Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

*kl*

Har idag varit i Halmstad och träffat förlossningsläkare och narkosläkare. Gick lite lättare att gå in där idag, men det var jobbigt att prata om förlossningarna. Både den förra och den kommande. Hon förstod hur jag upplevde det och att jag tyckte det var kaotiskt även om det enligt dem var en normal förlossning.
Fick en tjuvkik med ett snabbt ultraljud då jag fått ont i nedre delen av magen sedan igår. Allt såg bra ut och det var lugnande att se den lille röra sig :)

Narkosläkaren var jättebra och gav mig klartecken till att få EDA om jag vill det, sa bara att jag ska lägga in utlåtandet från röntgenläkaren i min journal så att det inte blir diskussioner igen. Han sa även att de nästan alltid är på plats senast 30 min efter att barnmorskan ringt dem.
Allt som allt blev det en bra dag och jag är lite lugnae nu, fast helt slut!
Går in i v 20 idag, halvvägs!
Nästa onsdag blir det RUL och sedan börjar jag jobba. Det känns lite bakvänt faktiskt. De flesta här planerar ju sin ledighet, fast Oregano gör mig ju sällskap :laugh:

*Kl
Har svarforaldrarna pa plats tva dagar i veckan och nog for att de hjalper oss med allt vi inte hinner med normalt sett men blir tokig snart!
Har jobbat med unghingstarna som vi tog in till banan i mandags. Samma hastar som jag hanterat hemmavid i snart fem manader utan att nagon knotat. Maken och jag har lagt sele pa dem har hemma ett par ganger och "vet" hur de reagerar nu. Sjalvklart star svarisarna precis utanfor boxdorren (och blockerar) samtidigt som det upprepas att "akta dig nu" och "men var forsiktig nu". Samma jakla jobb som jag gor varje dag och ar mer an kapabel till att gora och nu ska det daltas och hallas pa.
"Du far absolut inte third lina hingstarna". Som att det ar farligare for mig att halla dem i longerlina medans maken tomkor an att hantera dem i vanligt grimskaft i stallet/skritten/hagen varenda dag.
Skulle slanga upp en kedja till crosstiesen runt en av takbjalkarna och gar helt sonika och hamtar en hink sa jag kan klattra upp pa boxvaggen. Tar tva sekunder. Men nejda. Da ska de bestamt ha upp maken sar istallet. Och no offense men jag ar betydligt bade smidigare och lattare an honom.
Irriterande.

For ovrigt har jag insett att det gor snoront rakt over sittbenen om jag maste springa overhuvudtaget. Verkligen inte bekvamt.

Så bra att allt är klart för epidural! :idea: Det måste ju verkligen kännas lugnande.

Själv vet jag inte riktigt hur jag ska göra inför den här förlossningen. Jag brukar inte hetsa upp mig och oroa mig i onödan, därför känns samtal med Klara-mottagningen ganska onödig egentligen. Men realistisk är jag och det kan ju faktiskt vara så att det blir en riktig störtförlossning. Jag vill på inga villkors vis föda innan vi kommer fram till förlossningen. Då skulle jag få ren panik tror jag. :crazy: Har ingen aning om vad de har för regler för igångsättning heller. Jag vill inte ens bli igångsatt...

Jag börjar också närma mig halvlek. Snart iaf :D går in i vecka 17 alldeles snart. Men det är ju lite missvisande, för de två första veckorna är man ju inte ens gravid. Dessutom är det ju (iaf för mig) de sista 10 veckorna som är riktigt pestiga. Just nu känner jag mig precis som vanligt, bara lite större mage och sämre kondition. Ingen på jobbet har frågat nånting än (bara de på avdelningen vet) men så har jag inga kläder som framhäver magen heller. Tvärt om försöker jag dölja den så gott det går.

jo det känns mycket bättre nu när jag vet att de inte kommer att neka mig den pga min rygg. Sen om den hinns med är ju en annan sak ;)
Är med orolig över att inte hinna in, har ju nästan en timme dit. Kommer att åka så fort jag känner något öht, aurorabarnmorskan skulle skriva in i min journal att jag inte vill bli hemskickad. Kommer jag in väldigt tidigt kommer jag traska runt i korrridoren utanför förlossningen om de inte vill ge mig ett rum :D

Att dölja min mage går inte sedan lääääänge, fast senaste veckan har den växt ännu snabbare.
Gick ju över nästan två veckor med A, vilket jag inte vill göra denna gång. Denna bebis får gärna väga under 4 kg strecket :grin:

Oj, vilken jättebebis! :D För du är inte så stor va? Jag är nästan förvånad över att V bara vägde 3 kg trots att jag blev så fet.

Jag tar liksom för givet att den här bebisen också ska väga runt 3 kg och komma en vecka före beräknat datum. Det är dumt, för det behöver ju verkligen inte bli så.

Oj, har ni en hel timme till förlossningen! :eek: Hade jag haft så långt hade jag krävt planerad igångsättning. Nu har vi kanske 20 min och det är lite på gränsen. Maken har iaf lovat att jobba hemmifrån de sista veckorna.

O.t:
Jag blev lite sugen på att springa Stockholm halvmaraton i september 2012. Nån som vill hänga på?! :D

Jag är inte så lång, men tyvär lite för bred. Fast jag går inte upp så mkt i vikt när jag är gravid så efter förlossningen brukar jag väga mindre än när jag blev gravid. Så om ett par graviditeter till så är jag nere på min idealvikt :angel:

A vägde 3450 och var 54 lång :grin:

H kom på beräknad dag och därför var jag säker på att A skulle komma ett par veckor tidigare, gissa om de 11 dagarna jag gick över kändes långa då :cool:

Det går att köra till förlossningen på 45 min med. (man hinner tom tanka då ifall det är kris i tanken, vi har provat...)

Senast ändrad:

Vi har oxå 1timme till bb, har tre st att välja på o alla ligger va 1h bort :/ Första barnet tog 3timmar efter att värkarna kom igång till han va ute! Bm sa att jag föder nog i bilen vid nästa barn, då lät det ju lite skoj men nu är det typ det enda man tänker på! Inte så pedagogiskt sagt av henne kanske ;) så det blir då att åka in vid minsta lilla tecken!

Då är vi i ungefär samma situation. V kom 2:45 efter första värken, så vi tänker också kasta oss i bilen vid första lilla tecken.

Nej det har vi inte gjort än... Helst hade jag tagit Värnamo, alltid sagt det sen de la ner i Ljungby ( lite för principen ;) ) Men sen vill vi ju inte vidare till jönköping om det händer nåt... Då lockar Halmstad mer, sämre väg dock... Växjö blir det nog om det blir riktigt akut då det går fortare att köra 25:an på det hållet... Hmm får nog bli lite studiebesök sen framöver :)
Var ska du föda? Vilken sida om ljungby bor ni?

Vi bor söder om Ljungby och det blir Halmstad denna gången med. Har lika långt dit som till Växjö. Första sonen föddes i Ljungby och går det för snabbt nu så åker jag in på akuten där.
känner som du, att det är lite princip sak att välja halmstad eller värnamo, men sen har jag dåliga minnen från växjö så jag mår inte så bra när jag är där på sjukhuset.

Hihi, vad olika det kan vara!
Med dottern hade jag värkar hemma i ca fyra timmar och gick nöjt runt och mockade i stallet och satte mig sedan för att äta frukost i lugn o ro då den blivande fadern i panik startade bilen och tvingade med mig till sjukhuset...
Jag upplever att stressen med sjukhus, kala väggar, mätinstument osv ökade obehaget direkt!
Hemma var det bara mysigt, förväntansfullt och inte ett dugg ont. Men så fort vi kom in så blev värkarna mer stressbetonade och jobbiga!
men.. har också en timmes körning in så jag lär väl få pallra mig iväg i tid nu med nr två. :crazy:
Gillar inte sprutor i ryggen så sa till innan att jag inte ville ha edipural då, trots att det ju inte är helenkelt med förlossningar så känner jag samma nu! Vill klara mig med lustgasen..
Är nu i.. hm, vad blir det? vecka 26 nu.. Ganska spännande för nu går det att urskilja kroppsdelar på den lilla!
Det var skittydligt hur den låg i går, med rumpan nere till höger, huvudet tryckt så magen blev helt skev och fötterna bankandes på vänstra sidan! Lite speciellt att vara ackompanjerad av sparkar och bök inne i magen mest hela dagarna! :laugh:
Men en ny typ av trötthet har satt in.. Är tyngre och har liite bekymmer med nedåtböjt jobb... halsbrännan kommer omedelbart! :mad:

Min helg har bestått av hästflytt (har flyttat hästen hem till en kompis lösdrift så det blir lättare framöver) och halsbränna. Håller med Lusidor, inge kul att sitta på huk å försöka passa in den jäkla sladden från transporten till bilen och trycka ihop magen så magsyran står en upp i halsen :p

Nu ska jag iväg på kontroll hos barnmorskan!

Allt va finfint :) Vi låg mitt på kurvan och mina blodvärden var fortfarande bra men BM tyckte jag kunde börja ta nån järntablett sisådär varannan dag ändå.

Hjärtat låg på 144 slag i minuten. Hon sa innan hon skulle lyssna att "man får ofta leta" för att jag inte skulle tro att den dött om hon inte hitta på en gång men hon hann knappt nudda magen innan det hördes tydligt :D Så nu dröjer det nån månad till nästa gång!

Vi har vårt första BM besök sedan inskrivningen imorgon, det ska bli spännande att se hur allt ser ut nu!

Idag har vi gått halvvägs! Det känns jätteskönt och 2:an firade genom att hoppa runt i magen så pass att det till och med syntes utanpå! Hur ska detta gå kan man undra när de kan göra sådana konster redan nu! Tur att 2:an brukar var lite lugnare än 1:an i vanliga fall iaf. ;)

Jag har en vecka kvar sen är jag också halvvägs...
men än så länge känner jag inte av någon bäbis :o

Jag har ocksa borjat kanna av det pa ett nytt satt, sarskilt nytt omfang +vikten borjar bli jobbig.
Var 35 grader idag och vi drog igang med traningen vid sextiden. Nar sista hasten gick pa banan vid elva (hastagare som inte kan halla tiden!!) och vi klamt ut alla tolv, de flesta med dubbla tripper pa rekordtid var jag helt slut.
Varst var nar jag insag att jag inte nar att luta mig over skalmen och langa handstropparna at var rider for att magen var i vagen.
Borjar ocksa bli trist med alla kommentarer. Jag ar hogst medveten om att jag vaxer och jag gillar det inte. Gor dock inte saken battre att bli kallad "big momma" och hora skamt om hur stor jag blivit om baken dagarna i anda.
Sen kanner jag ocksa hur jag tvekar pa ett nytt satt nar unghingstarna star pa bakbenen nu mot tidigare. Lite laskigt nar jag inte ar sarskilt snabb langre.
Liten knuffas lite da och da men han ar ganska lugn anda. Tacksam for det kan jag tala om!

kl

ändrar till mitt nya datum efter RUL idag, och en väldig envis bebis som vägrade visa framsidan. Den hade långa ben, blir säkert lika stor som A var :crazy:
Moderkakan låg långt ner så det blir ett UL till i v30 för att se så den hänger med när livmodern växer. Hoppas på bättre samarbete då, bilderna idag blev så dåliga så bm ville inte ens ha betalt för dom :cool:

September
11- Corminta. Forsta barnet - RUL gjort
21- Restless. Första barnet - RUL gjort
24- Voltigehoppare. första barnet - RUL gjort

Oktober
14 - thoora, första barnet - RUL 23/5
18 - sofflan82, första barnen, tvillingar - RUL gjort
26 - Mikan, tredje barnet - RUL gjort
26 -raggarn tredje barnet. - RUL gjort, vet vad det blir
23 - Vimsan, första barnet - RUL gjort
24 - Thera, första barnet - RUL gjort, pojke
31 - e_lin_a, andra barnet.
31 - _Angel87_ , första barnet - RUL gjort

November
14 - Missjackpot, första barnet
16 - villvaraanonym, första barnet
18 - Oregano, andra barnet

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar