Höstföräldrar 2014 del 2.

Fy @hvala hoppas verkligen inte att det är mjölkprotein! Å andra sidan är det ju skönt om det är en sån "enkel" grej. Det är ju liksom skönt att hitta vad det är!

Hojta till om du vill prova mjölkfri ersättning. Jag har 4 burkar Nutramigen som vår inte äter (vi har en annan fettsammansättning till vår tjej)! De är svindyra om man köper dem utan recept så det är inge roligt att shoppa dem på Apoteket!

Mvh Miks

Fy @hvala hoppas verkligen inte att det är mjölkprotein! Å andra sidan är det ju skönt om det är en sån "enkel" grej. Det är ju liksom skönt att hitta vad det är!

Hojta till om du vill prova mjölkfri ersättning. Jag har 4 burkar Nutramigen som vår inte äter (vi har en annan fettsammansättning till vår tjej)! De är svindyra om man köper dem utan recept så det är inge roligt att shoppa dem på Apoteket!

Mvh Miks
:heart:heart:heart
Jag ska prata med allergiläkaren (eller hans sekreterare) imorgon innan jag vidtar några åtgärder, men om de säger att det är ok köper jag gärna en eller ett par. Hur länge räcker en burk? Vilken sort använder ni?

Jag hoppas som du skriver att vi hittar en lösning. Förhoppningsvis kan läkaren testa även för andra saker. Jag har en liten farhåga om att det även skulle kunna vara gluten. Bvc-sköterskan trodde inte det för det är sååå ovanligt och H ser inte ut som ett glutenintolerant barn, men hon har heller inte ätit gluten så många gånger och de problem som uppkommit nu har visat sig efter att vi gett gröt eller bröd.

@hvala vilket elände :( vad är egentligen "enklast" mjölkprotein eller gluten allergi? Jag tänker att mjölk finns ju verkligen i typ alla livsmedel :down:
Hur mår lilla H? Är hon pigg och glad förutom magen?
Har du testat nan HA? Många som inte är tok allergiska verkar funka på den om man ska tro den där Facebooksidan jag blir så provocerad av :devil:
Hoppas att det inte är allergi utan nån tillfällig obalans bara!

@Cocos, båda är väl rätt illa överlag men mjölkproteinallergi växer ofta bort så det är väl en mer hoppfull diagnos på så sätt. Vi har inte provat Nan alls. Haha, ja jag är ju också med i den gruppen men jag har stängt av alla notiser (gjorde det redan innan H föddes) för att jag inte orkar med, så jag har ingen aning om vad som skrivs där. Kanske skulle ge det en chans...

@Cocos, båda är väl rätt illa överlag men mjölkproteinallergi växer ofta bort så det är väl en mer hoppfull diagnos på så sätt. Vi har inte provat Nan alls. Haha, ja jag är ju också med i den gruppen men jag har stängt av alla notiser (gjorde det redan innan H föddes) för att jag inte orkar med, så jag har ingen aning om vad som skrivs där. Kanske skulle ge det en chans...

Okej, men födelsen om det är gluten är ju att det finns väl rätt bra glutenfria alternativ idag! Jag käkar sån pasta ibland och den är god :d
Jag stängde ju av notiserna för några veckor sen efter att ha hamnat i typ ordbajskrig med en snubbe som tyckte det va bra att hans tjej avstod amning för att han också ville mata O_o usch, kan inte ens skiva det utan att vilja hemsöka den fan :rage:
Alla kommer skrika mjölkproteinallergi om du beskriver symptom men jag hade nig frågat om nan HA, vilka som använder och varför :)

:heart:heart:heart
Jag ska prata med allergiläkaren (eller hans sekreterare) imorgon innan jag vidtar några åtgärder, men om de säger att det är ok köper jag gärna en eller ett par. Hur länge räcker en burk? Vilken sort använder ni?

Jag hoppas som du skriver att vi hittar en lösning. Förhoppningsvis kan läkaren testa även för andra saker. Jag har en liten farhåga om att det även skulle kunna vara gluten. Bvc-sköterskan trodde inte det för det är sååå ovanligt och H ser inte ut som ett glutenintolerant barn, men hon har heller inte ätit gluten så många gånger och de problem som uppkommit nu har visat sig efter att vi gett gröt eller bröd.
Lilla C äter Nutramigen 1 Lipil
Stora N åt Nutramigen 2 LGG Lipil
De burkar vi har över är Nutramigen 1 LGG. Vi har även kvar burkar av stora N:s sort. H är ju snart 6 månader så egentligen borde hon äta 2: an. Jag tror vi har 4 burkar av 1:an som jag fick som prov av BVC. De kan du få om du vill. Jag kan även kolla hur mycket vi har av 2:an. En burk räcker i ungefär 5 dagar för oss och då äter lilla C bara ersättning.

När man får ersättningen på recept (eller livsmedelsanvisning tror jag det heter) så kostar ett uttag 120kr. Ett uttag kan vara en burk eller som vi har, 12 burkar. Skulle vi köpa 12 burkar utan recept skulle det kosta dryga 2700kr så jag är väldigt tacksam för receptet!

Mvh Miks

Men så tråkigt! Fast ändå skönt om det blir bättre då och hon får må bra. Jag är lur på om A är allergisk hon med. Hon går upp i vikt och följer kurvor, eller har gjort tidigare iaf, men hon har fortfarande problem med magen även om det blir bättre nu när hon äter lite mer mat och inte bara ammar. Storasyster hennes var likadan, och där har vi ju nu, efter rätt lång tid ( :( ) insett att hon inte tål mjölk även om proverna visar att hon gör det och bvc hävdat att hon inte kan vara allergisk då.
Åh vad jobbigt! Precis som @orion_x säger så är det inte ovanligt att det inte visar sig på blodprov och pricktest. Inget av mina barn har visat något på proverna!

Min stora gick upp superbra i vikt han låg 3 över normalkurvan hela tiden. Men han kräktes något otroligt. Sen kunde han hoppa över att bajsa på 14-18 dagar. När vi började med gröt kollapsade allt och han konstaterades mjölkproteinallergisk. Då hade han även mjölkfläckar på armar och ben.

Vår lilla slutade gå upp i vikt, hade ont i magen, kräktes och fick flammiga prickar i hela huvudet som även fortsatte ner på överkroppen.

Det kan med andra ord vara väldigt olika symtom och man måste titta på hela barnet och inte bara proverna.

Hoppas A blir bättre!

Mvh Miks

@orion_x ja det insåg vi också efter ett tag. Dock ville bvc bara skriva ut till förskolan till sommaren, sen skulle det introduceras mjölk igen och märkte vi ingen större (...) skillnad så skrev dom inte ut sen. Suck liksom! Men den striden får jag ta då, hon kommer vara hemma 12 veckor i sommar så det är inget som drabbar direkt men det känns så onödigt att dom inte kan tro på en.
Menar du att förskolan har gett ersättning och att de fått hämta ut? Coolt!

Här vägrade dagis att ge ersättning utan stora fick nyponsoppa istället.

Mvh Miks

Menar du att förskolan har gett ersättning och att de fått hämta ut? Coolt!

Här vägrade dagis att ge ersättning utan stora fick nyponsoppa istället.

Mvh Miks

Nej, det är havremjölk hon får där, hon är nu snart 3,5 år gammal så hon klarar sig utan ersättning :)

Men precis som med din son så fick hon också mjölkfläckar (fasst det visste jag inte vad det var utan bvc kallade det för eksem och skrev ut olika salvor att smörja med) och konstant förstoppad (och då fick hon utskrivet en rad olika lösande medel istället) och när jag hävdade att det är inte normalt utan någonting måste vara tokigt så var det jag som var tokig istället, för det var helt normalt att små barn inte kunde bajsa och hade eksem och vaknade och skrek på natten över magknip. Jag ville utesluta mjölk, och vi gjorde det hemma men fick inget gehör på förskolan (det är så svårt, hon vill ju ha det dom andra har) och bvc vägrade skriva ut remiss men tillslut så fick hon en, för ett tag iaf...

Nej, det är havremjölk hon får där, hon är nu snart 3,5 år gammal så hon klarar sig utan ersättning :)

Men precis som med din son så fick hon också mjölkfläckar (fasst det visste jag inte vad det var utan bvc kallade det för eksem och skrev ut olika salvor att smörja med) och konstant förstoppad (och då fick hon utskrivet en rad olika lösande medel istället) och när jag hävdade att det är inte normalt utan någonting måste vara tokigt så var det jag som var tokig istället, för det var helt normalt att små barn inte kunde bajsa och hade eksem och vaknade och skrek på natten över magknip. Jag ville utesluta mjölk, och vi gjorde det hemma men fick inget gehör på förskolan (det är så svårt, hon vill ju ha det dom andra har) och bvc vägrade skriva ut remiss men tillslut så fick hon en, för ett tag iaf...
Ah då är jag med :up:

På vårt dagis har de varit väldigt lyhörda med just mjölkproteinallergin. I början fick han nyponsoppa. När vi sedan sa ok till havre och soja så har han fått havremjölk. Vi introducerade mjölkprodukter hemma i nästan ett år innan dagis fick andra instruktioner. Därefter har de under ett års tid fått ge sonen mjölk i mat. I höstas fick han börja med yoghurt och fil men föredrar havreprodukterna så dagis har själv valt att ha kvar dessa. Inga konstigheter med dagis med andra ord för oss! Väldigt skönt! Hoppas ni kan få ett intyg av er läkare så att förskolan slutar krångla!

Har ni funderat på att gå till en annan läkare? Vi har en superbra läkare som lyssnat helt på oss och verkligen försökt hitta rätt lösning för våra barn. En sån läkare är ju guld värd!

Mvh Miks

@Miks Skönt med tillmötesgående förskola! Jag tror det ska gå bra här nu också, det är mer att de blir lite bakbundna när de måste ha ett intyg för att få köpa in rätt grejer och intyg inte går att få ut blir det problem såklart.

Tanken har slagit mig, men jag avvaktar till sommaren och vad som händer då, just nu har jag ingenting att gå till en annan läkare för eftersom att det fortfarande finns ett intyp

Då var vi tillbaka i svängen med en bebis som inte går upp i vikt, och nu vet jag att något är fel. H har vuxit en ynka centimeter och gått upp 195 g på en månad trots att hon äter som aldrig förr. Dessutom krånglar magen massor med ömsom trög mage, ömsom väldigt lös, och ibland med blod i avföringen :crazy: Bvc-sköterskan tror på mjölkproteinallergi. Det skulle förklara en hel del.
Åh vad tråkigt @hvala :(
Hoppas ni får hjälp och att det blir bra fort

Vad tråkigt för er @hvala :( man vill ju inget hellre än att de små ska må bra! Hoppas ni får snabbt svar på vad som är galet.

Idag är jag så tacksam för inatt vaknade Ari bara två gånger mellan 23:30-05:30, som jag sov! :D:bow:

Jag har börjar kika på BLW, är det någon som har erfarenhet av det här? Vi kommer liksom ingen vart med ätandet på traditionellt purévis...

@Miks Nej förskolan gav aldrig ersättning utan han åt havreprodukter. De hade precis haft en tjej (grannen;)) som precis hade börjat kunna äta mjölk, så de hade en hel del kvar från henne med när sonen började. Kokerskan var toppenbra.

@hvala En burk går loss på ca 200 om man köper dem utan recept, sen är det som Miks skriver att får man recept så är det 120:- per uttag. Hur stort ett uttag är beror på vad läkaren angett. Om man bara ska testa så tycker dock inte jag att man behöver härja med recept. Misstänker man mjölkproteinallergi förstår jag inte varför man ska testa nan HA, det står även tydligt på förpackningen att den inte är för allergiska barn, så frågan är vad den har på marknaden att göra mer än förvirra.
Om de inte ändrat smaksammansättningen så hade jag inte valt nutramigen. Smaken är verkligen hemsk och det är för många en inkörstid innan ungarna äter det, samt att det är svårare att få dem att äta annat sen pga den speciella smaken. Althera tex innehåller laktos, som i princip alla barn tål, (känslighet mot det utvecklas normalt runt 6 år) och gör att det smakar bättre.

Nu har äntligen vår babygrupp via bvc startat. Bättre sent än aldrig eller nått:meh:. Det var meningen att vi skulle ha babymassage, men säg det till en snart krypande bebis som inte gärna vill ligga på rygg:D.

@orion_x Jag håller med om att Nutramigen smakar superilla. Här hemma har den gått hem. Minsta tog den direkt. Stora som var äldre när han började blandade vi kopiösa mängder vaniljsocker i ersättningen för att han skulle ta den. Vi kunde fasa ut vaniljsockret på en vecka ungefär.

Har du smakat Altheran? Jag tycker den smakar lika illa. Jag har en kompis son som äter den så jag var tvungen att smaka. Hua!

Mvh Miks

T rekommenderar varmt Ikeas nya jättebollar, han sken som en sol när jag gav den till honom (Det fanns två ännu större versioner).

1427295346415_zpsdckft3d4.jpg

@orion_x, vår bvc-sköterska rekommenderade Althera men sa också att den kan vara svår att få tag på och det låter inte så skoj, om man ska behöva jaga apotek som har den inne. Nu ska vi i alla fall inte ta bort mjölken innan vi träffat en läkare så vi kommer inte experimentera på egen hand. Vi har tid hos en allergiläkare 9 april men kan förhoppningsvis få en återbudstid tidigare. Magen verkar sakta stabiliseras men rumpan är alldeles sårig - nån som sitter på en dunderkur?

@orion_x, vår bvc-sköterska rekommenderade Althera men sa också att den kan vara svår att få tag på och det låter inte så skoj, om man ska behöva jaga apotek som har den inne. Nu ska vi i alla fall inte ta bort mjölken innan vi träffat en läkare så vi kommer inte experimentera på egen hand. Vi har tid hos en allergiläkare 9 april men kan förhoppningsvis få en återbudstid tidigare. Magen verkar sakta stabiliseras men rumpan är alldeles sårig - nån som sitter på en dunderkur?
Jag kör med ett tjockt lager Purelan. Den är snäll och framförallt svider den inte.

Nu för tiden får vi beställa ersättningen på Apoteket. Det tar typ 3-4 dagar att få den till vårt apotek. Borde ju gå med Altheran också om det nu är den hon får.

Mvh Miks

Jag glömde ju säga det idag.. Pröva att tvätta den röda rumpan med tvättcreme från Apoteket. En vit pumpflaska den är mild och lite som en blandning mellan tvål så blir rent och lotion så det inte blir torrt!

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 262
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024