Hund bet sin ägare i halsen

Sv: Hund bet sin ägare i halsen

Därför att en APBT är en ras som alla andra, isf kan man inte lita på någon hund helt. Vilket man faktiskt inte ska göra, för då skulle ännu fler människor lämna hunden ensam med barn exempelvis. Det skulle jag aldrig göra, enbart med barn som jag litade på och visste kunde uppföra sig. Och då bara under stunder då man exempelvis måste göra annat, diska typ.

En APBT har ingen större risk att flippa ur än dom flesta andra raser.

Och vadå inte kan göra något med? Lydnad, skydd, spår exempelvis. Men det kanske inte räknas?

Ingenting med dessa blandningar är bra enligt mig, man SKA inte blanda raser som inte passar ihop. Oavsett vilka raser som är inblandade.

Och en APBT är inte rejält stor. Dom från äldre linjer kan vara väldigt kraftiga, men dom är aldrig särskilt höga. Vilket bara bevisar ytterligare hur kunniga dessa människor är som säger att dom har en APBT :smirk:

mimmipigg skrev:
*hugger en knapp*

Jag förstår inte varför man skaffar sig en jycke som man aldrig kan lita på helt, som man "vet" kan flippa ur utan förvarning.
En hund som man egentligen inte kan göra något med?
Varför skaffa sig en jycke som redan från början gör det svårare att vara hundägare.
Vad är det med dessa kamphundsblandingar som är så bra?
Övertyga mig!
(Jycken som tråden startade med var rejält stor och svart med huvud som en pitbull.)

En pitbull är INTE stor, brukar ligga runt 45-50 cm i mankhöjd och väger runt 20-25kg alltså medelstor hund :smirk: . Om hunden var REJÄLT stor borde det med all sannolikhet inte vara en pitbull möjligtvis blandad med rottis eller anna stor hund i såna fall men det kan också vara nåt helt annat.

Att en apbt skulle "flippa" ur helt utan förvarning är en myt. Visst det har hänt att dom "flippat" ut men det du läser på aftonbladets löp är ju inte direkt hela historien. Om en hund som fungerat bra i alla sammanhang helt plötsligt blir galen så beror det med all sannolikhet på sjukdom och inte på psyket.

Det finns oändliga möjligheter med en apbt, det är väldigt allsidiga hundar som man kan träna det mesta med.

För mig har det inte blivit svårare att vara hundägare bara roligare ;) .

Det viktigaste är inte att jag litar på hunden utan att hunden litar på mig. Men jag litar på min tik annars skulle jag inte kunna ha henne. Däremot ska du aldrig lita till 100 procent på en hund, hunden ska däremot kunna lita på dig till 100 procent (om ni förstår vad jag menar).

Jag tycker det är fel att kalla rasen kamphund. Dom har kamphundsursprung JA men min hund kampar inte alltså är hon ingen kamphund. Kallar du bulldog för kamphund?

Det var kanske lite oklart skrivet av mig, jag såg att det inte var en pitbull, utan förmodligen någon blandning, kroppen var mest Riesenliknande fast med kort hår den hade däremot huvudform av pitbull.

mimmipigg skrev:
Det var kanske lite oklart skrivet av mig, jag såg att det inte var en pitbull, utan förmodligen någon blandning, kroppen var mest Riesenliknande fast med kort hår den hade däremot huvudform av pitbull.

Jag har sett bilden och jag tycker inte det ser ut som en pitbull hade dom inte dessutom sagt att det var en amstaffmix. Efter att ha sett det huvudet gissar jag på rottis/amstaff utan att tveka. It was huge!

En pitbull har ju inte jättebrett huvud, amstaffen är kraftigare. ;)

Haha. Jag ser framför mig hur mammas Frallor skulle kallas kamphundar :rofl:

Fast tyvärr är det många utlänningar (Har blivit väldigt invandrartätt där hon bor numera) som har kommit fram och frågat om dom är bra kamphundar :crazy:

Ja, det lär säkert en tant på 51 år använda sina älskade knähundar och bebisar till ;)

Fast dom APBT's i USA som är normalstora väger runt 40 kg faktiskt. Det är enbart dom som avlades till kamp och liknande förut som skulle vara mindre och tunnare i kroppen, sen vart dom tyngre när dom slutade med det. Dock finns det fortfarande hundar som nästan enbart har dom linjerna i sig, och som fortfarande är mindre. Höga är dom ju som sagt inte, men mycket mer kraftiga numera.

För övrigt (Inte till dig) så håller APBT's många världsrekord i Weight Pulling, i många olika viktklasser. Jag vet en som har dragit över 1 ton, och även dom som dragit över 2 ton.

Bebben skrev:
Haha. Jag ser framför mig hur mammas Frallor skulle kallas kamphundar :rofl:

Fast tyvärr är det många utlänningar (Har blivit väldigt invandrartätt där hon bor numera) som har kommit fram och frågat om dom är bra kamphundar :crazy:

Ja, det lär säkert en tant på 51 år använda sina älskade knähundar och bebisar till ;)

Fast dom APBT's i USA som är normalstora väger runt 40 kg faktiskt. Det är enbart dom som avlades till kamp och liknande förut som skulle vara mindre och tunnare i kroppen, sen vart dom tyngre när dom slutade med det. Dock finns det fortfarande hundar som nästan enbart har dom linjerna i sig, och som fortfarande är mindre. Höga är dom ju som sagt inte, men mycket mer kraftiga numera.

För övrigt (Inte till dig) så håller APBT's många världsrekord i Weight Pulling, i många olika viktklasser. Jag vet en som har dragit över 1 ton, och även dom som dragit över 2 ton.

Enligt rasstandard ska en apbt se proportionerlig ut i förhållande till sin storlek. En typisk svensk "bastard" (oreggad pb) är väldigt musklig men inte kraftig och kan ofta vara så mycket som 50 cm höga till sina 23-24 kg :)

I knooow...Jag tycker det är skitbra att det finns en sport som lämpar sig särskilt väl till dessa hundars styrka och uthållighet. Personligen sysslar jag inte med wp och tänker inte göra det heller då jag och min sambo satsar på lydnad och spår i första hand :) .

Ja, proportionerlig ska det vara för min del med. Finns en del som inte är det, men jag gillar dessa som ligger runt 40 kg. Denna ligger på 35 kg ca:
xPallisadeJune04%20023.jpg

Så man kan inte säga att dom slutar att vara smidiga ;) Men det ska absolut inte bli för mycket heller, för dom ska alltid behålla sin smidiga kropp där dom kan göra vad som helst. Exempelvis såhär:
dirkleap1.jpg

Fast dessa väger bara runt 40 kg. Jag hittade inga "extremare" nu, och orkar inte leta runt efter workingpics på dom för tillfället.

Bebben skrev:
Ja, proportionerlig ska det vara för min del med. Finns en del som inte är det, men jag gillar dessa som ligger runt 40 kg. Denna ligger på 35 kg ca:
xPallisadeJune04%20023.jpg

Så man kan inte säga att dom slutar att vara smidiga ;) Men det ska absolut inte bli för mycket heller, för dom ska alltid behålla sin smidiga kropp där dom kan göra vad som helst. Exempelvis såhär:
dirkleap1.jpg

Fast dessa väger bara runt 40 kg. Jag hittade inga "extremare" nu, och orkar inte leta runt efter workingpics på dom för tillfället.

Jag menade inte något negativt eller emot det du sa. Jag förklarade bara hur den svenska genomsnittsbastarden ser ut ;) .

Aaah. Tyvärr vet jag också alltför väl hur den ser ut. Kryllar av dom där jag kommer ifrån. Vet dock inte om en enda renrasig där :smirk: Stamtavla finns liksom inte i deras värld.

Eller dessa sååå renrasiga APBT's som har en päls som går mot Rottisens? :rofl: Förstår inte hur man kan gå på sånt.

gejsa skrev:
Nej, jag är ju en "sådan människa" som inte gillar den sortens hundar som du har. När man inte får medhåll jämt och ständigt är det jobbigt. Det förstår jag. :smirk:

Ang brukshundsklubbar!
Jag tror nog att dom kan fostra en pitbull. Men eftersom dom tycker att dom är farliga så vill dom inte med dom att göra överhuvudtaget.

Det finns en hel bunt raser jag inte gillar, men till skillnad från dig så baserar jag mina åsikter på vad jag själv sett och upplevt, inte vad jag hört. Det är dumt att tro på rykten och löst prat.

Angående instruktörerna på många av våra bk:s så är det inte alls alla som är kapabla att reda ut en pitbull, med eller utan problematik. På senare år har kompetensen sjunkit rejält då nästan vem som helst har fått gå utbildningen. Sant är också att det på många håll handlar om ren godisdressyr och få klarar av de rejälare hundarna som behöver mer. Jag är instruktör, relativt nyutbildad, och jag går inte heller in och petar i vilken hund som helst.

Att klubbarna vägrade pitbullekipage tillträde berodde i många fall på ren okunskap. Många tror fortfarande att pitbullen har en speciell käke som kan låsas rent fysiskt. Jag accepterar att man själv inte tar ekipage som man inte anser sig ha kunskap att reda ut. Det är bara klokt. Däremot är det rätt korkat att låsa ute en hel hundtyp på grund av fördomar och lösa rykten.

mimmipigg skrev:
*hugger en knapp*

Jag förstår inte varför man skaffar sig en jycke som man aldrig kan lita på helt, som man "vet" kan flippa ur utan förvarning.
En hund som man egentligen inte kan göra något med?
Varför skaffa sig en jycke som redan från början gör det svårare att vara hundägare.
Vad är det med dessa kamphundsblandingar som är så bra?
Övertyga mig!
(Jycken som tråden startade med var rejält stor och svart med huvud som en pitbull.)

Det finns inget alls som är bra med kamphundsblandingarna. De borde inte ens existera, speciellt om det är exempelvis rottweiler blandat med APBT. Det är potentiellt riktigt farliga hundar. Däremot kan renrasiga hundar av dessa sorter vara trevliga och önskvärda. Det beror helt på vad man ska ha hunden till.

Varför man skaffar sig en hund som gör det svårare att vara hundägare?
Tja, det kan ju vara så att det svårare hunden har egenskaper som man vill ha. Vill man tex ta sig till SM i skydd så krävs det en hund som har lite extra, men då blir det lite svårare för hundägaren också. Det kan också vara så att temperamentet hos de mjukare raserna inte passar en.

Jadzia skrev:
Det finns en hel bunt raser jag inte gillar, men till skillnad från dig så baserar jag mina åsikter på vad jag själv sett och upplevt, inte vad jag hört. Det är dumt att tro på rykten och löst prat.

Angående instruktörerna på många av våra bk:s så är det inte alls alla som är kapabla att reda ut en pitbull, med eller utan problematik. På senare år har kompetensen sjunkit rejält då nästan vem som helst har fått gå utbildningen. Sant är också att det på många håll handlar om ren godisdressyr och få klarar av de rejälare hundarna som behöver mer. Jag är instruktör, relativt nyutbildad, och jag går inte heller in och petar i vilken hund som helst.

Att klubbarna vägrade pitbullekipage tillträde berodde i många fall på ren okunskap. Många tror fortfarande att pitbullen har en speciell käke som kan låsas rent fysiskt. Jag accepterar att man själv inte tar ekipage som man inte anser sig ha kunskap att reda ut. Det är bara klokt. Däremot är det rätt korkat att låsa ute en hel hundtyp på grund av fördomar och lösa rykten.

Bra inlägg!

Jag har ju nu hittat en klubb i närheten som välkomnar oss som medlemmar trots att ena hunden är s.k. pbblandis. Vi har ambitioner inom lydnad, spår och agility med tiken och nu har vi äntligen efter ca 1 år hittat en klubb som är villiga att stötta oss och vi har tänkt ge det en chans. Nu är ju tiken långt ifrån problemhund och hon har en väldigt god allmänlydnad men det känns ändå som att vi vill tillhöra en klubb och möjligheten att få tips, hjälp och inte minst gemenskap. :bow:

rock_89 skrev:
Jag Hatar aftonbladet. Dom brukar ljuga ofta..

Ja, det är ju sensationsmedia vi snackar om. Men jag tycker aftonbladet är helt ok slötittarläsning och skavaller är ju alltid kul men alltid något man tar med en nypa salt precis som deras s.k. nyheter.
Aftonbladet kan man numera jämföra med "en ding ding värld" :D .

Har inte det minsta svårt att begripa det. Hunden verkar ju ha varit av en ras som ofta figurerar i liknande händelser. Artiklar av detta slag förekommer ju då och då.

Hmmm, enligt det som hände i malmö har det väl framkommit att hunden var en blandras mellan Rotweiler å Amstaff....

Hade inte tänkt varken läsa eller svara något mer i denna tråd. Men eftersom du skriver direkt till mig så......
Ja nu får du faktist ursäkta mig. Men jag är vuxen nog att tro på vad jag vill. Det är inte bara i Aftobladet jag har läst eller hört något. Sedan vet jag att det inte alltid är sanning i det som skrivs. Men handen på hjärtat dom kan ju inte ha fel jämt och ständigt med dessa hundraser. Eftersom dom finns så kopiöst mycket nu överallt.
Man kan ju undra varför det alltid är blandras på rottis och tex amstaff som ska säljas billigt vidare. Det är ju inte för inte som det sker. Många är det ju som inte kan sköta dessa hundar. Det kan ju t o m sitta okända som sitter och läser den här tråden. Tror att dom är så lätta som ni vill påskina och sedan inte klarar av dom. Alla hundar är svåra när man är nybörjare det vet väl alla. Men dessa är ännu svårare. Men många börjar ju med just den här rasen vilket är mycket, mycket fel. Förstår inte överhuvudtaget varför man avlar fram dessa blandrashundar som inte passar ihop.

Sedan till du som skrev att man inte ska lita på sin hund till 100 %. Jag gör iaf det och har gjort det med alla mina hundar. Herregud om jag inte skulle lita på mina hundar. Vem skulle då kunna göra det.

Senast ändrad:

Nää, sant, visst hör man å läser mycket om Pitbulls i media, kan ju undras om journalister å poliser blivit hundexperter på senare? Men jag kan oxå garantera att som i detta fall att det icke ens va en Pitbull, såna fall finns det många av, alla hundar kan bli "dåliga" hundar, å pressen gör bara att ännu fler ungdomar som vill ha coola fräcka hundar köper denna sorts hundar, å oseriösa uppfödare finns det gott om, som ska tjäna pengar snabbt, det vi glömmer mitt i allt detta är att rasen blir lidande, visst ingen lätt hund, men dock inte överdrivet svår!Tycker att hundägare och uppfödare borde ta sitt ansvar ist! Å som det stod om denna senaste incidenten så hade den hunden visat såna sidor innan, å då e det ägarnas skyldighet att ta bort hunden!

Hade inte tänkt varken läsa eller svara något mer i denna tråd. Men eftersom du skriver direkt till mig så......
Ja nu får du faktist ursäkta mig. Men jag är vuxen nog att tro på vad jag vill. Det är inte bara i Aftobladet jag har läst eller hört något. Sedan vet jag att det inte alltid är sanning i det som skrivs. Men handen på hjärtat dom kan ju inte ha fel jämt och ständigt med dessa hundraser. Eftersom dom finns så kopiöst mycket nu överallt.
Man kan ju undra varför det alltid är blandras på rottis och tex amstaff som ska säljas billigt vidare.

För att folk skaffar en hund och kommer på efter kanske 3 mån att det var förhastat. Det förekommer inte bara inom dessa raser, kolla på blocket så ska du se att det är långt fler s.k. "vanliga raser" som omplaceras.

Det är ju inte för inte som det sker. Många är det ju som inte kan sköta dessa hundar. Det kan ju t o m sitta okända som sitter och läser den här tråden. Tror att dom är så lätta som ni vill påskina och sedan inte klarar av dom. Alla hundar är svåra när man är nybörjare det vet väl alla. Men dessa är ännu svårare. Men många börjar ju med just den här rasen vilket är mycket, mycket fel. Förstår inte överhuvudtaget varför man avlar fram dessa blandrashundar som inte passar ihop.

Jag tycker inte man ska blanda raser överhuvudtaget oavsett om det är golden/labbe eller rottis/amstaff. Kan inte finnas en seriös människa i världen som blandar då avel borde gå ut på att bevara rasen som den är samt förbättra den.

Sedan till du som skrev att man inte ska lita på sin hund till 100 %. Jag gör iaf det och har gjort det med alla mina hundar. Herregud om jag inte skulle lita på mina hundar. Vem skulle då kunna göra det

Jag menar på att det viktigaste är ju inte att du kan lita på hunden, det är att hunden ska lita på dig. Allt annat kommer i andra hand alltid!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 859
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar