Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Hur kan du ö.h.t knyta upp en repgrimma där hästen fått panik och stått och tokdragit ? Innan den skalat av sig halva ansiktet?

wrangler: att träna hästen att inte få panik för att den har ngt som snor sig /viftar runt benen finns det ju betydligt bättre metoder som handlar om konsekvent metodik rent träningsmässigt, än att hobbla den och lära den via enbart faktum att den är fast och inte har ngt val än att acceptera?

Senast ändrad:

wrangler: att träna hästen att inte få panik för att den har ngt som snor sig /viftar runt benen finns det ju betydligt bättre metoder som handlar om konsekvent metodik rent träningsmässigt, än att hobbla den och lära den via enbart faktum att den är fast och inte har ngt val än att acceptera?

Fast det är ju inte vad man gör, spänner på ett par hobbles och låter den "lära sig via enbart faktum att den är fast..."

Jag förespråkar inte heller att alla ska slänga på hobbles på sina hästar hur som helst.

Säger det igen, hobbles finns i alla möjliga och omöjliga varianter, bra och dåliga och det finns bra och dåliga syften att hobblesträna/använda hobbles och i fel händer kan det bli obra, precis som mycket annat vi använder på hästar. Men som vanligt, så är allt okänt farligt och dåligt och som vanligt på buke vill man inte ens, med några få undantag, sätta sig in i vad det är och hur det fungerar. Jag ser inte en enda i denna tråden som faktiskt har sett en hobbletränad häst och fortfarande är negativ.
Men som vanligt måste allt dras till sin spets.

Och Till Axel, jag väntade på det där "jag har hållit på i hundra år längre än dig" argumentet -vilket tyvärr för mig är fullständigt intetsägande mer än att det möjligen säger mig att du har en viss uppfattning om dig själv. Du har ingen aning om hur mina staket, marker eller hästhållning ser ut eller hur mina hästar är och beter sig så det där kan du lägga ner. Du behöver inte heller svara mig mer för det är samma tugg hela tiden från dig så vi kommer ingenstans med denna "diskussionen" ändå. Man kan bara diskutera om båda parter är intresserade av diskussionen. :grin:

Förmodar att ämnet hobbles är uttömt nu eller? Eller vill du Axel skriva något snärtigt inskränkt o få sista ordet? Det är helt okej för mig, go for it. :-)

Hur kan du ö.h.t knyta upp en repgrimma där hästen fått panik och stått och tokdragit ? Innan den skalat av sig halva ansiktet?

Jag skrev till och med "lossa repet" i inlägget. Det är en rätt simpel säkerhetsknut, ser ut ungefär som när man virkar, och hästen är lös på ett ryck (från mig, åt andra hållet är den låst).

kl

Jag avslutar gärna, med att jag tycker att det finns så otroligt mycket att lära om hästhantering och om säkerhet och jag tycker att alla borde vidga sina vyer lite grann, inte såga så ini helsike hårt.

/Katja (som definitivt kommer att testa hobbles)

Jag har också letat men inte hittat den typ jag har med säkerhetsbristningen. Den ser ut så här, gummit är c:a 30 cm långt och ringarna är vulkade i gummit:

Gummistropp.jpg

Gummistropphastsida.jpg

Hästsida

Gummistroppmursida.jpg

Mursida

Har hittat flera varianter som inte verkar vara lika kraftiga.

Tycker den är skonsam mot hästen, det blir inga kraftiga ryck eller tvärstopp. Hade en bekant som hade en äldre häst som kastade sig ut bakåt när han skulle av. En gång med stroppen, sedan dess har han gått lugnt och stilla ut.
Såg rätt kul ut. Han backade med full fart bakåt, stannade på rampen med bakfötterna på marken. Gick framåt en meter och backade ingen, efter ett tag gick han in och ställde sig vid bommen något förvånad. Det går alldeles utmärkt att backa ut honom lugnt och stilla nu ;)

Men om det är någon som sett samma som ovanstående bilder vore jag tacksam för tips var jag kan hitta en likadan.

Rolle
IpL

Dum fråga, men går det inte att använda sådana där gummisaker som man har på tamparna som man binder fast båten med? Ryckdämpare tror jag de kallas.

KL

Jag fattar fortfarande inte syftet, när ska dessa användas? Att de användes av cowboys i usa och används i typ Tibet är väl inget argument? Det finns ju en miljon bättre lösningar nu för tiden

Håller med Axel, man behöver inte träna hästen till "hjälplöst tillstånd" det kommer per automatik när den sitter fast

Finessen med dessa är att om de går av så brister det så att spännet inte slår mot hästan, den ska alltså brista vid infästningen mot grimman, inte där den är fast i vägg eller bom.
Nu var det så länge sedan jag höll på med båtar så jag kommer inte ihåg spänsten på dessa. Oftast använde man förtöjningsfjäder i metall. Tror inte heller förtöjningsfjäder i gummi är lika flexibilitet.

Rolle
IpL

KL

Jag fattar fortfarande inte syftet, när ska dessa användas? Att de användes av cowboys i usa och används i typ Tibet är väl inget argument? Det finns ju en miljon bättre lösningar nu för tiden

Håller med Axel, man behöver inte träna hästen till "hjälplöst tillstånd" det kommer per automatik när den sitter fast

Om den inte sliter av sig någon del av sig själv först. Om alla hästar helt naturligt bara ställer sig "hjälplös" när det fastnar. Hur har alla dessa i så fall "påstådda olyckor" med sönderslitna hästar uppkommit?

Det finns inget naturligt i att en häst blir passiv när den sitter fast, det måste man träna in, hur man sen gör det kan man diskutera.

Dum fråga, men går det inte att använda sådana där gummisaker som man har på tamparna som man binder fast båten med? Ryckdämpare tror jag de kallas.

De kan man ha på uppbindningar i gången.
Man virar rep slakt runt dem o får då en mkt mer fjädrande fastspänning o de ligger heller inte o slänger i stallgången- där inget som hästen ska kunna fastna i ska finnas.

Om den inte sliter av sig någon del av sig själv först. Om alla hästar helt naturligt bara ställer sig "hjälplös" när det fastnar. Hur har alla dessa i så fall "påstådda olyckor" med sönderslitna hästar uppkommit?

Det finns inget naturligt i att en häst blir passiv när den sitter fast, det måste man träna in, hur man sen gör det kan man diskutera.
Det beror på att man har för starka saker ( som inte går av) o gärna slakt- typ de som envisas med att järntråd är bra som elstaket. De har varken god visibilitet eller är gynnsamt om hästen skulle fastna i det. Bara bekvämt för att hagen inte går sönder- inte behöver kollas ofta.
Eltråd- band ska sitta fast i stolparna o inte löpa genom isolatorerna. Då går det inte av o blir elastiskt pga längden o stolpen ger inte bandet stadga, utan håller bara upp det från marken..

Fastnar hästen i taggtråd behövs det bara ett ryck för att grava skador ska uppstå.

Jag o många stakettillverkare vill att staketen går sönder istället för hästen.

Har man EL staket är det framförallt den mentala barriären som man åstadkommer. Många slarvar dock med att just ha tillräckligt bra el i dessa.

Alla djur/ fängelsekunder går att hägna in med el, men de märker oxå fort om det inte är el på.

Senast ändrad:

En diskussion om hobbles är ju bara intressant om folk som diskuterar vet vad det är och hur det används. De få som har kunskap och erfarenhet blir bespottade av folk som tycker och tror.

jag tror vi pratar om olika saker, det är skillnad på att fastna och attt sitta fast. Skador uppkommer givetvis när hästen försöker ta sig loss.

Och passiviteten kommer ju med hantering, Det är ju ganska ovanligt med vildhästar som ska tämjas i sverige

En diskussion om hobbles är ju bara intressant om folk som diskuterar vet vad det är och hur det används. De få som har kunskap och erfarenhet blir bespottade av folk som tycker och tror.

Frågan är väl om vem man kan tycka bör veta saker.

Gubben min såg en "världsmästare" av stora mått hobbla stoet Cristelle på Sundbyholms travbana.

Förvisso för en del år sedan men märra blev knäckt efter den händelsen.
Fick panik och försökte ta sig loss. Vilket säkert samtliga våra 50 häst också skulle försöka göra om dom hanterades på det viset.

Veterinären "portade" denna "världsmästare" för all framtid medans ganska många åskådare bevittnade händelsen och en komplett idiot som satt på en knäckt snurrig märr mitt i alltihop.

Min gubbe har ingen kunskap om hobbling men blir fortfarande ganska upprörd då detta diskuteras.
Djurplågeri i avancerad form var det.

AM

Kl

Kan inte nån förklara exakt när hobbling är så himla bra och praktiskt, i vilket sammanhang skulle det användas i sverige år 2011?

Helt klart, men trots allt så försöker de flesta hästar ta sig loss och därmed skadar de sig. Det händer hela tiden. De fastnar med grimmor och fötter i allt möjligt. Beror det på att så många hästar inte är hanterade?

Helt klart, men trots allt så försöker de flesta hästar ta sig loss och därmed skadar de sig. Det händer hela tiden. De fastnar med grimmor och fötter i allt möjligt. Beror det på att så många hästar inte är hanterade?

Jag vet inte riktigt varför hästar skadar sig, men det beror ofta på slarv, grimma i hagen, oknäppta grimmor, undermålig utrustning, felaktig andvändning av utrustning, dåliga staket, osäker stallmiljö etc etc

Det primära är ju att se till att hästen inte fastnar i grimman eller fastnar i staketet. Tycker jag

Kl

Kan inte nån förklara exakt när hobbling är så himla bra och praktiskt, i vilket sammanhang skulle det användas i sverige år 2011?

Jag tyckte att videon i mitt tidigare inlägg förklarade saken otroligt bra.

kl

En häst som fastnar i något, kan slita och dra sig sönder och samman, så jag förstår inte varför det inte skulle vara bra att träna dem att sitta fast, träna dem att trampa på grimskaft, träna dem till att bli coola och säkra hästar. Oavsett HUR du tränar det och VAD du använder och VAD du kallar det.
Det är inte förbjudet att träna med hobbles, bara att använda dem på bete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30