Höstföräldrar 2014 del 2.

H är lite mer än 5 månader. Hon är en social tjej som trivs bäst när vi är ute och träffar folk eller har gäster, då skiner hon som en sol. Hon drar sig upp till sittande, och även till stående om hon har stöd för fötterna. Hon är extremt nära att börja åla/krypa men verkar inte inse det själv (försöker inte så värst intensivt). Hon är väldigt energisk, vi kommer få fullt upp när hon börjar gå. Precis allting ska smakas på, inklusive fötterna som hon upptäckte för ett par veckor sedan.

Hon åker sittdel i vagnen och somnar själv i spjälsängen där hon sedan sover hela natten (med ett uppvaknande för mat) så det har verkligen skett framsteg senaste månaden. Vi slutade ju med napp för ett tag sedan och det har gått väldigt bra. Det tog tre veckor, sedan hittade hon tummen. Jag var själv tummsugare som barn så jag är inte särskilt brydd om nackdelarna med det.

@Cocos Fast vi är friska ;) Hostan kan sitta i i flera veckor efter själva förkylningen.
Alla Violas vänner som går på dagis har varit såhär förkylda det här året :/

Hostan är ju typ det värsta med förkylningar tycker jag!
Dagisbarn är verkligen en (ursäkta) smitthärd :wtf: jag håller mig långt borta från alla barn som går på dagis och även deras småsyskon :o har träffat småsyskon till dagisbarn två gånger och Edith har blivit sjuk båda gångerna..
Jag kanske är larvig men sen hör jag om alla som är sjuka hela tiden och då får jag vatten på min kvarn och fortsätter sitta i lägenheten och uggla :o

6 månader imorgon. Ställer sig upp i krypställning, men har inte börjat krypa än. Tar sig dock bakåt och roterar, så hon rör sig över golvet nu. Gäller att se upp så inte storebrors lego ligger på golvet i närheten... Puh, kommer jobbigt sen när hon tar sig fram mer. Hon satt upp själv häromdagen, men det är inget hon direkt praktiserar, för hon ligger mycket hellre på mage. Lägger jag henne på rygg så snurrar hon nästan direkt.
Vi har ned varit lite förkylda igen, men bara täppta och snoriga. Jag har nu upptäckt snorsugen även jag. Vilken finurlig uppfinning, den kan jag händanefter lätt rekommendera när jag börjar jobba sen. Annars trodde jag inte all så den om jag ska vara ärlig.
Alice sover med i egen säng sen förra helgen. Då känner hon inte att det luktar " mat" och vill inte amma riktigt lika ofta. Det har räckt med tre gånger per natt nu det senaste istället för varje timme. Tror dock vi ska köra något mer bus där pappa får ta henne för att befästa nätterna. Har inte hittat någon mat hon riktigt gillar än så går trögt med utbyte till mat. Hon gillar ju gröten, men jag vill inte ge det mer än morgon och kväll. Då är det bättre hon ammar tycker jag nästan.

Joline blir 4 månader nästa vecka, började väl i princip idag att dra sig upp till att sitta rakryggad i vagnen efter att jag satt henne tillbakalutad så snart e det väl dags o byta till sittdelen istället!

Hon sover fortfarande till 4 snåret innan hon vill ha mat, sen somnar hon om, sover i korg bredvid vår säng, somnar allt mellan 20-22. :)

Glad, pratig o stoppar för det mesta själv tillbaka nappen om hon tappar den. Rulla från rygg till mage händer då o då, tvärtom har hon dock inte listat ut än!

T blev 5 månader i lördags. Han var hos BVC I torsdags, då vägde han 7,7 kg och var 68,5 cm lång. Han hade fallit nedåt i alla tre kurvorna, antar att det är den så kallade amningspuckeln. Nu har han precis fått sin första förkylning och är febrig och täppt i näsan. Trots det är han oväntat glad, åka vagn är t ex plötsligt toppen, då skrattar han nästan hela tiden.

T lärde sig vända från rygg till mage för någon vecka sen, så det gör han hela tiden nu. Dock kan han vare sig vända tillbaks eller krypa, så frustrationen är ofta stor. Han sitter inte utan stöd än, men drar sig gärna upp till både sittande och stående genom att hålla i mina händer. Han har blivit en riktig pratkvarn de senaste veckorna också.

Vårat största problem är sömnen. Han är svår att söva och vaknar ofta. En dålig natt vaknar han först en gång i halvtimmen på kvällen och sedan varje timme resten av natten. Oavsett om han sover bredvid mig eller i egen säng. En bra natt vaknar han bara två gånger för att äta.

Joline blir 4 månader nästa vecka, började väl i princip idag att dra sig upp till att sitta rakryggad i vagnen efter att jag satt henne tillbakalutad så snart e det väl dags o byta till sittdelen istället!

Hon sover fortfarande till 4 snåret innan hon vill ha mat, sen somnar hon om, sover i korg bredvid vår säng, somnar allt mellan 20-22. :)

Glad, pratig o stoppar för det mesta själv tillbaka nappen om hon tappar den. Rulla från rygg till mage händer då o då, tvärtom har hon dock inte listat ut än!

Skönt att det inte bara är min knodd som inte fattat det där med att rulla mage till rygg ;) kan iof förstå bebisarna, det är ju lite mer poänglöst att ta sig åt det håller.. På mage kan man ju lära sig krypa! På rygg händer inte så mycket spännande :D

T blev 5 månader i lördags. Han var hos BVC I torsdags, då vägde han 7,7 kg och var 68,5 cm lång. Han hade fallit nedåt i alla tre kurvorna, antar att det är den så kallade amningspuckeln. Nu har han precis fått sin första förkylning och är febrig och täppt i näsan. Trots det är han oväntat glad, åka vagn är t ex plötsligt toppen, då skrattar han nästan hela tiden.

T lärde sig vända från rygg till mage för någon vecka sen, så det gör han hela tiden nu. Dock kan han vare sig vända tillbaks eller krypa, så frustrationen är ofta stor. Han sitter inte utan stöd än, men drar sig gärna upp till både sittande och stående genom att hålla i mina händer. Han har blivit en riktig pratkvarn de senaste veckorna också.

Vårat största problem är sömnen. Han är svår att söva och vaknar ofta. En dålig natt vaknar han först en gång i halvtimmen på kvällen och sedan varje timme resten av natten. Oavsett om han sover bredvid mig eller i egen säng. En bra natt vaknar han bara två gånger för att äta.
Amningspuckeln är väl en hänvisning i första hand till vikten.?Dom andra två (längd och huvudmått) skall väl inte på påverkas så mycket.

Han kan inte ha problem med magen? Tänkte på att alla hans kurvor dippat och att han sover oroligt.

Amningspuckeln är väl en hänvisning i första hand till vikten.?Dom andra två (längd och huvudmått) skall väl inte på påverkas så mycket.

Han kan inte ha problem med magen? Tänkte på att alla hans kurvor dippat och att han sover oroligt.

Jag läste att även tillväxten på längden kunde avta, så den biten är nog okej. Huvudomfånget ska väl däremot inte göra det, å andra sidan är det bara en mätning och BVC- sköterskan verkade inte oroad alls. Vi ska tillbaks om en månad och då får vi se om det har bättrat sig eller inte.

Jag tror inte det är magen som krånglar. Han hade ont i den ibland när han var yngre och då skrek han på ett annat sätt. I och för dig sov han riktigt dåligt igår natt, och då hade jag ätit ärtsoppa... Får nog börja anteckna lite vad jag ätit när han sover ovanligt dåligt och se om det verkar finnas något samband.

A 4,5 månad är en go och glad bebis. Hon är en riktig solstråle, smilar och skrattar hela dagarna och älskar sin storasyster som är stora idolen här hemma, därefter kommer hunden. Har börjat äta lite gröt och smakisar och gillar det, men jag är lur på att det kan vara lite allergi även hos henne så ska ta upp det med bvc nästa gång vi är dit (har krångel med magen, torr och eksem).

Hon kan rulla både från rygg och make, men gör det inte så ofta. Trivs på mage och snurrar och har sig. Sitter nästan utan stöd och har därför även börjat få sitta i vagnen då hon är vaken. Babyskyddet är utbytt och hon har två tänder som hon bits med, hårt och ofta... Aj aj. Sover bra, somnar för natten vid 22 tiden, äter ibland 1 gång vid 4 tiden och numera så kommer storasyster och väcker hela familjen vid 6 snåret men då brukar vi ligga och mysa i sängen allihopa en timme eller så till innan vi går upp. A sover ett längre pass på fm i vagnen, ofta på 2 timmar men klarar sig sen med bara en eller två powernapar (max 5 minuter) i samband med amning tills kvällen. En del dagar sover hon dock "ikapp" och sover väldigt ofta och länge. Minns att storasyster var likadan, och hon skippade dagssömnen helt vid 1,5 så det blir nog lika här.

Jag läste att även tillväxten på längden kunde avta, så den biten är nog okej. Huvudomfånget ska väl däremot inte göra det, å andra sidan är det bara en mätning och BVC- sköterskan verkade inte oroad alls. Vi ska tillbaks om en månad och då får vi se om det har bättrat sig eller inte.

Jag tror inte det är magen som krånglar. Han hade ont i den ibland när han var yngre och då skrek han på ett annat sätt. I och för dig sov han riktigt dåligt igår natt, och då hade jag ätit ärtsoppa... Får nog börja anteckna lite vad jag ätit när han sover ovanligt dåligt och se om det verkar finnas något samband.
Jag uttryckte mig lite otydligt. Att dom dippar och flexar med vikten hit och dit när man ammar betyder inte så mycket så länge dom följer sin längdkurva.
Eftersom din dippade på alla tre så är det inte helt fel att dom äter lite mer. Antingen genom att amma mer eller genom "vanlig mat" och/eller ersättning.

Dom verkar dock vettiga på din BVC tycker jag. Konstaterar att bebis inte riktigt följer sina kurvor. Gör ingen stor sak av det (för det är det ju oftast inte) men vill ändå kolla upp det om en månad. :):up:

Vet BVC om att sömnen kan krångla ibland?

Tror det är en jättebra ide att göra en matdagbok. Om något inte är som det skall så är det lättare att upptäcka. Man glömmer ju oftast ganska fort vad dom åt förra gången som sömnen inte var den bästa.

@Cocos Aj ;) Haha du kommer få din dos av sjukdom när din lilla goding börjar på dagis tro mig :yuck:
Jag hoppas att Iris kommer klara sig bättre när hon börjar på dagis i augusti -16, med tanke på hur mycket hon utsätts för nu.

Måste bara berätta om min lycka! Deras stor kusin ringde när hon var påväg från skolan och undrade om hon fick komma och leka med min stora tjej. Självklart fick hon det! Nu sitter jag i lugn och ro och ammar medans dom leker i hennes rum :love:

Bastian blev 3 månader förra veckan. 62cm lång och 7055gr tung.
Han kallas fortfarande vår lilla smajlgroda, med all rätt. Gladare unge har jag aldrig varit med om :D
Han skriker ibland när han blir hungrig, tyvärr verkar han ha ärvt mitt låga blodsocker så han går ifrån mätt till hungrig på 0,5sek.. :angel: Annars skriker han bara när han inte får luft genom näsan vilket väl kan sägas är helt förståeligt.

Han har sina matrutiner där han äter ca var sjätte timme. Sover från 7 på kvällen till 6 på morgonen (med ett snabbt matpass mitt i) och ligger sedan och snackar med Ninis till 7 då han vill upp. Sover ca 30 min vid 9, somnar igen vid 11-12 och sover som regel till 3-4 på eftermiddagen. Tar en powernap på ca 30 min vid fem igen.

Pratar är något han gladeligen gör. Jollrat har han gjort länge men nu anstränger han sig för att göra "ord" och det är tydligen väldigt roligt det han säger för han skrattar ofta åt sig själv :love: Han har inga problem med att ligga själv en stund så länge han har Ninis att prata med så man kan lugnt gå på toa, slänga i sig en bit mat osv. Superskönt.

Han firade sin 3-månaders dag med att vända från mage till rygg men sedan har det inte hänt fler gånger. Han ligger sällan på mage på golvet för han uppskattar det inte.. I gengäld står han upp nästan all sin vakna tid, bra balans har han också snutten och kommer det musik så ska han dansa. Då kallar vi honom för wobblyhead.. :p

Oh just det, idag började vi på babysim. Bastian sammanfattade första gången såhär :confused::cautious::crazy::cry:O_o:grin:

11020762_10153207158183953_394138983632431535_n.jpg

(2 dagar innan 3månader. Det är inte smuts på era skärmar utan döda pixlar på min mobil)

Idag va vi på BVC.
Förra besöket vid tre månader va hon 60,3 lång och vägde 5,8 idag vägde hon in på nästan 6,8 och 61,5 lång vart har det kilot hamnat undrar jag, hon har typ magrutor när hon inte är proppmätt O_o
Min mamma lyckades leta reda på min vikt och längd kurva så det va intressant att se att jag vägde bara 3050 och va 49 lång när jag föddes, Edith vägde 2850 och va 48 lång.
Sen är våra kurvor nästan exakt lika!

Det är ju lite trist med BVC tycker jag för jag möts alltid med skeptisk när jag säger nått.. BVC sköterskan frågade om jag vet nått om matintroduktion för det kan bli aktuellt om nån månad! Svarade att Edith käkar fem skedar gröt med banan varje morgon och ibland får smaka nått på eftermiddagen typ frukt/grönsaker eller en halv majskrok.
Sköterskan ser typ ut såhär :meh: och undrar med barsk röst varför jag ger så mycket mat! Förklarar att ungen tar skeden ur handen på mig och lassar in gröten själv, varför ska jag hindra henne lixom? Hon lär väl spotta ut om hon inte vill ha?! Vissa dagar vänder hon bort huvudet när jag erbjuder nått att äta och då struntar vi i det.
Hon skiter, rapar bra och kräks mindre nu än när hon åt bara ersättning så fattar ärligt talat inte varför det är dumt att låta henne själv bestämma hur/om hon vill äta :confused:

Sen några minuter senare började sköterskan prata om en bebis som alltid åt dåligt med ersättning/bröstmjölk och som vid första smaksensationen typ "ja det här va grejen" och från och med det bara käkade mat vid fem månaders ålder...
Blir inte klok på sköterskan, känns ibland som att hon typ "testar" mig för att se om jag kan argumentera för varför jag gör si eller så...
Annars är hon bra och Edith älskar henne så ska väl inte klaga allt för mycket men går alltid därifrån och känner mig ifrågasatt på nått märkligt sätt...

Hur är era sköterskor?

Bastian blev 3 månader förra veckan. 62cm lång och 7055gr tung.
Han kallas fortfarande vår lilla smajlgroda, med all rätt. Gladare unge har jag aldrig varit med om :D
Han skriker ibland när han blir hungrig, tyvärr verkar han ha ärvt mitt låga blodsocker så han går ifrån mätt till hungrig på 0,5sek.. :angel: Annars skriker han bara när han inte får luft genom näsan vilket väl kan sägas är helt förståeligt.

Han har sina matrutiner där han äter ca var sjätte timme. Sover från 7 på kvällen till 6 på morgonen (med ett snabbt matpass mitt i) och ligger sedan och snackar med Ninis till 7 då han vill upp. Sover ca 30 min vid 9, somnar igen vid 11-12 och sover som regel till 3-4 på eftermiddagen. Tar en powernap på ca 30 min vid fem igen.

Pratar är något han gladeligen gör. Jollrat har han gjort länge men nu anstränger han sig för att göra "ord" och det är tydligen väldigt roligt det han säger för han skrattar ofta åt sig själv :love: Han har inga problem med att ligga själv en stund så länge han har Ninis att prata med så man kan lugnt gå på toa, slänga i sig en bit mat osv. Superskönt.

Han firade sin 3-månaders dag med att vända från mage till rygg men sedan har det inte hänt fler gånger. Han ligger sällan på mage på golvet för han uppskattar det inte.. I gengäld står han upp nästan all sin vakna tid, bra balans har han också snutten och kommer det musik så ska han dansa. Då kallar vi honom för wobblyhead.. :p

Oh just det, idag började vi på babysim. Bastian sammanfattade första gången såhär :confused::cautious::crazy::cry:O_o:grin:

11020762_10153207158183953_394138983632431535_n.jpg

(2 dagar innan 3månader. Det är inte smuts på era skärmar utan döda pixlar på min mobil)

Vilken gobit :love:
Vad är det med bebisar och den där "här är jag nöjd och glad... Jag är hungrig NUUUU"!!! :cautious:
Skitdum fråga säkert men hur låter han när han jollrar? Edith har typ aldrig jollrat, hon mummlar bara massa osammanhängande ljud :o

@Cocos

Samuel är 4,5 månad o vill äta själv o smaka allt. Det tyckte vår BVC sköterska bara var bra, o sa att det var bara att köra på så blir det oftast inga problem sen när vi börjar ge mer o mer mat! Han vänder också bort huvudet när han inte vill ha mer eller sopar ner tallriken i golvet

Idag ska vi ha föräldragruppsträff och prata sömn. Jag funderade på att skippa det, för vi har inga problem med sömnen. När ska jag lära mig att man aaaaaldrig får tänka så? :arghh: Hej bebis med magknip som vaknade gråtandes 23.30, 00.30, 03.00 (och höll mig vaken en timme) och nu gjorde morgon prick 06.00! Jag tror fortfarande inte jag kommer få ut något av ämnet men att träffa de andra mammorna är alltid bra (även om vi har kontakt och ses även mellan de uppstyrda träffarna).

Idag ska vi ha föräldragruppsträff och prata sömn. Jag funderade på att skippa det, för vi har inga problem med sömnen. När ska jag lära mig att man aaaaaldrig får tänka så? :arghh: Hej bebis med magknip som vaknade gråtandes 23.30, 00.30, 03.00 (och höll mig vaken en timme) och nu gjorde morgon prick 06.00! Jag tror fortfarande inte jag kommer få ut något av ämnet men att träffa de andra mammorna är alltid bra (även om vi har kontakt och ses även mellan de uppstyrda träffarna).
Åh stackars H! Och dej!

Jag tycker man alltid får äta upp att man tänkte "nu går det bra!!". Så surt! Spelar ingen roll om det är mat, sömn, bajs, vagnåkande, bilåkande, kräks eller what ever. Man ska visst aldrig slappna av :meh: ;)

Mvh Miks

Hela programmet var väldigt intressant, en bakteriolog som pratar om hälsomyter, bla annat det mer eller mindre e bluff o båg att man inte ska ge bebisar mat innan 6 månader. Exklusiv amning är egentligen inget naturligt för människan enligt henne. Pratar även om hur bakterier o liknande sprids o vad man ska o inte ska tänka på som småbarnsförälder. Väldigt rolig tant o lyssna på :D

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 258
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka