Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch vad det är jobbigt med all oro som kommer med bebisarna! Jag har alltid lite naivt tänkt att jag minsann är en så stabil person att jag inte kommer oroa mig så mycket när jag blir förälder, men det känns ju som ett stort hån att någon gång tänkt så 😅. Vi ändrar objekt för vår oro ungefär fem gånger om dagen men det finns alltid nåt som gör oss gråtfärdiga här hemma. Nu har vår minsta pojke börjat spy upp ersättningen och även om jag försöker amma honom så har jag inte fått igång det tillräckligt för att han ska bli mätt. Han har haft svårt att få i sig sin mängd ersättning sedan i torsdags och det är som att jag ser honom bli smalare och smalare medan jag tittar på honom 😭😭. Vi matar var tredje timme men känns som att han spyr upp majoriteten av vad han får i sig. Har så extremt dåligt samvete för att jag inte kan amma honom mer än vad jag kan, vet ju att det fanns en anledning till att jag inte fokuserade på det på bb men nu känner jag min som världens sämsta förälder 😭.
Är det nån som har några tips kring bebisar som spyr?
Vi har en tid på bb-mottagningen imorgon utifrån att jag ringde om oro för hans bror i torsdags morse (den oron minns jag knappt, känns som evigheter sen 🙈), så förhoppningsvis kan vi få lite tips där men det är så långt tills imorgon eftermiddag 😩.
Min dotter spyr också väldigt mycket, det gjorde sonen också. Men BVC har alltid sagt att dom får i sig det dom behöver, så länge man ser att bebis ökar i vikt. Det enda tipset jag har är att rapa ordentligt efter varje matning, men ibland vet jag att inte ens det hjälper.

Undrar också: hur har ni tänkt kring besök osv utifrån corona? Vi bor i Göteborg och här är det ju nya, hårdare restriktioner så känns inte superbra att börja bjuda hem människor samtidigt som det verkligen skulle kännas skönt att träffa våra föräldrar och få lite stöd. Min sambos föräldrar är pensionärer och har levt rätt isolerade så det känns lugnare, men min mamma jobbar fortfarande och kan ju smittas närsomhelst.
Nu ska jag sluta spamma den här tråden och försöka lägga ner min bebis i sängen igen 😬.
Jag tycker det här är så svårt. Jag och bebis lever rätt isolerat. Vi träffar inte många och när vi handlar så åker vi en tidpunkt när det är väldigt lite folk. Precis som för er så är sambons föräldrar pensionärer och bor dessutom grannar så vi ses ju ganska ofta. Mina föräldrar jobbar fortfarande och mamma har ett arbete där hon träffar en del folk. Såklart känns det lite läskigare när hon ska träffa bebis. Många vänner och bekanta har fortfarande inte fått träffa bebis än och det känns ju på ett vis lite märkligt men i dessa tider så är det ju som det är.

@julgrisen - här finns en till kräkbebis, särskilt när hon tar i för att prutta om hon precis ätit.
Enligt vågen här hemma ökar hon i vikt ändå. Vi får se vad BVC säger på måndag (första besöket sedan hemgång från BB).

Min dotter spyr också väldigt mycket, det gjorde sonen också. Men BVC har alltid sagt att dom får i sig det dom behöver, så länge man ser att bebis ökar i vikt. Det enda tipset jag har är att rapa ordentligt efter varje matning, men ibland vet jag att inte ens det hjälper.

+ @hemlig Ja, det är ju det där med vikten som är grejen, tycker ju att det ser ut som att han minskat i vikt de senaste dagarna och det är såklart oroligt! Hoppas att bb-mottagningen har lite råd och att vi slipper bli inlagda igen 😬.

+ @hemlig Ja, det är ju det där med vikten som är grejen, tycker ju att det ser ut som att han minskat i vikt de senaste dagarna och det är såklart oroligt! Hoppas att bb-mottagningen har lite råd och att vi slipper bli inlagda igen 😬.
Visst viktras får de ju ha, det är normalt vad jag förstått.
Hoppas det inte är så mycket han tappat som du tror :heart .

@julgrisen Eller hur med oron 😅. Jag ska aldrig mer säga att jag är cool 😅

Angående covid, till oss sa de att spädbarn verkar sakna receptorer att ta emot det och att det var värre med vanlig förkylning. Vi jag tagit emot väldigt sparsamt med besök och jag kollar med alla om de är friska. Just nu är det lite jobbigt, en liten släkting har hosta och vill komma på besök, föräldrarna verkar tycka att det är okej eftersom de får komma till dagis. Och jag är livrädd och har sagt nä... Hur hade ni gjort?

@julgrisen En till kräkbebis här. Kräks alltid efter att ha ätit och lite nu och då emellan. Har försökt att ha honom lite upprätt efter mat men ingen skillnad tycker jag. Missar vi att rapa kan det bli riktig kasadspya. Våran kille har ju dock ökat stadigt i vikt ändå, kan man säga 😅

Angående covid, till oss sa de att spädbarn verkar sakna receptorer att ta emot det och att det var värre med vanlig förkylning. Vi jag tagit emot väldigt sparsamt med besök och jag kollar med alla om de är friska. Just nu är det lite jobbigt, en liten släkting har hosta och vill komma på besök, föräldrarna verkar tycka att det är okej eftersom de får komma till dagis. Och jag är livrädd och har sagt nä... Hur hade ni gjort?

Absolut inte med hosta hade jag sagt. Tänk om det skulle vara kikhosta liksom :nailbiting: Jag har varit supernoga just med andra barn. De ska vara friska men får ändå inte ta i bebis, bara titta på lite avstånd. Har också fått känslan av en del att de tycker jag är lite väl nojig men det skiter jag i, det är mitt barn.

Eller hur, så sjukt att man plötsligt bytt personlighet 😅. Jag hade definitivt sagt nej till att nån med hosta ska komma, tycker det är helt rimligt av dig!

Nej och åter nej här om nån skulle vara förkyld och vilka komma på besök.

Och oron...den tycks man få leva med resten av sitt liv när man fått barn :p.

Hur har ni det med avslag? Slutade blöda redan efter två veckor men kommer ännu nu som då (ungefär varannan dag) lite klarrött blod 🤔
Tycker inte att jag gjort nått tungt de dagarna heller som skulle förklara det
Snart två veckor sen här och har avtagit nu. Lär väl öka igen räknar jag med.

Hade absolut sagt nej.

Jaha, var på bb-mottagningen med bebisarna idag och vår minsta hade nu gått ner 10,8% mot födelsevikten vilket ju är 0,8% för mycket. Barnmorskan sa att vi ska mata honom oftare, det känns dock redan som att vi inte gör annat än matar. Nu äter de var tredje timme och varje måltid tar typ en timme att få i dem. Vi ska såklart satsa järnet på att mata nu så han kommer upp i vikt, men känns lite tröstlöst just nu. Hela dagarna går åt till att mäta milliliter och ha koll på tider. Hoppas det snart börjar gå att lita lite på att de själva säger till när de ska ha mat. Hur har det funkat för er andra, är det alltid så att man ska mata var tredje timme i början eller är det bara utifrån just mina barns behov vi fått det rådet?

Jaha, var på bb-mottagningen med bebisarna idag och vår minsta hade nu gått ner 10,8% mot födelsevikten vilket ju är 0,8% för mycket. Barnmorskan sa att vi ska mata honom oftare, det känns dock redan som att vi inte gör annat än matar. Nu äter de var tredje timme och varje måltid tar typ en timme att få i dem. Vi ska såklart satsa järnet på att mata nu så han kommer upp i vikt, men känns lite tröstlöst just nu. Hela dagarna går åt till att mäta milliliter och ha koll på tider. Hoppas det snart börjar gå att lita lite på att de själva säger till när de ska ha mat. Hur har det funkat för er andra, är det alltid så att man ska mata var tredje timme i början eller är det bara utifrån just mina barns behov vi fått det rådet?
Jo men vi har nog också fått det rådet, tills vikten stabiliserat sig efter några veckor, särskilt med sonen som också gått ner så mycket. Honom matade vi med tillmatningsset. Varje måltid. Det tog så mycket tid och energi. I efterhand förstår jag inte hur vi orkade och att vi inte bara gav upp och flaskade honom istället, men sen ammade jag honom i typ 10 månader.
Min upplevelse av amning är att det tagit lång tid de första veckorna men att det sen gått snabbare och snabbare att amma.

Hur gick det med den större av de två? Hade han gått ner mindre?

Har för mig att det är en vanlig rekommendation att de ska äta var tredje timme. Var dock aldrig noga med dottern med det, hon gick dock upp i vikt bra och var tydlig med att säga till själv när hon var hungrig. Det är nog olika från barn till barn skulle jag tro 😌 vi får se om syskonet är som storasyster sen.

Vet dock inte om de säger annat när det är ersättning.. då kanske det är noggrannare med mattider. Dottern helammade, så jag har ingen erfarenhet av ersättning

Jag fick till mig att de inte ska äta mer sällan än var tredje timme. Om de sover skulle man väcka efter tre timmar för att mata.

Min äter mycket oftare än så, så jag aldrig behövt väcka.

Ammar du? Har du läst på babybaby.se om aktiv amning?

Jag ammar lillasyster på hennes signaler. Ibland går det fyra timmar på natten. Men hon tycks öka i vikt ändå. Får se vad BVC säger på måndag på första kollen.
En sköterska på BB tyckte var tredje timme.

Sonen fick var 1,5 timme i början, sen varannan och sen var tredje, men han togs ju ut redan i v.33+1.
Han ammade varannan till var tredje timme även när han fick välja själv sen.

Jag fick också till mig att mata minst var tredje timme på BB eftersom Lilleman var så pass stor. Ganska snart så visade Lilleman själv att han ville äta betydligt oftare än så och i perioder så har han ätit i princip varje timme. Sedan ett par dagar så är vi tillbaka till det intervallet efter ett par veckor där det räckt med varannan, var tredje timme. Nu när han är 2 månader så äter han oftast klart ganska snabbt och brukar max vilja amma i 10 min åt gången, men de första veckorna så gick det betydligt långsammare och jag gjorde knappt något annat kändes det som. Höll på att bli totalt knäpp.

Hoppas det vänder snart för er ❤️ ❤️

Hur gick det med den större av de två? Hade han gått ner mindre?

Ja, den större har påbörjat viktuppgång men det går lite långsamt, han blev i allafall godkänd!

Jag fick till mig att de inte ska äta mer sällan än var tredje timme. Om de sover skulle man väcka efter tre timmar för att mata.

Min äter mycket oftare än så, så jag aldrig behövt väcka.

Ammar du? Har du läst på babybaby.se om aktiv amning?

Jag försöker delamma men får liksom inte till tekniken, när jag var på bb koppmatade vi utifrån min blodsförlust så har inte fått så mycket stöd kring amningen. Hoppas kunde få hjälp av BVC på måndag när första besöket är. Jag kollade precis på en amningsfilm från babybaby men fick inte till det på min bebis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 727
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 368
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 181
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3