Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Man behöver knappast binda fast benen på hästen för att "lära" den att inte få panik....
Om hästen nu ändå skulle få panik av någon anledning så vill då i alla fall jag mycket hellre att grimman går sönder än att benen gör det.

För övrigt talas det ofta om panik i diverse trådar. Men hur ofta får hästarna panik egentligen?
Vilken sorts relation har man till sin häst om den får panik stup i kvarten?

Jag kan på rak arm faktiskt inte påminna mig någon enda rent panisk häst genom de 33 år jag hållt på med hästar. Möjligen har säkerhetsrutinerna varit så bra att ev. panik helt enkelt förebyggs...

Tja, jag pratar inte om hantering. Jag har ett alldeles utmärkt förhållande till mina hästar och har aldrig varit med om att en häst fått panik under hantering. Däremot har jag varit med om hästar som fastnat i staket och trådar och fått panik med hemska följder. Jag har också varit med om en åring som fastnade i staketet och stod still tills hon fick hjälp loss, en ren följd av att ha blivit tränad på rätt sätt.

Man måste inte vara 100% för eller emot en viss sak. Det finns en plats och en tid för det mesta. Jag ser hellre att någon som vet vad denne gör "hobbel-tränar" sina hästar än en ponnyryttare med pessoa och dubbla nosgrimmor som sliter runt sin häst på en hoppbana. Däremot skulle jag kunna sätta ett pessoa (som för övrigt måste vara världens sämsta sak att stoppa i en hästmun) i munnen på någon av mina hästar och rida eftersom jag vet att jag inte skulle ta den i munnen över huvud taget utan bettet skulle bara ligga där.

Hobbles i fel händer kan bli en katastrof. Det kan även pessoa, en hingst, en longeringssele, ett stigbett.............. osv osv

Allt är inte svart eller vitt. Att något är förbjudet i Sverige betyder inte per automatik att det är något dåligt eller sämre än något annat.
Djursex är för övrigt fullt lagligt här.

Tja, jag pratar inte om hantering. Jag har ett alldeles utmärkt förhållande till mina hästar och har aldrig varit med om att en häst fått panik under hantering. Däremot har jag varit med om hästar som fastnat i staket och trådar och fått panik med hemska följder. Jag har också varit med om en åring som fastnade i staketet och stod still tills hon fick hjälp loss, en ren följd av att ha blivit tränad på rätt sätt.
Av samma anledningar skolar jag alltid mina hästar "i hobbling" som en del i vänjandet till verkligheten. Att förstå vad det innebär att på olika sätt sitta fast, borde ingå i alla hästars "utbildning". Inte minst av säkerhetsskäl.

Undrar f ö över varför somliga verkar vara vana vid panikslagna hästar?

LIA

Om man är noga med att bygga staket som är rätt utformade så fastnar hästar inte i dessa o behöver heller inte tränas på det. De ska vara spända o gå av vid en viss belastning- om man är rädd om sina hästar.

Om nu hästen skulle i fastna i ngt så håller den sig som regel lugn om man själv inte stissar upp sig utan hjälper den loss- förtroendet igen.
Inte träna in en viss hjälplöshet.

Jaha så du kan styra vad alla andra bygger för typ av staket då?

Jag vill att mina hästar ska behålla lugnet så långt det bara går oavsett vilka situationer den utsätts för. Det har ingenting med MINA staket att göra. Hästar kan fastna i allt möjligt, hästar kan av olika anledningar flytta eller vistas på andra ställen än hemma osv.

Hjälplöshet? Vad är det för skillnad i det avseendet på att binda upp en häst, ställa den i UL spilta, transport, rida den osv?

Hela poängen är att jag vill lära min häst att inte slänga sig eller dra i panik om den sitter fast. Oavsett anledning. Att jag sedan för den sakens skull inte hobblar istället för att släppa hästen i en hage är liksom en helt annan sak.

Nej tack du, bättre argumentation för att inte lära hästen dra/slita/få panik när den sitter fast vill jag nog ha.

Kallar du det att lära hästen?
Den hårda vägen.

ja det är NH-stuk- amerikanskt skit.

Lär gör man genom att hjälpa hästen i hur den ev. ska kunna klara sig utan traumor- man utsätter den inte för än det ena än det andra- bara för att man är slapphänt o inte har säkerhetstänk. vill kunna lämna hästen utanför saloonen:grin: som om det vore en bil.

Det tar tid- som man inte vill ge hästen nuförtiden:crazy:

hästar blir klokare o får mer erfarenheter med åren- om man ids vara med sin häst.

du kan aldrig träna alla hästar likadant o sen tro att alla ska reagera likadant.

Träffade på en westernsnubbe på stranden i somras som inte fattade att hästen var rädd för vågorna o inte gick därifrån fast den var helt blodig av alla bromsarna.

killen band sen fast den GAMLA hästen i ett träd o den slet sig. det hade den aldrig gjort- nä noll säkerhetstänk eller förståelse o vett att ta den därifrån..

Senast ändrad:

Du är verkligen full av fördommar du :crazy:

Alla western människor är old school cowboys???

Du har inte en aning om hur jag hanterar mina hästar eller hur mycket tid jag ger dom att lära sig saker, eller på vilket sätt.

Varför förutsätter du för övrigt att jag är enbart en westernmänniska? Som håller på med NH?

Vad är det du tror att jag gör när jag LÄR min häst saker egentligen???

Vem har sagt att alla hästar kan hanteras eller lär sig på samma sätt???

Vem har sagt att hobbles ska användas av alla på alla hästar eller att det alltid är bra???

Varför tycker du att hobbles är värre än ett elakt bett i fel händer. Varför är inte det förbjudet?

yep me too.. och axel, jag ar full medveten om att du ar all NH, ngt som egentligen inte gar att anvanda i sverige sa att saga.. da SYNEN pa hasthallning i sverige ar totalt olika franusa dar NH nar det kom var ngt NYTT och frammande, det var den typ av hasthallning som i sverige hade funnits i aratal.. SEN, att ijeets som tex Parelli har tagit det ett steg langre och gjort det in till en multi billion dollar sak, DET ar en helt annan femma. Visst ar NH bra, ngt som jag praktiserar varje dag, men jag kallar det sunnt bonnfornuft, och nej jag anvander inte repgrimma, jag far attention fran mina hastar i alla fall utan ha behova sta och vifta rep i ansiktet pa dem.. En vanlig grimma med leadrope fungerar perfekt..
MEN IGEN, traden var startad om Hobbles, vi har nu konstaterat att du finner dem onodiga, andra tycker det ar en bra traningssak.. enough...

tant camel, det kan fungera dar det finns trad.. nar man ar ute pa steppen finns det inga trad.. mig fortfarande tankande i amerikanska banor.. DOCK, remudan ar oftast i en temp corral som har blivit dit transporterad i en av truckarna.. och blir flyttad varje gang kossorna flyttar pa sig..
men som wrangler och andra sager, att lara en hast att inte fa panik och springa ivag direkt da ar hobbles bra.. utan att ga in mer pa det.. och visst trad runt trad fungerar.. om det finns trad som sagt..

Ni får tycka att det är enkelt o "bra " för häststackarna.
Som tur är har vi ett bättre djurskydd o en annan syn på hästen.

Man kan även sätta fotbojor på ungarna så de inte försvinner- för att man inte orkar ha de under tillsyn.
:idea:
O varför inte på hundar istället för koppel.
Katter som kissar hos grannen.....

Senast ändrad:

Bättre djurhållning och syn på hästen när rena terrorredskap och andra sätt att plåga djur är tillåtna??? Ja vi har då verkligen inte samma syn på det iallafall.

Fantastiskt hur folk silar myggor men sväljer kameler....

Inte alls ovanligt att folk har sele på sina ungar heller.

kl. jag tror axel har aldrig har sett ett par hobbles blivit anvanda pa ratt satt.. bara hort hur daliga de ar.. yep, men det ar helt ok axel att nyborjar tjejer runt 11 12 ar springer omkring med oranga stick och petar sin hast bade har och dar och forstas, rycker i den har repgrimman titt som tatt. och sen forstar de inte varfor inte hasten vill vara hund och bli ledd som en dylik.. och kanske protesterar.. vilket en hast vill gora ...

nej, har du inte anvant hobbles tycker jag inte du har nagot att saga om dem. de kan se harda ut pa en palle, men hellre det an ett pessoabett i munnen pa hasten.. och en nyborjare som inte vet shit..
nu orkar jag inte mer..

Du verkar inte vilja förstå att i Sverige är det olagligt att förhindra hästen att röra sig naturligt de 23h. som hästen inte används.
För dig är det en kulturell naturlig del i hästbranschen- inte här. Acceptera det.

Men axel, nu har du väldigt mycket fördomar igen! Försök hålla dig saklig och svara på de som sägs istället för att prata i cirklar och dra in massa annat.
Jag tror knappast någon här har sagt att man ska ha hobbles dygnet om?
Och vad har NH med saken att göra? Eller westernridning?

Jag tycker inte att hobbles är bra, det är väldigt bra att det inte får användas i Sverige. Men som det har sagts flera gånger finns det mycket annat som också borde vara förbjudet.
En häst som ända sen fölsben är van vid hobbling lider inte mer av det än en uppbunden häst. Värsta scenariot som tagits upp med hobbling är att hästen inte kan fly. En uppbunden häst kan inte heller fly. En häst i en hage kan inte fly.

Du verkar inte vilja förstå att i Sverige är det olagligt att förhindra hästen att röra sig naturligt de 23h. som hästen inte används.
För dig är det en kulturell naturlig del i hästbranschen- inte här. Acceptera det.

Snacka om trångsynt...enligt din tolkning av lagen så är det ju inte tillåtet att binda upp, köra i transport, ha hästen i en box...mm..antar att även du bryter mot lagen då...

*kl*
Jag hobblar inte hästar själv....då jag inte har kunskap om detta...men jag tycker precis som många övriga här att det är viktigt att lära hästen att inte få panik och börja dra och slita om den sitter fast...oavsett var den sitter fast...

Vart har du hittat den lagen? :confused:

Du kan om du vill knyta fast hasten med huvudet i en vagg i 16 timmar om dygnet om du vill, tidigare kunde du gora det dygnet runt.

Du kan ha en hast i en ruta om 3 x 3 meter dygnet runt.

Det ar val inte att lata hasten rora sig naturligt?

"Hasten ska dagligen ha mojlighet att rora sig fritt i sina naturliga gangarter"
Men hur lange? 5 minuter, 1 timme? Det ar inte reglerat.

Da kan den faktiskt rora sig mer naturligt om den har hobbles och far ga ute fritt jamfort med om den ar insparrad i en liten box eller har huvudet fastknutet i en vagg....

Värsta scenariot som tagits upp med hobbling är att hästen inte kan fly. En uppbunden häst kan inte heller fly. En häst i en hage kan inte fly.

En uppbunden häst kan slita slig loss. En häst i hagen kan gå genom staketet.
Hur gör en häst med hobbles för att fly?

Vad har du för klena uppbindningsannordningar och staket!?

För hästens säkerhet bör du se om detta så att du inte riskerar hästens och andras säkerhet genom att den kommer lös.

Hobbles går sönder de med om de är för klena....

Kan en häst som står uppbunden i en spilta fly? Kan en häst som är instängd i en transport (och uppbunden) fly?

Jag har sett (dock inte med mina egna) skräckexempel på vad som kan hända med hästar som står uppbundna på "traditionellt" sett när dom får panik. Har du någon erfarenhet om vad som händer med en häst som är hobblad?

Hobblade hästar är väl förberedda och vet om att dom är hobblade...dom sitter inte fast...dom kan röra sig...men begränsat...dom är inte instängda utan är "lösa" på öppna ytor där dom, trots sin begränsning, känner sig trygga då dom kan "spana" efter faror...och faktiskt kan förflytta sig....

Så vad är värst tror du i en hästs ögon...??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern