Sv: Hobbles
Det BEHÖVER inte alls hända!
ska det vara så svårt att begripa.
.
Du är hemskt trevlig.
Nej det behöver inte hända med alla, men det finns hästar som reagerar så. Hur du än har förberett dom. Är DET så svårt att begripa? Bara för att du inte har träffat på någon. Många av dom som jobbar med många hästar och har gjort det i många år har träffat på en eller flera hästar som reagerat så. Finns inte fenomenet bara för att du inte har sett det? Eller är alla som någonsin jobbat med en sådan häst dåliga tränare som gått för fort fram menar du?
Allt handlar om hur man kan läsa av hästarna o hur mkt man bryr sig..
En häst är en häst och kan reagera oväntat, hur duktig man än är på att läsa av dom och hur mycket man än bryr sig. Om man inte har förstått det har man en väldigt lång väg kvar. Och även om man så är 100 år och har jobbat med hästar varenda dag i sitt liv med bra resultat och rätt känsla kan man fortfarande träffa på en sådan häst som inte följer det vanliga "mönstret" eller reagerar som man tror, förväntar sig, läser av den eller what have you. Det är därför riktiga hästmänniskor aldrig anser sig vara fullärda.
om man anser att det är normalt- så har man nog alltid varit ovarsam.
Man tycker att det är hästen som är ovanligt känslig. Ja o om man märker det kan man vara mjukare o ge den den tid som den behöver..
Normalt? Jo jag anser det nog vara normalt för en häst att reagera. Däremot är det människans jobb som tränare att förbereda hästen för uppgiften så långt man kan. Men det är fortfarande ett djur, reaktionerna är normala. Och nej, det är inte ofta så när jag vänjer in en häst med sadel, eller rider in den. Vädligt sällan, men det har hänt. Det behöver inte vara någon stor sak heller, och inget som "satt kvar" efteråt. Bara en naturlig reaktion som man då tar itu med på ett bra sätt. Men du som aldrig kommer att vara med om detta (?) är säkert en mycket bättre hästmänniska än alla andra. För det är ju vad du skriver, att du vet att du ALDRIG kommer att vara med om en häst som reagerar så, eftersom du har känsla och bryr dig om hästen?
Men tycker man att hästen ska "tåla" det så har man inte samma känsla för hästen- vill den väl..
Ja nu förutsätter du en massa saker igen. Jag har aldrig pratat om att hästen misann ska tåla det ena eller andra. Jag lär den. Jag lär den att bära sadel, bett, ryttare, stå uppbunden, lastas, sitta fast eller vad det nu handlar om. Och att lära den att inte få panik eller bli rädd i olika situationer -inte att den ska "tåla" att vara rädd eller ha panik och inte komma loss. En ganska viktig skillnad där. Men jag är inte så självgod att jag inte vet att det kan hända ändå. Då får man lobotomera hästarna eller knäcka dom, och det är jag inte intresserad av. Är det vad du gör???
det handlar inte om antiamerikanska åsikter, utan om att det vi faktiskt har ett annat sýnsätt på hästen o har en i mina ögon bättre hanteringstradition. Man behöver inte gå över ån för att verka märkvärdig.
Jag vare sig känner mig eller försöker verka märkvärdig. Jag använder mig av hanteringssätt och tekniker plockade från alla möjliga dicipliner och bryr mig inte om vilken kultur eller land de härstammar från eller används i om dom är bra. Bara för att jag är svensk gör jag inte som det svenska kavalleriet gjorde. Tror du deras hästar hade det så himla fint jämt? Hoppa över ån efter vatten, vad menar du med det? Tror du på fullaste allvar att inte hobbles tex har använts i Sverige förr i tiden?
Jag har jobbat med travare, fälttävlanshästar, hopphästar, dressyrhästar, westernhästar, avelshästar, på ridskola, på naturbruksgymnasium, på handelsstall, på turridningsstall och tom på djurpark.
Jag kollar inte vart saker och ting kommer ifrån, jag kollar på hur det fungerar.
Bättre hanteringsmetod? I Sverige än någon annanstans menar du? Det beror ju helt på vem man tittar på, det finns mig veterligen ingen "svensk" eller "amerikansk" "hanteringsmetod" men jag kanske har missat något. Dock har jag sett mycket av det värsta hanteringsmässigt här hemma i Sverige. Från USA också, men även det bästa. Istället för att stirra mig blind på länder så väljer jag att hantera mina hästar på bästa sättet, hellre än det "svenska sättet" vad nu det är. Vi har MYCKET att lära oss från andra kulturer, både om hästhantering och annat.
Det är DU som tar upp "amerikanska ideal" hela tiden. Dina egna ord. Vad tror du, att alla som bor i USA är djurplågare, vilda indianer som tar hästskalpar och rodeocowboys som knyter åt taskarna på hästar?
Isåfall kommer du att missa en massa bra kunskap...