Hjälp! Jag har anmält oss till vår första tävling!

Sv: Hjälp! Jag har anmält oss till vår första tävling!

Om du får fel galopp så kan du lägga en volt och fatta om på nytt, det tror jag är det bästa sättet, du får avdrag (2 poäng tror jag) för en felridning, men kan sedan få poäng för galoppen (som naturligtvis äer perfekt nu). Vad som händer om man fattar fel igen och får lägga en ny volt vet jag inte, men det blir väl poängavdrag igen antar jag.

Vad härligt att det gick så bra för er och det löste sig med galoppen!

Alltså du får ju göra som du vill, men mycket finns i TR även om du inte hittat det, det var min poäng.

Alla är nybörjare i början och alla får vara det, det gör mig ingenting och man får fråga, jag frågar också,
men jag skulle helt enkelt inte förlita mig på buke och fråga sådana saker. Du vet faktiskt inte med säkerhet om du får ett korrekt svar eller någon som chansar och hoppas det blir rätt.
antagligen känner du någon/några som tävlar och kan fråga för i 8 fall av 10 lär de ha bättre svar än buke.
Så jag hoppas verkligen det går bra för dig och att du har fått mersmak!

Om du får fel galopp så kan du lägga en volt och fatta om på nytt, det tror jag är det bästa sättet, du får avdrag (2 poäng tror jag) för en felridning, men kan sedan få poäng för galoppen (som naturligtvis äer perfekt nu). Vad som händer om man fattar fel igen och får lägga en ny volt vet jag inte, men det blir väl poängavdrag igen antar jag.

Förtydligar lite och vi håller oss till det aktuella programet, LC 2.

Vid fel galopp, om du lägger volt, får du som sagts avdrag 2 minus. Men poängen för fattningen blir inte bättre än den misslyckade, första, och ges poäng efter kvalite, däremot så , om hästen nu fattar rätt, så kommer du rätt in på 20 metersvolten och kan få bra poäng där.

Ytterligaren en volt för att korrigera hästen 4 minus, räknas som ovan skriver som en felridning.

Fast nog sjutton lärde du dig väl att man visar pass, vaccination och (iaf förut) licenser?
Och vad som gäller med plastrong, vit krage på skjorta etc? Det står ju i TR.
Resten av frågorna, fine, men mycket hittar man i TR av det som svarats på här.
Kanske kan vara en bra idé att innan man börjar tävla åka iväg och titta på hur det går till o.s.v.,
nu gick det ju bra för TS o allt sånt där men jag blev rätt nervös bara av att läsa tråden haha...

Nja, jag är inte säker på att det ingick. Nu kan jag ju det ändå, dels för att mina döttrar tävlat, dels för att jag varit tävlingsansvarig på mååånga tävlingar. Men jag är lika förundrad varje gång jag sitter i ett sekretariat över hur många som inte kan/vill/orkar/vet att man ska läsa i TR.

Men det är ett bra tips att följa med nån kompis som tävlar t ex.

Sen hoppas jag att ingen här ger direkt felaktiga svar, (fast det är väl mer en förhoppning...) utan isf skriver "jag TROR att" så man själv kan kolla upp det.

Till TS - vad kul att det gick så bra! Grattis till en lyckad debut!

Jag tror inte någon med vilje svarar fel eller så men för sin egen skull, folk menar oftast väl men man vet faktiskt inte vem man pratar med över internet. Det kan vara någon som uttrycker sig trevlig och således låter trovärdig. Det är bara för TS egen typ "säkerhet" eller vad man ska säga.
Annars kan man vända sig till sin klubb och fråga hur det går till, så gjorde vi.

Senast ändrad:

KL

För att förtydliga det där med att man inte kan lita på "vem som helst" som skriver på internet:

Enligt buke måste du visa upp vaccinationsintyg, kanske tom med hästen kvar i transporten:
När du kommer dit så går du till sekretariatet och vissar upp vaccinationsintyg och talar om att du har kommit.
Först går du till sekreteriatet och visar vaccinationsintyg, det måste göras innan hästen lastas ur.
Fast nog sjutton lärde du dig väl att man visar pass, vaccination och (iaf förut) licenser?

Enligt TR räcker det att du kan visa upp det på begäran:
Korrekt giltigt vaccinationsintyg, eller vidimerad kopia ska kunna visas upp före start.
(mom 170)

Nu skulle ju dressyren kunna ha egna regler, men allt som står i TR II är att
Anmält ekipage betraktas som startanmält enligt anmälan.
(mom 204)

Har jag missat något?

Enligt TR räcker det att du kan visa upp det på begäran:
(mom 170)

Nej, man måste, att det står ska betyder så, hade det räckt med att visa på begäran hade det stått bör ex.

Tävlingsarrangör är skyldig att kontrollera att alla är vaccinerade o korrekt vaccinerade.

Däremot kan man lasta ur innan-hästens väl går först och den kanske är orutinerad och därför orolig- MEN visar sig intyget vara felaktigt så får man förståss inte starta, böter torde delas ut, startar man fast hästen inte är vaccinerad så kan det utdelas strängare straff.

Men det står inte "ska visas upp", det står "ska kunna visas upp", det är skillnad. Hade det stått "ska visas upp" hade det naturligtvis varit krav på att gå och visa det innan start, men "ska kunna" betyder ju just att du ska ha det med dig så du kan visa upp det om någon skulle fråga.

Sen står det ibland i propositionen eller ryttarmeddelandet att de vill man ska visa sina papper i sekretariatet före start, och då har de ju begärt det. Annars så räcker det, enligt vad som står i TR, att man har papprena med sig så man kan visa dem.

Men det står inte "ska visas upp", det står "ska kunna visas upp", det är skillnad. Hade det stått "ska visas upp" hade det naturligtvis varit krav på att gå och visa det innan start, men "ska kunna" betyder ju just att du ska ha det med dig så du kan visa upp det om någon skulle fråga.

Vad är det du inte förstår?, arrangören är skyldig att kontrollera varje hästs vacc intyg, de kan inte ta ut någon eller några utan alla ska visa. Det fetstilta har du hittat på själv.

Det står faktiskt att vaccinationsintyget"ska kunna visas upp före start". Det borde tolkas som att det ska visas upp på begäran och att man alltså måste ha det med sig. Jag har också något vagt minne om att när den skrivningen infördes så kollade de på några tävlingar (hopptävlingar) inte vaccinationsintyg innan man lastade av utan veterinären kollade vid besiktning men bara om det var gott om tid.
Nu står det ju i princip alltid i ryttarmeddelandet att det ska visas upp innan urlastning och det är möjligt att arrangörerna har instruktioner att skriva det, det vet jag inte. I TR är det dock inte specificerat att man måste visa det innan urlastning vad jag kan hitta.

I TR är det dock inte specificerat att man måste visa det innan urlastning vad jag kan hitta.

Har jag påstått det då?

Däremot kan man lasta ur innan-hästens väl går först och den kanske är orutinerad och därför orolig- MEN visar sig intyget vara felaktigt så får man förståss inte starta, böter torde delas ut, startar man fast hästen inte är vaccinerad så kan det utdelas strängare straff.

Har jag påstått det då?

Nej det hade du kanske inte, ber om ursäkt, men det är inte specificerat alls när och hur det ska visas upp, bara att man ska kunna visa upp det. Men jag gissar nästan att det finns någon slags rekommendation om skrivningen i ryttarmeddelandet iom att alla gör lika, eller så är det bara av gammal vana. Men TR säger faktiskt inget om hur det ska gå till.

Vad är det du inte förstår?, arrangören är skyldig att kontrollera varje hästs vacc intyg, de kan inte ta ut någon eller några utan alla ska visa. Det fetstilta har du hittat på själv.

Hittat på? Jag kan inte sen nån annan rimlig tolkning av "ska kunna visas upp". Jag har t.ex. svårt att tolka det till "du måste visa upp intyget innan start".

Huruvida arrangörerna har krav på sig att kontrollera intygen kan jag inte svara på, det står inget om det i TR, men du kanske kan hänvisa till bestämmelserna? Dock kvarstår faktum att det isåfall är arrangörens problem, så länge man som ryttare har intyget med så man kan visa upp det så uppfyller man kraven i TR.

hugger knapp.

nog står det alltid (99,9%?) i proppen att arrangören vill att man visar upp det i sekretariatet ELLER parkeringsvakt innan urlastning.

jag tolkar "ska kunna visa upp" = man ska ha det med sig och kunna redogöra för att vaccinationen är korrekt gjord, grunden och varje år. man ska kunna visa att hästen är vaccinerad.

Lägger mig i diskussionen lite ;) Inte riktat till dig personligen utan till hela diskussionen ang vaccinationsintyget.

Så svårt kan det väl inte vara? Den tävlande har skyldighet att på begäran kunna visa upp ett giltigt vaccinationsintyg. Det kommer den tävlande garanterat att få göra eftersom arrangören har skyldighet att kontrollera att samtliga hästar är korrekt vaccinerade. Det är som sagt arrangörens ansvar.

Ibland står det i proppen att intyget skall visas före urlastning. Har man en häst som inte kan vänta i transporten brukar det aldrig vara några problem att lasta ur först ifall man talar med arrangören om detta i förväg. Är det ändå ett problem kan man maila/faxa/posta en kopia på intyget. Trots detta måste man vara beredd att uppvisa intyget före start (som regel direkt efter urlastning) men min erfarenhet är att arrangörerna aldrig surar om detta ifall man bara frågar dem.

Mvh JV

Hittat på? Jag kan inte sen nån annan rimlig tolkning av "ska kunna visas upp". Jag har t.ex. svårt att tolka det till "du måste visa upp intyget innan start".

Du tolkar fel. Ditt citat:

Och det var det jag menade med "hitta på", du hittar på om.

Korrekt tolkning: "ska kunna visas upp" när arrangören ber, sedan är det fritt arrangören bestämma var, parkering, sekretariat, eller som en del gör-innan man kör in på området.

KL
Jag har varit på en hel del tävlingar där arrangören aldrig frågar om att få se vacc. intyget.... Men vad arrangören ska göra och vad de gör är väl skillnad.

Jag börjar alltid med att gå till sekreteriatet, där frågar jag vilka papper de vill se.

Eftersom jag (förutom ett antal tävlingar där arrangörerna aldrig frågat efter intyget utan jag gått och visat upp det på eget bevåg) har varit på en tävling där jag faktiskt frågat i sekretariatet och fått det uttryckliga svaret att de behöver inte få se några papper, så skriver jag om de frågar, inte när. Sen är det iofs möjligt att dessa arrangörer inte föjer reglerna (inte mitt problem), men då ber jag dig återigen hänvisa till var man kan läsa att arrangörerna har en skyldighet att kontrollera vaccinationsintyget?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 793
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 548
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka