Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Hjälp va ofta du har! :)

Jag ska iaf in idag och lämna prov på UVI. Är en UVI människa i vanliga fall och va jättesnurrig och illående igår vilket jag blivit förr när jag gått med dold UVI ett tag. Det kan ju också "reta" livmodern så att sd ökar.

Japp och om man är mkt i rörelse (vilket jag är;) )
Inte mkt tid att vila alltid något att göra.

Men hur såg du och hon ut innan ni blev gravida då? Det finns såklart undantag, men oftast går ju smala personer upp betydligt mer än överviktiga. (Beroende på hur mycket man äter såklart, men "av sig självt" då, om man inte ändrar sitt matintag) Jag kan nästan bli irriterad på de som stolt skriver att de bara gick upp 5 kg och att allt var borta två veckor efter förlossningen. Ja, men hur många extra kg fanns från början då? :angel: Jag började på BMI 19,0 och gick upp 19 kg. Det mesta försvann inom 4 månader, men efter 9 månader var jag tillbaka på exakt samma vikt som innan.

Min normalvikt som 20 åring var 50 kg (ca 163 cm), och det var vad jag vägde när Sebbe blev till. Jag vägde 59 kg till slut, hade en minimal mage och 9 dagar efter snittet så visade vågen att 13 kg hade försvunnit. Ammade inte, åt som vanligt och promenerade litegrann med hunden. Från inskrivning till v 28 hade jag gått upp 2 kg, resten kom dom sista 4 veckorna.

Jag tror att mycket sitter i generna, och en liten del sitter såklart i vad man äter, hur mycket man äter osv under graviditeten.
Min storasyster var gravid samtidigt som mig, och hade en utgångsvikt som var högre och mer plufsig kropp. Hon rörde sig knappt alls, levde på fikabröd och hämtmat och blev ENORM. Och när man tog på magen var det inte bara bebis därinne om man säger som så..

Hade jag blivit gravid nu hade det förmodligen sett helt annorlunda ut, då jag är i klart sämre form och har mer kroppsfett. Samt att jag har en ansamling av fult hängande skinn pga bristningarna, som antagligen hade gjort att jag såg riktigt plufsig ut innan en "riktig" bebismage hade synts.

Jag har gått upp olika mina grav trotts ätit lika och rört mig mkt.
nr 1= 7 kg gick ner allt innom 6mån
Nr 2= 12kg(mkt vatten) gick ner allt innom 6 mån.
nu v 22, 3 kg

bebbarna vägde nr 1. 3500 Nr 2. 3300 så inte så stor skillnad men samlar man på sig vatten går man upp mer.
tror till viss del på gener! alla är ju olika

när jag väntade 1 an var jag 23år och vägde 56kg 174cm lång.
2 an 27 år vägde 57kg lika lång.
jobbar tungt och hårt så det krävs endel muskler samt hästägare,hundägare och vill göra saker hela tiden. äter vanlig husmanskost.
Man ska inte haka upp sig på vikten så mkt den försvinner tidsnog;)

Ja, vi är ungefär lika långa, jag kanske är någon cm längre.
Skulle gissa att vi såg ganska lika ut, hon var i alla fall inte större än mig innan graviditeten, snarare mindre...
Men det verkar vara väldigt varierande. Var på föräldrarinfo idag om kost, allergier å tänder. Alla som var där hade olika graviditeter.

Jo, det är klart att det är olika. Men generellt är det väl så (står i böcker iaf) att man behöver extra fett under grav och den som redan har det behöver ju inte lägga på sig det. Äter man då som innan så behöver man inte gå upp mer än vad själva graviditeten väger.

Jag ska ärligt erkänna att jag fick en chock när min kropp (som annars håller sig smal oavsett vad jag äter) helt plötsligt började suga åt sig minsta lilla kalori och vågen visade +19 kg dagen innan V föddes. Det hade jag verkligen inte förväntat mig. Som tur var så återställdes det så fort barnet var fött.

*KL*

Hej allihopa! :)

Nu har vi varit på RUL och jag känner att jag äntligen kan släppa min oro.
Är enligt RUL i v.17+4 (blev tillbakaflyttad en vecka) och har BF 20 november :)
Har haft en relativt lätt graviditet hittills med illamående i endast några få veckor men har däremot en hel del problem med foglossning. Någon mer härinne som har det?

/M

*KL*

Hej allihopa! :)

Nu har vi varit på RUL och jag känner att jag äntligen kan släppa min oro.
Är enligt RUL i v.17+4 (blev tillbakaflyttad en vecka) och har BF 20 november :)
Har haft en relativt lätt graviditet hittills med illamående i endast några få veckor men har däremot en hel del problem med foglossning. Någon mer härinne som har det?

/M

Japp jag har med mkt ont av foglossning och i ligamenten!

Har du fått någon hjälp med detta? Själv så har jag inte tagit upp det med min barnmorska än men tänkte göra det på nästa besök.

jag har problem med foglossning. Är sjukskriven 100% pga av detta!
Har fått hjälp av sjukgymnast samt ett bälte annars är de bara att härda ut och göra sådant som inte gör ont att göra :crazy:

Jag börjar lite smått känna av mina fogar. Det kommer något mer varje dag just nu känns det som. Men det fungerar än så länge och nu jobbar jag ju bara 50%. Snart är dte ju även semester, däremot behöver ju det inte betyda att man tar det lugnare....

Jag känner bara av lite i högerhöften änsålänge :)

Känner dock av att det va lite extra tufft på jobbet igår.. Trött i ryggen och sammanndragningarna ökar (även om andra har fler ;) ) Sd gjorde även ont idag och de har de inte gjort förut så ikväll blir det till att försöka undvika de tyngsta arbetsuppgifterna.

Vill ju att det ska bakas klart därinne ;)

Var riktigt lugn om sd börjar göra ont, det ska de ju inte göra ännu.. Jag har tur som inte haft så mycket sammandragningar. Inte så att det känns iaf. Det är ju några gånger om dagen som magen blir hård, men än så länge är det bara 1 gång som det riktigt spänt till i magen.

Jag har inte fått hjälp bm vill att jag ska bli helt sjukskriven då hon vet hur det varit de andra grav(samma bm alla barn).
Blir runt slussad bara:( har bälte men ingen stor hjälp..hjälper något när jag lyfyer de tunga på jobbet att holla i hop fogarna. domnar i bland bort i benen.

Fy va jobbigt :(
Kan inte BM vara lite förstående :mad:

Jag ringde till min i veckan för jag har inte fått några nya tider.
Hon hade semester :o
Men de tyckte att det var bra att jag ringde för de hade såååå ont om tider nu. Underbemannade förmodligen. Fick i alla fall en tid när jag är i v 24 och sen en till tid till Glukosbelastning i v 27.

Å igår kväll när jag gick och la mig kände jag ÄNTLIGEN bäbis i magen :bump:
Visserligen bara två små pet men oj vilken häftig känsla :love:

Visst är det härligt! :love:

Jag har tagit det superlugnt nu på jobbet så sd har inte känts på samma sätt igen. :) Värken i svanken verkar dock vara bestående nu och blir något intensivare under sd. Verkar också som att fogarna börjat luckras upp nu under helgen, har haft en mystisk känsla i bäckenet och blygdbenet. :D Fullt ös på ungen som vanligt :) Vecka 27 nu!

Har varit på RUL idag och ojojoj vad den lille for runt!! De gick inte att få en enda vettig bild på den lille :D vart ska detta sluta ;)
tycker så här i efterhand att de är lite tråkigt att vi inte fick någon bild för två veckor sen när vi var där, för då posa den allt för oss :grin:

Allt såg toppen ut och BF blev backat en dag till den 13 ist för den 14 :)
Nu längtar vi efter riktiga sparkar och inte bara fladder ( de lär jag väl få ångra att jag längtat efter ;) )

September
11- Corminta. Forsta barnet - RUL gjort
21- Restless. Första barnet - RUL gjort
24- Voltigehoppare. första barnet - RUL gjort

Oktober
14 - thoora, första barnet - RUL 23/5
18 - sofflan82, första barnen, tvillingar - RUL gjort
26 - Mikan, tredje barnet - RUL gjort
26 -raggarn tredje barnet. - RUL gjort, vet vad det blir
23 - Vimsan, första barnet - RUL gjort
24 - Thera, första barnet - RUL gjort, pojke
31 - e_lin_a, andra barnet.
31 - _Angel87_ , första barnet - RUL gjort

November
13 - Missjackpot, första barnet RUL gjort
16 - villvaraanonym, första barnet
18 - Oregano, andra barnet

Jag får spunk, ta den senaste listan när ni uppdaterar! :D Orkar inte fixa det från mobilen :p

oooh sollysolly! du får ursäkta en gravid förvirrad kvinna :P inte mycket blir rätt just nu! Ska genast fixa :)
och taaaaack :)

Hoppas jag fick till de bättre denna gången och att detta är senaste :crazy:

September
11- Corminta. Forsta barnet - RUL gjort
21- Restless. Första barnet - RUL gjort
24- Voltigehoppare. första barnet - RUL gjort

Oktober
14 - thoora, första barnet - RUL gjort, nytt UL bokat pga bråkig bebis
18 - sofflan82, första barnen, tvillingar - RUL gjort
26 - Mikan, tredje barnet - RUL gjort
26 -raggarn tredje barnet. - RUL gjort, Flicka
23 - Vimsan, första barnet - RUL gjort
24 - Thera, första barnet - RUL gjort, pojke
29 - e_lin_a, RUL gjort , andra barnet, kön ville den inte visa
31 - _Angel87_ , första barnet - RUL gjort

November
13 - Missjackpot, första barnet RUL gjort! ville inte visa kön, sprattla för mkt
16 - villvaraanonym, första barnet
18 - Oregano, andra barnet

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar