Hund bet sin ägare i halsen

Sv: Hund bet sin ägare i halsen

Excellent skrev:
Eftersom det var pb så var det ju inte officiella korningar.... Det var en riktig bana och en utbildad korningsdomare, men jag antar att protokollen hamnar i pb-klubbens register eller nå´t.

Vore intressant att ta del av. har du någon länk?
I örigt är ju pitbull och am.staff i princip samma ras, så jag förstår inte varför pitbullen skulle vara så mycket bättre än ex. amstaffen?

Senast ändrad:

prinsessfeminist skrev:
Vore intressant att ta del av. har du någon länk?
I örigt är ju pitbull och am.staff i princip samma ras, så jag förstår inte varför pitbullen skulle vara så mycket bättre än ex. amstaffen?

Jag har inte sett några am staff- tester, så det har jag inga teorier om... Sedan tycker jag inte att tiotalet hundar är någon säker statistik heller.

Jag fick höra om pb-mentaltester via deras rasklubb. Nu är det ett par år sedan så jag vet inte vad de har för adress längre. Men om de fortfarande håller på så går de säkert att hitta via google. Roland har jag för mig att ordföranden hette och det var av honom jag fick datum, vägbeskrivning etc så att jag kunde åka och titta.

Jag har varit ute på hundhämtningar på polisen uppdrag, och ett tag när det råde PBmasshysteri i medierna var nästan varenda hund som skulle hämtas "Pitbull" enligt polisen..vi brukade ha gissningtävligar i bilen på väg ut för att gissa vilken ras Pitbullen var den här gången..
Det var både labbar, rottweilers blandraser,shäfer/divers korsningar shäfer/dalmatinkorsning, whippetkorsning(!) och dogo agentinos (något mera försåligt)
Tillsut skrattade man bara:-)

Senast ändrad:

escodobe skrev:
Jag har varit ute på hundhämtningar på polisen uppdrag, och ett tag när det råde PBmasshysteri i medierna var nästan varenda hund som skulle hämtas "Pitbull" enligt polisen.
Det var både labbar, rottweilers blandraser,shäfer/divers korsningar shäfer/dalmatinkorsning, whippetkorsning(!) och dogo agentinos (något mera försåligt)
Tillsut skrattade man bara:-)

Jag har ingen erfarenhet av polisers hundkunnande, men väl av deras sätt att uttrycka sig!

Jag är inte ett dugg förvånad över deras pitbull-generaliseringar då generaliseringar rent allmänt är vedertaget.

Vakthavande befäl uttrycker sig många gånger rasistiskt och onyanserat. Eftersom jag jobbat som reporter så känner jag igen jargongen som inte sällan andas viss cynism över människosläktet.

Att tro att alla poliser reflekterar och bjuder på insikter och dimensioner utöver gemene mans är befängt. En polis är lika mycket vanlig person som alla andra, bara möjligen mer krass.

Sedan finn självklart både hundkunniga och icke-hundkunniga inom yrket precis som alla andra yrken.

prinsessfeminist skrev:
Att tro att alla poliser reflekterar och bjuder på insikter och dimensioner utöver gemene mans är befängt. En polis är lika mycket vanlig person som alla andra, bara möjligen mer krass.

Sedan finn självklart både hundkunniga och icke-hundkunniga inom yrket precis som alla andra yrken.

Precis vad jag menade. Tack.

Snuffsan skrev:
Skulle polisen vara en yrkeskår med färre hundmänniskor än t.ex. bland sjuksköterskor eller butiksbiträden? Tror nog att poliser är precis som inom alla andra yrken. En del har hund, andra inte. Man behöver knappast vara hundförare för att kunna skilja på en pitbull och en labbe.

Folk har gissat på att min tik är allt ifrån boxer till stövare så folk vet mindre än man tror :smirk: .Och det är väl inte så konstigt då alla inte har hund.

Förresten så har det varit fall där polisen trott att det var en pb men i själva verket var det en rottisblandning HELT utan inslag av pitbull.

Om vi talar om mentaltesthunden så var edet väl mera fråga om avsaknad av normala reaktioner o noll koll på läget.

Ja det kan man säga.
En pitbull är svår att läsa, de ger sällan ut tydliga signaler innan de agerar.

Ursprungligen postat av moe
Inte så lätt då man inte alltid är välkommen på klubbarna runt om i landet .

Man kan ju undra varför!

Därför att instruktörerna där inte har den kunskapen som krävs för att fostra en hund som inte fungerar som de flesta andra i vissa lägen.
Tyvärr är det ofta så att de inte vågar/vill stå för det och skyller på att rasen är farlig eller liknande.

Moe, du har ett PM.

Jag kan tänka mig att många instruktörer tycker att det finns viktigare saker att lära sig än hur man dresserar pitbulls od.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Jag kan tänka mig att många instruktörer tycker att det finns viktigare saker att lära sig än hur man dresserar pitbulls od.
PL

Ja, nu går ju inte jag till bhk för att lära mig dressera mina hundar utan för gemenskap + att man kan få hjälp om man behöver det. Men då dessa s.k. instruktörer inte tar sitt ansvar gentemot allmänheten och stänger ute vissa raser så är det väl inte så konstigt att det finns många okunniga ägare. Det finns för många helt enkelt ingen hjälp att få.
Sen så litar jag inte på bhk's instruktörer till 100 procent, det är mycket individuellt hur mycket dom kan då det gäller vissa typer av hundar. Man ska inte lita blint på folk bara för att dom säger sig kunna visas saker, en bra instruktör ser till individen och dess behov och den som inte kan eller är villig att göra det ska heller inte jobba med detta.
Och angående det här med hunden som bet så har ju faktiskt skk gått ut och sagt bra saker ang. rasen. Det är inget fel på pb utan på folk som tror på varje ord dom läser i tidningen :smirk: . Alla hundar är individer och har olika förutsättningar. Sen så finns vissa anlag inavlade alltså genetiskt men att bita människor har aldrig varit en pitbulls uppgift och är ett mycket onormalt beteende. Betydligt vanligare hos t.ex. golden eller tax då dom hundarna har ett svagare psyke..

Och som sagt så vet man ju inte vad dom sysslat med hemma heller, dom kan ju lika gärna haft hunden som kamphund och det är inte trevliga metoder som används då för att få hunden aggressiv.
Hursomhelst inga lämpliga ägare då dom uppenbarligen inte visste vad dom hade i kopplet, det hade kunnat gå precis likadant om det varit en rottis eller schäfer :smirk: .

Säkert, men det är ju upp till var och en var man vände sig för att få hjälp.
Jag skulle då aldrig sponsra någon som sållar ut raser pga ovilja. Skillnad är om de själva går ut med att erkänna att de inte har kunskap nog. Då blir det hela mer seriöst.

Jag vet inte jag. Dom ger ut mindre tydliga signaler än andra hundar, men jag har aldrig haft problem att läsa dom.
Men det gäller också att vara intresserad och vilja läsa dom ordentligt, då är det inte särskilt svårt. Om man kan något om hundar och deras kroppspråk.

Jag har inte stött på särskilt många hundar som inte kunnat göra det. Varken på Amstaffs, APBT's eller korsningar.

Däremot har många fler hundar svårt att förstå dig på våra Franska Bulldoggar.

Så alla som köper sådana hundar kan direkt fostra hunden då?
När inte ens hundklubbar vill ta emot dom. Dom visar inget förrens dom klipper till skriver ni. Det låter ju verkligen lovande.

det finns en hundras till som är otäck och det är Akita Inu....dom är svåra för både människor o djur att läsa av...PB'n visar iallafall med öron o svans...det gör inte Akitan...men jäkligt snygga är dom :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar