Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hobbles

Dom i den här tråden som vet vad hobbles är och har erfarenhet av dessa är positiva medan dom som inte har kommit i kontakt med hobbles utgår från att det är onödigt och plågsamt. Dessa trådar har förmåga att bli ändlösa med alla inlägg från folk som tror dom vet.

Tycker du är ganska arrogant.

Har själv skrivit i denna trådvad min gubbe varit med om på Sundbyholms travbana då en "viss" expert hobblade Cristelle.
Resultatet av det blev en totalförstörd märr. :grin:

Och min gubbe, som ihop med mig, jobbar heltid med hästar, har inget till övers för hobbling. Vi ser absolut inte nödvändigheten i detta.
Här håller jag med Axel, att säkerhetstänket är klart viktigare.

För om en expert kan göra bort sig så katastrofalt på banan inför så mycket folk så vad ska då kunna hända då denna utrustning kommer till amatörerna?
Vilket dom flesta lär då vara om man tänker på "expertens" status..

Så kom inte här och idiotförklara oss som inte tycker att det är helt ok att hobbla så man kan träna hästar att sitta fast i taggtråd...eller nåt liknande.

AM

Ja?

Jag behöver iaf inte binda ihop benen, linda in den i press eller annan märklig "träning"

Sen är det oerhört märkligt att förespråka en olaglig metod dessutom

Situationen jag beskrev är ganska svår att förutse. Ja då skall man aldrig lämna gården eller ens stallet med hästen. Utan den träning han fått som liten är risken överhängande att det slutat med skenande häst som slagit sig ren från vagn och sele för att sen förhoppningsvis inte landa i Bällstaån. Men en unghäst med mycket dåliga erfarenheter från sin första dag på travbanan hade det sannolikt slutat med.

NU var detta, i hans värld, vardag. Han visste att det man gör om man är intrasslad i remmar från topp till tå är att vänta på att matte kommer och plockar loss dem. Han förstår säkerligen inte varför man skall ha remmar runt sig men nu är ju människorna lite konstigt funtade.

Vilka bortförklaringar.
Är helt övertygad om att man inte behöver använda denna metod inom travet.

man har sällskap till unghästarna- så slipper man sken o man har förberett hästarna väl innan man ger sig iväg hej o hå.

Det verkar som att man gör allt detta för att slippa göra noggrannt grundjobb med hästarna o det är solklart inom western som det HAR använts mest men som nu smittar av sig till andra som vill ha tama hästar- även unghästar.

Tror du att Maharaja någonsin har utsatts för det?
Aldrig! Dess tränare är alldeles för rädd o varsam om guldklimpen:love:

Jag kan tycka att viss träning kan vara av nytta men den behöver för den sakens skull inte inolvera otillåtna metoder. Mitt exempel är att jag tränade min unghäst att vänja sig med rep och remmar kring benen. Sen föll det sig så att vår första tur på Solvalla när han var knappt två så blev vi rammade av en annan häst och jag flög ur vagnen. Han tog galopperade iväg ett 20 tal meter med tömmarna runt bakbenen. Sen vände han huvudet och tittade efter mig, klev in på innerplan och väntade. Precis som vi tränat.

Så nej man kan inte träna alla situationer men vissa saker kan vara bra att vänja hästen vid under kontrollerade och lugna, trygga former (jag har aldrig skrämt min häst när vi tränat på "farliga" saker). OM man vet vad man håller på med förstås.

Jag har själv jobbat på travstuteri där man också hade ett antal hästar i träning. INGEN av dessa var tränade med hobbles, och något behov av det fanns överhuvudtaget inte. Hobbles nämndes aldrig ens.

Sedan kan man inte träna på allt som ev. kan hända. Mitt gamla, nu saligen insomnade, halvblodssto lyckades för många år sedan rulla fast sig i sin box. Hon muttrade lågt till mig för att få min uppmärksamhet. Jag hämtade hjälp och tillsammans lyckades vi vända hästen rätt så hon fick sina ben fria. HELA tiden låg hon lugnt stilla, hon litade på mig. :love:
Hon var inte alls tränad för olika situationer, däremot lyckades vi få en mycket god kontakt med varandra, hon visste att jag aldrig skulle utsätta henne för något farligt.

Jag behöver iaf inte binda ihop benen, linda in den i press eller annan märklig "träning"

Sen är det oerhört märkligt att förespråka en olaglig metod dessutom
Bra för dig att du inte behöver det. Andra som inser att man aldrig kan förutse allting, har en annan syn på hela biten.

Var har jag förespråkat en olaglig metod?

LIA

För i he...
Jag har ALDRIG NÅGONSIN använt hobbles på en häst jag har inte ens försvarat användandet av dem. Jag har däremot flera gånger påpekat att man kan träna hästar UTAN olagliga metoder.

Det mitt exempel syftade till var att det ibland kan vara bra att ha tränat sin unghäst vid vissa situationer. Min stackars plågade häst tränades på detta sätt.

1. Bli selad ståendes på stallbacken och lära sig att man inte får gå innan kusken är i vagnen och sagt att det är ok att gå. Detta istället för att stå fast i kedjor inne i stallet, förankra sig i vagnen och ha en hjälpreda som släpper loss.

2. Lära sig att stanna när vagnen blir tom.

2. Bli berörd över hela kroppen som liten, innan man lägger sele på för första gången. Tömkörd i olika terräng och miljö.

3. Vänja sig att gå i longerlina och vänja sig vid att dena lina berör alla fyra benen. Vänja sig med att linan löper från huvud, runt rumpan och fram till min hand när jag står framför. Som fortsättning på detta lära sig att vända från mig i linans riktning.

4. Bli berörd av skaklar på benen.

5. Lära sig gå med skramlande vagn.

VId olyckstillfället skötte sig min häst exemplariskt, han hade sällskap. Vi luffade på i rätvarv när en helt annan häst (inte min) blir skrämd i närheten av oss och kastar sig mot oss och landar i mitt knä så jag flyger ur vagnen. Min häst var mycket körd, han hade varit på andra träningsbanor, han hade sprungit i olika sorters vagnar och körd i drygt ett år. Körd i trafik, ensam och med sällskap. Jag hade kört häst på tävlingsbana i 10 år, olika hästar i olika åldrar. Vilka ytterliggare förberedelser skulle jag ha vidtagit för att inte ge mig iväg "hej och hå" och därmed undvikit olyckan?

Min häst skenade aldrig, han tappade traven och föll i galopp men upptäckte snart att vagnen var tom och gjorde som han läsrt sig, han stannade och väntade. Han hade då ena tömmen runt bakbenet, vilket inte bekom honom. Men jag har sett sett hästar bli upprörda för mindre.

Senast ändrad:

Jag har själv jobbat på travstuteri där man också hade ett antal hästar i träning. INGEN av dessa var tränade med hobbles, och något behov av det fanns överhuvudtaget inte. Hobbles nämndes aldrig ens.

Sedan kan man inte träna på allt som ev. kan hända. Mitt gamla, nu saligen insomnade, halvblodssto lyckades för många år sedan rulla fast sig i sin box. Hon muttrade lågt till mig för att få min uppmärksamhet. Jag hämtade hjälp och tillsammans lyckades vi vända hästen rätt så hon fick sina ben fria. HELA tiden låg hon lugnt stilla, hon litade på mig. :love:
Hon var inte alls tränad för olika situationer, däremot lyckades vi få en mycket god kontakt med varandra, hon visste att jag aldrig skulle utsätta henne för något farligt.

Vad gäller hobbles så se mitt svar till axel.

Jag har inte sagt att man kan träna på ALLT och undvika ALLT. Men jag kan se en fördel i att faktiskt vänja hästen vid olika saker och situationer. UTAN ATT ANVÄNDA OLAGLIGA ELLER TVIVELAKTIGA METODER. Lastträning är ett exempel, det är väl bra att vänja hästen vid en transport innan man åker första gången? Jag vänjer gärna min häst vid bussar, presseningar, soptunnor också. Vad är det som är så otroligt provocerande i det?

Det du berättar handlar inte om att träna för "oförutsedda" saker, tycker jag:)

Att man vänjer en körhäst vid skacklar och tömmar och att vagnen ibland blir tom är ju självklart, och en körhäst vardag. Lika narturligt att vänja en hopphäst vid vattenmatt eller en filmhäst att hoppa genom eld, det är deras vardag.

Tyvärr så är det inte min erfarenhet. Men förhoppningsvis har det ändrat sig sen jag slutade. Då, för 11 år sen selade man inne och hoppade i vagnen inne. Man jobbade inte med skaklar och linor kring benen. Det fanns liksom inte tid till det. Mycket av det jag stolpade upp är vanlig inkörning jag bara kände att jag ville få med helheten efter angreppet om att jag behandlat min häst illa och hobblat honom.

Tyvärr så är det inte min erfarenhet. Men förhoppningsvis har det ändrat sig sen jag slutade. Då, för 11 år sen selade man inne och hoppade i vagnen inne. Man jobbade inte med skaklar och linor kring benen. Det fanns liksom inte tid till det. Mycket av det jag stolpade upp är vanlig inkörning jag bara kände att jag ville få med helheten efter angreppet om att jag behandlat min häst illa och hobblat honom.

Nej, det anser jag absolut inte

Halvknapp

Hobbles är inte en träningsmetod, det syftar till att hästen inte ska kunna rymma.

Hela det här snacket om "träning" kom sig av att vissa tycker det är ypperligt att hobbla men man måste "vänja" hästen vid hobbles, visades tom en film hur man får sin häst van vid att få benen ihopbundna

Ok.
Jag tänkte mer träning på olika situationer i allmänhet. Vi pratade förbi varandra lite.:) Peace:D

Det du berättar handlar inte om att träna för "oförutsedda" saker, tycker jag:)

Att man vänjer en körhäst vid skacklar och tömmar och att vagnen ibland blir tom är ju självklart, och en körhäst vardag. Lika narturligt att vänja en hopphäst vid vattenmatt eller en filmhäst att hoppa genom eld, det är deras vardag.
:bow:

Om man känner till hästars psyke så vet man oxå att pressträning inte hjälper om det är fel färg på den fladdrande plastpåsen eller om någon... gud bevars har lagt ett främmande föremål på hemmaplan så märker de det direkt.
Som när den stora stenen får snö på sig...:rofl:

Herregud vad gör det om de tittar:confused: . om man inte själv stissar upp sig blir det sällan eller aldrig varaktiga problem.:cool:

Vad gäller hobbles så se mitt svar till axel.

Jag har inte sagt att man kan träna på ALLT och undvika ALLT. Men jag kan se en fördel i att faktiskt vänja hästen vid olika saker och situationer. UTAN ATT ANVÄNDA OLAGLIGA ELLER TVIVELAKTIGA METODER. Lastträning är ett exempel, det är väl bra att vänja hästen vid en transport innan man åker första gången? Jag vänjer gärna min häst vid bussar, presseningar, soptunnor också. Vad är det som är så otroligt provocerande i det?

Fast det du nu beskriver är ju helt vanlig miljöträning, något som borde vara naturligt för alla. Min häst har t.ex. gått en period i en hage bredvid stora och starkt trafikerade riksvägen. Hon rör inte ens ett öra om det kommer bussar, långtradare, crosscyklar mm mm.
Att t.ex. vänja hästen vid att bli berörd över kroppen är något man börjar med redan som föl. Inget konstigt alls.
Och definitivt inte provocerande;)

Däremot tolkade jag det som att du tyckte det var helt OK att binda ihop benen på hästen för att "lära" den stå still, Om jag missuppfattar dig så ber jag självklart om ursäkt.;)

Och jag skulle vilja påstå att det alldeles utmärkt att undvika sådana situationer som omtalas i tråden helt enkelt genom normal hantering och ungänge med sin häst samt ett mycket stort mått säkerhetstänk.

:bow:

Om man känner till hästars psyke så vet man oxå att pressträning inte hjälper om det är fel färg på den fladdrande plastpåsen eller om någon... gud bevars har lagt ett främmande föremål på hemmaplan så märker de det direkt.
Som när den stora stenen får snö på sig...:rofl:

Herregud vad gör det om de tittar:confused: . om man inte själv stissar upp sig blir det sällan eller aldrig varaktiga problem.:cool:

Fast jag vill att de skall titta. Uppmärksamma, fråga och agera. Typ. "Titta matte där är nåt är det farligt?" Mitt beteende talar ju om för hästen ja eller nej. Sen sitter jag inte och tänker så men principen blir så.

Om man "tränar" farliga saker i syfte att de skall ha sett farliga saker då fungerar det väl som du beskriver men det är väl inte det man tränar? Jag tar gärna ut min häst i olika miljöer och situationer, miljöträning alltså. Det tränar väl inte hästen att se saker utan tränar snarare mig och mitt beteende och min och hästens samspel. Så tänker jag, jag känner mig trygg och då blir hästen trygg. Men det är kanske fel.

Jag är fortfarande nyfiken på vad jag skulle gjort ytterliggare i "Solvallaincidenten" jag beskrev eftersom du tryckte ner och idiotförklarade mig helt där. Men du svarade inte på min följdfråga.

Nej jag har aldrig bundit ihop benen på en häst för att lära den stå still. Jag har klätt in min häst i en longerlina utan att han sitter fast, i syfte att inte sparka åt saker som kommer åt bakbenen.

Jag har endast en gång bundit ihop benen på en häst men det var för att rädda hennes liv då det hade kunnat gå åt skogen om hon rest sig. Om det sitter fast en fölunge halvvägs ut och stoet står i en regnvåt gräshage är risken för bäckenbrott överhängande om hon försöker resa sig. Då fick hon platelonger runt benen tills jag fått ut fölungen. (första jourresan som ny veterinär....underbart:crazy:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30