Hund bet sin ägare i halsen

Sv: Hund bet sin ägare i halsen

moe skrev:
Fast min s.k. pitbullblandis är verkligen en barnhund. Hon älskar dom ;) .
Golden leder bitstatistiken förmodligen p.g.a. att det är en av dom populäraste hundraserna.
Och så anser många att barnen kan var hur elak som helst mot hundne eftersom det ju är en snäll golden!

Olius skrev:
Enda problemet med Dobermannen som barnhund är att den kan bli FÖR beskyddande.
Din användarbild är bäst!! :love:

Ja, det kan de säkert bli, men inte mina i alla fall.

Fast nu sedan min man dog har Enya varit vääääldigt vaktig. Sover inte i sängen mer utan stannar kvar på nedanvåningen istället. Och för några dagar sedan när en bekant var här och tog tag i sina byxer för att visa att de satt löst ( pga viktnedgång) så springer hon upp och tokskäller på honom. När han satte sig ner igen så gick hundne från honom. Han blev riktigt rädd trots att ha nträffat henne måååånga gånger tidigare. Fick övertala honom att klappa henne så att båda kunde förstå att de inte var farliga mot varandra.

Hm... gled i från ämnet tror jag :o

Ja visst kan propagandan för pitbull o amstaff som härliga familje o brukshundar bidra till att ytterligare en felaktig grupp skaffar dem. Jag ser själv inget problem med att hantera dessa hundar men tycker att de har ett säreget sätt o kan inte fatta hur de skall duga som brukshundar.
PL

peter_lundin skrev:
Ja visst kan propagandan för pitbull o amstaff som härliga familje o brukshundar bidra till att ytterligare en felaktig grupp skaffar dem. Jag ser själv inget problem med att hantera dessa hundar men tycker att de har ett säreget sätt o kan inte fatta hur de skall duga som brukshundar.
PL
På vilket sätt skulel de inte duga som brukshundar? På vilket sätt skiljer de sig från andra brukshundar?

Ett lite bortkopplat sätt verkar inte riktigt receptiva, även flera ägare har tyckt detta.
Såg en gång en video av ett mentaltest på en amstaf gjort på hundskolan, ingen upplyftande syn.
PL

peter_lundin skrev:
Ett lite bortkopplat sätt verkar inte riktigt receptiva, även flera ägare har tyckt detta.
Såg en gång en video av ett mentaltest på en amstaf gjort på hundskolan, ingen upplyftande syn.
PL
Alldeles för självständiga menar du? ( min hjärna är inte riktigt ok för tillfället, ha lite överseende med korkade frågor :o :o )

Om vi talar om mentaltesthunden så var edet väl mera fråga om avsaknad av normala reaktioner o noll koll på läget.
Annar självständighet, ja kanske till en del men ngt annat också ,upplever dom mer som bortkopplade.
PL

Varför skulle dom inte göra det? Dom är inte renodlade brukshundar som exempelvis Schäfer, Rottis, Dobbis osv, men fungerar alldeles utmärkt till det. Dom älskar att vara till lags, är väldigt intelligenta och har uthålligheten och viljan. Dom är väldigt duktiga på skyddsgrenarna! Många har tävlats mycket i det i USA, och dom flesta är uppe i dom högsta klasserna med vinster och/eller placeringar.

Och i min värld räknas det till bruks i alla fall. IPO har ju ganska svår lydnad och spår i dom högre klasserna.

peter_lundin skrev:
Om vi talar om mentaltesthunden så var edet väl mera fråga om avsaknad av normala reaktioner o noll koll på läget.
Annar självständighet, ja kanske till en del men ngt annat också ,upplever dom mer som bortkopplade.
PL
NU är jag med!! :D

Nej, vad jag vet så används dom inte direkt till sådant här i Sverige. Någon enstaka tränar väl lydnad, men det är också allt.

Det är därför jag aldrig skulle köpa en APBT i Sverige.

Utan att ens anstränga mig så hittade jag 7 APBT's som tog sin titel SchH III 03-05. Orkade inte plöja igenom flera sidor, utan nöjde mig med en.

peter_lundin skrev:
Jag tror det när jag ser det. Finns det ngn i det här landet som presterat ngt.
PL

Inte så lätt då man inte alltid är välkommen på klubbarna runt om i landet :smirk: .

Enya skrev:
Och så anser många att barnen kan var hur elak som helst mot hundne eftersom det ju är en snäll golden!

Exakt! I dom allra flesta fall där hundar biter eller varnar barn så är det ju faktiskt p.g.a. barnet. Men det är väldigt tabu att säga att det är barnen som gör fel. Jag har sett alltför många barn som inte kan hantera djur på ett korrekt sätt utan måste slå, sparka och jaga dom stackars djuren. Jga fick tidigt lära mig att djuren var känsliga små ting som man bara fick klappa väääldigt försiktigt, men man testade ju gränserna :smirk: .

Och förresten så finns det ju inte så mycket du kan träna med en apbt då dom räknas som blandraser och på så sätt har en väldigt liten chans att komma med i grupperna. Men jag har hört att det finns en klubb enbart för apbt och s.k. pbblandisar någonstans i Sverige som tränar räddning.

Jag har också sett en video med en pitbull "in action" och det var rent av otäckt att se. Nu hade ju denna hund förvisso använts i olagliga kamptävlingar så den hade en hel del inre monster att kämpa mot om man säger så...

Personligen tycker jag att pitbull/amstaff är jättefina hundar och jag tror att det finns individer som är helt underbara men jag kan inte blunda för alla rapporter om hundar som till synes helt omotiverat anfallit sina ägare. Jag kan inte tänka mig att allt kommer an på ägarna utan jag tror att det finns en del dåligt avelsmaterial bland dessa hundar. En kontrollerad (tillåten) avel av seriösa uppfödare är det ända sättet att arbeta bort de instabila individerna.

En bekant har tagit omhand om många omplacerade pitbulls/amstaffs och de har blivit riktigt trevliga hundar av dem men som bekanten säger: - Den dagen jag skaffar barn så kommer jag aldrig mer ha såna här hundar. Jag kan inte lite på dem tillräckligt mycket.

Själv har jag sett närmare ett 10-tal på korning och det var kanontrevliga hundar! Det var jättekul att se - har sett betydligt "sämre" korningar med hundar från andra raser...

Vad grundar du dina korningar på?

Enligt Hunddata finns endast två american staffordshire terriers som korats. den ena fick 81 p och den andra 139.

Så var kommer dina "tiotal" ifrån? :smirk:

Golden leder bitstatistiken förmodligen p.g.a. att det är en av dom populäraste hundraserna.

Statistiken är procentuell. Men att det är väldigt många barnfamiljer som väljer golden går ju inte att komma ifrån. De vill ha en familjehund och tänker inte på att även golden är en arbetande ras. Många tänker heller inte på att man inte kan köpa en barnvänlig ras, det finns bara barnvänliga individer och det oavsett ras. Och då går det fel.

Senast ändrad av en moderator:

Bebben skrev:
Vet av egna erfarenheter att polisen sällan kan något om hundar heller

lady_vip skrev:
Tror inte heller att det är en APBT, kan lika gärna vara en labbe... Polisens hundkunskap som du säger.

Skulle polisen vara en yrkeskår med färre hundmänniskor än t.ex. bland sjuksköterskor eller butiksbiträden? Tror nog att poliser är precis som inom alla andra yrken. En del har hund, andra inte. Man behöver knappast vara hundförare för att kunna skilja på en pitbull och en labbe.

prinsessfeminist skrev:
Vad grundar du dina korningar på?

Enligt Hunddata finns endast två american staffordshire terriers som korats. den ena fick 81 p och den andra 139.

Så var kommer dina "tiotal" ifrån? :smirk:

Eftersom det var pb så var det ju inte officiella korningar.... Det var en riktig bana och en utbildad korningsdomare, men jag antar att protokollen hamnar i pb-klubbens register eller nå´t.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar