Hund bet sin ägare i halsen

Sv: Hund bet sin ägare i halsen

lady_vip skrev:
Tror inte heller att det är en APBT, kan lika gärna vara en labbe... Polisens hundkunskap som du säger.
//E

Såg på tvnyheterna och det var INTE en labbe!

Tycker själv det var likt någon pitbullblandning.
Inte för att jag är duktig att se skillnader på ren pb eller korsning men så mycke vet jag att det inte var nån labb.

Nu misstolkar du ganska dukigt här.

APBT'n visar signaler, precis som alla andra hundar. Dock är det svårare att läsa en APBT för en okunnig, än vad en "vanlig" hund är. För dom har inte alls lika tydliga signaler, men signaler det har dom.

Haha, jo. Det står ju klart och tydligt där att dom inte ger ut tydliga signaler innan dom agerar.

Dean skriver senare också att det inte är en risk för andra, om man är kunnig. Då kan man läsa dom. Jag har aldrig haft problem med det, och är ingen expert.

En pitbull är svår att läsa. Är det inte tydligt nog?
För en lekman som ska sitta och försöka fostra en sådan kommer det inte att gå så bra för troligtvis.
Eftersom dom flesta hundklubbar inte vill ta emot dom. Det är ju inte, för skojs skull som dom vägrar. Dom om några är experter och förlitar sig på varandra. Så många hundmänniskor kan inte ha fel. Du och några till här som sitter och lovsjunger pitbull är ju inte så många precis.

Så alla som köper sådana hundar kan direkt fostra hunden då?
När inte ens hundklubbar vill ta emot dom. Dom visar inget förrens dom klipper till skriver ni. Det låter ju verkligen lovande.

Jag har aldrig skrivit att alla som köper dessa raser kan fostra hunden direkt. Man måste kunna få hjälp och det är tyvärr svårt att få det eftersom att inte så många tar sig an dessa ekipage.
De är absolut inte omöjliga att läsa, men kan vara svåra för vissa som kanske inte har kunskap.

Jag vet att Bebben är duktig på hundar och att hon kan läsa dessa förvånar mig inte alls. Men en vanlig "svensson" som köpt en hund av denna ras som familjehund får säkerligen problem. Det viktiga är att kunna hjälpa dessa människor att se vad det är för hund de har. Det är bara synd att dessa hundägare inte alltid får den hjälp de behöver.

Ja vist är dom jätte fina :love:Och precis som du säger så tycker jag nog att akitan är mer svårläst än PB,n

Senast ändrad:

En pitbull är svår att läsa. Är det inte tydligt nog?
För en lekman som ska sitta och försöka fostra en sådan kommer det inte att gå så bra för troligtvis.
Eftersom dom flesta hundklubbar inte vill ta emot dom. Det är ju inte, för skojs skull som dom vägrar. Dom om några är experter och förlitar sig på varandra. Så många hundmänniskor kan inte ha fel. Du och några till här som sitter och lovsjunger pitbull är ju inte så många precis.

För det första så lovsjunger jag absolut inte pitbull eller stödjer uppfödning av denna ras. Däremot är de lika enkla som en Schäfer om man besitter kunskapen.
Det är lätt att smutskasta det man inte förstår, så att skylla på rasen i detta läge är exemplariskt då hundar inte kan tala för sig själva.

Instruktörer på de flesta hundklubbar har troligtvis en erfarenhet av i genomsnitt 200 ekipage, ska de då kallas experter?
Hur många av dessa experter som har igenomsnitt 10 ekipage per grupp kan examinera 10 exemplariska ekipage?

Jag tvivlar på att alla problem kring rasen beror på att rasen är svår som individ, utan det handlar om rasens invecklade revirkänsla i förhållande till föraren då rasen är väldigt självständig.
Att gå in mer djupgående på detta ämne på ett forum är alldeles för "hitech" då helheten av hundens revirkänsla kräver praktisk erfarenhet och inte att man har läst igenom bibliotekets alla hunddressyrböcker.

Ursprungligen postat av Dean
Inte om man har kunskapen.

Hur lär man hundar att läsa en pitbul???
PL

Din hund behöver inte läsa av en pitbull det gör du till din hund, såvida du inte tror att det är ok att de hälsar och det visar sig att det smäller. Vilket gör att du sjunker i tillit gentemot din hund som ledare eftersom du läste av situationen fel.

inte riktat enbart till dig PL:
Tror man på fullaste allvar att ens hund enbart tittar på en annan hunds "öron och svans" för att läsa av denna individ så har man låga tankar om sin egna hund. Det handlar om ögonkontakt och det räcker med 2 sekunder innan det är klart.

Slutord från mig i denna diskussion:
Du som ledare frågar hur din flockmedlem ska uppfatta andra individer när det faktiskt helt och hållet hönger på dig som ledare.
Kräv inte att din hund ska skaffa sig kunskapen, skaffa den själv!

Jag orkar inte med allt tjafs med gejsa, så det enda jag gör är att :bow: dig. Där får min diskussion sluta också, det är ingen idé att diskutera med en sådan människa ändå.

Dean skrev:
Din hund behöver inte läsa av en pitbull det gör du till din hund, såvida du inte tror att det är ok att de hälsar och det visar sig att det smäller. Vilket gör att du sjunker i tillit gentemot din hund som ledare eftersom du läste av situationen fel.

Dean skrev:
Du som ledare frågar hur din flockmedlem ska uppfatta andra individer när det faktiskt helt och hållet hönger på dig som ledare.
Kräv inte att din hund ska skaffa sig kunskapen, skaffa den själv!

Menar du att jag, som har helt andra raser, ska lära mig läsa av pitbull? Varför det? Och hur ska det gå till?

Dean skrev:
Man måste kunna få hjälp och det är tyvärr svårt att få det eftersom att inte så många tar sig an dessa ekipage.

Man måste kunna få hjälp? Det borde man tänkt på innan man skaffar en hund tycker jag. Har man inte kunskap själv får man se till att man kan få hjälp. Så är det med allt. Har man ingen erfarenhet av t.ex. unghästar så skaffar man ingen förän man vet att man kan få hjälp med den.

Vidare förstår jag inte varför du gnäller på brukshundsklubben? I ena meningen beskriver du dem som inkompetenta över lag, i en annan mening tycker du det är för jäkligt att de inte vill jobba med pitbull. Hur ska du ha det? Om de nu tycker att de inte har tillräckligt med kunskap för att klara dessa väldigt speciella raser så är det bra att de erkänner det och därmed inte tar emot dessa.

Vill bara förtydliga att det jag för enkelhetens skull kallar pitbull i mitt inlägg innefattar även närliggande raser och korsningar med dessa.

Vidare förstår jag inte varför du gnäller på brukshundsklubben? I ena meningen beskriver du dem som inkompetenta över lag, i en annan mening tycker du det är för jäkligt att de inte vill jobba med pitbull. Hur ska du ha det? Om de nu tycker att de inte har tillräckligt med kunskap för att klara dessa väldigt speciella raser så är det bra att de erkänner det och därmed inte tar emot dessa.

Jag gnäller absolut inte på bhk, men jag kan i många fall ifrågasätta deras kompetens när det handlar om hundar med mer allvar och som i alla lägen inte är så lätta att dressera.
De förespråkar i mångt och mycket "köttbulle-dressyr" dvs att man endast anv sig av positivförstärkning, problembeteenden avleder eller ignorerar man.
Jag menar bara att denna filosofi fungerar inte på så många hundar.

Visst är det bra att de inte tar emot dessa raser om de inte har kunskapen, men det jag menar är att de sällan hävdar att de inte tar emot dem pga okunskap.

Man måste kunna få hjälp? Det borde man tänkt på innan man skaffar en hund tycker jag. Har man inte kunskap själv får man se till att man kan få hjälp. Så är det med allt. Har man ingen erfarenhet av t.ex. unghästar så skaffar man ingen förän man vet att man kan få hjälp med den.

Absolut du har helt rätt, tyvärr fungerar det inte så i verkligheten.
Många som köper hund förväntar sig inte att det är så svårt som det faktiskt kan vara.

Nej, men genom att säga att de måste kunna få hjälp så har du flyttat ansvarat från den som var okunnig och köpte hunden över till de som inte hjälper honom.

Svara gärna på mina första frågor också. "Menar du att jag, som har helt andra raser, ska lära mig läsa av pitbull? Varför det? Och hur ska det gå till?"

Snuffsan skrev:
Nej, men genom att säga att de måste kunna få hjälp så har du flyttat ansvarat från den som var okunnig och köpte hunden över till de som inte hjälper honom.
Svara gärna på mina första frågor också. "Menar du att jag, som har helt andra raser, ska lära mig läsa av pitbull? Varför det? Och hur ska det gå till?"

Då gäller ju det alla raser. Ska jag gå och sen ner på folk som ramlar in på bhk med en totalt ouppfostrad labbe också. Självklart behöver man hjälp ibland och då kan man tycka att hjälpen ska finnas där i form av kompetent personal. Det är ju inte bara apbt som folk får problem med. Och långt ifrån många får någonsin problem.

Jag tycker att det ligger i en hundägares ansvar att kunna läsa av alla sorters hundar. Jga kan inte prata för alla men min tik är INTE svår att läsa om man har viss hundkompetens (och det borde man väl ha som hundägare...eller!? )

Senast ändrad av en moderator:

Jag upplver inte heller Pitbulls som svåra att läsa av.
Därmot kan en hel del långhåriga hundar vara väldigt svåra.

När pitbulls var förbjudna så fick de inte vara på BHk, men numera så ska det inte finnas några restrektioner.
Däremot så prioterar klubbarna nästan jämt BRUKShundsraser.
Vet många med ex blandraser,sällskaps och dvärgraser som fått kalla handen på klubben.
(Brukhundklubben ligger ju under skk, det är tex därför man inte får tävla i bruks med blandraser)
Brukhundklubben är ju långt ifrån det enda stället som annordnar kurser.
Det finns både andra organisationer osm företag och privattränare.

Nej, jag är ju en "sådan människa" som inte gillar den sortens hundar som du har. När man inte får medhåll jämt och ständigt är det jobbigt. Det förstår jag. :smirk:

Ang brukshundsklubbar!
Jag tror nog att dom kan fostra en pitbull. Men eftersom dom tycker att dom är farliga så vill dom inte med dom att göra överhuvudtaget.

Däremot är de lika enkla som en Schäfer om man besitter kunskapen.
Ändå är det för mycket att skriva om här.
Men då så, då är det ju lätt att fostra en pitbull då. För en vanlig medelsvensson också.
Det är lätt att smutskasta det man inte förstår,
Jag förstår hundar mer än du tror. Har haft egna hund/ar i över 36 år :smirk: .
så att skylla på rasen i detta läge är exemplariskt då hundar inte kan tala för sig själva.
Jag är inte ensam om att höra vad som händer överallt med dessa raser. Men för den skull menar jag inte alla. Har en väninna som har 2 st och har barn, katter osv...
Instruktörer på de flesta hundklubbar har troligtvis en erfarenhet av i genomsnitt 200 ekipage,
Ja, det är inte illa tycker jag.
ska de då kallas experter
Vad tycker du dom ska kallas då? Många är väldigt duktiga och tar tex alltid hand om problemhundar osv...
Hur många av dessa experter som har igenomsnitt 10 ekipage per grupp kan examinera 10 exemplariska ekipage?
Det beror nog på hur duktig ägaren är till sist också. Om dom tar till sig vad instruktören säger bl a.
Det kan man inte skylla på instruktören för.

När pitbulls var förbjudna så fick de inte vara på BHk,
Har dom varit förbjudna i Sverige?
men numera så ska det inte finnas några restrektioner.
Ok, då är det ju fritt fram att gå dit nu då. Tydligen visste ingen det här på forumet.

Senast ändrad:

Nu missuppfattade du nog vad jag skrev. Jag har väl knappast sett ner på någon? Jag pratar om att det är hundägarens ansvar att se till att han har antingen egen kunskap eller hjälp till hands innan han köper hunden. Jag skrev en paralell om en unghäst som exempel, då kan jag väl knappast mena bara pitbull utan mera generellt?

Jag tycker inte alls att jag som hundägare har ansvar för att lära mig läsa och tolka alla andra hundar. Jag har ansvar för mina hundar. Du har ansvar för din. Var skulle jag skaffa mig kompetensen att läsa alla sorters hundar tycker du?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar