Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Okey, vi säger så här. Folk som varit utomlands och har erfarenhet av hobbling brukar inte vara lika upprörda som folk som bara har läst om det.

Tillräckligt för att våga uttrycka mig ganska tvärsäkert i frågan. Jag reser mycket i kulturer som är annorlunda än vår. Och vi pratar inte veckor utan år. Jag rekommenderar dig att göra det detsamma så skulle även du lära dig något.

och dar har du fel. jag vet mkt val vad hobbles ar och har anvant dem i 20tal ar och tycker det ar toppen nar man ar ute och rider pa trail. Har faktiskt hellre sadana an att hasten skall sta uppbunden och dra sonder halsen och grimmor och annat.. RATT anvanda hobbles ar ingen skada till hasten och till sammet: de flesta hobbles har farskinn pa sig som skyddar senor och hud sa hastar med forhardnader har formodligen haft dem for hart pasatta..
Jag tranar aven mina unghastar jag har nu for hobbles, aven om de inte skall anvandas har men vem sager att de inte aker tillbaka till usa ngn i sitt liv..

kl.
angaende temporara hagar...

och hur skall dessa provisoriska hagar transporteras? ihopfallda bakom ngns sadel? det ar inte alltid man kan ha hagar med sig, dock finns det paneler som man kan satta upp pa sidan av sin trailer och ha hasten i sa den inte behover sta bunden hela natten till trailer. Och da glommer jag bort att man inte far binda sin hast i trailer i sverige.. ja lagar ar olika det ar klart..
dock om jag skulle ut pa langritt (typ veckolang trailride) var nog en temporar hage det sista som var i mitt huvud, antingen bunden eller hobblad, beroende pa var man var.. forstas inte sverige...

kl

Är det inte så att en hobble-tränad häst, lär sig att vara lugn med hobbles på också? Vilket gör de användbara ifall de t.ex blir skadade, och behöver stå stilla och lugna ner sig?

kl.
angaende temporara hagar...

och hur skall dessa provisoriska hagar transporteras? ihopfallda bakom ngns sadel? det ar inte alltid man kan ha hagar med sig, dock finns det paneler som man kan satta upp pa sidan av sin trailer och ha hasten i sa den inte behover sta bunden hela natten till trailer. Och da glommer jag bort att man inte far binda sin hast i trailer i sverige.. ja lagar ar olika det ar klart..
dock om jag skulle ut pa langritt (typ veckolang trailride) var nog en temporar hage det sista som var i mitt huvud, antingen bunden eller hobblad, beroende pa var man var.. forstas inte sverige...
Man förbereder.
antingen sätter man upp en dagar innan eller lånar en. Hur svårt ska det vara.:confused:

Människan ser bara till sin egen bekvämlighet.

Jag har plaststolp o tråd med på långa tävlingsdagar eller får låna en mindre hage. Jäkligt jobbigt att bemöda sig...

Man förbereder.
antingen sätter man upp en dagar innan eller lånar en. Hur svårt ska det vara.:confused:

Människan ser bara till sin egen bekvämlighet.

Jag har plaststolp o tråd med på långa tävlingsdagar eller får låna en mindre hage. Jäkligt jobbigt att bemöda sig...

ok du skall pa en trailride, du skall under en 14 dagars period forsla 500 kossor med babies fran mountain grazing till stockyards.. inte f*n aker du flera hundra kilometer och satter upp hagar.. sheesh var realistisc..
eller ta ett annat example. i sommar skall nagra av oss rida runt skagern. vi har hingst med oss och far da gora dar det inte finns en box en hage i hagen at honom pa ngt satt.. snall hingst, inga problem... sa nu skall vi alltsa ha bak pa hasten i packning 5-6 vita stolpar och trad och aggregat (batterypower) . Ja i sverige gar det att gora det sedan avstanden inte ar flera hundra kilometers...

Och varfor ar det bara manniskans bekvamlighet? ar man ute och rider, och nu pratar jag inte om smasnuttar pa 10 mil eller sa utan en riktig ride dar man ar utelamnad till vad hasten kan bara, da gor man vad man kan.. men sen finns det ju de som inte klarar sig utan en dusch for tva dagar ocksa...

Note jag pratar inte om tavlingar har...

Vi pratar om turer i Sverige.

det är väl inga problem i US där det är tillåtet plus att hästarna är arbetsdjur.
Ett måste..,.eller tradition.

nej jag har inte sett ngt om turer i sverige.. det ar om hobbles inte om temporara hagar.. DU kanske pratar om turer i sverige.. Och om hastar ar arbetsdjur, vad ar fel med det? Sa ar oxar och asnor etc.. Och de var i sverige tills alla borjade tycka att hastar skall gullenuttas med. ser fortfarande inget fel med att kora min 29 ariga hast i skogen, dock med anpassat arbete for hennes formaga.. Hon alskar det och sager till nar hon inte vill eller orkar langre.. Och ja, har anvant hobbles pa henne, inte for att det behovs men det har anvants.. dock inte pa sista tiden, sedan det nu ar forbjudet..

Men nog handlar tråden om Sverige, TS pratar om ett svenskt företag som säljer hobbles och undrar om det verkligen är tillåtet att använda i Sverige. Vilket det ju alltså inte är. Vad som görs i USA är inget som efterfrågas och knappast något vi heller kan påverka här.

Vad gäller arbetshästar så skiljer det sig en del mellan de arbetshästar vi använt i Sverige och ranchhästar i USA. Mig veterligt har ingen häst utsatts för hobbling i sitt arbete i skogen, varken gammal eller ung. Om dåtidens kolare, skogsarbetare m.fl ens hört talas om ett sådant påfund, jag tvivlar på det. Idag används inte många hästar längre i Sverige i vare sig skog eller jordbruk utan merparten är hobbyhästar. När det gäller långritter här så skapas alltfler ridleder runt om i landet där möjlighet till boende finns för såväl ryttare som hästar. Alltså är dylika metoder som hobbling inget man ens skulle behöva reflektera över. Såvida man inte vill vara "häftig" och leka cowboy.

Men att vänja en häst vid att sitta fast med benen och inte få panik är mycket bra säkerhetsmässigt och något vi defintivt skulle kunna praktisera mer här i Sverige.

Senast ändrad:

Vi pratar om turer i Sverige.

det är väl inga problem i US där det är tillåtet plus att hästarna är arbetsdjur.
Ett måste..,.eller tradition.

Är det inte ett problem om lager tillåter det menar du? Ändras regelverket i Sverige i morgon och det är inte längre något problem?

Sedan måste jag bara inflika att det finns en del cowboys i Sverige. Personer som vallar boskap från hästryggen.

Men att vänja en häst vid att sitta fast med benen och inte få panik är mycket bra säkerhetsmässigt och något vi defintivt skulle kunna praktisera mer här i Sverige.

Där anser jag att Du har fel Wrangler! Ridning inbegriper väl en tokstirrig häst, ju högre dess bättre. Är den totalt oberäknelig i trafik, i stallgången är detta bara bonus. Inte ska ridning vara enkelt och hästarna lugna och välutbildade;););)

Där anser jag att Du har fel Wrangler! Ridning inbegriper väl en tokstirrig häst, ju högre dess bättre. Är den totalt oberäknelig i trafik, i stallgången är detta bara bonus. Inte ska ridning vara enkelt och hästarna lugna och välutbildade;););)

Självklart är det så. På med en hjälm bara. :cool:

*kryper tillbaka under min sten borti urskogen*

Har sett hobbling på häst i Sverige för ca tio år sen. Tränaren ville visa oss hur de används och hur hästar kan reagera. Lite otäckt i början då hästen gick ned på knä ett par gånger innan den fattade poängen. Men i Sverige tycker jag inte att vi behöver hobbla våra hästar, som sagt på vår fem dagars uteritt hade vi en packhäst som hade med sig provisoriskt staket till två st hagar för tio hästar och elaggrigat. Som någon skrev så släppte vi våra hästar lösa vid luncherna och de höll sig nära sina ryttare. No hobbles for me or my horsie =)

Jag har inte uttalat mig om ifall vi ska/behöver hobbla våra hästar på löpande band här i Sverige, men att lära dom hur det funkar är bara positivt för alla. Även om man inte kommer använda sig av hobbling över huvud taget.

Man behöver knappast binda fast benen på hästen för att "lära" den att inte få panik....
Om hästen nu ändå skulle få panik av någon anledning så vill då i alla fall jag mycket hellre att grimman går sönder än att benen gör det.

För övrigt talas det ofta om panik i diverse trådar. Men hur ofta får hästarna panik egentligen?
Vilken sorts relation har man till sin häst om den får panik stup i kvarten?

Jag kan på rak arm faktiskt inte påminna mig någon enda rent panisk häst genom de 33 år jag hållt på med hästar. Möjligen har säkerhetsrutinerna varit så bra att ev. panik helt enkelt förebyggs...

Det finns ett enormt spektrum mellan tokstirrig och zombie...

Man kan skaffa sig en så bra relation med sin häst genom att umgås med den plus att ha ett högt säkerhetstänk och på så sätt undvika att farliga situationer med en panikslagen häst ens behöver uppkomma. Och detta helt utan att ta till så drastiska metoder som att binda fast benen på flyktdjuret hästen.

Vad roligt det skulle bli att se folk helt plotsligt inhandla hobbles och forsoka lara sin hast detta, for NU ar lagen andrad sa det maste vara det senaste basta absolut trevligaste satt lol.. nej joke aside,
hobbles ar inte for alla, och tydligen inte i sverige..
MEN skulle inte skada ngn hast att lara sig anvanda dem det haller jag helt med om..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern