Höstföräldrar 2014 del 2.

Jag tror tyvärr att det är något mer också. Tandsprickningen förklarar inte den uteblivna viktuppgången eller blodet i avföringen, eller att hon får tokont i magen när hon äter gröt.

Blod i avföringen som är ljusrött beror i stort sett alltid på just diarré, slemhinnan i rektalampullen blir irriterad av diarrén och får små sprickor vilket ger blodstrimmor/mindre bloddroppar i avföringen.
Har själv läst om detta i skolan (omvårdnad) och även sett detta flera ggr inom demensvård/hemtjänst och pratat med en läkare, en sjuksyrra och en barnsjuksköterska och alla säger samma så känns som rätt vettig källa.

Viktuppgången däremot känns ju problematisk..
Detta kan va ett långskott men hur va du och din man som barn? Åt ni bra eller va ni av den kräsna typen?

Vi hörs och ses snart :love:

@Cocos, det som är så knepigt är att blodet kom flera dagar innan diarrén. Då var det helt utblandat i bajset. Senare blev det blodstrimmor men det orsakades ju förmodligen av diarrén.

Jag tror att vi åt bra. Ingen av våra föräldrar har sagt att vi gick upp dåligt i vikt. Och grejen är den att H äter bra nu, bättre än någonsin. Hennes intresse för nappflaskan är rätt så svalt som du såg ;) men hon äter ändå. Och hon är helt tokig i puré.

@Miks, vi pratade aldrig om gröten så jag har inte fått några restriktioner om det. Jag har tänkt att vi ska testa ge välling eller hemgjord gröt och se hur magen reagerar, men vi väntar till efter fjällresan.

@Cocos, det som är så knepigt är att blodet kom flera dagar innan diarrén. Då var det helt utblandat i bajset. Senare blev det blodstrimmor men det orsakades ju förmodligen av diarrén.

Jag tror att vi åt bra. Ingen av våra föräldrar har sagt att vi gick upp dåligt i vikt. Och grejen är den att H äter bra nu, bättre än någonsin. Hennes intresse för nappflaskan är rätt så svalt som du såg ;) men hon äter ändå. Och hon är helt tokig i puré.

@Miks, vi pratade aldrig om gröten så jag har inte fått några restriktioner om det. Jag har tänkt att vi ska testa ge välling eller hemgjord gröt och se hur magen reagerar, men vi väntar till efter fjällresan.
Låter ju klokt att vänta till efter fjällen iaf!

Jag kan verkligen rekommendera maizena "gröten" med kanel. Väldigt snäll mot magen och söt och god. Det är bara maizena vatten och kanel som man kokar upp till bra konsistens. Enkel att få så lös eller hård man vill ha den.

Mvh Miks

Vill inte googla och få upp alla svar på FL :meh:

Om dom börjar vända sig själva i sömnen o väljer magläge, är det ok då? Har försökt vända över honom när han somnar men antingen vaknar han eller så tar det inte lång stund så ligger han på mage igen. Har försökt bulla upp med babynestet, filtar osv men han blir hysterisk när han inte lyckas vända sig. Han är fem månader nu lite drygt, är värsta faran för psd över då? Eller ska jag fortsätta traggla med ryggläge?

Vill inte googla och få upp alla svar på FL :meh:

Om dom börjar vända sig själva i sömnen o väljer magläge, är det ok då? Har försökt vända över honom när han somnar men antingen vaknar han eller så tar det inte lång stund så ligger han på mage igen. Har försökt bulla upp med babynestet, filtar osv men han blir hysterisk när han inte lyckas vända sig. Han är fem månader nu lite drygt, är värsta faran för psd över då? Eller ska jag fortsätta traggla med ryggläge?

Värsta risken för psd är lver runt 6 månader/när dom börjar andas med munnen.
Min bebis vände till mage redan när hon va 3 månader och då sa BVC att jag bör vända tillbaka henne, men det av för att hon inte kunde vända tillbaka själv så tror mycket hänger på det.
Jag hade varit lugn om jag va du!

Alltså jösses vad jag skämms! Slängde in en tvätt, går en promenad med hunden och då ringer BVC och undrar vart vi är... På promenad svarade jag :o
Jag har seriöst kommit dit när vi ska 1 eller 2 ggr av 20 eller hur många besök vi nu har gjort.
Vanligaste är att jag helt glömmer bort det, trots alarm i telefonen och påminnelse från kalendern :angel:
Och när jag väl kommer ihåg har vi kommit en timme för tidigt eller i ett fall en dag för tidigt :cool:
Skämms faktiskt väldigt mycket då jag brukar ha bra koll på "att göra" och dessutom avskyr att vara sen :crazy:
BVC sköterskan gav oss en ny tid nu kl 15 så vi hinner dit och ta vaccinationssprutan iaf..

När vi ändå är i Farsta så ska jag handla en väggkalender! Det kanske får ordning i virrhjärnan :grin:

@orion_x, vår bvc-sköterska rekommenderade Althera men sa också att den kan vara svår att få tag på och det låter inte så skoj, om man ska behöva jaga apotek som har den inne. Nu ska vi i alla fall inte ta bort mjölken innan vi träffat en läkare så vi kommer inte experimentera på egen hand. Vi har tid hos en allergiläkare 9 april men kan förhoppningsvis få en återbudstid tidigare. Magen verkar sakta stabiliseras men rumpan är alldeles sårig - nån som sitter på en dunderkur?
R var dålig i magen och hade mycket diarré när hon började på dagis och blev helt skinnflådd i rumpan, vi kunde inte torka henne med servetter i rumpan utan att hon gallskrek (då var det sånna torrservetter som jag blötte själv med ljummet vatten och olja) utan det var till att duscha av rumpan i vasken (vi hade en vid skötbordet) och sen på med ett rejält lager inotyolsalva.

Här har vi precis varit på bvc, och jag har en unge som är för tung. Hon är stor, det har hon varit hela tiden men från förra vägningen till denna så hade hon hoppat tills det inte finns något rutnät kvar... 10,2 kg vägde hon in på, 5 månader gammal. Uppföljning om en månad för att se om vikten fortsätter att skjuta i höjden. Hon ammar ju fortfarande, plus lite gröt på morgonen.

Läkaren kallade henne hulken, hon är iaf inte bara tung, hon är stark också!
Min ena bror var en såndär dunderklump som liten och vägde också 10 kilo vid 5-6 månader. Då fick mamma skäll för att hon gav för mycket ersättning... "Problemet" var ju bara att ungen inte åt något annat än bröstmjölk, han vägrade nappflaska och napp... Men jag hoppas verkligen inte att det är något annat än bara en rund och go unge du har!

@Cocos Jag är också en riktig virrpanna som glömmer typ allt :o Maken frågar titt som tätt vad det är för fel på mig, för "så glömsk kan man inte vara!"..:cautious:

Jag hoppas att alla små bebismagar mår bra snart!
Här är vi förkylda igen. Yay! Vi hann iallafall ha dop i helgen utan sjukdomar, det är ju alltid något. M vände sig från rygg till mage för första gången i helgen med! Men från mage till rygg går inte än. Hon har även börjat äta lite gröt, men är inte alls ett sånt matvrak som syrran var så man blir lite sådär"jaha?" ibland, men det kommer väl, så småningom. Även här är det två små gaddar på G, men jag har gått i typ två veckor nu och sagt att tänderna kommer snart, men inte! De bara ligger där precis under tandköttet och jäklas med min stackars bebis! :(
Min lilla sitter med stöd (ganska mycket stöd ;) ) så där kan jag inte skryta, men däremot så ska hon alltid lyfta på huvudet! Tänk när de sitter i babyskyddet, då ska hon alltid hålla upp huvudet typ 5 cm från nackstödet och om man har henne halvsittandes så gör hon en situp för att komma upp i sittläge! Så har man henne sittandes i knät så får man vara med, rätt vad det är så bara far hon iväg framåt..!

@Cocos Jag är också en riktig virrpanna som glömmer typ allt :o Maken frågar titt som tätt vad det är för fel på mig, för "så glömsk kan man inte vara!"..:cautious:

Jag hoppas att alla små bebismagar mår bra snart!
Här är vi förkylda igen. Yay! Vi hann iallafall ha dop i helgen utan sjukdomar, det är ju alltid något. M vände sig från rygg till mage för första gången i helgen med! Men från mage till rygg går inte än. Hon har även börjat äta lite gröt, men är inte alls ett sånt matvrak som syrran var så man blir lite sådär"jaha?" ibland, men det kommer väl, så småningom. Även här är det två små gaddar på G, men jag har gått i typ två veckor nu och sagt att tänderna kommer snart, men inte! De bara ligger där precis under tandköttet och jäklas med min stackars bebis! :(
Min lilla sitter med stöd (ganska mycket stöd ;) ) så där kan jag inte skryta, men däremot så ska hon alltid lyfta på huvudet! Tänk när de sitter i babyskyddet, då ska hon alltid hålla upp huvudet typ 5 cm från nackstödet och om man har henne halvsittandes så gör hon en situp för att komma upp i sittläge! Så har man henne sittandes i knät så får man vara med, rätt vad det är så bara far hon iväg framåt..!

Lite skönt att jag inte är ensam ;) kan ju inte ens skylla på amningshjärna eftersom ungen käkat ersättning i snart två månader :angel:

Jag har också väntat på att Edith ska lära sig vända mage till rygg.. Men har insett senaste dagarna att hon kan! Men vill inte för det är mycket roligare att ligga och gunga på mage :laugh:
Att din bebis lyfter huvudet sådär låter dom en stark liten en! Här finns inte minsta antydan till nått sånt.

Värsta risken för psd är lver runt 6 månader/när dom börjar andas med munnen.
Min bebis vände till mage redan när hon va 3 månader och då sa BVC att jag bör vända tillbaka henne, men det av för att hon inte kunde vända tillbaka själv så tror mycket hänger på det.
Jag hade varit lugn om jag va du!

Då kan jag slappna av lite då ;) andas med munnen gör han just nu iaf eftersom han är snorig o dan. Och sovrutinerna har börjat förfalla så jag stör honom helst så lite som möjligt när han har somnat :D

När börjar dom prata medvetet? Han har senaste dagarna sagt mamma o mammammammamma flera gånger o skiner som en sol när jag svarar

Då kan jag slappna av lite då ;) andas med munnen gör han just nu iaf eftersom han är snorig o dan. Och sovrutinerna har börjat förfalla så jag stör honom helst så lite som möjligt när han har somnat :D

När börjar dom prata medvetet? Han har senaste dagarna sagt mamma o mammammammamma flera gånger o skiner som en sol när jag svarar

Jag frågade på BVC igår igen och min sköterska sa att vänder dom så vänder dom. Man kan ju inte sitta uppe hela natten och vända bebisar :D
Edith vänder åt båda håll nu och hon sa att få är det lugnt!

Jag har ingen aning om när dom pratar medvetet men min trollunge säger "ejejej" till hunden O_o
Jag brukar ALLTID säga "hejhejhej" när hunden kommer och ska umgås med oss så nån koppling finns ju :D
Tror dock att det är mer att dom härmar och inte att dom faktiskt förstpr vad dom säger :)

Min bvc-sköterska sa att värsta faran brukar vara över när de kan vända själva.

Idag kom första riktiga krypsteget:banana:. Ett steg sen magplask:D. Annars ställer hon sig i krypställning, skjuter under benen och faller ner på mage. På så sätt har hon tagit sig lite framåt de senaste dagarna. Som en mask typ:p. Här flyter allt på annars. Alla hyfsat friska peppar peppar.

Arrrgh jag blir så oerhört frustrerad på min svärmor!!!!!!!! :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Nu har hon och svärfar varit hemma hos oss från förra fredagen till i onsdags och i går körde vi upp till dem (ska stanna till i morgon). Mina nerver håller på att ta storstryk, käkarna värker av allt sammanpressande och jag drömmer mardrömmar. Känner verkligen att jag måste få ur mig lite skit så jag hoppas ni ursäktar? :crazy:

Hon ifrågasätter precis allt jag gör, varför han inte ska äta puré (hennes har ju ätit puré utan problem, (varför vi har Pampers istället för Libero (Libero var sååå mycket bättre på hennes tid), varför han inte ska sova på magen (det här med ryggläge kommer ändras igen :grin:), Varför han inte har overall så ofta (hon hade ALLTID overall på sina) osv osv.

Till det kommer alla FANTASTISKA råd om hur jag ska göra. Det ska bytas blöja så fort han fiser :cool:, han ska skickas iväg till kreti och pleti på släktmiddagar när han tydligt visar att han inte orkar med mer stimulans :mad: han ska läras drickas vatten så att han inte blir uttorkad, jag menar han är ju redan 4 månader och dricker inte vatten?!?!? :mad: Vill han inte dricka den färdigköpta pärondrycken istället för min hemmagjorda päronjuice (råsaftcentrifug) så ska han läras det :confused: Han måste ju ha gröt för det är så praktiskt när man ska iväg istället för att värma en burk puré (Han ska ju inte ha puré kärringj.. så vad spelar det för roll???). Och välling, klart han ska ha välling. Välling är ju ett måste för att de ska kunna sova sen.. De klarar sig inte enbart på mat och ersättning. Nej välling ska det vara!! Och till frukost med!! :banghead:

Sen kommer vi till det som stör mig mest av allt, nämligen att hon GÖR saker som förstör för oss. Nu t ex så pratade jag och min man om att vi skulle ta Bastian och Loppan på promenad strax efter 11 (han brukar somna då) så att han får sin middagslur (3-4timmar). Men nej, halv 11 ser jag att svärmor har tagit fram vagnen och bultat på Bastian en massa kläder för att gå ut och gå med honom (utan att fråga såklart) vilket då dels är alldeles för tidigt = rubbar hela hans sömnschema, tack för den :rage: Och dels gör att VI inte kan gå ut med VÅR son :rage:

Igår var det släktmiddag och Bastian blev efter ett tag trött på alla intryck varpå jag tog honom och vände bort honom så att fick lite lugn och ro. Då skulle hon spela Astrid Lindgren låtar på mobilen och ta honom ifrån mig så att hon kunde lugna honom. HAN VAR REDAN LUGN DITT PUCKO!!!!!! :rage: När jag sade nej blev hon skitsur..

Jag är så glad över att vi bor 30mil bort. Behöver en rejäl break ifrån henne nu på ett par månader minst..

(Sen kläcker hon ur sig så dumma saker som inte är barnrelaterade så det är inte sant. Som tex att om vår hund nu är nära att kunna hoppa över staketet så får vi ju sätta taggtråd på insidan.... :banghead::banghead::banghead:)

Arrrgh jag blir så oerhört frustrerad på min svärmor!!!!!!!! :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Nu har hon och svärfar varit hemma hos oss från förra fredagen till i onsdags och i går körde vi upp till dem (ska stanna till i morgon). Mina nerver håller på att ta storstryk, käkarna värker av allt sammanpressande och jag drömmer mardrömmar. Känner verkligen att jag måste få ur mig lite skit så jag hoppas ni ursäktar? :crazy:

Hon ifrågasätter precis allt jag gör, varför han inte ska äta puré (hennes har ju ätit puré utan problem, (varför vi har Pampers istället för Libero (Libero var sååå mycket bättre på hennes tid), varför han inte ska sova på magen (det här med ryggläge kommer ändras igen :grin:), Varför han inte har overall så ofta (hon hade ALLTID overall på sina) osv osv.

Till det kommer alla FANTASTISKA råd om hur jag ska göra. Det ska bytas blöja så fort han fiser :cool:, han ska skickas iväg till kreti och pleti på släktmiddagar när han tydligt visar att han inte orkar med mer stimulans :mad: han ska läras drickas vatten så att han inte blir uttorkad, jag menar han är ju redan 4 månader och dricker inte vatten?!?!? :mad: Vill han inte dricka den färdigköpta pärondrycken istället för min hemmagjorda päronjuice (råsaftcentrifug) så ska han läras det :confused: Han måste ju ha gröt för det är så praktiskt när man ska iväg istället för att värma en burk puré (Han ska ju inte ha puré kärringj.. så vad spelar det för roll???). Och välling, klart han ska ha välling. Välling är ju ett måste för att de ska kunna sova sen.. De klarar sig inte enbart på mat och ersättning. Nej välling ska det vara!! Och till frukost med!! :banghead:

Sen kommer vi till det som stör mig mest av allt, nämligen att hon GÖR saker som förstör för oss. Nu t ex så pratade jag och min man om att vi skulle ta Bastian och Loppan på promenad strax efter 11 (han brukar somna då) så att han får sin middagslur (3-4timmar). Men nej, halv 11 ser jag att svärmor har tagit fram vagnen och bultat på Bastian en massa kläder för att gå ut och gå med honom (utan att fråga såklart) vilket då dels är alldeles för tidigt = rubbar hela hans sömnschema, tack för den :rage: Och dels gör att VI inte kan gå ut med VÅR son :rage:

Igår var det släktmiddag och Bastian blev efter ett tag trött på alla intryck varpå jag tog honom och vände bort honom så att fick lite lugn och ro. Då skulle hon spela Astrid Lindgren låtar på mobilen och ta honom ifrån mig så att hon kunde lugna honom. HAN VAR REDAN LUGN DITT PUCKO!!!!!! :rage: När jag sade nej blev hon skitsur..

Jag är så glad över att vi bor 30mil bort. Behöver en rejäl break ifrån henne nu på ett par månader minst..

(Sen kläcker hon ur sig så dumma saker som inte är barnrelaterade så det är inte sant. Som tex att om vår hund nu är nära att kunna hoppa över staketet så får vi ju sätta taggtråd på insidan.... :banghead::banghead::banghead:)
Shit, jag blir matt bara av att läsa det! Kan du försöka att besvara allt med "Du fick göra som du ville när du hade barn, det här är vårt barn och vi gör som vi gör" som du sen kortar ner till "vi gör som vi gör".

Att hon går iväg däremot ska sägas ifrån på skarpen. Självklart får hon gå ut med man frågar ju först! Säg det klart och tydligt, sätt gränsen direkt.

Hur orkar du? Jag hade fått ett rejält psykbryt på kärringen :rage:
Okej att tipsa/säga saker i välmening men att hålla på och säga att "vi gjorde si och så" det blir ju helt absurt!
Att gå iväg med bebisen utan att fråga hade för mig varit lika med att jag tig bebben och åkte därifrån! Man gör ALDRIG någonsin så oavsett vem vad eller hur :rage:
Sen undrar jag hur din man ställer sig till detta? Det är ju faktiskt hans mamma och jag kan tycka att han borde kunna säga ifrån och tala om för sin mamma att nu ör det ni och erat barn och ni gör på detta sätt och vill inte bli ifrågasatta sålänge det inte ör nått som kan vara farligt för barnet.

Hoppas läget lugnar sig så nu får njuta lite av påsken!
Styrkekramar :bump:

@TeamLundVer Jag bara kan inte låta bli att le lite granna. Vilka duster vi haft med min svärmor, men nu funkar det mesta toppenbra. Det gäller bara att sätta upp tydliga gränser och prata med dem. Lättare sagt än gjort. Man får räkna till tio och säga att nu funkar det såhär, detta vill vi. Vi hade dock lite hjälp av svärfar som också pratade vett några gånger med svärmor. Du ska bara veta vilken barnplågare jag var som inte ville ge Alvedon när första barnet hade 38 graders feber för första gången i sitt liv;)

Bastian har väldigt strikta rutiner och det ska mycket till för att han ska ändra på dem. Igår hade jag och mannen datenight och svärföräldrarna passade alltså Bastian.

Så nu ligger jag här och funderar på om det verkligen kan vara en tillfällighet att Bastian inte vaknat klockan tre för att äta eller om de ger gett honom något (gröt /välling /pure) tyvärr lutar jag år det sista för jag litar inte ett dyft på svärmor

Bastian har väldigt strikta rutiner och det ska mycket till för att han ska ändra på dem. Igår hade jag och mannen datenight och svärföräldrarna passade alltså Bastian.

Så nu ligger jag här och funderar på om det verkligen kan vara en tillfällighet att Bastian inte vaknat klockan tre för att äta eller om de ger gett honom något (gröt /välling /pure) tyvärr lutar jag år det sista för jag litar inte ett dyft på svärmor
Förlåt men spelar det egentligen någon större roll om dom gjort det?
Det viktiga är väl ändå att han är nöjd och inte gråter?

Sen är min erfarenhet att många gånger så spelar det inte så stor roll vad dom äter. Är dom vana att äta ett visst klockslag så gör dom det oberoende vad dom ätit på kvällen.

Däremot brukar den enda riktiga säkra rutinen bebisar har är att så fort man tror att dom har en rutin så byter dom rutin. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 262
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024