Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Jag tycker du kör en taskig stil..... Din attityd är ungefär "stackars lilla hund som hamnat hos så fruktansvärda människor."

Jag antar att det inte är så du vill framstå men det kan vara bra att veta att det är just så du framstår.

Till TS:
Jag tror inte heller du behöver vara så "hård" mot den här valpen. Mer konsekvent om du förstår vad jag menar. Risken är annars att hon blir hård tillbaka. Jag har nämligen gjort felet med min hund att ta alldeles för många konflikter istället för att "bara göra utan diskussion".
Sedan är det nog en idé att jobba på det här med tryggheten.
Låt hunden vara på en begränsad yta när den är själv. Bara korta stunder i början. Säg inte hejdå och gör en affär av att du går utan bara gå.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Jag tycker du kör en taskig stil..... Din attityd är ungefär "stackars lilla hund som hamnat hos så fruktansvärda människor."

Jag antar att det inte är så du vill framstå men det kan vara bra att veta att det är just så du framstår.

Nja jag har faktiskt tidigare i tråden sagt att jag inte tror att ägaren är fruktansvärd, men utifrån tråden lite okunnig...

Att hon korrigerar sin valp genom att ta i örat har jag bara ett ord att säga om : AJ

Jag må låta "hård" men ibland orkar jag inte linda in saker när jag märker att det inte tjänar något till..

Jag har påpekat att jag tycker att valpen lämnas alldeles för länge och att det kanske är orsaken till vissa problem, och att korrigera genom att "hugga" tag i örat tycker jag är fel ..

/ C
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

1 snabb fråga först....

Hur har hon det med den övriga hundkommunikationen...föstår hon om äldre hundar markerar "SLUTA"...

i mina ögon verkar det som om din bebbe kan ha lite svårt med gränser...och kanske vara lite för tuff och kaxig ibland, vissa valpar har större ego än vad som är till godo och har dom dessutom svårt för "språket" blir dom lätt frustrerade ....konsekvens är A och O i valpfostran och är ni fler än 1 måste ni samordna er för att skapa TRYGGHET och KONSEKVENT miljö... en hund som inte har tydliga gränser blir otrygg och stressad och ibland måste man precis som hundmamman göra ett TYDLIGT markerande på att just detta specifika beteende INTE är OK...

Det är många som lämnar sina valpar 4-5 timmar om dagen, så det behöver du inte oror dig för....så länge du stimulerar och ger din hund vad den behöver när du är hemma.... vad det beträffar det att du "tar i örat"... på hundspråk så finns det betydligare bättre tydligare sätt än just det... men att du skulle vara sämre än nån annan..glöm det vännen...du gör säkert ett JÄTTEBRA jobb med din bebbe....och hur länge man än hållt på med hundar...så blir man ALDRIG fulllärd och kan ALDRIG allt... glöm inte dte..dessutom är hundar INDIVIDER.... så det som funkar på Kajsa, funkar inte på Kingen...om du förstår... kram så länge...
PS...jag har lite råd...vill du ha dom kan du PM:a mig...
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Nja jag har faktiskt tidigare i tråden sagt att jag inte tror att ägaren är fruktansvärd, men utifrån tråden lite okunnig...

Att hon korrigerar sin valp genom att ta i örat har jag bara ett ord att säga om : AJ

Jag må låta "hård" men ibland orkar jag inte linda in saker när jag märker att det inte tjänar något till..

Jag har påpekat att jag tycker att valpen lämnas alldeles för länge och att det kanske är orsaken till vissa problem, och att korrigera genom att "hugga" tag i örat tycker jag är fel ..

/ C

Jag har dock inte märkt att hon tar illa upp utav det, tvärtom. Hon slutar. Dock när jag tagit henne i öret och hon slutar bitas så kliar jag alltid henne på magen och säger att hon är världens finaste hund. Alltså försöker jag säga mer underbara, snälla saker än bara nej hundra gånger, det blir bara ett himla tjat, då tar jag hellre hund i örat och säger nej en gång så slutar hon.

Hon har blivit så extremt mycket bättre redan. Mycket lugnare och trevligare och kan ligga med en i soffan utan att bitas och nypas vilket är väldigt trevligt. Har desutom dragit ner på reglerna ordentligt och märker att hon inte är lika stressad efter det.

Hon är lika glad och trevlig ändå och hon och jag kommer mycket bättre överens än förut då jag sa alldelles för mycket nej istället för bra m.m.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Jag märker ju om hunden blir ledsen eller kränkt över det där med att ta i örat hon är lika glad efter som innan bara det att hon bits inte utan hon kan ligga på rygg och bli kliad och jag kan sluta klia utan att hon nyper mig i armen om jag slutar.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

jag hoppas du inte tog mitt inlägg som kritik...ville bara ge lite goda råd i allmänhet...men funkar örat...fine... fortsätt då....men skulle du behöva ett annat alternativ...hör då av dig....för alternativ finns i massor....

men visst märkte du väl även det positiva jag skrev...eller läste du kanske inte allt.. mitt mål var att ge råd samtidigt som jag försökte peppa dig lite med tanke på ditt något lessna inlägg ang vissa "vassa" kommentarer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

jag hoppas du inte tog mitt inlägg som kritik...ville bara ge lite goda råd i allmänhet...men funkar örat...fine... fortsätt då....men skulle du behöva ett annat alternativ...hör då av dig....för alternativ finns i massor....

Nej absolut inte. Tog ditt inlägg bra. Skickar PM.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Anledning till att man inte ska dra i örat på hunden är för att öronen är extremt känsliga, finns bättre sätt att korrigera hunden än genom att tillfoga smärta!

Kul att hon lugnat sig iaf!
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Undrar bara om du är så konsekvent?
Vi brukar ha våran lekstund på kvällen då hon får bita lite i en trasa hon ska direkt sluta när man säger nej, vilket hon inte gör utan det triggar bara upp henne ännu mer när man säger nej.
Antingen så vet hon inte vad nej betyder eller så säger du en sak och menar en annan med ditt kroppsspråk. Lyssnar hon inte på ett NEJ så får du visa henne att leken är slut med ditt kroppspråk.

hade näsan ännu mer på bordet när man åt.
Du säger att när hon kom till er så var hon värre med näsan på bordet, Vadå värre:confused: Man trappar inte ner på ett sånt beteende utan man accepterar eller så accepterar man det inte.

Mamma är nog lite mera mesig, jag har mera det där att hundne ska fanemej inte vara med näsan på bordet om jag så måste säga till henne att ligga ner 1000 gånger och så vidare. Jag är mera envis om man säger så.
Säga till hunden 1000 gånger:eek: Du ska säga till en gång, sen får du ta bort hunden från bordet, eller ännu hellre ta henne till ett annat rum där hon får vara medans ni äter.

Resten har ju andra i tråden svarat på.
 
Sv: Hon bits och har sina egna lilla ideer.

Hon är inte runt bordet när man äter längre. Hon kan vara uppe med näsan en gång sen går hon och lägger sig i vardagsrummet eller lägger sig på mattan brevid. Går inte ens nära kattmaten längre. Kanske är för att mamma är hemma mera nu eftersom hon jobbar hemma så hon behöver inte skrika "jag vill ha mer uppmärksamhet".
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 590
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 317
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp