Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Ja gummit håller för en stor häst som drar, men vad är det som är ömtåligt?
O det tror du att en hästnacke klarar av?
Varför sätter man dragselar runt bogen?

Det ar inte kraften i fraga som ar farlig utan sjalva knycken som uppstar.
Med gummirep sa forsvinner det momentet.

Och jag undrar fortfarande om någon vet varför hobbles blev förbjudet i Sverige från början?

Hobbles ar inte SPECIFIKT forbjudet och namns inte nagonstans i jordbruksverkets regler. Anledningen att hobbles inte anvands ar att det ar olagligt att begransa hastens rorelseformaga vid bete. I detta sammanhang ar en grimma lika olaglig den om den anvands till att begransa hastens rorelseformaga. (Det ar tex olagligt att tjudra hastar i marken vid bete)

Alla regler finns pa jordbruksverkets sida:

Rörelsefrihet för hästar
När du håller din häst på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att du binder upp den eller fäster ett hindrande föremål vid den. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att du binder ihop olika delar av hästens kropp eller genom att du binder samman hästen med ett annat djur.

Tack för det klargörandet! :bow:

Intressant, det är alltså olagligt att binda fast fölen vid sina mammor som man gör på vissa körprov av stoet?

Dessutom insåg jag att jag for med osanning förut, för jag använder visst hobbles ibland här i Sverige -i formen av språnglinor. Jag och ganska många andra till skillnad mot vad vissa tror :angel:

Intressant, det är alltså olagligt att binda fast fölen vid sina mammor som man gör på vissa körprov av stoet?

Nej det är ok.
Det är också ok att rida med handhäst (varav en fastbunden i den man har som handhäst) det är bara vid bete man inte får prakisera detta.

Hobbling är ju ok vid andra tillfällen, tex vid betäckning som sagt.

Ja hobbles är ju inte till för att ersätta staket vid bete, så det betyder ju att det är helt okej att använda dom till sitt huvudsakliga syfte.

Tack för att du orkade leta upp vad som egentligen gäller :D

Till ROlle:Yep det var de som jag menade. Tack och jag har sparat sidan.
Igen, jag anvander hobbles vid traning dar jag ar med hasten och ser till att den inte far panik och gor sig illa. Och sa far ni val anmala mig da.
Likasa har jag anvant sk breedinghobbles i usa, dar linor gar mellan stoets ben fran bakbenen och framover sa HON INTE KAN SPARKA. Ja hon ar "restricted" fran att rora sig i alla gangarter men sen har jag aldrig sett en hingst betacka i full galopp heller.. Dock kan man ocksa se till att stoet ar i brunst ordentligt nar hon blir betackt sa hon tar emot hingsten, och da kommer vi in pa ett annat amne, betackning ala valdtakt.. men skall inte ga dar..

Jag fortsatter att anvanda mina hobbles, till vad de ar anvanda, sa far ni val gora vad ni vill..

Ja hobbles är ju inte till för att ersätta staket vid bete, så det betyder ju att det är helt okej att använda dom till sitt huvudsakliga syfte.

Tack för att du orkade leta upp vad som egentligen gäller :D
Det står ju just att du inte får binda ihop olika delar av hästen kropp. Dvs. du får inte binda huvudet vid benen, men den får sättas fast. Måste man klargöra att det ska göras på ett säkert sätt för hästen?

Viva. Hur tänker du?
En häst som drar med sin kropp i bara nacken får självklart skador även utan rycket! Hästar är starka dragdjur, men är inte gjorda för att dra med huvudet eller?

Vet inte om man kan diskutera med ngn som tycker att Tennesseewalkinghästars hovar är etiskt korrekt.

Ännu mer amerikanskt skit. Ändamålet helgar medlet.

Senast ändrad:

Viva. Hur tänker du?
En häst som drar med sin kropp i bara nacken får självklart skador även utan rycket! Hästar är starka dragdjur, men är inte gjorda för att dra med huvudet eller?
Mycket mindre skaderisk utan knycken som uppstar vid ett ryck.

Vet inte om man kan diskutera med ngn som tycker att Tennesseewalkinghästars hovar är etiskt korrekt.

Nej, och jag tycket inte att det ar ngt ide att diskutera med nagon som tycker det ar oka att sla en hast i huvudet med ridspot bara for att den inte star still. (Om vi nu ska ta det till den nivan?)

När kommer svaren? Om du själv läser mer noggrant(!) så ser du frågorna. Om bristen på svar hänger på det?

LIA

Men är det inte samma princip.. att man "hindrar hästen att röra sig naturligt" genom att binda. Den vill springa springa - men kan inte. Den vill slå - men kan inte. Samma sak fast i olika grad.. tycker jag.

Har ingen erfarenhet av hobbles alls så kan nog inte lägga mig i diskussionen i övrigt. :) Jag tror dock att de allra flesta hästar inte skulle bry sig nämvärt om de hade hobbles, så länge man har förberett dem väl. Men sen kan säkert paniken bryta ut ändå, det kanske dundrar förbi en brölande älgtjur som är förbannad på hästarna, och då slutar det nog illa i vilket fall som helst, med hobbles eller grimma fastbunden i ett träd.

Skillanden i så fall borde väl vara att hästarna som gjort sönder sina grimmor troligen drar järnet åt något håll för att sedan stanna. Medan hästarna med hobbles troligen (utifrån vad jag fattat om hobbles) ramlar på näsan och kan bryta benen av sig... ELLER stolpar iväg i sina hobbles, och kanske galopperar på ganska så bra ändå. Vem vet?

Igen - utan att antyda att eventuella nackskador av ryckandet i grimman är ofarliga - så måste det ju vara stor skillnad på att rycka och vara fri respektive att försöka springa med sammansatta ben?

Här kan du läsa kort om lite olika typ av hobbles och om hur/varför de används.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hobble_(device)

De flesta i denna tråden tänker säkert på de som sitter runt hästens kotor framtill. Finns flera olika varianter, bla språnglinor då. (breeding hobbles)

Jag har personligen aldrig varit med om en häst som fått panik i hobbles, inte heller hört om någon. Jag förmodar att den kan stupa på näsan. Skador efter hobbles kommer med största sannolikhet av dom dåliga varianterna som kan dra åt om hästens ben eller om en häst går med hobbles väldigt mycket och får skav. Dom får inte så mycket kraft i själva benen att göra skada på sig själva om dom inte har farliga hobbles på sig.

Perosnligen tycker jag att det är bra att du frågar, så har man en rimlig chans att förklara för någon som är intresserad av att veta.

Varför det är förbjudet antar jag att ingen vet. Jag har ingen aning. Okunskap?

Tack för länken! :)

Till trådläsare i stort:
Jag hittade en länk för den som är ytterligare intresserad, det står ganska mycket om olika hobbles och om träningsmetoderna för att vänja in hästen vid hobbels. Då ingen skrivit om detta explicit i tråden kan kanske det vara av intresse även för andra...

http://www.gaitedhorses.net/Articles/Hobble/hobble.shtml

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=22913

Här står det om hobbles som ett sätt att tvinga hästen att gå i trav istället för pass. Finns ett helt gäng liknande artiklar inom trav, men jag tog bara med en.

Är det alltså ok "internationellt" att binda ihop hästen så att den bara kan gå i en viss gångart? Har aldrig hört om sådant tidigare... Jisses.

Hobbles ar inte SPECIFIKT forbjudet och namns inte nagonstans i jordbruksverkets regler. Anledningen att hobbles inte anvands ar att det ar olagligt att begransa hastens rorelseformaga vid bete. I detta sammanhang ar en grimma lika olaglig den om den anvands till att begransa hastens rorelseformaga. (Det ar tex olagligt att tjudra hastar i marken vid bete)

Alla regler finns pa jordbruksverkets sida:

Rörelsefrihet för hästar
När du håller din häst på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att du binder upp den eller fäster ett hindrande föremål vid den. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att du binder ihop olika delar av hästens kropp eller genom att du binder samman hästen med ett annat djur.

Så det beror snarare på hur länge den är hobblad då, än på sättet som den sitter fast?

Språnglinor används ju en väldigt kort stund, medan exempel i den här tråden talar om hästar som är hobblade över natten. Det är viss skillnad kan jag tycka.

Det står att man inte får binda ihop kroppsdelar under bete, och att lämna hästen under en längre tid. Det står inget om att hobbla en kort tid under uppsikt. Det innebär att man kan hobbla hästen under tex kaffepaus i skogen under en långritt. Jag själv äger hobbles. Kan kompletera med att det är inte förbjudet att sälja, köpa eller att använda hobbles under kortare tider med uppsikt i Sverige.

Så det beror snarare på hur länge den är hobblad då, än på sättet som den sitter fast?

Språnglinor används ju en väldigt kort stund, medan exempel i den här tråden talar om hästar som är hobblade över natten. Det är viss skillnad kan jag tycka.

Som Light svarat pa redan sa ar det situationen som avgor om det ar lagligt eller ej. :)

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=22913

Här står det om hobbles som ett sätt att tvinga hästen att gå i trav istället för pass. Finns ett helt gäng liknande artiklar inom trav, men jag tog bara med en.

Är det alltså ok "internationellt" att binda ihop hästen så att den bara kan gå i en viss gångart? Har aldrig hört om sådant tidigare... Jisses.
Nej det är det motsatta!
De tvingas gå i passlopp. amerikanskt.... igen.

Det har hänt massor av mkt otäcka olyckor då ett enda missat steg inte leder till galopp utan rumpler o resten av fältet faller över dem som käglor.

Som Light svarat pa redan sa ar det situationen som avgor om det ar lagligt eller ej. :)
Om man inte kan tolka lagtext så kan man ringa o fråga t.ex JV.

Du får inte binda ihop olika kroppsdelar- i detta fallet 2 ben. Någonsin.
Inte för en fika heller.

Travfolk verkar förstå horrorn med hobbling...
I Europa är det förbjudet med hobbles i alla länder utom Italien och att inte hobbles fick någon chans att etablera sig i Europa kan vi tacka fransmännen för.
I Sverige kan vi glömma hobbles. Djurskyddslagen sätter stopp för det. Hällning, det vill säga att hästens ben binds upp, av häst i rörelse är nämligen strikt förbjudet. Därför kan det faktiskt tyckas konstigt att Avelsvärderingsnämnden godkänner hingstar för svensk avel som skaffat sig sina meriter genom användande av hobbles.

Där konsten slutar tar våldet vid...tyvärr har amerikansk travsport den ytterst dåliga smaken att tillåta hobbles på travare.
Hobbles sprider sig som en löpeld genom amerikansk travsport och Jimmy Takter är övertygad om att det inom tio år kommer anges i de amerikanska travprogrammen vilka travare som går "free-legged" - om man inte sätter stopp för användandet av hobbles.
Inte bara jag som har en uppfattning om amerikanskt ideal som även sprider sig hit:mad: på många fronter- hantering!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama