Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, så tänker jag också. Att blanda ihop det är naivt. "Jag betalar det här för dig för att jag älskar dig så mycket".
Har levt med "millimeterrättvisa".
Det var ingen höjdare.
*kl
Har levt med "millimeterrättvisa".
Det var ingen höjdare.
Snarare:
"Jag orkar inte bekymra mig och vad som är vems."
Jag håller med dig. Jag förstår inte varför det ska ifrågasättas överhuvudtaget, som det alltid görs i såna här trådar. Som om förhållandet liksom var mindre värt om man delar upp ekonomin - eller snarare mer värt om man inte gör det.
Vad jag försökte få fram var att för mig är det ett så mycket större beslut att skaffa barn med någon än att ha gemensam ekonomi med någon. Jag har svårt att se att jag skulle tycka att en man som jag inte kan tänka mig att dela ekonomi med är någon jag vill dela föräldraskapet med för resten av livet. Det är också främmande för mig att det öht skulle finnas något mitt och ditt i form av pengar om man har livet ihop med barn och bostad.
.... ska man skriva upp miltalen till aktiviteter man skjutsat barnen till, bilslitage etc? Även om det kanske går.
Varför skulle man göra det?
Uppdelad ekonomi har verkligen inget med sådant att göra.
Det kanske är den tron på hur uppdelad ekonomi fungerar som gör att många tycker att ett "riktigt" förhållande har gemensam ekonomi?
Och skjutsar den ena parten alltid barnen i sin bil och vill att båda ska bidra lika mycket ekonomiskt så måste ju skjutsningen på något sätt värderas.
Det finns par med barn som har så skilda ekonomier att den ena parten hyr bilen av den andra när denne skjutsar deras gemensamma barn...
Och där den ena parten inte får följa med på semestern alternativt låna eftersom denne inte inte har råd att ta sig till resmålet.
Vi lägger nog annorlunda värderingar i begreppet gemensam ekonomi, i det fall du redogör för så anser jag att ekonomin är gemensam då ex.vis mat och barnens levnadskostnad täcks från ett gemensamt konto. Skild ekonomi är för mig där man inte har någon gemensam kassa och att ett köp av barnens täckbyxor betalas av ena föräldern och den andra genast får betala sin halva. Där viss mat bara är den ena förälderns eftersom det är denne som betalat den.
Och där tänker jag att det förvånande att väljer att skaffa barn med en partner som man inte vill ha en gemensam kassa med eftersom det för mig känns som att barnaanskaffandet är en större grej än den gemensamma kassan.