Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

uppdaterar till senaste versionen ;)

September
11- Corminta. Forsta barnet - RUL gjort
21- Restless. Första barnet - RUL gjort
24- Voltigehoppare. första barnet - RUL gjort

Oktober
14 - thoora, första barnet - RUL gjort, nytt UL bokat pga bråkig bebis ;)
18 - sofflan82, första barnen, tvillingar - RUL gjort
26 - Mikan, tredje barnet - RUL gjort
26 -raggarn tredje barnet. - RUL gjort, Flicka
23 - Vimsan, första barnet - RUL gjort
24 - Thera, första barnet - RUL gjort, pojke
31 - e_lin_a, andra barnet.
31 - _Angel87_ , första barnet - RUL gjort

November
14 - Missjackpot, första barnet
16 - villvaraanonym, första barnet
18 - Oregano, andra barnet

Idag var vi iväg till bm, bokade en massa tider. Tyvärr är min bm utlånad till förlossningen hela sommaren, så vi kommer få träffa tre olika bm i sommar. Men det ska nog gå bra. :-) Ska få träffa läkare redan den 13 juni och då trodde bm att jag skulle bli sjukskriven 100 eller 50% utan tvekan. Det känns riktigt konstigt.. Det skulle betyda att jag bara jobbar 5 dagar till heltid...

Bebisarna var lite hemliga idag också och ville inte riktig vara lättlyssnade, så det tog lite tid, men till slut hittade vi båda och de ligger på 158 resp. 143 hjärtslag i minuten. Såklart hade den livligare högre puls. ;-) Jag ligger fortfarande högt i blodtryck (tror det var 135/89), så det stör mig lite.. Var visserligen stressad. Järnvärdet var det inget att klaga på direkt, hade 128 i hb! :-) Mäta magen får vi vänta med tills nästa gång, som blir i slutet av juni.

Fick mitt moderskapsintyg idag också.

Jag hade 135 i HB nu (141 vid inskrivningen) och blev ändå rekomenderad att börja lite smått med järntillskott...

Min BM sa bara att det var superbra värden för mig och sa inget alls om järntillskott. Men med tanke på att de är två som stjäl mitt järn ska man kanske vara nöjd. Men har ändå sjunkit från 143 (inskrivningen i v.12) till 128 (idag i v.21).

Ja det va konstigt. Undrar om min BM överdriver eller om din BM "underdriver" ;)

*kl*

igår på RUL så fick jag ju reda på att jag har färeliggande moderkaka, bm sa bara att det är inget farligt och flyttar den sig inte blir det snitt. När jag nu läst lite nera om det blir jag förvånad över att hon inte sa något om ev. kompilkationer typ blödningar osv. På henne lät det som om det inte skulle vara några problem moderkakans läge till trots.

Även om jag har varit rädd inför förlossningen så vill jag föda normalt. Vill få en bra sista förlossning så att inte minnet efter andra förlossningen hänger kvar.

Kan en moderkaka verkligen flytta på sig? Jag trodde den liksom var fastvuxen i livmoderväggen. Kommer du att göra extra ul nu för att följa upp det? Hoppas du klarar dig från ks...

uppdaterar till senaste versionen ;)

September
11- Corminta. Forsta barnet - RUL gjort
21- Restless. Första barnet - RUL gjort
24- Voltigehoppare. första barnet - RUL gjort

Oktober
14 - thoora, första barnet - RUL gjort, nytt UL bokat pga bråkig bebis ;)
18 - sofflan82, första barnen, tvillingar - RUL gjort
26 - Mikan, tredje barnet - RUL gjort
26 -raggarn tredje barnet. - RUL gjort, Flicka
23 - Vimsan, första barnet - RUL gjort
24 - Thera, första barnet - RUL gjort, pojke
31 - e_lin_a, andra barnet.
31 - _Angel87_ , första barnet - RUL gjort

November
14 - Missjackpot, första barnet
16 - villvaraanonym, första barnet
18 - Oregano, andra barnet

Tack tack! :D

Ja det va konstigt. Undrar om min BM överdriver eller om din BM "underdriver" ;)

Jag skulle säga att det är sofflans BM som underdriver. HB-värden är i stort sett inte "bra" eller "dåliga" i förhållande till någon skala (med undantag för om man ligger väldigt lågt förstås), utan det är sig själv man ska jämföra med. Jag tycker sofflans ras är så pass stort att det definitivt borde ha satts in tillskott. Jag är dock ingen barnmorska, eller ens sjukvårdsutbildad. ;) Där jag går ska alla äta järntillskott andra halvan av graviditeten, oavsett hur man ligger till. Och om man, som jag, ligger lågt redan i början av graviditeten får man börja redan då.

För övrigt är HB-värde och järnvärde två skilda saker. Mitt HB-värde är stabilt och bra kring 140, men mitt järnvärde var katastroflågt (< 20 ) redan vid inskrivningen.

Moderkakan sitter ju fast på samma ställe i livmodern hela tiden, men när livmodern växer tänjs den ut och förhoppningsvis så tänjs den så att moderkakan flyttar sig uppåt. Ska ringa min bm idag och prata med henne, blev så ställd när jag fick reda på detta i onsdags så jag hann inte med att fundera vad det innebar. Sen när hon sa att det är inget farligt, men det blir snitt om den inte flyttar sig så fick jag annat att tänka på. Nu har jag läst på en massa om blödningar och sängvila och känner att jag måste prata med henne om hur troligt det är att den flyttar sig.

Du har så rätt :)

Mitt järnvärde (feritin eller nåt sånt?) låg på 38 nu senast så ja ditt va ju verkligen om det låg under 20 :crazy:

Aha, då förstår jag! :laugh: Klart det dyker upp en massa frågor när man kommit hem och hunnit fundera ett tag. Hoppas du fick svar på dom idag iaf.

Jo jag ringde dem idag, tyvärr så var inte min bm där men fick prata med en annan. Hon sa att under hennes 10 år i yrket så var det bara en eller två av hennes patienter som blivit tvungna att snittas pga moderkakan. Och då är det ändå ganska vanligt att den ligger i vägen bid RUL.
Hon sa åt mig att njuta av sommaren och sluta oroa mig :angel:

Ska till bm igen i slutet av månaden, hade varit skönt med ett UL då för att se om moderkakan är på väg åt rätt håll. De tycker säkert att jag är fjantig om jag frågar efter det så jag får väl hålla mig i 10 veckor till :cool:

Skönt att det var så ovanligt med komplikationer! Håller tummarna att du bidrar till den positiva delen av statistiken :D

Här är iaf en som njuuuter av den härliga sommarvärmen!

Jag har jobbat i tre dagar och stått inne i butiken med AC, fick nästan en chock när jag gick utanför dörren idag :) Underbart med värme!
Nu är jag ledig tre dagar och ska pyssla hemma och umgås med familjen.
Nu är det dags för sängen, någon mera än jag som drömmer konstigare drömmar än normalt sedan de blev gravida???
Sambon pratade något om att han skulle åka på veteranmarknad imorgon och ta A med sig vilket skulle innebära sovmorgon för mig. Får se om det löftet infrias :D

Då va man sjukskriven på halvtid i två veckor sen tyckte läkaren att jag kunde jobba heltid igen.. Kan säga att det kommer jag inte fixa vilket min chef oxå är medveten om.. Klarar knappt av att jobba en halv dag :/

Det har varit välbehövligt med tre dagars ledighet :) Hoppas nästan att turisterna har åkt hem och inte kommer tillbaka förrän till helgen, vi är nämligen bara två st som jobbar denna vecka. Jag ska dessutom hinna med att göra beställningar så jag har inte tid med kunder :p

Idag kände jag för första gången utanpå magen när bebis sparkade :laugh:, Den har varit vild nu två dagar i rad så nu är det snart slut på friden..

Jag måste åka iväg och handla lite sommarmammakläder, har bara jeans och det har varit liite varmt dessa dagar. Hemma kan jag springa runt i ett par gamla tights, men idag hade vi föräldrarträff med A:s grupp och jag höll på att avlida i mina långbyxor. Jag har ju aldrig varit gravid sommartid innan, det är då mina två tidigare är tillverkade :angel:

Jag var tvungen att handlade lite sommarkläder förra veckan, för nu kommer jag inte i många av mina vanliga kläder :p

Förresten, jag passade på att kika lite på vagnar samtidigt men det känns som en enda suddig djungel.
Vad ska man titta efter??

Ja, säg det, det är skitsvårt att köpa vagn. Vi köpte en Teutonia Spirit S3 och har varit nöjda med den. Skulle aldrig palla med att ha en pansarvagn med 4 fasta hjul. Speciellt när barnet blir äldre och tyngre är det jättejobbigt att trycka upp framhjulen varje gång man ska svänga.

Vi tittade lite på syskonvagn igår. Och det är helt omöjligt att välja känns det som. De där de sitter bredvid varandra är ju så fruktansvärt otympliga och typ Phil & Ted där de sitter under/över varandra känns inte heller bra. Det lutar åt den sistnämnda iallafall, för det är tillräckligt svårt ibland att komma fram med en vanlig vagn. En bred tvillingvagn stänger många dörrar...

Funkar det med 3 hjul även om man bor på landet och kommer att vandra omkring i skogen med hundar på grusväg och kanske en och annan stig? Eller är det pansarvagn som gäller där? :p

Upptäckte att vissa vagnar hade bra "fjädring" och vissa ingen alls? Varför vill man inte ha någon fjädring?
Märkte också att det var stor skillnad på lufthjul och punkteringsfria däck.

Är det svårt att hitta rätt "singel-vagn" så kan jag tänka mig att det är näst intill omöjligt att hitta en bra syskonvagn....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar