Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkar som att vi kommer få åka hemmadag! Ska bli jätteskönt men också lite oroligt såklart. Tycker tiden på bb varit rätt jobbig, all personal säger olika saker och trots att jag fått till mig att jag måste röra på mig för att undvika blodpropp i och med operationen så får jag inte lämna rummet, har försökt vanka fram och tillbaka här inne men är typ fem steg åt ena hållet och fem åt andra.
Vad härligt! Får din man vara hemma 20 dagar med tvillingar? Jag och min sambo har fullt upp med en 🙈

Tycker de flesta på BB var lite ointresserade av att hjälpa till med att visa amning, trots att jag uttryckligen sa att det var det jag var där för. Sen fick vi stanna lite längre pga högt bilirubin ändå.

Tyckte synd om min rumskompis som bad flera personal o hjälp med amning och fick halvhjärtad hjälp tills en kom som verkligen tog sig an henne och visade

Verkar som att vi kommer få åka hemmadag! Ska bli jätteskönt men också lite oroligt såklart. Tycker tiden på bb varit rätt jobbig, all personal säger olika saker och trots att jag fått till mig att jag måste röra på mig för att undvika blodpropp i och med operationen så får jag inte lämna rummet, har försökt vanka fram och tillbaka här inne men är typ fem steg åt ena hållet och fem åt andra.
Håller helt med om att alla på bb sa olika, särskilt om amning. Det enda som var bra på bb den här gången var att de hade fullservice med mat 🙄
Skönt att få komma hem. Förstår att det känns lite nervöst men bb eller bvc är ju bara ett telefonsamtal bort 👍🏻

Jag har laddat hem e app, Växa, som handlar om utvecklingsprång. @KarinStarfighter , första verkar ara kring fem veckor, andra kring åtta. Kan det vara något sådant?

Vi köpte en nagelfil på Apoteket, en modell som personalen rekommenderade. Men fasen vad svårt det är att slipa de små naglarna. Jag är livrädd att slipa ner fingret. Hur gör ni?

Hon är ju sju veckor imorgon och det har ju hållt på ett veckor så tror inte att det är språng. Vi ska till BVC imorgon så då ska vi ta upp våra funderingar kring reflux.

Hon är ju sju veckor imorgon och det har ju hållt på ett veckor så tror inte att det är språng. Vi ska till BVC imorgon så då ska vi ta upp våra funderingar kring reflux.
Hoppas ni får fin hjälp ❤️

Vad får er att tänka reflux? Nyfiken eftersom min lilla stånkar och grymtar, jag misstänker gaser. Hon kräks sällan
Svårt att veta hur man ska hjälpa på bästa vis!!

Skriver som en kråka, numera har jag som ni andra säkert också, i bästa fall max en ledig hand 🤗

Håller helt med om att alla på bb sa olika, särskilt om amning. Det enda som var bra på bb den här gången var att de hade fullservice med mat 🙄
Skönt att få komma hem. Förstår att det känns lite nervöst men bb eller bvc är ju bara ett telefonsamtal bort 👍🏻
De kollade inte ens amningen här. De bara frågade hur jag tyckte det gick och om hon åt ordentligt. Som tur var verkar bebis inte ha problem med amning och jag kom ihåg det med (utom hur j-vla ont det gjorde i början :p).

Hoppas ni får fin hjälp ❤

Vad får er att tänka reflux? Nyfiken eftersom min lilla stånkar och grymtar, jag misstänker gaser. Hon kräks sällan

Skriver som en kråka, numera har jag som ni andra säkert också, i bästa fall max en ledig hand 🤗
Här är en till med gasig bebis. Denna kräks dessutom när hon tar i. Sånt slöseri på mjölk liksom :p.

En sak som hjälper henne när hon har ont är att sätta ihop hennes knän och dra upp dom lite mot magen och sen göra roterande rörelse med dom. Gör åt båda hållen.

Har även köpt pysventil. För ett par nätter sen fick hon så fruktansvärt ont att jag trodde hon fått tarmvred eller nåt. Fick ingen kontakt med henne och hon vrålskrek och blev helt röd. Trodde hon skulle falla död ner :(. Hemskt var det.
Sambon ringde 1177 men det var kö, så han skulle precis ringa 112 när hon fick ur sig en rap och rejäl prutt och så släppte smärtan. Så för att inte riskera det igen kände vi att vi vill ha pysventil hemma för säkerhets skull.
BVC lät som att det var helt normalt med så ont :(.

Och en hand ledig...ja med sonen blev jag fenomenal på att plocka upp saker med tårna, tex fjärrkontroll från soffbord och så :D.

Senast ändrad:
Vad härligt! Får din man vara hemma 20 dagar med tvillingar? Jag och min sambo har fullt upp med en 🙈

Tycker de flesta på BB var lite ointresserade av att hjälpa till med att visa amning, trots att jag uttryckligen sa att det var det jag var där för. Sen fick vi stanna lite längre pga högt bilirubin ändå.

Tyckte synd om min rumskompis som bad flera personal o hjälp med amning och fick halvhjärtad hjälp tills en kom som verkligen tog sig an henne och visade

Håller med, har haft en eller två bra personal här som har känts som att de verkligen lyssnat och velat hjälpa, men annars känns det mest som att de är ointresserade eller inte vill lyssna på hur just våra tankar går.
Min sambo får 20 dagar ja, dessutom har vi ju möjlighet att ta ut föräldradagar på varsitt barn så vi kommer vara hemma fem månader gemensamt här till en början, känns superbra!

2-månadersbesök på BVC idag. 6 590 gram och 60 cm lång. Han har alltså ökat 1 790 gram på 5 veckor 😂🤣 Måste vara all choklad jag äter 😅
Fått rotavaccin också. Håller tummarna att magen inte rasar på honom...

Det här borde jag ju inte skriva men i natt sov han 6 timmar i sträck, vaknade och åt och sov i 4 timmar till, tills jag väckte honom för storebror skulle lämnas på dagis. Helt fantastiskt. Hoppas verkligen det fortsätter så här 🤞

Här är en till med gasig bebis. Denna kräks dessutom när hon tar i. Sånt slöseri på mjölk liksom :p.

En sak som hjälper henne när hon har ont är att sätta ihop hennes knän och dra upp dom lite mot magen och sen göra roterande rörelse med dom. Gör åt båda hållen.

Har även köpt pysventil. För ett par nätter sen fick hon så fruktansvärt ont att jag trodde hon fått tarmvred eller nåt. Fick ingen kontakt med henne och hon vrålskrek och blev helt röd. Trodde hon skulle falla död ner :(. Hemskt var det.
Sambon ringde 1177 men det var kö, så han skulle precis ringa 112 när hon fick ur sig en rap och rejäl prutt och så släppte smärtan. Så för att inte riskera det igen kände vi att vi vill ha pysventil hemma för säkerhets skull.
BVC lät som att det var helt normalt med så ont :(.

Och en hand ledig...ja med sonen blev jag fenomenal på att plocka upp saker med tårna, tex fjärrkontroll från soffbord och så :D.
usch vad otäckt!!

Pysventil och grodhållning kör vi också med, finfina grejer 🤩

Kläder i vagnen = inte så lätt. Overallen får hennes korta små armar att bli lite låsta och då blir hon arg. Har testat några olika och det blir samma i alla.

Funderar på att skaffa en tunnare åkpåse som går att använda nu, men kan man lyfta upp påsen och amma hela paketet om det behövs, tro?

Hoppas ni får fin hjälp ❤

Vi funderar ju över om det är nåt som stör henne eftersom hon på dagen alltid vaknar och skriker efter 15-20 min oavsett om hon åker vagn, sover i famnen eller i sjalen. Kanske är hon hungrig men jag tror inte det eftersom hon går upp så fint i vikt. Däremot tycker jag ofta att det låter som att maten går ”upp och ner” på henne och att jag ofta sätter samman det med att hon vaknar. Sen kräks hon ju en del (men inte det jag mest reagerar på).

Funderar på att skaffa en tunnare åkpåse som går att använda nu, men kan man lyfta upp påsen och amma hela paketet om det behövs, tro?

När dottern var liten gjorde jag så några gånger när vi var ute 😌 lyfte upp henne med hela åkpåsen, ammade och la ner igen. Funkade, lite krångligt (men hade normalstor åkpåse) men bättre det än att hon skulle bli kall.

Ja, kanske skulle man prova det. Vet du hur lång tid det tog innan det gav med sig?
Tror det märktes förbättring rätt snart, sen när hon testade att äta lite mat med mjölkprotein blev det direkt mycket värre igen och problem med lillens mage. Men BVC borde väl kunna råda kring vad som är värt att börja testa med tänker jag? Hoppas verkligen ni upplever bättring snart, oavsett vad det är som ligger bakom. :)

Vi funderar ju över om det är nåt som stör henne eftersom hon på dagen alltid vaknar och skriker efter 15-20 min oavsett om hon åker vagn, sover i famnen eller i sjalen. Kanske är hon hungrig men jag tror inte det eftersom hon går upp så fint i vikt. Däremot tycker jag ofta att det låter som att maten går ”upp och ner” på henne och att jag ofta sätter samman det med att hon vaknar. Sen kräks hon ju en del (men inte det jag mest reagerar på).
Okej! Min har väldigt ofta hicka, men kräks nästan aldrig. Vaknar alltid så fort hon inte har kroppskontakt.

2-månadersbesök på BVC idag. 6 590 gram och 60 cm lång. Han har alltså ökat 1 790 gram på 5 veckor 😂🤣 Måste vara all choklad jag äter 😅
Fått rotavaccin också. Håller tummarna att magen inte rasar på honom...

Det här borde jag ju inte skriva men i natt sov han 6 timmar i sträck, vaknade och åt och sov i 4 timmar till, tills jag väckte honom för storebror skulle lämnas på dagis. Helt fantastiskt. Hoppas verkligen det fortsätter så här 🤞
Såklart ska man få dela båda glädje och sorg i denna tråd! Så gött med lite sammanhängande sömn. Gör mycket för ens mående 👍🏻❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 181
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar