Höstföräldrar 2014 del 2.

T rekommenderar varmt Ikeas nya jättebollar, han sken som en sol när jag gav den till honom (Det fanns två ännu större versioner).

1427295346415_zpsdckft3d4.jpg

Men gulle :love:
Min hund har en sån boll :D

@Miks inte jag, men sambon smakade. Han klöktes av nutramigenen, altheran tyckte han var ok. Har inte märkt av att altheran har varit mycket restat mer än för några år sen ( jag jobbar på apotek), dock är det ju några månader sen jag gick hem;).
@hvala gå till ett sjukhusapotek, de brukar ha bäst lager. Själv tycker jag inotyol är bra att smörja med. Du kan även prova att tvätta med bara olja istället för vatten. Annars att hon får vara utan blöja och lufta så mycket det bara går. Stackars liten:cry:

Vi tvättar (baddar försiktigt) med tvättlappar med babyolja och smörjer varannan gång med inotyol och varannan gång mildison. Byter blöja varje timme och luftar så mycket vi kan. Det blev bättre under dagen igår men imorse var det klart försämrat och jag märker inte av någon förbättring efter dagens behandling. H gråter när hon kissar/bajsar och när vi ska byta blöja. Min stackars lilla bebis :cry:

Vi tvättar (baddar försiktigt) med tvättlappar med babyolja och smörjer varannan gång med inotyol och varannan gång mildison. Byter blöja varje timme och luftar så mycket vi kan. Det blev bättre under dagen igår men imorse var det klart försämrat och jag märker inte av någon förbättring efter dagens behandling. H gråter när hon kissar/bajsar och när vi ska byta blöja. Min stackars lilla bebis :cry:
Men stackars liten :(

Ge lite panodil tills det värsta är läkt?

Annars kan Aco vitt vaselin ovanpå Inotyolen göra att det inte svider så.

Någon mild kortisonkräm? (Tänkte om det är något exemliknande)

Idominsalva?

Kom på en sak till: Det kan inte vara svamp? De blir bättre periodvis av salvor ett litet tag men sen kommer det tillbaka lika fort.

Brukar vara rött och irriterat som aldrig blir bra.

Här har vi precis varit på bvc, och jag har en unge som är för tung. Hon är stor, det har hon varit hela tiden men från förra vägningen till denna så hade hon hoppat tills det inte finns något rutnät kvar... 10,2 kg vägde hon in på, 5 månader gammal. Uppföljning om en månad för att se om vikten fortsätter att skjuta i höjden. Hon ammar ju fortfarande, plus lite gröt på morgonen.

Läkaren kallade henne hulken, hon är iaf inte bara tung, hon är stark också!

Jag har börjar kika på BLW, är det någon som har erfarenhet av det här? Vi kommer liksom ingen vart med ätandet på traditionellt purévis...
Vi kör BLW med lite pureat (typ fruktmos och lite gröt). Funkar hur bra som helst men vissa saker samlar sig som en kaka i gommen och så spottar hon ut det (ibland långt efter vi slutat äta!).

@Emor Oj vilken tjej. Det är lite att bära runt på det:D. Följer hon storasyskonets viktkurva, eller håller hon en egen?

Nu, igår och idag verkar det som om Alice har knäckt koden med mat!! Hon åt två iskuber till lunch och två till kvällsmat, både igår och idag. Idag åt hon dessutom ett päron efter kvällsmaten. BVC-sköterskan bara tittade på mig när jag sa att hon äter päronet själv. Jag bara gnager av skalet:p.
Vi kommer närmre och närmre krypandet. Idag har hon nästan landat på näsan några gånger i försök att ta sig framåt. Bakåt och finfint nu ikväll, och lite lite framåt. Hon har dock inte riktigt kommit på hur hon ska flytta händerna.

@orion_x nej hon följer en egen, storasyster hade nästan identiska siffror vid 8 månader (10,3 kg och 70 cm, A vägde 10,2 och var 69) Man får bra träning!

Kul att Alice knäckt koden med mat, och kryper snart och har sig! Vilken tjej :)

Här har vi precis varit på bvc, och jag har en unge som är för tung. Hon är stor, det har hon varit hela tiden men från förra vägningen till denna så hade hon hoppat tills det inte finns något rutnät kvar... 10,2 kg vägde hon in på, 5 månader gammal. Uppföljning om en månad för att se om vikten fortsätter att skjuta i höjden. Hon ammar ju fortfarande, plus lite gröt på morgonen.

Oj wow!
Nu blir jag ännu mer spänd på vad Bastian kommer ha för siffror när vi ska till BVC nästa vecka :o:D

Wow! Vilken guldklimp :D
Är det farligt om dom går upp mycket/är väldigt tunga? Jag tänker att sånt går väl i skov, bebisar brukar väl inte okynnesäta så mycket O_o

Vi kör BLW med lite pureat (typ fruktmos och lite gröt). Funkar hur bra som helst men vissa saker samlar sig som en kaka i gommen och så spottar hon ut det (ibland långt efter vi slutat äta!).

Det där med kaka i gommen är faktiskt en av anledningarna att jag är lite nervös inför BLW. På BVC berättades det om en knodd som hade en kaka av smörgåsrån, majskrokar och nått mer i gommen. Kakan va mer än en centimeter tjock, tänker på vad som händer om den lossnar när dom sover och åker ner i halsen :nailbiting:
Är iof lätt att lösa, bara kolla när bebisen ätit klart, men tänker att om man glömmer eller ungen biter ihop :cautious:

Wow! Vilken guldklimp :D
Är det farligt om dom går upp mycket/är väldigt tunga? Jag tänker att sånt går väl i skov, bebisar brukar väl inte okynnesäta så mycket O_o

Det där med kaka i gommen är faktiskt en av anledningarna att jag är lite nervös inför BLW. På BVC berättades det om en knodd som hade en kaka av smörgåsrån, majskrokar och nått mer i gommen. Kakan va mer än en centimeter tjock, tänker på vad som händer om den lossnar när dom sover och åker ner i halsen :nailbiting:
Är iof lätt att lösa, bara kolla när bebisen ätit klart, men tänker att om man glömmer eller ungen biter ihop :cautious:

Det som är är väl att det kan visa på problem med ämnesomsättningen. Jag blev lite nervös direkt, Ava har liksom, ända sen hon fick RS vid 7 veckors ålder inte blivit helt frisk. Alltså rsen är hon frisk ifrån, men hon har varit förkyld sedan dess, det har liksom alltid varit någonting och jag är generellt ganska orolig över henne (helt utan anledning enligt min man, och han har säkert rätt). Så jag fick lite katastroftankar direkt, även om jag vet att storasyster var stor om än inte lika stor, och jag var stor som bebis också (nästan 10 kg vid 6 månader). Men ja... Du hör ju, jag är nojig, antagligen helt i onödan. Är visst min nya grej.

I övrigt ger det gratis träning, ha henne i sele på rygg eller mage är som att gå runt med viktväst ju :D

Det som är är väl att det kan visa på problem med ämnesomsättningen. Jag blev lite nervös direkt, Ava har liksom, ända sen hon fick RS vid 7 veckors ålder inte blivit helt frisk. Alltså rsen är hon frisk ifrån, men hon har varit förkyld sedan dess, det har liksom alltid varit någonting och jag är generellt ganska orolig över henne (helt utan anledning enligt min man, och han har säkert rätt). Så jag fick lite katastroftankar direkt, även om jag vet att storasyster var stor om än inte lika stor, och jag var stor som bebis också (nästan 10 kg vid 6 månader). Men ja... Du hör ju, jag är nojig, antagligen helt i onödan. Är visst min nya grej.

I övrigt ger det gratis träning, ha henne i sele på rygg eller mage är som att gå runt med viktväst ju :D

Tänkte inte på ämnesomsättningen.. Låste tanken vid hetsätande (man känner andra som man känner sig själv eller vad heter det?) :cool:
Om både du och din första dotter också va stora så är det säkert ingen fara!
Men jag måste säga att jag tucker det är helt normalt att oroa sig! Ens barn är ju det käraste man har så att oroa sig är väl inget konstigt. Sen ska man väl inte låta det gå till överdrift, men för er med rs virus och förkylningar så är det i mina ögon inte konstigt med lite extra ängslan :(

Tycker inte om när folk säger "äsch sluta oroa dig". Jag vill inte att andra förminskar mina känslor.
Men om jag blir hysterisk hoppas jag att nån tar ner mig på jorden :D

Ja där snackar vi viktväst :laugh:
Jag tycker min unge på ca 7 kilo är tung ibland, speciellt när hon blir arg och helt styv alternativt sprattlig i hela kroppen :cautious:

Jag har flera burkar av Althera hemma och kan skicka om du vill testa andra mjölkfria ersättningar @hvala
Har flera uttag på recept om det skulle behövas... Min har slutat äta ersättning nu så de behövs inte.

Jag har flera burkar av Althera hemma och kan skicka om du vill testa andra mjölkfria ersättningar @hvala
Har flera uttag på recept om det skulle behövas... Min har slutat äta ersättning nu så de behövs inte.
Men gulle dig! :heart Nu vill läkaren att vi avvaktar till efter vi träffat honom, och tycker han att vi ska byta får vi förmodligen ett recept av honom, men jag ska komma ihåg erbjudandet :)

För övrigt visade det sig att diarrén inte hörde ihop med de andra symptomen utan berodde på tandsprickning :) Två små vassa taggar sticker upp ur tandköttet.
Åh det är så sött med de små tänderna!

Då håller vi tummarna för att det "bara" var tänderna!

Mvh Miks

Åh det är så sött med de små tänderna!

Då håller vi tummarna för att det "bara" var tänderna!

Mvh Miks
Jag tror tyvärr att det är något mer också. Tandsprickningen förklarar inte den uteblivna viktuppgången eller blodet i avföringen, eller att hon får tokont i magen när hon äter gröt.

Jag tror tyvärr att det är något mer också. Tandsprickningen förklarar inte den uteblivna viktuppgången eller blodet i avföringen, eller att hon får tokont i magen när hon äter gröt.
Mm nää det förstås! Tänkte inte på det!

Nää det låter ju onekligen som om det är något mer galet! Det är svårt när fler saker kommer på samma gång så att man inte vet vad som orsakar vad.

Skulle ni hålla er borta från gröt och bröd tills ni ska träffa läkaren?

Mvh Miks

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024