Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Ja jösses...

Man sätter inte på hobbles på en otränad häst för att hindra den att fly när den får panik.

Man lär in, precis som du säger, hur hästen ska bete sig för att INTE få panik. Hobbles är ett sätt, precis samma princip som dom du beskriver ovan!

Man slänger inte på hobbles på en otränad häst, släpper den lös utan övervakning och låter den få panik hur som helst för att lära den att den inte kommer någonvart. Precis som man inte binder fast en fölunge nånstans o går därifrån

Hobbles fungerar precis som vilka inlärda beteenden som helst. Precis som man lär en häst att inte känna sig trängd i transporten eller i en vagn med diverse remmar och restraints överallt. Man lär hästarna hur hobbles fungerar!

Det är inte vilda western det handlar om men det kanske är det som är så svårt att förstå?
Ska det vara svårt att förstå att det är förbjudet!
Veterinärer finns troligen med i det beslutet- av en anledning.

På samma sätt som ni anser att hästar kastar sig o drar i nacken, så har det handlat om ouppmärksam dålig hantering. Därför kan man ha balsnören. eller panikhakar, mn framförallt att man lär om den- att vara trygg.
En häst som kastar sig stannar direkt när trycket på nacken upphör. När den är lös. Man kan ha den lös, men då kan man ju inte gå o fika förstås:grin:

Gummirep är nästan lika illa. Bra westernfolk binder upp hästen även runt kroppen -när det handlar om s.k korrigering.

Jag har också letat men inte hittat den typ jag har med säkerhetsbristningen. Den ser ut så här, gummit är c:a 30 cm långt och ringarna är vulkade i gummit:

Gummistropp.jpg

Gummistropphastsida.jpg

Hästsida

Gummistroppmursida.jpg

Mursida

Har hittat flera varianter som inte verkar vara lika kraftiga.

Tycker den är skonsam mot hästen, det blir inga kraftiga ryck eller tvärstopp. Hade en bekant som hade en äldre häst som kastade sig ut bakåt när han skulle av. En gång med stroppen, sedan dess har han gått lugnt och stilla ut.
Såg rätt kul ut. Han backade med full fart bakåt, stannade på rampen med bakfötterna på marken. Gick framåt en meter och backade ingen, efter ett tag gick han in och ställde sig vid bommen något förvånad. Det går alldeles utmärkt att backa ut honom lugnt och stilla nu ;)

Men om det är någon som sett samma som ovanstående bilder vore jag tacksam för tips var jag kan hitta en likadan.

Rolle
IpL

Det där kan kanske funka på små o unga hästar, men om en häst väger nära ett ton spelar den lilla elasticiteten ingen större roll- draget i nacken är ofrånkomligt.

Senast ändrad:

Kan inte låta bli att lägga mig i lite;

En nyfiken fråga: kan det anses etiskt rätt att binda ihop benen på ett flyktdjur? Är det etiskt rätt att göra den "svag" på det viset?

Jag vet inte.
Kan det anses etiskt rätt att binda fast hästens huvud i en vägg? Kan det anses etiskt rätt att stänga in och binda upp hästen i en transport? Kan det anses etiskt rätt att sadla och rida hästar? Kan det anses etiskt rätt att hålla hästar instängda i boxar eller bundna i spiltor? Kan det anses etiskt rätt att människan ska bestämma över hästens liv och död?

Osv, man kan fortsätta fråga sig sådana saker hur länge som helst. Och jag tror inte att det finns ett allmänt svar på frågorna som vi alla kommer att vara överens om. Kanske beror det åtminstone till viss del på omständigheterna?

Ang. hobbles specifikt så tycker jag inte att det är värre med korrekt använda sådana än att binda en häst i en spilta.
Vad jag förstår är inte heller tanken från början att hobblesarna ska vara en permanent lösning istället för att låta hästen gå i en hage utan något som används när man är ute på långritt. Att de användes mycket av cowboys beror nog på att det inte finns så gott om träd att binda upp hästarna i där de höll till och att de inte ville packa hästarna tyngre och otympligare än nödvändigt.

Den positiva bieffekten att hästen lär sig att acceptera att sitta fast förstår jag inte varför någon som omger sig av tamhästar är negativt inställd mot? Hur säker hästhantering och hur säker hästanläggning man än har så kommer det förr eller senare ske olyckor ändå. Vi är inte mer än människor och hästarna är inte mer än hästar. Trots förebyggande säkerhetsåtgärder tycker i alla fall jag att det är bättre att vara så förberedd man kan.

I dagens Sverige är det nog få som egentligen upprörs av förbjudet, här har vi gott om träd och dessutom tätt med hästhagar. Långritter kommer för det mesta oundvikligen ske i närheten av bebyggelse och då är det inte svårt att fixa annan natthärbergering för hästarna. Det gör förmodligen att saken känns lite mindre relevant. Få människor känner sig "beroende" av hobbles på sådant vis som många (?) känner sig beroende av pessoabett, det kan kanske därför vara lättare att förbjuda det först nämnda, trots att bägge kan göra en häst skada (kanske tom det sistnämnda mer?).

Att hästar kan skada sig på hobbles är självklart, de kan de även som uppbundna i grimma, instängda i transport eller bundna i en spilta. Jämför man däremot med antalet hästar som skadats i samband med ridning/körning eller för att de kommit lösa så tror jag de är betydligt fler!

/Torun :)

Hur menar du då, den tål flera ton, kommer inte ihåg nu men det är åtskilliga ton. Har du provat?

Rolle
IpL

Ska det vara svårt att förstå att det är förbjudet!
Veterinärer finns troligen med i det beslutet- av en anledning.

Jag har absolut inga svårigheter att förstå att det är förbjudet. Jag använder inte hobbles hemma, för jag har ingen lust att bryta mot lagen.
Däremot borde kanske DU förstå att det inte är förbjudet att diskutera hobbles, hur och varför man använder dom och varför dom existerar, i en tråd som handlar om hobbles. :rofl:
En liten skillnad där som du kanske märker (eller inte, vad vet jag)?

På samma sätt som ni anser att hästar kastar sig o drar i nacken, så har det handlat om ouppmärksam dålig hantering. Därför kan man ha balsnören. eller panikhakar, mn framförallt att man lär om den- att vara trygg.
En häst som kastar sig stannar direkt när trycket på nacken upphör. När den är lös. Man kan ha den lös, men då kan man ju inte gå o fika förstås:grin:.

Jag fikar inte när jag hanterar hästar, om jag inte står brevid. Vet inte vad du har för erfarenheter. Möjligen skulle du dra nytta av att vidga dina vyer lite?
Jag har heller inga hästar som slänger sig i sina uppbindningar, har aldrig haft och har aldrig heller haft eller kommer någonsin att ha balsnören i grimman och dylika idiotier.

Gummirep är nästan lika illa. Bra westernfolk binder upp hästen även runt kroppen -när det handlar om s.k korrigering.

Du skulle nog kunna lära dig mycket ifrån sk "westernfolk" om du var mottaglig. Men du rider väl gladeligen på med dina pessoabett, stela vassa raka sporrar och felpassande små sadlar i rätt modefärg?
Nej, du har rätt, jag har ingen aning om ifall du använder dig av ovanstående men du är väl "klassisk ryttare" så det måste du ju göra.

Dra ner mössan igen, gonatt.

Jag har flera såna där, dom är kanon! Den kraftiga typen med den där märkningen och inte dom billiga smalare man kan köpa på typ Hööks, Börjes o sådana ställen.

Kommer inte ihåg vart jag köpte mina, men det var på någon större westerntävling för flera år sedan. Kolla med de olika westernförsäljarna!

Jag retar inte upp mig men jag undrar över en del saker som du skriver. Tyvärr får jag inga svar. Ska det tydas som att du inte kan svara av någon anledning?

LIA

Varför skulle den fly? Återigen undrar jag över din hästsyn.

LIA

När du skriver så här så blir man fundersam. Möjligen får du fråga användaren som skrev inlägg #55 om dennes hästsyn. Iom att det hemska ordet "fly" togs upp där. Ordet "fly" som fick dig att bli orolig över min hästsyn överlag. Din reaktion var mycket märklig. Jag kan bara rekommendera att du läser mer noggrant nästa gång.

Ditt försvar av hobbles samt i övrigt krassa inställning får för övrigt mig att undra över din egen hästsyn.

Hur menar du då, den tål flera ton, kommer inte ihåg nu men det är åtskilliga ton. Har du provat?

Rolle
IpL
Ja gummit håller för en stor häst som drar, men vad är det som är ömtåligt?
O det tror du att en hästnacke klarar av?
Varför sätter man dragselar runt bogen?

Jag tycker att du ditt inlägg är mycket bra, kanske för att jag håller med i allt du säger...

Nu är ju hobbles inte tillåtna i Sverige så kanske diskussionen är överflödig. Jag vill ändå gärna säga att jag inte tycker de är ett redskap som innebär omedelbar tortyr för hästen bara för att de inte är tillåtna här, vilket nästan verkar vara en av åsikterna här.

Exempelvis är den här hästen hobblad och han ser väl inte så torterad ut:

100-111_Portfolio_m76-2.jpg

Vi har dock inte använt hobbles så mycket, men då vi sett hur bra det funkar med våra vänners hästar på långritter (i USA) kommer vi nog själva använda dem nästa gång då vårt soldrivna elaggregat känns onödigt tungt och otympligt för hästarna att bära på. Vännernas hästar har jag sett "galoppera" med hobblesen på - utan att skada sig.

För övrigt hobblar man, dvs binder hästen i benen, här i Sverige också; vid stående kastrering, på veterinärers inrådan...

Jag förstår ändå inte vad du menar. Med den här kan hästen själv på ett mjukt sätt reglera trycket. Och som en säkerhetsåtgärd på hästar som får för sig att rycka sönder grimman eller kasta sig ut ur transport med de skador det kan innebära.
Som en säkerhetsåtgärd när man sätter fast unghästar första gången efter träning, man kan aldrig veta om de försöker och då kan det vara bra med en mjuk fastsättning, just i case....

Rolle
IpL

Vacker häst :love:

*kl*
Språnglinor som används ofta här i Sverige vid betäckning är också hobbling.
Inte för att naturlig betäckning används i ngn större utsträckning, men hallå.
Där kan hästen gå men inte slå. Hindrar bara i hashöjd.

vilka jämförelser:rofl:

Börjar allvarligt undra vilken värld du lever i??? :eek:

Rent geografiskt lever vi ju alla i denna världen. Däremot hur medvetna om eller intresserade vi är av andra världar eller ens resten av denna är olika från person till person...Man kan ju leva i Sverige, hålla sig i sin sfär och vara nöjd med det. (Och missnöjd med alla andra och allt annat ibland kanske...):laugh:

Problemet ar att hasten gar sonder.
Det blir ett oerhort stressmoment pa hastens nacke nar den kastar sig - oavsett om grimman haller eller ej.

Fraga en ET/kiropraktor om hur hastars nackar far illa av dessa ryck.
Inte trevligt.

Det skulle vara intressant med en undersokning om sambandet mellan detta och problem i ridningen. Hastar som ar sneda, felstalda, svar att langa sig osv.

Hasten far inte samma kraft mellan tva framben som den far mellan en vagg och huvudet. Det gar inte pa nagot satt att jamfora.

Prova sjalv att binda ihop benen och se hur svag du bli.

Det är säkerligen stora krafter som trycker i nacken om hästen rycker sönder en grimma, även en av mina billiga "skit"-grimmor a´ 29 kr. Och meningen är ju inte heller att den ska rycka sönder grimmorna, utan lära sig att stå still under kontrollerade former. Liksom det är meningen att hästen ska lära sig att ha på hobbles under kontrollerade former antar jag.

Det kanske blir fel att prata om vad som orsakar värst skador - jag har inte läst någonting/hört någonting om nackskador på hästar som kastar sig i grimma, men jag vill inte förminska den faran. Min (och Solis) fråga gällde vad som händer om en häst får panik med hobblesen på. Jag förstår att den ska vara tränad och alltså inte reagera oväntat, men eftersom det är djur vi talar så går det aldrig att exakt förutse hur de kommer agera i alla situationer, så jag tycker att det är en legitim fråga.

Alltså, om en häst får panik i grimma och kastar sig så går grimman sönder, och hästen kan få skador i nacken. Det är inte vanligt, men det händer. Om en häst får panik med hobblesen på - vad händer? Går de sönder? Kommer hästen att gå omkull? Moholmarabs skriver att vissa kan galoppera med hobblesen på - är det vad som kan hända, att de "springer" iväg?

Skriver igen - eftersom tonen i tråden blivit lite tråkigt emellan andra - att jag inte kan något om detta. Det är menat som frågor, inte som någonslags påhopp. Och jag undrar fortfarande om någon vet varför hobbles blev förbjudet i Sverige från början?

Här kan du läsa kort om lite olika typ av hobbles och om hur/varför de används.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hobble_(device)

De flesta i denna tråden tänker säkert på de som sitter runt hästens kotor framtill. Finns flera olika varianter, bla språnglinor då. (breeding hobbles)

Jag har personligen aldrig varit med om en häst som fått panik i hobbles, inte heller hört om någon. Jag förmodar att den kan stupa på näsan. Skador efter hobbles kommer med största sannolikhet av dom dåliga varianterna som kan dra åt om hästens ben eller om en häst går med hobbles väldigt mycket och får skav. Dom får inte så mycket kraft i själva benen att göra skada på sig själva om dom inte har farliga hobbles på sig.

Perosnligen tycker jag att det är bra att du frågar, så har man en rimlig chans att förklara för någon som är intresserad av att veta.

Varför det är förbjudet antar jag att ingen vet. Jag har ingen aning. Okunskap?

Senast ändrad:

Men är det inte samma princip.. att man "hindrar hästen att röra sig naturligt" genom att binda. Den vill springa springa - men kan inte. Den vill slå - men kan inte. Samma sak fast i olika grad.. tycker jag.

Har ingen erfarenhet av hobbles alls så kan nog inte lägga mig i diskussionen i övrigt. :) Jag tror dock att de allra flesta hästar inte skulle bry sig nämvärt om de hade hobbles, så länge man har förberett dem väl. Men sen kan säkert paniken bryta ut ändå, det kanske dundrar förbi en brölande älgtjur som är förbannad på hästarna, och då slutar det nog illa i vilket fall som helst, med hobbles eller grimma fastbunden i ett träd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama