Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Jag frågar hur hästen skulle kunna ta sig lös med hobbles utan att slå ihjäl sig, helt enkelt eftersom jag inte vet. Vad trodde du?
Däremot tycker jag att hobbles låter grymt, att binda fast benen på ett flyktdjur (eller vilket djur som helst, för den delen) är för mig helt främmande. Och inget jag nåsgonsin med någon enda häst känt behov av att använda, tanken har aldrig ens slagit mig. Det går alldeles utmärkt att hantera sina hästar ändå och undvika panik och skador. Säkerhetstänk.
Men jag erkänner villigt att jag, som sagt, inte har erfarenhet av hobbles. Jag är överhuvudtaget ingen amerikansierad person alls.

Vad har du för klena uppbindningsannordningar och staket!?

För hästens säkerhet bör du se om detta så att du inte riskerar hästens och andras säkerhet genom att den kommer lös.

Hobbles går sönder de med om de är för klena....

Vi har bra staket och inga hästar springer omkring okontrollerat där de inte ska vara. De är lugna och trygga och vi har inget behov av några extremmetoder för att hantera dem. Vi har mycket högt säkerhetstänk, allt för att undvika situationer som kan bli farliga för djur och människor. Så ovanstående behöver du inte bekymra dig om, det var inte våra hästar jag pratade om...

Hur kommer en hobblad häst lös utan att bryta benen?

kl

Angående att träna hästen på att bli hobblad.
Hur går det till? Har någon gjort detta själv eller varit med då det tränats?

Finns det en träningsmetod eller är det flooding som gäller?

kl.
en ratt hobblad hast kan rora sig ganska langt under en natt kan jag upplysa om. de kan aven trava i en slow jog om sa ar. och aven galoppera om det ar panik.. men om en hobblad hast vill fy fran predators(?) ar man oftast i narheten och kan gora ngt at det.. man lamnar inte en hast som ar hobblad sjalv och gar ivag, utan stannar inom synhall. nara nog att man kan gora ngt at situationen..
och igen hobbles ar ingen amerikansk uppfinning direkt, men gar inte dar nu.
som ngn sa, ett fol som ar hobblad fran liten har lart sig att inte springa ivag/fly om ngt ovanligt hander.. och man har inte hobbles pa en hast 24/7 heller..

Man gör som med det mesta andra när man lär/vänjer hästar vid något. Inte konstigare än vänjandet vid grimma, träns, sadel, sele osv.

LIA

Nja, ex en grimma förhindrar inte hästens naturliga rörelser, så någon skillnad måste det vara.

En grimma är ofta inte svårt att bara trä på, om hästen är van vid att man rör vid hela huvudet.
Gör man likadant med hobbles, bara sätter på dom när den är van vid att man rör vid benen? Eller gör man någon procedur först så den är van att benen sitter fast (på ett lättlossat sätt) innan man fäster hobblesen första gången?

Jag frågar hur hästen skulle kunna ta sig lös med hobbles utan att slå ihjäl sig, helt enkelt eftersom jag inte vet. Vad trodde du?
Däremot tycker jag att hobbles låter grymt, att binda fast benen på ett flyktdjur (eller vilket djur som helst, för den delen) är för mig helt främmande. Och inget jag nåsgonsin med någon enda häst känt behov av att använda, tanken har aldrig ens slagit mig. Det går alldeles utmärkt att hantera sina hästar ändå och undvika panik och skador. Säkerhetstänk.
Men jag erkänner villigt att jag, som sagt, inte har erfarenhet av hobbles. Jag är överhuvudtaget ingen amerikansierad person alls
. Man binder inte fast benen!
Vitsen med att binda upp/fast/stängsla in en häst är att den INTE ska ta sig loss och dra. Är inte det självklart?
Du verkar ha panikproblem?
Nu när du vet att hobbling inte är specifikt "amerikaniserat", kanske du ser på det med andra ögon? :angel:

LIA

Visst förhindrar väl en grimma en hästs naturliga rörelser? Våra kan då inte röra sig naturligt om dom står fastbundna. :)

Om du menar själva kontakten med en grimma, så är det ingen skillnad med hobbles. Man vänjer hästen vid att det sitter något nytt kring benet.

Själva vänjandet vid att sitta fast med grimma är en tränings/skolningsfråga och det är det med hobbling också.
Tillvägagångssätt variera som alltid mellan människor. Och mellan hästindivider.

LIA

Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag vänjer alltid hästen att svara från tryck i grimman innan jag binder upp den.

Kan man göra samma med hobbles? Lära den att sitta fast succesivt?
För att bara spänna fast dem lär ju resultera i en del slit i benen innan den accepterar att den sitter fast.

Succesivt, är ordet. Hur fort man kan gå fram beror ju på individer.
Vi vänjer hästarna vid allt möjligt konstigt och "farligt" så att t ex komplettera med hobbles är inga problem. Dom är redan vanda vid att sitta fast på olika sätt.

Jag är inte för att låta en häst inse att den sitter fast och acceptera detta efter att den först jobbat för att komma loss. Vill att den ska vara medveten om vad som sker och acceptera och förstå varje steg.

LIA

Jag är inte för att låta en häst inse att den sitter fast och acceptera detta efter att den först jobbat för att komma loss. Vill att den ska vara medveten om vad som sker och acceptera och förstå varje steg.

LIA

Då låter det som att vi kör på samma metod!
Flooding har jag inte mycket till övers för. Flooding vid hobble-träning låter riktigt farligt.

En positiv sidoeffekt av hobbling ar att hasten lar sig att inte fa panik nar benen sitter fast. Vilket ar bra skulle det intraffa en olycka dar hasten trasslar in sig i nagot eller liknande scenario.

Om hästenär fastbunden backar han tills grimskaftet är sträckt. Därefter lite tillbaka så grimskaftet slakar, sedan rycker man bara :cool:

Hade en som var expert på att rycka itu grimmor. Det var hakarna som gick sönder och det var olika fabrikat. De gick på första försöket :eek:

Fick sedan ett "gummigrimskaft av en westernbekant som var till att binda hästar. Det är viktigt att fästa rätt sida mot vägg/mur så den inte slår på hästen om den går sönder. Den är c:a 40 cm lång men kan bli flera meter lång och blir hårdare ju längre man drar den.
Det tog bara två gånger innan han lärde sig :D Sedan des har det inte hänt och det är flera år sedan.

Så ja, det är inte svårt att slita sönder.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Vitsen med att binda upp/fast/stängsla in en häst är att den INTE ska ta sig loss och dra. Är inte det självklart?
Nu när du vet att hobbling inte är specifikt "amerikaniserat", kanske du ser på det med andra ögon? :angel:

LIA

Samma "charmiga" Lia som vanligt....

När du börjat läsa ordentligt så ser du att jag ifrågasatt om så särskilt många hästar verkligen får "panik". Panik är ett starkt ord och jag undrar om man verkligen behöver ta till extremmetoder för att, som någon skrev, lära hästen att inte få panik. Om nu hästen mot all förmodan skulle få verklig panik så lär den göra sig mer illa av att ha rep omkring benen än av grimman (om man nu inte skaffat en supergrimma som aldrig går sönder).

Spännena i grimman går sönder.

Fast jag har varit med om (flertalet gånger) att spännena hållit så pass länge att det hunnit byggas upp en enorm kraft innan dom gått sönder..."smack"....hästens huvud rätt in i takbjälken....(stod uppbunden på gången) och ja det var ett godkänt stall ang takhöjden...så nog kan dom skada sig rejält om det vill sig illa...

Så så länge man avser att "sätta fast" någon kroppsdel på hästen bör man vänja den kroppsdelen succesivt med detta så att den inte "panikdrar" när olyckan är framme...och DET var för övrigt det disksussionen handlade om...att lära hästen att inte få panik och börja "panikdra" när den känner att den sitter fast...

...Jag antar att du också gör det...förbereder hästen...inte tar du en ohanterad häst och sätter på den grimma och binder upp den på en gång och bara för att du vet att grimman går sönder innan det händer något allvarligt..

Japp, du har visat en annan inställning tidigare i tråden till detta med panik. Ber om ursäkt för att jag inte läst igenom alla inlägg. :o

Det övriga då, som du inte svarade på. Är vi överens där också?

LIA

LIA
Jösses.
Fråga ngn av Sveriges elitryttare/ kuskar om det är ngt som överhuvutaget förekommer som ngn träningsform.

Blir än mer förskräckt över synen på hästarna.
Använd säkerhetstänk istället för att försöka få hästarna att bli helt orädda via försök till att den ska frysa fast istället för att ta sig fri..

Man lär hästarna hur de ska uppträda för att inte få panik. Tar hästen framåt istället för att börja dra, har staket som de inte kan trassla in sig i osv.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30