Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Man lär hästarna hur de ska uppträda för att inte få panik. Tar hästen framåt istället för att börja dra, har staket som de inte kan trassla in sig i osv.....

Ja jösses...

Man sätter inte på hobbles på en otränad häst för att hindra den att fly när den får panik.

Man lär in, precis som du säger, hur hästen ska bete sig för att INTE få panik. Hobbles är ett sätt, precis samma princip som dom du beskriver ovan!

Man slänger inte på hobbles på en otränad häst, släpper den lös utan övervakning och låter den få panik hur som helst för att lära den att den inte kommer någonvart. Precis som man inte binder fast en fölunge nånstans o går därifrån

Hobbles fungerar precis som vilka inlärda beteenden som helst. Precis som man lär en häst att inte känna sig trängd i transporten eller i en vagn med diverse remmar och restraints överallt. Man lär hästarna hur hobbles fungerar!

Det är inte vilda western det handlar om men det kanske är det som är så svårt att förstå?

Kom ihag wrangler, det AR wild west.. lol allt som inte ar svenskt fran urminnes tider ar wild west och god forbid man kanske lar sig ngt annorlunda..
Ar forvanade att inte mer folk rider i manskapssadel, det om ngt ar ju svenskt nog och forresten pa den gamla tiden sa anvandes faktiskt hobbles av militaren, de lat ju hastarna sta forspanda framfor kanonerna just om de behovde flytta snabbt.. OJ, vilket djurplageri......sager tant kat med mkt sarcastisk ton...

Spännena i grimman går sönder.

Väldigt naivt att tro att spännen alltid går sönder (Eller kanske det är oerfarenhet som talar)

Realiteten är att det händer att hästar bryter nacken i misslyckade försök att ta sig lös när de är uppbundna.

Alternativt att de avlider i olyckor till följd av att de lyckats ta sig lös.

Fick sedan ett "gummigrimskaft av en westernbekant som var till att binda hästar. Det är viktigt att fästa rätt sida mot vägg/mur så den inte slår på hästen om den går sönder. Den är c:a 40 cm lång men kan bli flera meter lång och blir hårdare ju längre man drar den.

Gummigrimmskaft har jag sett men ett som blir flera meter långt!?

Det om något låter som en enorm säkerhetsrisk med tanke på hur hästen kan trassla in sig i detta.

Är du säker att du inte har missutfattat det?

Men det är såklart det är Wild west. :cool:

Man gör det ju i andra Europeiska länder, i Ryssland och Asien och Sydamerika, i Afrika och.... vänta lite... Wild Wild Norway.

Väldigt Amerikanskt detta med hobbles. :D

Så så länge man avser att "sätta fast" någon kroppsdel på hästen bör man vänja den kroppsdelen succesivt med detta så att den inte "panikdrar" när olyckan är framme...och DET var för övrigt det disksussionen handlade om...att lära hästen att inte få panik och börja "panikdra" när den känner att den sitter fast...

Absolut, här är vi helt överens! Uppbindning gör man lugnt och försiktigt, allt för att inte riskera skrämd häst. Men därifrån och till att "binda fast" hästen i benen är steget alltför stort för min del, det är som sagt inget jag ens någonsin funderat på eller känt behov av. Jag är otroligt noga med att inget ska kunna hänga som hästarna kan fastna i eller göra sig illa på.

Väldigt naivt att tro att spännen alltid går sönder (Eller kanske det är oerfarenhet som talar)

Realiteten är att det händer att hästar bryter nacken i misslyckade försök att ta sig lös när de är uppbundna.

Alternativt att de avlider i olyckor till följd av att de lyckats ta sig lös.

Möjligen finns det supergrimmor som håller för det mesta, ko-grimmor kanske. Men de grimmor jag sett är inga sådana utan brister mycket lätt i spännena. Sådana grimmor föredrar jag faktiskt, om nu olyckan skulle vara framme. Och för att undvika missförstånd, nej, mina hästar drar inte sönder sina grimmor.

Jag ställer återigen den obesvarade frågan, Hur kan hästen fly med hobbles utan att göra sig illa? Eller har du egentligen ingen erfarenhet alls av hobbles? Det är förstås mycket lättare att vara spydig...

Gummigrimmskaft har jag sett men ett som blir flera meter långt!?

Jag orkar bara dra ut det några cm men hästen har lite mer kraft och kan dra ut det ett par meter eller mer. Det behövs bra kraft och ju längre den dras ut ju hårdare är det och ett konstant tryck tillbaka som släpper när hästen går tillbaka.

Det om något låter som en enorm säkerhetsrisk med tanke på hur hästen kan trassla in sig i detta.

He,he då ska dom vara snabbare än blixten, den följer med när hästen går tillbaka. Den fungerar som en väldigt kraftig gummisnodd så det finns inte en chans att trassla in sig :D Det finns andra typer av gummiskaft som inte är till för detta som man inte ska använda. På de jag har finns en bildrelief i gummit vid ena infästningen ett hästhuvud och en mur som följaktligen ska sitta i bommen eller var man fäster, bara det är kraftigt nog.

Är du säker att du inte har missutfattat det?

Hur då menar du?

Mvh
Rolle
IpL

Jag orkar bara dra ut det några cm men hästen har lite mer kraft och kan dra ut det ett par meter eller mer. Det behövs bra kraft och ju längre den dras ut ju hårdare är det och ett konstant tryck tillbaka som släpper när hästen går tillbaka.

He,he då ska dom vara snabbare än blixten, den följer med när hästen går tillbaka. Den fungerar som en väldigt kraftig gummisnodd så det finns inte en chans att trassla in sig :D Det finns andra typer av gummiskaft som inte är till för detta som man inte ska använda. På de jag har finns en bildrelief i gummit vid ena infästningen ett hästhuvud och en mur som följaktligen ska sitta i bommen eller var man fäster, bara det är kraftigt nog.

Hur då menar du?

Mvh
Rolle
IpL

Ok, da ar jag med.
Det var nog mer jag som missforstod hur snabbt detta gummiband kontraherade.

Vart koper man detta?

jag vet vad rolle pratar om och de finns bade som "crossties" och som trailerties. Och fungerar.. anden som sitter fast i "vaggen" ar den som gar sa spannet inte slar hasten nar den gar sonder.. Vad som hander ar att hasten far sig en snart av gummirepet nar den star dar och drar som en idiot ochmitt i allt kommer da den har slappen, tala om att hasten blir forvanad och far fram.. OM den skulle ga sonder alltsa..

Tankte pa en annan sak och kanske darfor hobbles saljs av det har company. I usa har manga vid western classes ett par hobbles hangandes fran sadeln som typ del av utrustningen.. Inte alla men det forekommer. Dessa mig veterligen anvands inte utan det ar mest for show, Kanske darfor de saljs ocksa i sverige? Sa man kan "utrusta" sin sadel med dylikt? Jag vet inte, fragar mer...

Jag ställer återigen den obesvarade frågan, Hur kan hästen fly med hobbles utan att göra sig illa?

Detta var visserligen inte din ursprungliga fraga men anda.
Varfor skulle den gora sig illa? :confused:

Viva om du hittar dem i sverige lat mig veta.. Crossties ar toppen.. Har dock inte sett dem har.. Jag kan bestalla fran usa om du ar intresserad for jag vill garna ha ett par sjalv

for att de kan rora sig i olika gangarter skritt och galopp med hobbles om sa ar.. och beroende pa storleken pa kedjan/remmen ar det olika steglangd.. tank dig sjalv i snav kjol och hogklackat, nej du kan inte springa fort men du kan rora pa dig.

Absolut, här är vi helt överens! Uppbindning gör man lugnt och försiktigt, allt för att inte riskera skrämd häst. Men därifrån och till att "binda fast" hästen i benen är steget alltför stort för min del, det är som sagt inget jag ens någonsin funderat på eller känt behov av. Jag är otroligt noga med att inget ska kunna hänga som hästarna kan fastna i eller göra sig illa på.
Återigen, man binder inte fast hästen i benen.
Ingen(!) kan garantera att tillvaron är riskfri för sin häst, vare sig det gäller "något som hänger" eller annat. Därför vänjer jag (och andra) hästarna vid olika former av konstigheter, som att fastna i något, så att dom själva kan lösa problemet eller lugnt vänta på hjälp.

Jag ställer återigen den obesvarade frågan, Hur kan hästen fly med hobbles utan att göra sig illa?
Varför skulle den fly? Återigen undrar jag över din hästsyn.
Som skrivits upprepade gånger kan hästen röra sig relativt raskt, om den vill eller drivs till det. Men det är obekvämt och därför blir den inom ett begränsat område.

Det vore intressant med svar på dom tidigare frågorna.

LIA

Viva om du hittar dem i sverige lat mig veta.. Crossties ar toppen.. Har dock inte sett dem har.. Jag kan bestalla fran usa om du ar intresserad for jag vill garna ha ett par sjalv

Jag kollade lite och det narmaste jag hittar ar Long leads 48" i gummi, de blir dubbelt sa langa om hasten drar i dem. Gar att anvanda som cross ties.
Finns aven i 17" och 25"

Fast detta ar har i England, men de skickar inom EU.

Knapplån

Jag ser viss skillnad på att ha hästen uppbunden i grimma, och på att ha dess framben ihopbundna... Även här går grimmorna sönder om hästen skulle bli rädd och "rycka", de SKA ju gå sönder - hellre grimman än hästen. Går hobblesen/hobblarna sönder? Vi ponerar att hästen inte är tillräckligt tränad eller något annat - om den flippar med hobblarna på, vad händer?

Våra hästar har än så länge aldrig rusat iväg ifrån sina människor, det har enbart hänt vid ett tillfälle att en häst ryckte sig loss och spratt till fyra meter (sedan stannade han och stirrade på monstertraktorn). Hade en som lärt sig att komma lös, men det var bara att hålla ett öga på den ett tag och stoppa varje påbörjad backning, så löste det sig rätt snabbt. Vi har ju dem inte uppbundna ensamma under långa perioder - utan när de ska göras iordning, eller i transport.

OBS jag vet inget om hobbles, har aldrig sett en hobblad häst, eller hur ett par hobbles ser ut överhuvudtaget. Så jag har ingen kunskap i detta. Jag mest funderar högt. Antar att det finns en orsak till att hobbels blev förbjudna här från början - vet någon vilka argumenten var för förbud om nu hobbels är ett så effektivt sätt att lära hästar ta det lugnt om de sitter fast? *utan någon sarkastisk ton, bara frågande*

Återigen får du nog ta och läsa bättre innan du skriver inlägg. För inte är det väl så att du letar med ljus och lykta efter saker att förolämpa mig för?

Upplysningsvis kan jag tala om att "fly" nämndes första gången i #55, skrivet av en annan användare. Och det inlägget svarade jag på. Jag hade inte en tanke på att mitt svar på inlägget med ordet "fly" i skulle kunna reta upp just dig så till den milda grad att du ifrågasätter min syn på hästar överlag. Din reaktion verkar lite överdriven, faktiskt.

Jag ser viss skillnad på att ha hästen uppbunden i grimma, och på att ha dess framben ihopbundna... Även här går grimmorna sönder om hästen skulle bli rädd och "rycka", de SKA ju gå sönder - hellre grimman än hästen.

Problemet ar att hasten gar sonder.
Det blir ett oerhort stressmoment pa hastens nacke nar den kastar sig - oavsett om grimman haller eller ej.

Fraga en ET/kiropraktor om hur hastars nackar far illa av dessa ryck.
Inte trevligt.

Det skulle vara intressant med en undersokning om sambandet mellan detta och problem i ridningen. Hastar som ar sneda, felstalda, svar att langa sig osv.

Hasten far inte samma kraft mellan tva framben som den far mellan en vagg och huvudet. Det gar inte pa nagot satt att jamfora.

Prova sjalv att binda ihop benen och se hur svag du bli.

Jag ser viss skillnad på att ha hästen uppbunden i grimma, och på att ha dess framben ihopbundna... Även här går grimmorna sönder om hästen skulle bli rädd och "rycka", de SKA ju gå sönder - hellre grimman än hästen. Går hobblesen/hobblarna sönder? Vi ponerar att hästen inte är tillräckligt tränad eller något annat - om den flippar med hobblarna på, vad händer?

Det här har jag försökt få svar på ett tag nu, men det verkar svårt. Jag har heller ingen erfarenhet av hobbles (och har aldrig, som sagt, alls funderat på detta eller haft behov) och jag inbillar mig att hästen kan göra sig illa om den nu skulle "flippa ur" som du skriver. Eller? Går de sönder vid minsta tryck? Vad händer?
Sedan kan jag inte se att det skulle finnas behov av hobbles i Sverige och det finns också säkert en god anledning till att det inte är godkänt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama