Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Vi bor på "typ" landet, dvs villaområde utanför stan där det även finns grusvägar och traktorvägar. Off road så att säga så kanske en pansarvagn passar bättre, men det är bara korta bitar på vissa ställen där jag kanske föredragit en sån. Inne i stan är vår vagn helt outstanding. På vanlig grusväg funkar den också kanon. Knögliga traktorvägar undviker jag däremot.

Precis, syskonvagn är ännu krångligare. Först och främst ska den vara smidigt att hantera när den ska in i bilen, sen är ju frågan om viljken modell som är bäst. en vanlig syskonvagn där de sitter bredvid blir ju så fruktansvärt bred. Sen var insatsen till bebisen pyttliten på den vagnen jag såg. UL visade ju att denna bebben med kommer att vara lång så det vore ju bra om den fick plats där iaf någon vecka ;)

kl

Lånar knapp och utrymme här, trots att jag är en "Vinterförälder 2011/2012" egentligen:D Beräknad till mitten/slutet av december..
I vilket fall fick jag hem min fina mugg som jag ska ge min mamma i födelsedagspresent på söndag. Kanske lite fjantigt, men jag har köpt en mugg med texten "Världens bästa mormor" och skrivit "Vi ses i december!" som meddelande på paketet. Till problemet nu då, jag känner mig inte ens gravid :( Kanske alla ni också haft perioder när ni känt att "men är det verkligen någon därinne??". Jag var på ultraljud i vecka 6 och innan dess gjorde jag så klart gravtest. Har haft lite "symtom" så som trötthet, illamående osv. Men allt sånt har lagt sig nu. Nu känner jag mig mest bullsvullen och det känns som att jag går runt och ljuger när jag berättar för mina vänner hur det ligger till :o
Funderade nästan på att springa in på apoteket och köpa ett test till, innan jag berättar för familjen. Onödigt va? ;) Men jag känner mig som en skendräktig hund för tillfället.

Jag har inte haft speciellt många symptom och jag väntar ändå tvillingar (jag är lite ovanlig tror jag).

KL

På tal om vagnar så har vi bestämt oss för att kolla extra på teutonias tvillingvagn. Det är den som passar bäst för oss tror jag, trots att den kommer vara stor som ett hus. Min kompis som har fått sitt andra barn nu (största fyller 2 i slutet av juni och den yngsta har precis blivit 3 månader) köpte en BabyJogger cityselect och de är supernöjda med den. Kändes skön att köra också. Innan dena här hade de en EL citycross som de var nöjda med till första barnet, men nu förstår de inte hur de kunde tycka att den var smidig att köra.

Jag vill också ha en team cosmo OM vi ska ha en sån bred vagn, fast det blir nog inte så som det känns nu. Fast i din situation finns ju inte så mycket val. Klart att två små bebisar måste få ligga bredvid varandra och få lika mycket uppmärksamhet av mamma/pappa.

Vi har bestämt oss (eller rättare sagt jag, sambon säger "det blir säkert bra" :D) för en maxi cosi mura. Funkar i stan (svängbara hjul) och i terräng (stora lufthjul runt om) och vändbar sits. Alla min kriterier :)

Jag är i vecka 20 nu och har inte heller haft några symtom alls!!
Undrar också varje dag om det verkligen är någon där inne :o
NU borde jag snart känna något tycker jag :mad:
Men men, det är väl bara att tacka och vara glad, hellre symtomfri än illamående och ha ont ;)

Ja, den såg lätt och smidig ut!
Undra om man får låna hem en vagn så man kan ut i skogen och provköra :D

Jag hör också till vintermammorna, eller är tänkt så iaf. Jag är beräknad precis i början på december, men jag känner inte av någonting. Jag har inte mer att gå på än ett grav test heller då dom här varken kollar hjärtljud eller något liknande innan iaf har dom inte gjort det med mig. Men har nu fått en tid på RUL i slutet på juni, så jag hoppas att det är någon där inne då, men nog är det lite nervöst allt...

Är dock ganska tung, 17 kg. Det enda negativa jag hittat. När man ska lyfta i och ur bilen och så.. Fast ibland är ju vikten inte allt, det är värre med en otymplig än en tung kan jag tänka mig!

*kl*

Hur går det för er andra att jobba? Har ni stillasittande jobb eller måste ni stå hela dagarna?
Själv har jag precis börjat jobba och jag är helt slut idag, tur att det bara är en dag kvar innan helgen.
Har inte så ont av foglossning men är så trött på kvällen och benen svullnar, har stödstrumpor på och de hjälper till viss del.
Jobbar på fiskrökeri och högsäsongen har precis börjat, jättekul men det innebär med att det inte finns tid till att ta pauser när det skulle behövas. Att två av ägarna är bortresta denna vecka innebär att det bara är jag och en annan som jobbar (familjeföretag, pappan och tre söner äger)
Idag hann jag faktiskt äta :bump:, inte alla dagar det hinns med. Jobbar 75 % men denna vecka har det blivit mera pga att de andra är borta. Den andra anställda opererades igår och kommer inte tillbaka innan sin semsester,
Till imorgon har det ringts in en extrapersonal som jobbade förra sommaren, jäkla tur det för fredagar kommer danskinvasionen. Det är ju långhelg i övriga världen förutom sverige som avskaffat annandag pingst :cool:

Undrar verkligen hur länge det ska hålla. Ett stort plus är att det är väldigt bra luftkonditionerat så det är svalt och skönt.
Ska skicka in papper om graviditetspenning, hur ska ni andra göra och hul länge innan bf räknar ni med att kunna jobba?

Jag har ett stillasittade jobb, så det är inga problem alls. Jobbade hela tiden förra grav också.

Jag har ett tungt jobb så jag kommer att söka 6 veckor. Vi har rätt till 2 månader men jag har semester de 2 veckorna innan där :)

Måste fråga, vart jobbar du någonstan? Nyfiken som man är :p Kan ta det på pm om du inte vill skriva ut det här :)

Ang. jobb så jobbar jag som köksbiträde 100%.
Jag är sjukskriven på halvtid fram till den 19 (ca 2v fick jag sjukskrivning) sen tyckte läkaren att jga kan jobba osm vanligt igen.
Jag vet att jag inte kommer kunna göra det men den striden får jag väl spara på tills sjukskrivningen är slut...
Vet inte om det är fogarna som spökar men mest tror jag det är en skada jag drog på mig förra sommaren o aldrig kollade upp (blev omkull slagen i hafgen o landade snett på rumpan =snett bäcken) kollade aldrig upp mig dum som man är så det får jag sota för nu!

Jag ska söka havandeskapspenning så tidigt det går att få...

Vi var på UL i Onsdags föresten! En fin lite krabat fanns det där inne :love:
Bm kunde inte se könet riktigt men sa att det lutade liiite åt en kille men va omöjligt att våga säga något.
Ädrades till 29Okt, rätt håll iallafall :bow:

Kläder har jag köpt på tradera! Jeans för en krona upp till max 25 kr har jag vunnit + frakten då och de ha knappt sett använda ut så det är jag nöjd med :rofl: Även nån kjol o 3kvarts byxor. Känns så onödigt att lägga massa pengar på jeans som man inte kommer använda så mycket.

September
11- Corminta. Forsta barnet - RUL gjort
21- Restless. Första barnet - RUL gjort
24- Voltigehoppare. första barnet - RUL gjort

Oktober
14 - thoora, första barnet - RUL gjort, nytt UL bokat pga bråkig bebis ;)
18 - sofflan82, första barnen, tvillingar - RUL gjort
26 - Mikan, tredje barnet - RUL gjort
26 -raggarn tredje barnet. - RUL gjort, Flicka
23 - Vimsan, första barnet - RUL gjort
24 - Thera, första barnet - RUL gjort, pojke
29 - e_lin_a, RUL gjort , andra barnet, kön ville den inte visa
31 - _Angel87_ , första barnet - RUL gjort

November
14 - Missjackpot, första barnet
16 - villvaraanonym, första barnet
18 - Oregano, andra barnet

Uppdaterar efter RUL

KL

Jag kommer få träffa läkare på måndag och det verkar som att de kommer sjukskriva mig på 50 eller 100% lite beroende på vad livmodertappen säger. Min BM tyckte inte att jag skulle jobba mer efter v. 22 då deras bestämmelser säger att tvillinggravida ska undvika fysiskt jobb efter v.22. Jag jobbar ju med de yngsta barnen på förskola (fyller 2-3 år) och vi har en grupp på 18 barn... Så trots att kollegorna försöker underlätta så går det inte att undvika lyft mm. Sen börjar det ju bli lite tufft att komma upp och ner på golvet nu eller att plocka undan och torka bord efter lunchen (har nästan bara låga bord). Det är först den här veckan som jag har känt av lite smärta i ländryggen och den känns väldigt stel.

Annars verkar bebisarna nästan vara uppe vid revbenen nu, känner sparkar precis under dem. Det trycker lätt på och det gör ofta ont i revbenen på höger sida där den övre tvillingen ligger. Magen sticker ut rätt ordentligt under revbenen. Och då är jag bara i v.22 (21+2)..... Jag kanske måste ångra mig under sommaren Oregano eftersom att jag sa att det var så härligt att vara gravid.. ;) Men för det mesta känns allt bara bra! Det är underbart att både få känna inuti och utanpå hur de sparkar och i en vecka nu har jag även sett sparkar på utsidan av magen! Det är två livliga bebisar i magen, de håller igång mest hela tiden. Men det är inte helt lätt att veta vem av dem det är som sparkar.

Får bara spara 5 per år.. Har redan 15 kvar att ta ut.

Jag är helt paj nu kan knappt köra bil för att jag får så ont(hugger, foglossning). Min bm tyckte jag skulle ta det lungt pg att jag får så ont hör hur det smäller i höfterna.
Känns lite oroande på jobbet då jag jobbar med stora suggor som inte är att leka med då de har ungar och man ibland behöver vara snabb över kanten:o
Vilket jag inte är nu..står hela dagen och bär mkt tungt..jag blir nog hemma frm 1 aug kommer inte kunna jobba längre kunde inte det förra grav häller:(
Har tagit 2 v sem nu då jag haft så ont men det blev inte mkt sem då jag har en trottsig 2 åring som är mer högt än lågt:o

Jag jobbar mycket fysiskt i travstall med (for tillfallet) 13 hast. Vi jobbar i genomsnitt 9 h pa formiddan och tva pa kvallen om vi inte startar.
Jag gar upp och fodrar vid fem och sista fodringen pa kvallen ar 22. Tycker det borjar bli tungt med vattenhinkar som ska ut i hagarna och liknande. Likadant kanner jag av om unghingstarna brakar. Min fyra aring har tex bestamt sig for att sta pa bakbenen och skrika mest hela tiden och det ar inte kul - blir helt slut bara av att ta honom till hagen.
Kommer forsoka jobba sa langt som mojligt och aven om malet ar att jobba hela vagen undrar jag hur det kommer ga. Har sa on i kroppen att jag inte kan tanka klart de flesta dagar. Vaknar pa natterna av att jag far ont i ryggen och maste byta position. Trottsamt!

Hoppas iaf att jag kan ta halvdag pa sondag. Ska eg vara lediga var tredje sondag men har inte blivit av sen i mars pga flytt, starthastar etc. Blir jobbigt att ga upp snortidigt varje dag, sarskilt om man inte kommer hem innan ett - tva efter start.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar