Hjälp! Jag har anmält oss till vår första tävling!

Sv: Hjälp! Jag har anmält oss till vår första tävling!

Eller hur? i princip är det bara att trava iväg till sekretariatet och visa upp det, sedan lastar man av. Då vet man att man iaf gjort rätt, oavsett.

Eftersom jag (förutom ett antal tävlingar där arrangörerna aldrig frågat efter intyget utan jag gått och visat upp det på eget bevåg) har varit på en tävling där jag faktiskt frågat i sekretariatet och fått det uttryckliga svaret att de behöver inte få se några papper, så skriver jag om de frågar, inte när. Sen är det iofs möjligt att dessa arrangörer inte föjer reglerna (inte mitt problem), men då ber jag dig återigen hänvisa till var man kan läsa att arrangörerna har en skyldighet att kontrollera vaccinationsintyget?

Ja, är det så att överdomaren sagt som så , så har överdomaren sagt fel, antagligen var det inte överdomaren utan "någon " i sekretariatet, de har inte utbildning på TR, inte ens säkert de är särskilt utbildade i att arrangera tävling-så jo, min tolkning är den rätta och vad gäller arrangörers skyldighet att kontrollera vacc intyg, kan du ju ringa till förbundet o fråga om du undrar.

knapplån

Om man kollar på meningen utifrån det rent språkliga perspektiviet så betydet "ska kunna visas på begäran" och även "ska visas på begäran" att passet ska visas om någon begär det. Denna begäran kan stå i ryttarmeddelandet eller bli påtalad vid tävlingsplatsen. Meningen betyder att det ska vara tillgängligt. Det är ingen tolkningsfråga rent språkligt. Nu vet man att det ska visas, men meningen har ingen innebörd av att man ska visa det utan uppmaning.

vad gäller arrangörers skyldighet att kontrollera vacc intyg, kan du ju ringa till förbundet o fråga om du undrar.

Eller så kan du upplysa om var det finns så fler kan ta del av det istället för att alla ska ringa ner kansliet?

Jag är utbildad av ridsportförbundet och det är de som bestämmer hur TR ska tolkas hur andra än vänder o vrider på meningar, jag vet hur TR ska tolkas i detta läget. Jag vet också att det med största sannolikhet kommer att förtydligas i nästkommande TR.

Så vilken del av TR är det som ska tolkas till att arrangören är skyldig att kolla vaccinationsintyget?

Jag menar inte att du har fel, men efter att ha arrangerat tävlingar i flera år har jag inte stött på någon på varken distrikts- eller förbundsnivå som har uttryckt minsta lilla om att man som arrangör är skyldig att kolla vaccinationsintygen.

Citat från "min" ÖD "Klubben är inte skyldig att kolla vaccinationsintyg, men ryttaren är skyldig att ha med det för att kunna visa upp det på begäran". Sen är det ju många klubbar som skriver det som sagt, och då är det väl bara att visa upp det.
Men i hoppning, där man har många fler startande än i dressyr, på stora tävlingar med mycket jobb i sekretariatet, kan det kanske vara bra med ett moment mindre. Idag är man ju automatiskt startanmäld, så i princip skulle man inte behöva anmäla sig.
Tyvärr är det en del som struntar i att dyka upp på anmäld tävling, så det är ju ett sätt för sekr att ha koll på att alla verkligen är där. Det blir så rörigt i startlistan när ryttare uteblir...

Då tolkar alltså "din" öd och ginnies någon (tydligen hemlig?) del av TR olika. Undrar vad det kommer sig?

Så här ser texten i TR I, sid 34, ut
För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell
tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt
vaccinationsintyg, eller vidimerad kopia ska kunna visas upp före start.

Ska kunna tolkar inte jag iaf, och tydligen inte min klubbs ÖD, som måste.

Den delen är jag med på, det jag undrar över är var det står om arrangörens skyldighet att kontrollera vacc.intyget som hävdats tidigare ska finnas någonstans.

Det har iaf aldrig jag sett nånstans. Möjligen i "Anvisningar till arrangörer". Fast jag kan inte hitta nåt. Skulle kanslke svarat Ginnies, jag ser nu att vi tolkar det lika. Tror jag;)

Senast ändrad:

Därför är det bra om de som skriver TR utbildar sig i svenska språket, då slipper folk ha tolk för att tyda vad som står där. Skrivs det en bra svenska så blir det inte öppet för feltolkningar:)

Jag är f.ö. utbildad i att skriva om texter så att alla kan förstå dem utan tolk.

Senast ändrad:

Jag är f.ö. utbildad i att skriva om texter så att alla kan förstå dem utan tolk.

Och ändå förstår inte alla alltid vad du skriver och menar.....vad gäller TR så saknas säkert utbildning i att alltid uttrycka sig korrekt och utan att det kan feltolkas, TR är ju heller ingen lagbok och se där vad problematiskt och ffa vad omständigt det är att täcka alla tolkningshål,men som sagt, kom ihåg, förändring kommer att ske.

Uppenbarligen tolkar olika överdomare och arrangörer olika.

Jag har varit på hopptävlingar där man inte alls behöver gå till sekretariatet innan start, varken för att startanmäla eller för att visa papper. Vaccination och andra papper har fått visas på begäran, arrangören har då slumpmässigt frågat ett antal startande, inte alla.

Enligt mina hopptävlande vänner är det vanligt förekommande.

Nä precis, folk har svårt att förstå korrekt svenska;) Det uttalandet var både elakt och dumt, tycker jag. Om folk inte förstår vad jag skriver så kan jag garantera dig att det inte beror på bristande svenskkunskaper från min sida.

Att man inte alltid förstår hur en annan menar i diskussion är en helt annan sak, så tagga ner och sluta försöka klämma åt mig.

Uppenbarligen tolkar olika överdomare och arrangörer olika.

Jag har varit på hopptävlingar där man inte alls behöver gå till sekretariatet innan start, varken för att startanmäla eller för att visa papper. Vaccination och andra papper har fått visas på begäran, arrangören har då slumpmässigt frågat ett antal startande, inte alla.

Enligt mina hopptävlande vänner är det vanligt förekommande.

Du har helt rätt.

Allt beror på var man arbetar med tävlingar och hur arrangören väljer att skriva proppen, idag, i TDB-värden, har kontrollen försvunnit oönskat på vägen, de klubbar, som här, som i proppen skriver att de vill se vacc ex vid inkörning till parkeringen, är skyldiga att kontrollera alla, står inget i proppen så är det fritt.

Ett stort problem-faktiskt- även det att funktionärer inte kontrollerar vaccintyget tillräckligt.
Av alla de ggr jag varit ute själv o tävlat så är det bara en enda gång som en funktionär kontrollerat korrekt, alla andra har tittat 2 sekunder-ingen ser på den stunden.

Tävlingsarrangör är skyldig att kontrollera att alla är vaccinerade o korrekt vaccinerade.

Så här skrev du tidigare. Men enligt den ÖD jag pratat med finns ingen sån skyldighet, och nu säger du ju det också.

Kl - Under mina 20 år i arrangörssvängen har det hänt kanske tre gånger att vi "tagit" någon som inte hade giltig vaccination. Den ena var en dansk ryttare, där man inte har en veckas karens, utan bara tre dagar (iaf då för 6-7 år sen) Den fick naturligtvis lasta ur iaf, men inte starta. Vi kunde ju inte kräva att hästen skulle åka hela vägen tillbaka direkt igen. Övriga hade missat det och godtog att de fick vända och åka hem igen.

Till TS - blir det fler tävlingar nu då?:)

Lägger mig inte i disskutionen huruvida vaccinationsintyget bör visas upp, förutom att i ryttarmeddelandet till tävlingen jag var på i samband med denna tråd, så stod det ingenting om när eller var det skulle visas upp, bara att det skulle visas upp. Därför blev iaf JAG konfunderad ;)

Självklart blir det fler tävlingar! ;) Vi ska hoppa nästa helg, och dressyr igen helgen därpå! Det ska bli såååå kul nu när jag vet dels rutiner kring själva tävlandet och hur hästen beter sig på tävlingsbanan :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 793
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 548
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka