Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Axel, med tanke pa att du hatar allt american och american ideal, sa ar jag enormt forvanad att du ar san NH person du ar, och hur du har tag till dig de olika larorna fran penga hungriga smarta affarsmen som kommer fran america/usa. Du skulle ju sky det som pesten. Men jag har gett upp pa dig helt.. Jag hoppas jag aldrig stoter pa dig i real life och ser dig "NH" en hast.. Och yep detta ar ett personligt pahopp.. vet inte hur man blockerar en person pa det har forumet..

vet inte hur man blockerar en person pa det har forumet..
Klicka in dig på Kontrollpanel, därefter på ignoreralistan, skriv i det nick du vill slippa se inläggen från.
Kan rekommenderas. ;)

LIA

Läste du alls ur länken eller har sett passloppen?
Tyvärr har jag förstås inte heller köpt den "Naturliga Hanteringen", utan anser att svenska traditioner med sunt förnuft räcker hur långt som helst.

Tja, jag pratar inte om hantering. Jag har ett alldeles utmärkt förhållande till mina hästar och har aldrig varit med om att en häst fått panik under hantering. Däremot har jag varit med om hästar som fastnat i staket och trådar och fått panik med hemska följder. Jag har också varit med om en åring som fastnade i staketet och stod still tills hon fick hjälp loss, en ren följd av att ha blivit tränad på rätt sätt.

Man måste inte vara 100% för eller emot en viss sak. Det finns en plats och en tid för det mesta. Jag ser hellre att någon som vet vad denne gör "hobbel-tränar" sina hästar än en ponnyryttare med pessoa och dubbla nosgrimmor som sliter runt sin häst på en hoppbana. Däremot skulle jag kunna sätta ett pessoa (som för övrigt måste vara världens sämsta sak att stoppa i en hästmun) i munnen på någon av mina hästar och rida eftersom jag vet att jag inte skulle ta den i munnen över huvud taget utan bettet skulle bara ligga där.

Hobbles i fel händer kan bli en katastrof. Det kan även pessoa, en hingst, en longeringssele, ett stigbett.............. osv osv

Allt är inte svart eller vitt. Att något är förbjudet i Sverige betyder inte per automatik att det är något dåligt eller sämre än något annat.

:bow::bow:

*kl*

Tänkte visa er hur det kan se ut.

Den här är så att säga "snabbparkerad" Tänk mongol kommer galopperande, hoppar av, binder ihop, gör sitt ärende och sticker igen. Ska hästarna stå längre är de inte så kort bundna som den här.

Dölehäst

Förbjudet eller inte. Men tänk alla inspänningstyglar o skit som spänns o dras åt!!o rids eller longeras med e väl inte så mycke bättre isåfall. Hästen kan inte röra sig fritt;). Hobbling verkar snällare inte så farligt om man vet hur man ska göra förstås . Min åsikt bara:p.

Förbjudet eller inte. Men tänk alla inspänningstyglar o skit som spänns o dras åt!!o rids eller longeras med e väl inte så mycke bättre isåfall. Hästen kan inte röra sig fritt;). Hobbling verkar snällare inte så farligt om man vet hur man ska göra förstås . Min åsikt bara:p.

Två fel gör inte ett rätt! :mad:

Att det finns korkade hästägare både här och där betyder inte att det är frittfram för ännu fler dumheter, och "någon annan gör värre saker" är inte ett hållbart argument.

En väldigt bra poäng som den här killen förmedlar är att hästen lär sig att det inte är farligt att sitta fast, att den inte sliter sönder sig om den fastnar i något utöver att bli hobblad.
Något att tänka på och att öva med sin häst, även om man inte tänker hobbla sin häst i stället för att binda upp den under ridtur.

Precis vad jag försökt säga också hela tiden. :bow:

Lager; nej två fel gör inte ett rätt. Men det som diskuteras här är ju främst att det inte behöver vara ett fel med hobbles. Att folk jämför är ju för att visa på att det inte är svart eller vitt. En hjälptygel, ett visst bett etc kan enligt många vara en mycket bra hjälp i många fall och i rätt händer, men fel använd ett tortyrredskap. Det gäller i princip allt vi gör med våra hästar.

*kl*
Ang hur man lär in hobbles, så gör man det med kunskap och på rätt sätt för att det ska vara bra. När man väl släpper hästen lös med hobbles första gången ska den vara väl förberedd och är den det händer det sällan något.

Skulle gissa att en rätt tränad häst stupar på näsan med hobbles färre gånger än vad en häst går över med sadeln när man vänjer in det. Det händer oftast inte att hästen bockar loss eller slänger sig med sadeln första gångerna om man förbereder hästen rätt, MEN enstaka hästar gör onekligen det oavsett hur mycket man har jobbat med den innan. Det finns en punkt där man måste släppa dom, men i det läget gör en hobblad förmodligen mindre skada på sig själv än vad en panikbockande "sadeltvångande" stegrande häst gör. Om man nu ska jämföra skaderisk.

Jösses.
Vi har inte haft en enda häst som har bockat när sadel läggs på.

Men gör man det som quick fix o drar gjorden på en gång- ja då får man rodeo- som flankremmen är till för.

Jösses.
Vi har inte haft en enda häst som har bockat när sadel läggs på.

Men gör man det som quick fix o drar gjorden på en gång- ja då får man rodeo- som flankremmen är till för.

Varför kan du inte läsa och försöka förstå vad man skriver?

Det HÄNDER. Det finns många väldigt duktiga hästmänniskor som har varit med om att en häst varit obekväm och tom bockat/slängt sig med sadel någon av de första gångerna. Även om dom, och jag skriver det igen, har gjort ett bra grundjobb. Vissa hästar gör det. Kul att du aldrig träffat på någon men det säger inte ett skit om din kunskap eller hästkänsla tyvärr.

Du börjar bli pinsam med dina antiamerikanska åsikter som absolut MÅSTE komma fram i varje inlägg. Ska vi diskutera rodeo nu också? :grin:

Det BEHÖVER inte alls hända!
ska det vara så svårt att begripa.:confused:

Allt handlar om hur man kan läsa av hästarna o hur mkt man bryr sig.

om man anser att det är normalt- så har man nog alltid varit ovarsam.
Man tycker att det är hästen som är ovanligt känslig. Ja o om man märker det kan man vara mjukare o ge den den tid som den behöver.

Men tycker man att hästen ska "tåla" det så har man inte samma känsla för hästen- vill den väl.

det handlar inte om antiamerikanska åsikter, utan om att det vi faktiskt har ett annat sýnsätt på hästen o har en i mina ögon bättre hanteringstradition. Man behöver inte gå över ån för att verka märkvärdig.

Senast ändrad:

Det BEHÖVER inte alls hända!
ska det vara så svårt att begripa.:confused:.

Du är hemskt trevlig. :grin: Nej det behöver inte hända med alla, men det finns hästar som reagerar så. Hur du än har förberett dom. Är DET så svårt att begripa? Bara för att du inte har träffat på någon. Många av dom som jobbar med många hästar och har gjort det i många år har träffat på en eller flera hästar som reagerat så. Finns inte fenomenet bara för att du inte har sett det? Eller är alla som någonsin jobbat med en sådan häst dåliga tränare som gått för fort fram menar du?

Allt handlar om hur man kan läsa av hästarna o hur mkt man bryr sig..

En häst är en häst och kan reagera oväntat, hur duktig man än är på att läsa av dom och hur mycket man än bryr sig. Om man inte har förstått det har man en väldigt lång väg kvar. Och även om man så är 100 år och har jobbat med hästar varenda dag i sitt liv med bra resultat och rätt känsla kan man fortfarande träffa på en sådan häst som inte följer det vanliga "mönstret" eller reagerar som man tror, förväntar sig, läser av den eller what have you. Det är därför riktiga hästmänniskor aldrig anser sig vara fullärda.

om man anser att det är normalt- så har man nog alltid varit ovarsam.
Man tycker att det är hästen som är ovanligt känslig. Ja o om man märker det kan man vara mjukare o ge den den tid som den behöver..

Normalt? Jo jag anser det nog vara normalt för en häst att reagera. Däremot är det människans jobb som tränare att förbereda hästen för uppgiften så långt man kan. Men det är fortfarande ett djur, reaktionerna är normala. Och nej, det är inte ofta så när jag vänjer in en häst med sadel, eller rider in den. Vädligt sällan, men det har hänt. Det behöver inte vara någon stor sak heller, och inget som "satt kvar" efteråt. Bara en naturlig reaktion som man då tar itu med på ett bra sätt. Men du som aldrig kommer att vara med om detta (?) är säkert en mycket bättre hästmänniska än alla andra. För det är ju vad du skriver, att du vet att du ALDRIG kommer att vara med om en häst som reagerar så, eftersom du har känsla och bryr dig om hästen?

Men tycker man att hästen ska "tåla" det så har man inte samma känsla för hästen- vill den väl..

Ja nu förutsätter du en massa saker igen. Jag har aldrig pratat om att hästen misann ska tåla det ena eller andra. Jag lär den. Jag lär den att bära sadel, bett, ryttare, stå uppbunden, lastas, sitta fast eller vad det nu handlar om. Och att lära den att inte få panik eller bli rädd i olika situationer -inte att den ska "tåla" att vara rädd eller ha panik och inte komma loss. En ganska viktig skillnad där. Men jag är inte så självgod att jag inte vet att det kan hända ändå. Då får man lobotomera hästarna eller knäcka dom, och det är jag inte intresserad av. Är det vad du gör???

det handlar inte om antiamerikanska åsikter, utan om att det vi faktiskt har ett annat sýnsätt på hästen o har en i mina ögon bättre hanteringstradition. Man behöver inte gå över ån för att verka märkvärdig.

Jag vare sig känner mig eller försöker verka märkvärdig. Jag använder mig av hanteringssätt och tekniker plockade från alla möjliga dicipliner och bryr mig inte om vilken kultur eller land de härstammar från eller används i om dom är bra. Bara för att jag är svensk gör jag inte som det svenska kavalleriet gjorde. Tror du deras hästar hade det så himla fint jämt? Hoppa över ån efter vatten, vad menar du med det? Tror du på fullaste allvar att inte hobbles tex har använts i Sverige förr i tiden?

Jag har jobbat med travare, fälttävlanshästar, hopphästar, dressyrhästar, westernhästar, avelshästar, på ridskola, på naturbruksgymnasium, på handelsstall, på turridningsstall och tom på djurpark.
Jag kollar inte vart saker och ting kommer ifrån, jag kollar på hur det fungerar.
Bättre hanteringsmetod? I Sverige än någon annanstans menar du? Det beror ju helt på vem man tittar på, det finns mig veterligen ingen "svensk" eller "amerikansk" "hanteringsmetod" men jag kanske har missat något. Dock har jag sett mycket av det värsta hanteringsmässigt här hemma i Sverige. Från USA också, men även det bästa. Istället för att stirra mig blind på länder så väljer jag att hantera mina hästar på bästa sättet, hellre än det "svenska sättet" vad nu det är. Vi har MYCKET att lära oss från andra kulturer, både om hästhantering och annat.

Det är DU som tar upp "amerikanska ideal" hela tiden. Dina egna ord. Vad tror du, att alla som bor i USA är djurplågare, vilda indianer som tar hästskalpar och rodeocowboys som knyter åt taskarna på hästar? :grin: Isåfall kommer du att missa en massa bra kunskap...

Att knyta ihop benen på en häst är väl ingen "hästhantering". Det gör man väl för att den ska stå kvar där man parkerade den? Det är av praktiska skäl och inte av känsla för hästen som man gör det.

/V

Precis vad jag försökt säga också hela tiden. :bow:

Lager; nej två fel gör inte ett rätt. Men det som diskuteras här är ju främst att det inte behöver vara ett fel med hobbles. Att folk jämför är ju för att visa på att det inte är svart eller vitt. En hjälptygel, ett visst bett etc kan enligt många vara en mycket bra hjälp i många fall och i rätt händer, men fel använd ett tortyrredskap. Det gäller i princip allt vi gör med våra hästar.

*kl*
Ang hur man lär in hobbles, så gör man det med kunskap och på rätt sätt för att det ska vara bra. När man väl släpper hästen lös med hobbles första gången ska den vara väl förberedd och är den det händer det sällan något.

Skulle gissa att en rätt tränad häst stupar på näsan med hobbles färre gånger än vad en häst går över med sadeln när man vänjer in det. Det händer oftast inte att hästen bockar loss eller slänger sig med sadeln första gångerna om man förbereder hästen rätt, MEN enstaka hästar gör onekligen det oavsett hur mycket man har jobbat med den innan. Det finns en punkt där man måste släppa dom, men i det läget gör en hobblad förmodligen mindre skada på sig själv än vad en panikbockande "sadeltvångande" stegrande häst gör. Om man nu ska jämföra skaderisk.

word

Killen i filmen ovan poängterar verkligen att det är på mitt ansvar att hästen INTE trillar på mulen under inlärning.

Jag har funderat rätt mycket på hobbles, jag tycker inte att det känns helt hundra att bara ha stolp och tråd på fjället, händer det något så står man där utan häst och jag vill inte ens tänka på vad de skulle kunna råka ut för om de drar (klippor, skrevor, myrar...)
Att binda upp under natten känns inte som ett alternativ, då jag helst vill ha dem under lite uppsikt om de är uppbunda, och det blir inte mycket betat om de har så begränsad yta.
Men hobbles och temporär hage tror jag vore en bra lösning.

Hade även en diskussion i en annan tråd, där jag blev totalsågad för att jag hellre band upp i repgrimma än i vanlig grimma. Om hästen börjar dra i repgrimman hinner jag fram och lossa repet, om den gör samma sak i vanlig grimma kan jag också stå där utan häst.

Mycket intressant detta!

Att knyta ihop benen på en häst är väl ingen "hästhantering". Det gör man väl för att den ska stå kvar där man parkerade den? Det är av praktiska skäl och inte av känsla för hästen som man gör det.

/V

Det beror väl helt på hur och varför man använder hobbles. Om man till exempel hobbletränar en häst i syfte att den ska lära sig att inte dra och kämpa om den fastnar någonstans så är det väl hästhantering i allra högsta grad?

Och om det handlar om känsla för hästen (om du med det menar att vi gör något för hästens skull?) så på vilket sätt är hästen hjälpt av att bli riden, transporterad, uppbunden osv?

Hobbles kan i alldra högsta grad vara något man använder just för hästens skull, dess enda användningsområde är inte enbart att få hästen att stanna på en plats. Och om vi ska ta det som enda exempel så tror jag hästen hellre går hobblad och betar än står uppbunden till exempel. Men personligen, jag rider inte långturer och har inga behov av vare sig hobbles eller portabla hagar. Jag ser en massa andra fördelar med att hobbelträna hästar.

Det beror väl helt på hur och varför man använder hobbles. Om man till exempel hobbletränar en häst i syfte att den ska lära sig att inte dra och kämpa om den fastnar någonstans så är det väl hästhantering i allra högsta grad?

Och om det handlar om känsla för hästen (om du med det menar att vi gör något för hästens skull?) så på vilket sätt är hästen hjälpt av att bli riden, transporterad, uppbunden osv?

Hobbles kan i alldra högsta grad vara något man använder just för hästens skull, dess enda användningsområde är inte enbart att få hästen att stanna på en plats. Och om vi ska ta det som enda exempel så tror jag hästen hellre går hobblad och betar än står uppbunden till exempel. Men personligen, jag rider inte långturer och har inga behov av vare sig hobbles eller portabla hagar. Jag ser en massa andra fördelar med att hobbelträna hästar.

:bow::bow:

Jag har sysslat med hästar längre än vad du har varit i livet o jag ser till att mina hästar inte har ngt att fastna i-säkerhetstänk.

Tror du på fullt allvar att om en häst skulle fastna i ngt som kan ge med sig - att den skulle stå kvar hela natten ..som ett ex. Att den inte skulle prova att dra.

Fastnar de o inte kommer loss- ja vad ska de göra mer än att stå kvar? inget du behöver lära in. De hamnar i det där hjälplösa tillståndet.

Därför ska elstaket spännas o gå av vid en viss belastning. Taggtråd eller annat skräp ska tas bort.

Jag ser ingen anledning alls att binda ihop hästens ben o den står på näsan eller värre- bara för att.... man är slapphänt i hästens miljö. Skiter i att kolla markerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern