt skild ekonomi med mina kompisar. Vi har ingen detaljerad koll på sådant som bensinkostnader och exakt vem som har betalat vad om man gör något eller äter och dricker.
Det verkar konstigt att man skulle vara mer rigid med att hålla isär ekonomierna i ett förhållande än mellan vänner och bekanta.
Ja, så gör vi, det jämnar ut sig i slutändan ändå.
Jag tänker helt enkelt att en skillnad (av många) mellan barn och pengar är att barn så att säga med nödvändighet är gemensamma (även om det finns många fall där det sedan inte funkar så, av olika skäl), medan löner och andra inkomster i normalfallet är individuella. Min lön är min och mitt konto är mitt, oavsett om jag har en partner eller inte.
Jag ser helt enkelt inte riktigt parallellen mellan barn och pengar. Om man har barn med sitt ex, har man ju inte heller gemensam ekonomi med exet.
Vi har totalt gemensam ekonomi. Alla inkomster är "våra" och alla utgifter är "våra". Finns inget som heter dina/mina pengar i vår familj.
Snabbt, enkelt, smidigt och lätträknat!
Edit; om det spelar någon roll så är vi gifta, heltidsarbetande bägge två, äger hus tillsammans och har 4 hundar.
*kl*
Jag är lite nyfiken på vad som grundar beslutet om gemensam/separat ekonomi, framförallt när man har barn tillsammans och bor ihop? Enkelt att fortsätta som man gjort innan? Vilja att känna sig "privat"? Olika syn på pengar? Ens egen integritet? Frihetskänsla? Olika värderingar med sin partner?![]()
Haha, ja så har vi det inte i alla fall, jag tycker vi har det jättebra
kl
Precis som TinyWiny och Mandalaki nämnde så kan man faktiskt ha ett bra förhållande fast man inte har gemensam ekonomi. Exemplet med sadeln är en anledning att inte ha gemensam ekonomi, lägga en hel månadslön på en sadel, varför behöva ta upp det med sin partner? mer än att man är glad över sitt nya inköp och visar det såklart. Jag hade haft väldigt svårt för att behöva ta upp alla inköp till hästarna med maken, jag vill inte behöva be om något som jag själv har jobbat ihop? Känns lika märkligt för mig som skild ekonomi känns för vissa andra antagligen
Likadant när maken kommer hem med sin nya storbildstv, fast vi redan har två fungerande, då är jag glad att jag slipper vara med och betala för den liksom. Och maken är ännu gladare att jag inte hindrat honom från att köpa den (fast gud vet att jag försökt)
Vi har inte lika tänk angående politik heller, och det har aldrig varit något problem. Vi röstar ju inte tillsammans utan man röstar på det man själv känner sig bekväm med.
Men däremot pratar vi ganska mycket om ekonomi, så man vet hur den andra har det, vi sitter ner och tar räkningarna tillsammans.
Ja, det verkar som många tror att bara för att man inte har helt gemensam ekonomi så skulle man inte unna sin svältande partner en brödbit medan man själv äter sjurätters på lyxkrog..
Vad är så hotande med att man kan ha underbara förhållanden utan gemensam ekonomi att man måste svartmåla det?
Räkningar, hyra m.m är ju bara att dela rakt av, men allt annat?
Som mat, äta middag ute, bio m.m?
Vi har kört "betala varannan gång" Men det är ju väldigt svårt att få det rättvist, ena gången kanske man äter dyrt nästa billigare osv...