Höstföräldrar 2014 del 2.

Det känns som att T är långt efter de flesta här, men helt normal enligt BVC. Han lärde sig vända från rygg till mage en vecka innan han blev fem månader. Sitta utan stöd kan han absolut inte och han kommer inte upp i krypställning heller. Vi har inte barnsäkrat huset än, så det är tur att han tar lite tid på sig :p

Enligt Hvalas länk är det ju helt normalt!
Justbdet där med att sitta är jag förvånad att så många bebisar här verkar kunna tidigt! Min unge är inte i närheten av att sitta ens med stöd :)
Jollrar din bebis nått? Är lite avis på dom som har jollerbebisar. :D

Idag har vi varit på babysim, D tyckte det var jätteroligt och plaskade som en tok i vattnet! Jag kom att tänka på hur lugnt det var när Edie var bebis, då kunde man ju åka hem och sova en stund efter badet (jag blir ju såå trött) men nu ska man hämta en vild treåring precis lagom efteråt. :cool:

Trött är förövrigt lite ledordet för mig numera. Inatt tappade jag räkningen efter tionde uppvaket, det är väldigt bökigt om nätterna :( jag längtar då vansinnigt mycket efter en natts ostörd sömn och några timmar för mig själv..

Maten går sådär, hon godkänner någon matsked havregröt med päronmos i om dagen och någon tesked hit och dit med vad som erbjuds. Annars är det amning som gäller, gärna ofta och länge.

Gällande fysiska färdigheter så har hon precis börjat balansera upp sig i sittande läge men det är väldigt ostabilt. Hon vänder och snurrar/rullar/drar sig fram relativt obehindrat på golvet men har inte börjat gå upp i "krypläge".

Idag har vi varit på babysim, D tyckte det var jätteroligt och plaskade som en tok i vattnet! Jag kom att tänka på hur lugnt det var när Edie var bebis, då kunde man ju åka hem och sova en stund efter badet (jag blir ju såå trött) men nu ska man hämta en vild treåring precis lagom efteråt. :cool:

Trött är förövrigt lite ledordet för mig numera. Inatt tappade jag räkningen efter tionde uppvaket, det är väldigt bökigt om nätterna :( jag längtar då vansinnigt mycket efter en natts ostörd sömn och några timmar för mig själv..

Maten går sådär, hon godkänner någon matsked havregröt med päronmos i om dagen och någon tesked hit och dit med vad som erbjuds. Annars är det amning som gäller, gärna ofta och länge.

Gällande fysiska färdigheter så har hon precis börjat balansera upp sig i sittande läge men det är väldigt ostabilt. Hon vänder och snurrar/rullar/drar sig fram relativt obehindrat på golvet men har inte börjat gå upp i "krypläge".

Nu vart jag avis! Ville hemskt gärna gå på babysim med tycker att det är för dyrt :o

10 uppvak :eek: kan inte din man ta bebisen på nån helgnatt och ge ersättning så du får sova? Låter ju helt vansinnigt jobbigt :(

@Cocos

Ja, det kostar en slant och egentligen kan man ju gå och bada på egen hand om man har möjlighet..

Det är jobbigt, det kan jag inte komma ifrån. Fadern har försökt ta ansvar typ 3 nätter sen hon föddes men det resulterar i att hon illvrålar och gråter så hela grannskapet vaknar ;)
Hon vägrar ju tyvärr ersättning/välling/napp och sover i princip aldrig längre än 2h i taget så vi har liksom inte knäckt någon bra strategi för att hantera det här.

@Cocos

Ja, det kostar en slant och egentligen kan man ju gå och bada på egen hand om man har möjlighet..

Det är jobbigt, det kan jag inte komma ifrån. Fadern har försökt ta ansvar typ 3 nätter sen hon föddes men det resulterar i att hon illvrålar och gråter så hela grannskapet vaknar ;)
Hon vägrar ju tyvärr ersättning/välling/napp och sover i princip aldrig längre än 2h i taget så vi har liksom inte knäckt någon bra strategi för att hantera det här.

Har för mig att man inte får bada i rehab/varma bassängerna på badhusen hur som helst. Och bebisarna kräver ju högre temp än det är i vanliga bassängerna :meh:

Men fy vad jobbigt! Besvärligt för pappan att inte kunna avlasta heller :(
Antar att du testat olika flaskor och typer av ersättning? Blandat med bröstmjölk?
Googla "tassmetoden" det kan kanske va nått?

Rebecka har börjat sina första försök att krypa. De brukar dock sluta med att näsan slår i golvet.

Hon börjar i sittande ställning att hoppa lite på stället (hoppandet har man tränat på i någon vecka eller så). Sedan så sträcker hon sig så långt hon bara kan och försöker få med sig bakbenen. Allt detta från sittande. Än så länge har det som sagt resulterat i att hon druttat på näsan. Allt detta tycker Rebecka är väldigt frustrerande. Speciellt när man står där och väger och försöker få med sina bakben men de vill inte riktigt lyda än.

Min erfarenhet är dock att bara dom väl börjar försöka ta sig framåt så är det bara frågan om några veckor innan de första krypstegen kommer (och oftast då bakåt :D)

Det enda rutin hon har är att hon inte har några rituner. Bortsett från att hon vill gå och lägga sig vid 19 tiden så är hon totalt rutinlös.

Hon brukar sova hela nätterna men hon äter flera gånger per natt. Dock brukar hon äta en stund och sedan fortsätta sova (peppar, peppar).
Jag tycker jag får helt okej med sömn.

Har för mig att man inte får bada i rehab/varma bassängerna på badhusen hur som helst. Och bebisarna kräver ju högre temp än det är i vanliga bassängerna :meh:

Men fy vad jobbigt! Besvärligt för pappan att inte kunna avlasta heller :(
Antar att du testat olika flaskor och typer av ersättning? Blandat med bröstmjölk?
Googla "tassmetoden" det kan kanske va nått?

Här i stan så kan man få bada i rehabbassängen när den är ledig, vilket är typ 2*2h per vecka och i ett annat badhus har de "extra varmt" vatten i storbassängen en gång per vecka, det kanske finns liknande alternativ i närheten hos dig?

Ja, det var helt annorlunda med storasyster för pappan. Den här gången känns det som han nästan gett upp lite och överlåter D helt till mig för han ändå inte kan göra något, som han säger (jag håller inte med dock).
Vi har nog testat alla kombinationer vi kommit på, men det som gått lite bättre är såklart bröstmjölk i kopp.. Dessvärre är min kropp inte alls pigg på att släppa ifrån sig mjölk om inte bebis ammar så det brister liksom där. Nu är hon ju snart sju månader så jag tänker att det måste ju vända snart! Ska kolla upp tassmetoden, tack för tipset :up:

@Cocos här är en tabell som visar när barn lär sig olika rörelser
http://www.1177.se/Uppsala-lan/Tema...ta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/
Det är rätt anmärkningsvärt att så gott som varenda bebis i den här tråden är tidigt utvecklad tycker jag :) Ser jag till barnen i min mammagrupp är H före alla de andra, här är hon nästan efter (i alla fall om man ska tro vad alla skriver ;)).

Bastian är ju extremt tidig med det mesta enligt BVC. På gott och ont, jag känner inte riktigt att jag hänger med i svängarna. Jämför jag med övriga i föräldragruppen så är han väldigt väldigt långt fram. I massagegruppen var han 2mån yngre än den näst yngste men jag trodde hela tiden han var näst äldst. :o
Ngt jag funderar över är dock att han inte är intresserad av några andra saker än Ninis, nappen och mobilen över skötbordet (böcker är iofs också kul). Får han en skallra eller ngt så släpper han den på 5sek. Han är alltså inte det minsta intresserad. :confused: Och lägger jag honom på mage så blir han bara frustrerad, han har iofs rullat över på rygg en gång men eftersom han bara går med på magläge i 2min så har det inte hänt efter det.

Senast ändrad:
Här i stan så kan man få bada i rehabbassängen när den är ledig, vilket är typ 2*2h per vecka och i ett annat badhus har de "extra varmt" vatten i storbassängen en gång per vecka, det kanske finns liknande alternativ i närheten hos dig?

Ja, det var helt annorlunda med storasyster för pappan. Den här gången känns det som han nästan gett upp lite och överlåter D helt till mig för han ändå inte kan göra något, som han säger (jag håller inte med dock).
Vi har nog testat alla kombinationer vi kommit på, men det som gått lite bättre är såklart bröstmjölk i kopp.. Dessvärre är min kropp inte alls pigg på att släppa ifrån sig mjölk om inte bebis ammar så det brister liksom där. Nu är hon ju snart sju månader så jag tänker att det måste ju vända snart! Ska kolla upp tassmetoden, tack för tipset :up:

Ska nog kolla upp det! Har bara surat ihop och tänkt att det inte blir nått bada för oss :o

Men vadå, klart han kan göra något!? Självklart inte amma men om du vill trappa ner/introducera ersättning är det ju klart smartast att pappa tar bebis för du luktar ju mat :d
Jag visste inte on tassmetoden men körde nån typ av den och sen läste jag på och det är ju ingen "skrika tills du somnar metod" utan den anpassas individuellt och man ska framförallt va lyhörd för vad barnet vill, tycker den känns vettig :)

Måste ju bara skriva... Ungen ligger på en filt i köket och jag står ca 1 meter bort. Helt plötsligt kommer hon RULLANDE på golvet och landar efter några varv vid mina fötter :eek::D
Hon har ju inte kunnat vända mage till rygg innan men nu kom hon på hur man gör. Hunden såg mindre road ut, hon insåg väl att hon får va snabb i tassarna nu om hon ska hinna undan det klåfingriga barnet som försöker smaka på hennes nos hela tiden :cool:

Dags att stoppa tiden tycker jag! det räcker nu lixom, hinner inte med. Kan hon inte lära sig jollra ist :mad:

@TeamLundVer, barn är sällan tidiga på allting så det är inget konstigt. En del barn gillar heller inte skallror eller att ligga på mage ens när de blir större.

@Cocos, Beckomberga har öppet för bebisar i sin rehabbassäng fredagkvällar. Lite krångligt för dig att ta dig dit men det finns säkert på fler ställen också. Jag har tänkt prova någon gång, orkar du ta dig hit så kan vi gå tillsammans (2 km att gå från oss). Fördelen med den simhallen är att den bara är för rehab så det borde vara lite lugnare än en vanlig simhall. Sen har Sundbybergs simhall barnbad också. Det är helt nyrenoverat. Jag har ej varit där med H.

@TeamLundVer, barn är sällan tidiga på allting så det är inget konstigt. En del barn gillar heller inte skallror eller att ligga på mage ens när de blir större.

@Cocos, Beckomberga har öppet för bebisar i sin rehabbassäng fredagkvällar. Lite krångligt för dig att ta dig dit men det finns säkert på fler ställen också. Jag har tänkt prova någon gång, orkar du ta dig hit så kan vi gå tillsammans (2 km att gå från oss). Fördelen med den simhallen är att den bara är för rehab så det borde vara lite lugnare än en vanlig simhall. Sen har Sundbybergs simhall barnbad också. Det är helt nyrenoverat. Jag har ej varit där med H.

Så fasligt krångligt är det inte :) Ediths gudmor bor ju väldigt nära er och dit åker jag med jämna mellanrum (idag ska vi dit faktiskt)
Jag vill absolut gå dit med dig och H! Ja det lär va lugnare än i de vanliga bassängerna, om inte det är 40 bebisar där :p
Men då kommer direkt ett problem.. Vad fasen har man på sig i bassängen, sopsäck?!? :cool:
Jag är grymt fåfängd och skämms som en hund över min stackars sladdriga kropp.. Den lär ju inte se bättre ut när jag står brevid dig heller :cautious::D

@TeamLundVer
Min unge är också helt ointresserad av skallror. Hon gillade inte att ligga på mage förrens hon lärde sig vända från rygg till mage själv. La jag henne på mage förut så vart hon som en knallröd skrikande liten rumpnisse på två sekunder :laugh:
Jag tror att bebisarna prioriterar tidigt vad dom anser är "viktigt" kanske baserat på vad dom gillar att göra. Edith är mycket "kan själv" hon vill lära sig själv, inte att jag ska försöka hjälpa/locka henne att göra saker. Hon är också av den mer filosofiska typen och gillar att titta på saker/folk och därför tror jag hon prioriterar bort tex jollrandet och att lära sig skaka saker :D

@Nenii usch vad jag känner med dig. Förstår precis hur du har det. Till skillnad från din kille så tog faktiskt min dottern två nätter. Vi lämnade stora barnet till farmor och farfar och sen fick han ta henne två nätter och sova på fm sen. Det bröt även mönstret med ständiga matningar på nätterna iaf en vecka. Vi har med svårt med maten, men jag undrar om det är så att hon inte är tillräckligt hungrig för att äta mat, men gärna snuttar lite och då får jag inte i henne. Ammar hon så äter hon ju gärna varannan timme.

Nu ska vi packa ihop oss och åka på babysim. Hoppas det finns platser kvar. Försökte jona via telefon igår, men det gick minsann inte. Man var tvungen att köpa på plats eller via internet, det var bara den lilla detaljen att de inte var bokningsbara via nätet:mad:. Dålig service. Har alltid varit så nöjd innan med dem

Då var vi tillbaka i svängen med en bebis som inte går upp i vikt, och nu vet jag att något är fel. H har vuxit en ynka centimeter och gått upp 195 g på en månad trots att hon äter som aldrig förr. Dessutom krånglar magen massor med ömsom trög mage, ömsom väldigt lös, och ibland med blod i avföringen :crazy: Bvc-sköterskan tror på mjölkproteinallergi. Det skulle förklara en hel del.

Då var vi tillbaka i svängen med en bebis som inte går upp i vikt, och nu vet jag att något är fel. H har vuxit en ynka centimeter och gått upp 195 g på en månad trots att hon äter som aldrig förr. Dessutom krånglar magen massor med ömsom trög mage, ömsom väldigt lös, och ibland med blod i avföringen :crazy: Bvc-sköterskan tror på mjölkproteinallergi. Det skulle förklara en hel del.
Låter onekligen som om det skulle kunna vara så.

Men så tråkigt! Fast ändå skönt om det blir bättre då och hon får må bra. Jag är lur på om A är allergisk hon med. Hon går upp i vikt och följer kurvor, eller har gjort tidigare iaf, men hon har fortfarande problem med magen även om det blir bättre nu när hon äter lite mer mat och inte bara ammar. Storasyster hennes var likadan, och där har vi ju nu, efter rätt lång tid ( :( ) insett att hon inte tål mjölk även om proverna visar att hon gör det och bvc hävdat att hon inte kan vara allergisk då.

@hvala fy så tråkigt. Hade jag varit du så hade jag köpt en burk althera eller pepticate på apoteket och testat om det blir skillnad. För du ammade väl inte?
@Emor vad tråkiga de är. Det är sällan blodproverna visar på allergi trots att de har det

@orion_x ja det insåg vi också efter ett tag. Dock ville bvc bara skriva ut till förskolan till sommaren, sen skulle det introduceras mjölk igen och märkte vi ingen större (...) skillnad så skrev dom inte ut sen. Suck liksom! Men den striden får jag ta då, hon kommer vara hemma 12 veckor i sommar så det är inget som drabbar direkt men det känns så onödigt att dom inte kan tro på en.

Förhoppningsvis så växer det ju bort. På vår kille växte det bort tills han fyllde två. Han vara rätt risig och blödde i 3v från tarmen när han var en månad gammal. Grannens tjej blev fri från det strax innan hon fyllde 6.
Jobbigt med förskolan. Jag bara pratade med dem vid inskolning och sa att såhär är det, så jag behövde aldrig något intyg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 262
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024