Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trots att sambon är hemma åtminstone nästa vecka med så börjar jag känna oro och ångest över hur jag ska fixa att få iväg sonen till dagmamman själv. Jag och lillasyster har liksom inte kommit upp ur sängen än, vi har legat och ammat och myst. Och bytt blöjor.
Känner precis likadant och då är E 7 veckor. Sambon börjar jobba igen på tis och då ska jag klara mig själv. Tur att han bara ska jobba 60%, de dagar F är på fsk. Vi planerar faktiskt för att han inte ska jobba mer än 60% innan jag börjar jobba (troligen i augusti)

Så imponerad av er med fler än ett bRn. Jag bävar för att sambon ska jobba på måndag för att jag inte kommer kunna äta ens.
Anhöriga och kompisar har hållt sig lugna, nu när E är två veckor börjat alla samtidigt vilja komma och jag känner att jag inte orkar alls. Med tanke på att mitt blodtryck fortfarande är ashögt vill jag inte stressa heller, men blir också stressad av att veta att folk börjar tycka att det är dags.

Så imponerad av er med fler än ett bRn. Jag bävar för att sambon ska jobba på måndag för att jag inte kommer kunna äta ens.
Anhöriga och kompisar har hållt sig lugna, nu när E är två veckor börjat alla samtidigt vilja komma och jag känner att jag inte orkar alls. Med tanke på att mitt blodtryck fortfarande är ashögt vill jag inte stressa heller, men blir också stressad av att veta att folk börjar tycka att det är dags.
Tänker att du kan hänvisa till ditt blodtryck om det blir för mycket tjat. Sen tycker jag för min del att det spelar roll vem som hälsar på. Ibland kan det ju bli lite avlastning med nån som kan hålla bebis när man äter (om det är rätt person då). 🙄

Mikromat och en chokladkaka är också mat....;)

Jag skulle påstå att nästan alla som har fler barn kände exakt samma sak som du när första barnet var nyfött och undrade hur man skulle klara av det på egen hand. Och att nästan alla som har fler barn nu tänker tillbaka på tiden med bara en bebis som att det i princip var som att inte ha något barn alls och man undrar vad man gjorde av all tid.

Anledningen är såklart att man kommer in i det! Man lär sig vad som funkar och inte funkar, man blir coolare och lugnare själv och lär känna sitt barn. Och då menar jag alltså under de där första veckorna av första barnets liv, inte mellan barn ett och två.

Jag minns mycket väl när jag skulle gå till BVC med första barnet när han var ungefär 3 veckor gammal. Det var ett besök på 15 minuter, en promenad på 10 minuter och ett projekt som tog hela förmiddagen :D När andra barnet var 3 veckor var jag på lekplatsen med medhavd picknick med båda barnen. Det berodde inte på att jag blivit någon sort ubermänniska utan på att jag fått en hel del träning sen första barnet föddes :)

Det jag önskar att jag vetat (eller i praktiken insett kanske) första tiden ensam på dagarna med fösta barnet är att en bebis inte avlider av att skrika i 30 sekunder medan du går och kissar eller byter kläder. Det blir i regel det bästa i slutändan om man ser till att snabbt fixa sånt där ändå :P

När det gäller mat så förbered matlådor! Och helst sånt som enkelt äts med en hand :D Be sambon koka kaffe eller tevatten i termos på morgonen. Och om du har en bebis som sover på andra ställen än på dig. När barnet sover, passa på att dricka den där kaffekoppen, duscha eller gör absolut ingenting. Strunta i allt som har med dammsugning och sånt att göra iaf tills ni har kommit in i det litegrann :)

Och försök vänja barnet med bärsjal eller bärsele. Livet blir ljusår lättare med en bebis som trivs i en sån.

Jag skulle påstå att nästan alla som har fler barn kände exakt samma sak som du när första barnet var nyfött och undrade hur man skulle klara av det på egen hand. Och att nästan alla som har fler barn nu tänker tillbaka på tiden med bara en bebis som att det i princip var som att inte ha något barn alls och man undrar vad man gjorde av all tid.

Anledningen är såklart att man kommer in i det! Man lär sig vad som funkar och inte funkar, man blir coolare och lugnare själv och lär känna sitt barn. Och då menar jag alltså under de där första veckorna av första barnets liv, inte mellan barn ett och två.

Jag minns mycket väl när jag skulle gå till BVC med första barnet när han var ungefär 3 veckor gammal. Det var ett besök på 15 minuter, en promenad på 10 minuter och ett projekt som tog hela förmiddagen :D När andra barnet var 3 veckor var jag på lekplatsen med medhavd picknick med båda barnen. Det berodde inte på att jag blivit någon sort ubermänniska utan på att jag fått en hel del träning sen första barnet föddes :)

Det jag önskar att jag vetat (eller i praktiken insett kanske) första tiden ensam på dagarna med fösta barnet är att en bebis inte avlider av att skrika i 30 sekunder medan du går och kissar eller byter kläder. Det blir i regel det bästa i slutändan om man ser till att snabbt fixa sånt där ändå :P

När det gäller mat så förbered matlådor! Och helst sånt som enkelt äts med en hand :D Be sambon koka kaffe eller tevatten i termos på morgonen. Och om du har en bebis som sover på andra ställen än på dig. När barnet sover, passa på att dricka den där kaffekoppen, duscha eller gör absolut ingenting. Strunta i allt som har med dammsugning och sånt att göra iaf tills ni har kommit in i det litegrann :)

Och försök vänja barnet med bärsjal eller bärsele. Livet blir ljusår lättare med en bebis som trivs i en sån.
Tack för pepp!

Jag hade två små barn för evigheter sedan, så på något sätt vet jag att det går 😅. Men nu känns det klurigt att få ihop det.

Jag har förberett med selar och sjalar, trodde nog att bebis bara skulle gilla läget, men... 🤨

Ja som att det inte vore nog med skit så har jag fått en infektion i såret. Vet inte riktigt vad vi gjort för fel denna gången men jag har sagt till sambon i flera dagar (han sköter om mitt sår då jag har så sjukt ont av sår,blod mm) att det vätskar mer än normalt så idag ringde jag då det varat igenom tejpen. Det visade sig givetvis vara en infektion. Vi får se om jag ska få antibiotika. Så länge jag inte har feber så är det ju lugnt iaf.

Trots att sambon är hemma åtminstone nästa vecka med så börjar jag känna oro och ångest över hur jag ska fixa att få iväg sonen till dagmamman själv. Jag och lillasyster har liksom inte kommit upp ur sängen än, vi har legat och ammat och myst. Och bytt blöjor.

maken kommer vara hemma ännu nästa vecka men sedan tillbaka till jobb. Fördelen är att han faktist byter jobb så kommer ta ett tag innan han kör kvällsskift (jobbet är dessutom bara ca 7 min bort med bil så helt klart en förbättring mot 3,5 MIL enkelväg) Men hur skall jag få på alla barn kläder och iväg till förskolan i rätt tid. Har i alla fall bokat in dem en timme senare än vanligt så de börjar först 10. Vi har dessutom bara knappa 1 km till förskolan så planen är att promenera dit, måste testa någon dag nästa vecka om de fungerar, har ännu konstiga smärtor i ryggen när jag går

maken kommer vara hemma ännu nästa vecka men sedan tillbaka till jobb. Fördelen är att han faktist byter jobb så kommer ta ett tag innan han kör kvällsskift (jobbet är dessutom bara ca 7 min bort med bil så helt klart en förbättring mot 3,5 MIL enkelväg) Men hur skall jag få på alla barn kläder och iväg till förskolan i rätt tid. Har i alla fall bokat in dem en timme senare än vanligt så de börjar först 10. Vi har dessutom bara knappa 1 km till förskolan så planen är att promenera dit, måste testa någon dag nästa vecka om de fungerar, har ännu konstiga smärtor i ryggen när jag går
De dagar sonen ska till dagmamman är de iväg på annan lokal, så blir jag en halvtimme sen är det inte hela världen.
Men vi har 1,5 mil så bil är ett måste här.

Hur har ni det med avslag? Slutade blöda redan efter två veckor men kommer ännu nu som då (ungefär varannan dag) lite klarrött blod 🤔
Tycker inte att jag gjort nått tungt de dagarna heller som skulle förklara det

Hur har ni det med avslag? Slutade blöda redan efter två veckor men kommer ännu nu som då (ungefär varannan dag) lite klarrött blod 🤔
Tycker inte att jag gjort nått tungt de dagarna heller som skulle förklara det

Jag blödde nog i ungefär 4 veckor tror jag. På slutet hade jag också lite så där varannan dag vill jag minnas. Sen bara slutade det.

Usch vad det är jobbigt med all oro som kommer med bebisarna! Jag har alltid lite naivt tänkt att jag minsann är en så stabil person att jag inte kommer oroa mig så mycket när jag blir förälder, men det känns ju som ett stort hån att någon gång tänkt så 😅. Vi ändrar objekt för vår oro ungefär fem gånger om dagen men det finns alltid nåt som gör oss gråtfärdiga här hemma. Nu har vår minsta pojke börjat spy upp ersättningen och även om jag försöker amma honom så har jag inte fått igång det tillräckligt för att han ska bli mätt. Han har haft svårt att få i sig sin mängd ersättning sedan i torsdags och det är som att jag ser honom bli smalare och smalare medan jag tittar på honom 😭😭. Vi matar var tredje timme men känns som att han spyr upp majoriteten av vad han får i sig. Har så extremt dåligt samvete för att jag inte kan amma honom mer än vad jag kan, vet ju att det fanns en anledning till att jag inte fokuserade på det på bb men nu känner jag min som världens sämsta förälder 😭.
Är det nån som har några tips kring bebisar som spyr?
Vi har en tid på bb-mottagningen imorgon utifrån att jag ringde om oro för hans bror i torsdags morse (den oron minns jag knappt, känns som evigheter sen 🙈), så förhoppningsvis kan vi få lite tips där men det är så långt tills imorgon eftermiddag 😩.

Undrar också: hur har ni tänkt kring besök osv utifrån corona? Vi bor i Göteborg och här är det ju nya, hårdare restriktioner så känns inte superbra att börja bjuda hem människor samtidigt som det verkligen skulle kännas skönt att träffa våra föräldrar och få lite stöd. Min sambos föräldrar är pensionärer och har levt rätt isolerade så det känns lugnare, men min mamma jobbar fortfarande och kan ju smittas närsomhelst.
Nu ska jag sluta spamma den här tråden och försöka lägga ner min bebis i sängen igen 😬.

Undrar också: hur har ni tänkt kring besök osv utifrån corona? Vi bor i Göteborg och här är det ju nya, hårdare restriktioner så känns inte superbra att börja bjuda hem människor samtidigt som det verkligen skulle kännas skönt att träffa våra föräldrar och få lite stöd. Min sambos föräldrar är pensionärer och har levt rätt isolerade så det känns lugnare, men min mamma jobbar fortfarande och kan ju smittas närsomhelst.
Nu ska jag sluta spamma den här tråden och försöka lägga ner min bebis i sängen igen 😬.
Vi undviker köpcentrum och större folksamlingar med lillan men våra föräldrar, våra syskon och nära vänner får komma på besök om de är symtomfria. Dels tänker vi att barn inte verkar vara så utsatta för smitta och sen behöver vi och storebror all avlastning som vi kan få.

Vi undviker köpcentrum och större folksamlingar med lillan men våra föräldrar, våra syskon och nära vänner får komma på besök om de är symtomfria. Dels tänker vi att barn inte verkar vara så utsatta för smitta och sen behöver vi och storebror all avlastning som vi kan få.

Låter klokt, vi tänker också lite så, har fått till mig att RS är en större risk för bebisarna än corona vilket känns skönt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 727
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 368
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 181
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3