Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

*kl*

Snäckan har börjat resa sig mot saker...Livsfarlig:eek:

Hon tar tag i vad som helst, drar sig upp och faller sedan handlöst 50 % av gångerna.
Jag vill curla och sätta på hjälm:D:D Mina nerver...

ja usch det är läskigt , det gör Moa med och jag får hjärtat i halsgropen varenda gång:crazy:

det värsta är när hon ska resa sig mot mina bara ben... kanske skulle låta bli att raka benen några månader så hon har nåt att hålla fast i???!! :D

Igår kollade jag i min babybok, när jag var 7 månader gick jag runt möbler, släppte och gick från mamma till pappa vid 8 mån.... eh nej ett sånt tidigt barn vill jag inte ha, hon ska va bebis så länge som möjligt, tack:)

Hon kan ha börjat säga mamma/pappa.. men jag vet inte svårt det där. När hon t ex kryper efter mig säger hon mammmamammammmamma , och när jag säger "ska du gå till pappa" då vänder hon sig om till honom och säger pappappapa...

gah jag vet inte:p

Jag hävdar bestämt att snäckan sagt mamma nu, samt "titta" som sägs ungefär 500 gånger i kvarten vissa dagar...

Nu pratas det, ställs det upp, kryps det och fås tänder i rask takt! :eek: Nu får våra bebbar sluta växa så fort haha.
Chelsea gör dock inget av ovanstående ännu, men så är hon ju minstingen i gänget också ;)

Men vi har börjat titta lite på förskolor nu... valet står ju mellan att börja vt 2011 eller ht 2011. Antingen när hon är runt 14 mån eller 21 mån.
Man vet ju liksom inte i förväg hur pass mogna de är...

Men mailade en förskola som jag var nyfiken på, och de kör inskolningar även i maj! Det vore helt perfekt då är hon ca 18 månader.

Tänk att man redan planerar sånt här!

Hur ser era planer ut för förskola och sådant??

Molly kommer att börja på förskola i januari.
Jag tycker att det känns ganska lagom, hon är ju 16 månader då.
Har satt henne på dagiskö till ett kommunalt dagis, men jag vet inte om det blir där om vi kanske flyttar.
Fast å andra sidan så blir det en omväg på ett par km om Sambon ska skjutsa eller hämta i anslutning till sitt jobb och för mig blir det ingen omväg alls då dagiset ligger ca 300 m ifrån mitt jobb.
Jag funderar på ett personalkooperativt dagis också, jag ska ringa till dem och höra om jag får komma och titta och prata lite med dem.
De är väldigt hälsoinriktade och lagar sin egen ekologiska mat.
Har gått förbi där ibland och det ser fint ut där.

Det känns så svårt att välja usch!

Vi sökte vid 6 månader, så fort det var möjligt alltså. Vi sökte från 1:a oktobe, när hon är 13 månader.
Med tanke på att vi bor på Södermalm känns det som att vi får ta en plats när vi får en. Vi har sökt 5 via kommunens hemsida, och diverse kooperativa alternativ. Känns rätt hopplöst faktiskt, vi har ingen möjlighet att välja, eftersom det är hysterisk platsbrist. Vi måste IN i dagissvängen först, sen kan man lättare byta när man är inne i systemet.

Vi sökte vid 6 månader, så tidigt som möjligt, annars har man inte en chans att få plats i vårt område. Hon kommer att börja augusti 2011 om allt går som det ska. Förhoppningsvis på samma förskola som storebror, han börjar nu i augusti så vi får se om det är bra...

Vi måste IN i dagissvängen först, sen kan man lättare byta när man är inne i systemet.

Hur menar du nu?

De dagis vi har kollat på meddelade glatt att man kan glömma att komma in direkt, då syskon har förtur.
Det de rekommenderade var att man tar första bästa dagis, är där ett år, sedan har man mer kötid och därmed förtur. Har man redan en plats och det inte funkar har man lättare att byta dessutom, eftersom man då "har" en plats redan.

Vi hade 161 före i kö till vårt förstahandsval... Fet chans att det blir en plats där:D

Ja jag vet ju att man kan fortsätta köa fastän man har en plats. Det gör vi till storebror, han har en kötid på 2 år och vi fick plats på vårt tredjehandsval...
Men jag förstår inte hur det skulle bli lättare att byta, kötiden är väl densamma?

Storebror har nu plats 11 till vårt förstahandsval, lillasyster har plats 118 till samma.

usch, jag vet inte, jag bara lyssnade och fick råångest över att vi inte har råd eller lust att vara hemma tills hon är 4...:D Det känns som man ska vara tacksam bara för att få en plats, och även om det inte blir ett av de som jag tycker verkar trevliga så hoppas man ju att dagisen inte är usla. Det är ju mest det att de flesta här i krokarna saknar utegård, så ska barnen ut är det utflykt till park som gäller.
JAg vill ju att det ska vara som på mitt dagis, stor gård med skog på och liten bäck att plaska i. *lantis*

Iofs tror jag att förskolorna kan välja lite, småungar eller överflyttningar för att få en balanserad barngrupp. Så då kanske man har större chans ändå.
En bäck på gården låter livsfarligt! säger hönsmamman. :D Vårt förstahandsval är en uteförskola men t o m de har en gård!

Oj, här finns det hur mkt förskolor som helst, fick höra att man i princip får sitt förstahandsval direkt :p Med 5 min promenad från oss tror jag att man når minst 5 förskolor.

Men jag ska besöka en hälsoförskola, med inriktning på bra mat, mkt utevistelse, motion och sånt. Och det är en liten barngrupp. Den är privat, men man går via kommunens kölista. Det är de som har en del inskolning redan i maj, det vore perfekt att skola in henne då känns det som.
Men ska besöka dom on 2 v då de har öppen visning. Ska bli spännande!
Den är dock lite längre bort, men det går att promenera, cykla eller ta bilen, så det är inget hinder.

idag ska vi köpa trappgrindar :D Nej inget krypande ännu men det känns som det kommer nääär som helst!
Hittade till bra pris på blocket, dessutom är det en fd hockeyspelare i djurgården som säljer, så sambon var ju glad :D Ska jag be honom signera grindarna? :rofl:
Behöver ju minst 2 grindar (nu blir det 3) så begagnat var ju perfekt!

Här i skogen behöver man inte sätta upp sig på kö:p Det är snarare så att de drar i en för att komma! Finns bara ett dagis, dagmamma är vi inte intresserade av.

Igår fick Moa sin första blodförlust.
Hon ska ju resa sig mot allt nu, men *peppar peppar* så har hon inte slagit sig när hon trillat, oftast sätter hon sig ner. Soffan är roligast för där är ju vi + att den är i perfekt höjd.
Men..
Igårkväll tappade hon väl greppet eller nåt, hon satt på knä och pratade och var döstolt, välter ner som hon brukar göra, hör ett väääldigt svaaaagt duns, och sen kom ju det sedvanliga "gråten". Hon lät som hon brukar göra när det eg inte gjorde så ont, då slutar hon efter ett par sekunder. men inte igår, så det gick väl 5 sekunder max innan jag tog upp henne, och vad ser jag:crazy:

hela hakan och munnen full med blod:eek:

Hon slog i hakan när hon trillade och stack hål med tanden i överkäken! Jag flög ut i köket och tvättade av henne, skakis som få innan jag såg hur det hade gått,m honm.. ja hon var glad en sekund efter att jag tagit upp henne så det gjorde nog inite så ont som det såg ut:p

Kanske skulle ta o klä in hela ungen i en madrass och klippa hål för ögon näsa mun och rumpa?

Bianca gjorde samma sak häromdagen! Så nu sticker det ut en tand där uppe också. :p

phelefant.jpg

lära-gå hjälm:rofl::rofl:

aha, hon banade vägen för nästa då alltså!:D

bullen hela mitt liv har jag skrattat åt såna , men inte skulle jag bli förvånad om moa behöver en sån snart:p

Hon har blivit så rolig, för när hon plötsligt blir tyst och stilla då har hon hitta nåt litet som hon sitter och pillar med, och när jag frågar vad hon har får nått tittar hon skrämt på mig och kryper iväg i ilfart med lappen, eller vad det nu är:love:

En sån fick vi ärva, men den är skitstor! Passar på mitt storhuvud!

Du måste handla på lindex, de har bodys med kanelbullar!
Molly har en sån och snäckan måste ju självklart ha en! :D

Jaa, du måste! Jag tänkte på er när jag såg den :D.
Det finns en med prinsesstårtor på också :).

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 952
Senast: Human
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25