Höstföräldrar 2014 del 2.

Hela programmet var väldigt intressant, en bakteriolog som pratar om hälsomyter, bla annat det mer eller mindre e bluff o båg att man inte ska ge bebisar mat innan 6 månader. Exklusiv amning är egentligen inget naturligt för människan enligt henne. Pratar även om hur bakterier o liknande sprids o vad man ska o inte ska tänka på som småbarnsförälder. Väldigt rolig tant o lyssna på :D

Den ska jag lyssna på ikväll!

Jag har läst runt lite och enda anledningen att WHO rekommenderar helamning tills 6 månader är för att i många länder är vatten och mat så ofräscht att det inte är bra för småttingar att få i sig.
Sen måste dom ju då också rekommendera amning/ersättning (på kokt vatten)så ingen dumbom ger bebisen bara mat från att den föds typ..
När jag fick nys om denna info gick jag och köpte ett paket gröt och en banan åt ungen och det slinker ner en hel del utan varesig magknip eller förändrat bajs :D

Den ska jag lyssna på ikväll!

Jag har läst runt lite och enda anledningen att WHO rekommenderar helamning tills 6 månader är för att i många länder är vatten och mat så ofräscht att det inte är bra för småttingar att få i sig.
Sen måste dom ju då också rekommendera amning/ersättning (på kokt vatten)så ingen dumbom ger bebisen bara mat från att den föds typ..
När jag fick nys om denna info gick jag och köpte ett paket gröt och en banan åt ungen och det slinker ner en hel del utan varesig magknip eller förändrat bajs :D
Jag lyssnade på programmet och det var väl ungefär detta som sades. Vilket inte var nytt för mig. Då tycker jag snacket om att tvätta händerna var mer intressant. Även om jag tycker att hon sa emot sig själv/gjorde en pudel där när hon först sa att det var poänglöst och sen erkände att de som jobbar med livsmedel måste tvätta händerna (då har det väl effekt antar jag?).

Och sen började hon snacka om kostråd för gravida vilket jag tycker var dumt eftersom det inte är hennes expertområde och jag tycker inte det framkom att det hon sa bara var hennes personliga åsikter (typ "när jag fick barn var allt tillåtet och det gick ju bra ändå" - för henne ja!).

Iris är 5 månader!
Herregud vad tiden går! Varannan timmes amningen på nätterna har gett med sig :banana: Det har gjort att den här mamman har fått väldigt mycket mer energi :love:

Det har varit underbart väder här i flera dagar så vi har varit ute och njutit, Iris gillar att ha på sig sin ärvda vårjacka och slippa vantarna.

Här hade lillan feber inatt och under dagen, men verkar som om den gett med sig nu. Har garit ute och gått en långpromenad, solen skiner, lillan sover fortfarande och jag njuter i solen på altanen med en kopp te. Sämre kan man ha det!

Igår slängde jag upp Alice på ryggen i min beco feministen och så fick storebror rida lite på min häst. Han tränade på att styra på banan lite. Å så gick vi en liten sväng. Win win. Alla nöjda. Nu när jag har övat med sjalen så var det ju en baggis att få upp henne på ryggen med selen.

Kära bukefalister, nu behöver jag er hjälp!

Vaknade imorse med en knöl o svinont o ömt i ena bröstet. Har försökt bada, massera och mjölka ur, både för hand o med pump.

Nu när jag använde pumpen kom det lite lite blod i mjölken. Har inga sår på bröstvårtan men däremot en vit prick plus att den e öm som tusan så har smörjt med canesten då det förmodligen e svamp igen..

Behöver jag va orolig eller ska jag bara vänta o se om det släpper? Tänker att jag pumpar det bröstet tills vidare så jag kan fortsätta smörja så får lillan äta från det andra bröstet så länge.

Jag lyssnade på programmet och det var väl ungefär detta som sades. Vilket inte var nytt för mig. Då tycker jag snacket om att tvätta händerna var mer intressant. Även om jag tycker att hon sa emot sig själv/gjorde en pudel där när hon först sa att det var poänglöst och sen erkände att de som jobbar med livsmedel måste tvätta händerna (då har det väl effekt antar jag?).

Och sen började hon snacka om kostråd för gravida vilket jag tycker var dumt eftersom det inte är hennes expertområde och jag tycker inte det framkom att det hon sa bara var hennes personliga åsikter (typ "när jag fick barn var allt tillåtet och det gick ju bra ändå" - för henne ja!).

Jag har fortfarande inte hunnit lyssna på programmet :o
Men tackar för sammanfattningen, låter som att det är värt att lyssna på iaf :)
Jag fick ju reda på anledningen till att det rekommenderas helamning i 6 månader för bara några veckor sedan! Känns som att BVC faktiskt borde informera om anledningen till rekomendationen så var och en kan ta beslut om hävas dom tror är väst för sitt barn. Nu blir det ju lätt så att man bara lyder rådet och inte vet varför (jag gjorde ju iaf det :angel:)

Kära bukefalister, nu behöver jag er hjälp!

Vaknade imorse med en knöl o svinont o ömt i ena bröstet. Har försökt bada, massera och mjölka ur, både för hand o med pump.

Nu när jag använde pumpen kom det lite lite blod i mjölken. Har inga sår på bröstvårtan men däremot en vit prick plus att den e öm som tusan så har smörjt med canesten då det förmodligen e svamp igen..

Behöver jag va orolig eller ska jag bara vänta o se om det släpper? Tänker att jag pumpar det bröstet tills vidare så jag kan fortsätta smörja så får lillan äta från det andra bröstet så länge.
Jag antar att du inte vill att lillan äter från det onda brösten (med tanke på eventuell svamp och så)?

För bebisar brukar vara bra mycket effektivare att tömma ett bröst än en pump.

Annars är det bara att fortsätta som du gör. Kan kanske behövas en kontakt med vården om det verkar envist.

Annars skall vitkålsblad vara bra mot infektioner. Pressa bladet i handen så det "knäcks" lite och lägg det på bröstet.

(Har inte en aning om det hjälper men det är en gammal kur mot infektione/inflammationer :D)

@Tora nej precis tänkte försöka läka ut svampen där först. Lät henne ändå käka en gång nu på kvällen men det gjorde ingen större skillnad..:/.

Fortfarande jätteömt, hoppas det e bättre imorrn..

Samma bröststatus idag..:( har tid på BVC på mån så får väl vänta tills då o se vad hon säger.

Fundersam över den där vita pricken.. Ser ut som om det skulle vara en mjölkdroppe om man tittar i spegeln, dock inget man kan pilla bort utan det är en del av själva bröstvårtan som är kritvit??

Samma bröststatus idag..:( har tid på BVC på mån så får väl vänta tills då o se vad hon säger.

Fundersam över den där vita pricken.. Ser ut som om det skulle vara en mjölkdroppe om man tittar i spegeln, dock inget man kan pilla bort utan det är en del av själva bröstvårtan som är kritvit??
Jag googlade och fick tag på detta:
"White spots
White spots är mjölk som klumpat ihop sig och hårdnat och kan ses som små vita prickar på bröstvårtan. Det ammande barnet suger oftast bort klumparna men ibland sitter de kvar och orsakar problem. De kan då täppa igen mynningarna i mjölkgångarna på bröstvårtan och orsaka smärta eller mjölkstockning då mjölken inte tar sig ut. Har man fått white spots kan man mjuka upp prickarna i duschen eller med lite olivolja. Prova sedan att med rena händer gnugga lätt med en mjuk handduk och försiktigt peta bort prickarna med nageln eller en steriliserad nål.
"

Kika på http://www.narabarn.se/utdrag/nr2/amning2/ om du vill läsa hela artikeln.

Låter inte kul alls! Stackars dej!

Mvh Miks

Från 1177:
"Bröstinfektion vid amning
Bakterier kommer in i sår eller sprickor.
Om man har en bröstinflammation och bakterier har kommit in i bröstet kan man få en bröstinfektion. Bakterierna kommer oftast in via sprickor eller sår på bröstvårtan. Infektionen kommer plötsligt.

Man kan ha ett eller flera av följande symtom:

• feber och frossa
  • ont i musklerna och ont i huvudet
  • ett avgränsat område som gör ont eller ömmar, rodnar och känns varmt på bröstet
  • en knöl eller en förhårdnad under huden på bröstet
  • sprickor eller sår på bröstvårtan, som man antingen har eller har haft tidigare
  • bröstvårtan är klämd eller snedsugen efter amning
  • små vita prickar på bröstvårtan.
En bröstinfektion sitter oftast enbart i ett bröst."

Läs mer här: http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Brostbesvar-vid-amning/

Mvh Miks

Intressant! Jag fick ofta vita prickar på tuttarna som satt fast rejält. Jag hade dock inga problem av det men tvättade nipplarna med ljummet vatten typ 5 ggr/dag för jag tyckte dom såg ofräscha ut annars :o

Hoppas @Carand blir bättre snart, det är obehagligt när brösten strular. Man är ju inte van att det är så mycket pyssel med tuttarna, i vanliga fall hänger dom ju bara där :D

@Miks tack snälla! White spots är det inte för det går definitivt inte att pilla bort, har försökt..

Eventuellt att det är en bröstinfektion då, skoj. Får lägga fram förslaget till BVC sköterskan. Brukar ju hjälpa om man är självdiagnosticerad när man kommer till vården

@Miks tack snälla! White spots är det inte för det går definitivt inte att pilla bort, har försökt..

Eventuellt att det är en bröstinfektion då, skoj. Får lägga fram förslaget till BVC sköterskan. Brukar ju hjälpa om man är självdiagnosticerad när man kommer till vården
Det går inte att sticka hål med en nål då? Tänker att det är lite som en finne kanske?

Jag hade en bröstinfektion med första barnet. En penicillin kur och så var det bra sen. Grejen är väl att du inte ska gå med det för länge så du får feber och grejer. Definitivt koll imorgon skulle jag säga!

Mvh Miks

Nu kan jag va helt ute och cykla.. Men ibland kan man ju få vita prickar på tungan. Alltså att en av "tungprickarna" blir vita. Det är ju att vävnaden just där har dött :crazy:
Kan det va nått liknande på bröstvårtan?
Jag fick så på tungan och det gjorde sjukt ont tills jag helt enkelt noppade bort pricken..

Nu ska jag ut och åka igen. Nån som bor runtikring Arvika-Karlstad som skulle kunna tänka sig ta en fika med mig på torsdag 19e mars?

Vilken gobit :love:
Vad är det med bebisar och den där "här är jag nöjd och glad... Jag är hungrig NUUUU"!!! :cautious:
Skitdum fråga säkert men hur låter han när han jollrar? Edith har typ aldrig jollrat, hon mummlar bara massa osammanhängande ljud :o

Hans joller är som en glad melodi med bara vokaler.
Typ: ooooooouuuueeeeeeeeiiiiiiiiiooooooooooo :D

Idag va vi på BVC.
Förra besöket vid tre månader va hon 60,3 lång och vägde 5,8 idag vägde hon in på nästan 6,8 och 61,5 lång vart har det kilot hamnat undrar jag, hon har typ magrutor när hon inte är proppmätt O_o

Edith och Bastian verkar ha nästan samma proportioner för längd och vikt. E 61,5cm 6800gr och B 62cm och 7055gr och Bastian har inte heller ngn tjockismage däremot har han riktigt ordentliga lår så jag tror han bär en del vikt i benen helt enkelt. :D

Jag måste bara berätta en sak :bump:
Häromdagen när Bastian låg i vår säng så hörde jag hur han sade Allå så jag svarade Hallå Bastian, möttes av ett flin :love: och ett nytt Allå. Så höll vi på en bra stund och sade Allå/Hallå Bastian. Sedan ringde min mor och jag svarade Halloj (vilket jag brukar) varpå Bastian igen sade Allå. Snacka om nöjd bebis :love:

Han försöker verkligen härma oss nu (man ser hur han anstränger dig för att forma munnen) och tycker det är superskoj när vi härmar honom men det har aldrig varit ngt som kan liknas vid ett ord förut. Jag vet att det är rena slumpen men man kan ju inte låta bli att dö sötdöden när han gör så. :love:

Hans joller är som en glad melodi med bara vokaler.
Typ: ooooooouuuueeeeeeeeiiiiiiiiiooooooooooo :D

När jag testjollrade det SU skrivit lät det väldigt likt en siren :rofl:

Edith och Bastian verkar ha nästan samma proportioner för längd och vikt. E 61,5cm 6800gr och B 62cm och 7055gr och Bastian har inte heller ngn tjockismage däremot har han riktigt ordentliga lår så jag tror han bär en del vikt i benen helt enkelt. :D

Min unge har också kralliga lår och en rejäl putrumpa! Jag är prattrumpad så hoppas hon behåller sin putiga bak ;)

Jag måste bara berätta en sak :bump:
Häromdagen när Bastian låg i vår säng så hörde jag hur han sade Allå så jag svarade Hallå Bastian, möttes av ett flin :love: och ett nytt Allå. Så höll vi på en bra stund och sade Allå/Hallå Bastian. Sedan ringde min mor och jag svarade Halloj (vilket jag brukar) varpå Bastian igen sade Allå. Snacka om nöjd bebis :love:

Han försöker verkligen härma oss nu (man ser hur han anstränger dig för att forma munnen) och tycker det är superskoj när vi härmar honom men det har aldrig varit ngt som kan liknas vid ett ord förut. Jag vet att det är rena slumpen men man kan ju inte låta bli att dö sötdöden när han gör så. :love:

Jag vet inte om jag tror det är en slump faktiskt! Edith sa "ojh" för nån månad sen och det är nått jag säger väldigt ofta :D hon säger det ofta när jag lägger henne på skötbordet, jag brukar säga oj när jag köper upp blöjan och studerar innehållet :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 260
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka