Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Varför ska vi behöva upprepa saker, det verkar ju onödigt och tar inte diskussionen vidare?

Därför att det inte håller...

Om hästen drar på fjället är det väl ett hot den anser vara värt att springa för. Är djuret hobblat blir det väl björnmat antar jag

För jag anser att det inte är sunt att knäcka en häst så pass att den inte har sin självbevarelsedrift kvar

Därför att det inte håller...

Om hästen drar på fjället är det väl ett hot den anser vara värt att springa för. Är djuret hobblat blir det väl björnmat antar jag

För jag anser att det inte är sunt att knäcka en häst så pass att den inte har sin självbevarelsedrift kvar

Nu förstår jag inte vad du menar. Förklara vad du menar med att knäcka en häst.

Jag tycker att all träning som handlar om att vänja hästen vid det mesta här i livet, gör ditt umgänge med den säkrare och gör hästen mer självsäker, kanppast knäckt.

Befinner jag mig i rovdjurstäta områden sitter någon alltid på vakt.
Hästar kan ju blir skrämda för mycket mindre än ett äkta hot från ett rovdjur.
En stor risk är ju om man har med sig en häst som inte är så erfaren, sticker en så sticker alla.

KL

Har aldrig använt eller ens sett hobbles användas men känner spontant som jag ofta gör kring utrustning - rätt använt av kunnig person är det inga problem. Då är det betydligt större problem kring utrustning som används av helt okunnigt folk för att t.ex. en tävlingsryttare använder produkten. Det blir trend och "inne" och skapar lidande för hästar när okunniga hästägare ger sig på skarp utrustning som de inte har kompetens att använda bara för att det är det "alla" ska ha just nu.

Många problem kring användandet av utrustning, oavsett vad det är för något, hänger samman med att det inte finns tillräcklig kunskap och erfarenhet av att tillpassa och använda utrustningen. En felaktigt tillpassad sadel eller sele kan göra en häst obrukbar för resten av livet. Korrekt tillpassade och använda hobbles verkar fungera aldeles utmärkt och inte skapa skada.

Vet man vad man gör kan man väl använda nästan vad som helst! Jag skulle t.ex. utan problem kunna använda stackel på min hund om jag ville det. Han skulle nämligen inte ens fundera på att dra i kopplet så han skulle inte märka av taggarna..... (och eftersom det här är Buke så tillägger jag att nej, jag är INTE för att man ska använda stackel eller andra olagliga produkter.)

I sverige 2011? Absolut ingen anledning alls i vardagen anser jag.
Det används på ställen där man vill ha kvar sin häst i närmiljön där det inte finns hagar och man inte har lust att rida runt med stängselstolp och bilbatteri i sadelväskan

lite ot och kl..

example pa "modeutrustning" ar ju figure eight nosebands, heter de ?? pa svenska. de dar med ludd mitt pa nasan och det gar i kors och under bettet. Man kan ju inte hitta ett trans med vanlig engelsk nosgrimma langre Visst kan det kopas separat men det ar inte mode langre sa ..Likasa med farger, Jag tycker brunt ar helt ok men forsok att hitta saker i brunt, allt ar ju svart nufortiden.. Sen skall vi inte ga in pa Pessoabit koret.. Sag en liten sot ponny som var lugn och trevlig med inspanningstyglar, martingal, pessoabit, ja stackars palle var full lastad. Glom inte benskydd och annat krafs.. Var ju tvungen att fraga ryttaren varfor allt krafs. och hon sager, jo alla andra i stallet har ju det har sa de sager jag maste ha det for att kunna rida min hast.. OK sanning med modification.. Sa jag sa, varfor tar du inte av allt om trans och sadel och sen ga och ta lektioner.. Hon blev sur.. Peer pressure ar ju stort just i stall med manga unga kanske aven i vuxna stall, och jag kan sla vad om att ngn kand ryttare anvande hobbles (om de var tillatna) skulle varenda unge i sverige ha ett par..

Ursprungligen postat av LIA
Läs alla inlägg!

LIA

Ja? Det har jag...

Tillägg: I vilket syfte hobblar du dina hästar t.ex?
Det har jag redan skrivit om. Syftet är detsamma som även andra angett.

För att förtydliga, så har jag inte haft mina hästar hobblade på bete. I Sverige alltså.

LIA

Jag vet inte riktigt varför hästar skadar sig, men det beror ofta på slarv, grimma i hagen, oknäppta grimmor, undermålig utrustning, felaktig andvändning av utrustning, dåliga staket, osäker stallmiljö etc etc

Det primära är ju att se till att hästen inte fastnar i grimman eller fastnar i staketet. Tycker jag

Jag misstänker att jag helt missförstod den första av dina poster som jag svarade på.:)

Jag trodde du menade att bara för att en häst är tam så står den snällt och väntar utan att skada sig, om den fastnar med ett ben i staketet eller mellan två klippskrevor i hagen.

Jag misstänker att jag helt missförstod den första av dina poster som jag svarade på.:)

Jag trodde du menade att bara för att en häst är tam så står den snällt och väntar utan att skada sig, om den fastnar med ett ben i staketet eller mellan två klippskrevor i hagen.

:) Nej verkligen inte! Så menade jag inte

Ja givetvis kan man kanske ha nytta av en hobbeltränad häst om den fastnar i fårstängsel...typ. Men vem har sina hästar på ett sånt sätt?? Medveten om riskerna men litar på sin "träning"??

Du förstår alltså inte vitsen med att träna/vänja hästar vid div ovanliga situationer?
Allt som behövs är förutseende?

LIA

Du förstår alltså inte vitsen med att träna/vänja hästar vid div ovanliga situationer?

LIA
Hästar är vanedjur- allt som ingår i vardagen är normalt även om det för andra är skitläskigt.

Det är bättre för häststackarna att ha ägare med säkerhetstänk.
Eliminering av olyckor- städa stall, hagar o marker. Samt ha sträckta ELstaket.

Då behövs ingen "träning" o lugn o erfarenheter kommer med åren.

Hästar är vanedjur- allt som ingår i vardagen är normalt även om det för andra är skitläskigt.

Det är bättre för häststackarna att ha ägare med säkerhetstänk.
Eliminering av olyckor- städa stall, hagar o marker. Samt ha sträckta ELstaket.

Då behövs ingen "träning" o lugn o erfarenheter kommer med åren.

Precis!
Att "träna" för alla ev. situationer som kan tänkas uppkomma lär knappast vara möjligt.
Då är det bättre att umgås med sin häst och skapa en relation som gör att hästen litar på en. Samt att tänka "säkerhet" i alla lägen.

Dom i den här tråden som vet vad hobbles är och har erfarenhet av dessa är positiva medan dom som inte har kommit i kontakt med hobbles utgår från att det är onödigt och plågsamt. Dessa trådar har förmåga att bli ändlösa med alla inlägg från folk som tror dom vet.

Precis!
Att "träna" för alla ev. situationer som kan tänkas uppkomma lär knappast vara möjligt.
Då är det bättre att umgås med sin häst och skapa en relation som gör att hästen litar på en. Samt att tänka "säkerhet" i alla lägen.

Jag kan tycka att viss träning kan vara av nytta men den behöver för den sakens skull inte inolvera otillåtna metoder. Mitt exempel är att jag tränade min unghäst att vänja sig med rep och remmar kring benen. Sen föll det sig så att vår första tur på Solvalla när han var knappt två så blev vi rammade av en annan häst och jag flög ur vagnen. Han tog galopperade iväg ett 20 tal meter med tömmarna runt bakbenen. Sen vände han huvudet och tittade efter mig, klev in på innerplan och väntade. Precis som vi tränat.

Så nej man kan inte träna alla situationer men vissa saker kan vara bra att vänja hästen vid under kontrollerade och lugna, trygga former (jag har aldrig skrämt min häst när vi tränat på "farliga" saker). OM man vet vad man håller på med förstås.

LIA

Ja?

Jag behöver iaf inte binda ihop benen, linda in den i press eller annan märklig "träning"

Sen är det oerhört märkligt att förespråka en olaglig metod dessutom

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30