Hingstval 2014

Sv: Hingstval 2014

Klart man ska försvara sin hingst, han har ju lite svårt att svara själv... ;)

Vi hade en hingst som hade 96 i BLUP för skritt och sen slog han till med en 9:a på bedömningen. BLUP:en säger inte allt!

Men det är tur att smaken är som baken, delad! :)

Och då höjdes ju blupen efter det eller hur.

Man kan titta på exaktheten på blupen den finns skriven som% en unghäst har oftast rund 50 % exakthet i sin blup en hingst som Illingur eller andra Elit hingstar har hög. Illingur har 96% exakthet med en standard avvikelse på bara 3.
Så hans blup räknas som väldigt säker. Sen kommer så klar stona med i det.

Garri har en exakthet på 98 med en standard avvikelse på 2 -2,9 för storlek

Mökkur har en exakthet på 99 med en standard avvikelse på 2 + 3,3 för storlek

Vår Geysir har tex 79 i exakthet med hela 6 i standard avvikelse då han inte har bedömda avkommor än även han har - 1,1 för storlek

Limbo vår 3 års hingst har 58 i exakthet med 8 i standard avvikelse och
- 0,8 för storlek han är nu 142. Men hans mor är väldigt liten och pappan inte heller så stor.
Den siffran kommer ändra sig efter hans bedömning.

Man måste läsa hela blupen och ta med hästen ålder, bedömning och bedömda avkommor.
Ja blupen säger inte allt men på en bedömd häst med många avkommor så säger den mycket.

Att det sen finns undantag är en sak men man fakta kan man inte bortse ifrån och det är bara dumt.

Vi älska Garri men skulle aldrig sätta honom på våra små ston och har vi en kund hos oss som vill betäcka och verkligen inte vill har en liten häst så tänker vi på det när vi rekommendera hingst även om det blir en betäckning mindre och tvärt om, samma med lynne och gångarter.

Så inget illa om Illingur eller dig men detta är fakta vi inte kan bort se ifrån.

Nu ville ju den som frågade om honom gärna har en liten häst så bara bra.

Kl.
Jag är lite sugen på ett föl ..
Nu har "vi" ju fått hem haleggur från Hyndevad, så isf lutar det ditåt .. Får diskutera med mamma :rofl:

För att?
Han otroligt vacker! Han sticker ut ur mängden bara han står i boxen! Ska bli kul att följa honom denna säsong!

Kl.
Jag är lite sugen på ett föl ..
Nu har "vi" ju fått hem haleggur från Hyndevad, så isf lutar det ditåt .. Får diskutera med mamma :rofl:

Blivit TVÄRFÖRÄLSKAD i den hingsten. :d Har en kvinna på facebook som jag egentligen inte känner, men som jag blev "ihopduttad" med av en bekant pga våra gemensamma intressen katter och islandshästar, hon verkar äga honom eller något dylikt. :D :p

Någon gång i framtiden kanske. Tror Tyra är ett bra mamma-material. :d

M.N?
Hon och J.E har honom.
Dom äger honom ihop om jag inte missförstått det hela :)

För att?
Han otroligt vacker! Han sticker ut ur mängden bara han står i boxen! Ska bli kul att följa honom denna säsong!

För att jag tror att hon kommer ångra sig. Tycker att hon har gjort ett fantastiskt jobb med honom, otroligt välriden häst där han har fått den tid han behövt. Har bara en olustig känsla helt enkelt men det är ju bara jag ;) S.T kanske inte dög för J.E?

Vem skulle inte ångra försäljning av en sån? ;) Med tanke på vilken fantastiskt bra OCH mjuk ryttare J.E är så blir det säkert kanonbra för hästen. De har dessutom en bra boendemiljö där, hästarna.

ST är en underbar häst, och han är otroligt fin! Behöver dock mer styrka för att prestera på topp och därför får han den tiden han behöver ;)
Halle verkar trivas kanon iaf! Och har man nu bestämt sig för att sälja en häst som honom så har man nog funderat ett tag och om det var jag hade jag hellre sett att han kommit till en satsande, duktig ryttare - än till någon tvärtom.

Vem skulle inte ångra försäljning av en sån? ;) Med tanke på vilken fantastiskt bra OCH mjuk ryttare J.E är så blir det säkert kanonbra för hästen. De har dessutom en bra boendemiljö där, hästarna.

ST är en underbar häst, och han är otroligt fin! Behöver dock mer styrka för att prestera på topp och därför får han den tiden han behöver ;)
Halle verkar trivas kanon iaf! Och har man nu bestämt sig för att sälja en häst som honom så har man nog funderat ett tag och om det var jag hade jag hellre sett att han kommit till en satsande, duktig ryttare - än till någon tvärtom.

Hihi här är allt som vanligt i alla fall :D Ni är ler och långhalm.

Fast bara för att man tycker samma sak om någon så får man inte tala om det eller?
Jag själv känner J.E mycket väl och vet vilken fantastisk ryttare hon är, både på bortaplan och hemmaplan och jag är säker på att halle kommer komma till sin rätt OCH må som en kung ;)

Jo jag och alla andra här vet att du har dina hästar hos henne och har jobbat/jobbar där. Vi blir påminda ;)
Självklart ska man få säga sin åsikt, varsågod!
Tror absolut han kommer må bra, han kostade ju en del :) Men tycker fortfarande att det är synd att han såldes trots att J.E är en fantastisk ryttare, både på bortaplan och på hemmaplan.

Men alltså, du insinuerar ju först att det är synd att hästen såldes till JE (fast sen är det inte det? Bara synd att han såldes öht?), och sen att jag och Michis tycker samma bara för att vi är "som ler och långhalm"? Har vi gaddat ihop oss tidigare på något vis? Och hur menar du att "vi blir påminda" om var Michis har sina hästar? Är det negativt?
Som sagt, klart att det är synd om den ryttare som inte får rida en Halle- men jag gissar att hon valt själv? ;) och MÅSTE man nu sälja kan man ju hitta en uppsjö sämre ställen att sälja till, tänker jag.

Silfurtoppur frá Hatunum, som f.ö. är nummer två på min lista av tilltänkta hingstar den dagen det ev blir ett föl ..

Fast nää: Jag uppfattade det inte alls så. Insinuerades inte alls i mina ögon.
Halle har det fantastiskt och fick en jättebra ryttare, det har nog ingen en annan åsikt om mig veterligen - men jag tycker också att det är synd att han såldes av sin förra ägare (som ju också figurerat här på Buke) - de var så fina ihop.
Det ena har inte med det andra att göra.
Inte för mig. Och jag uppfattade inte engills inlägg så heller.

/Malin

Kl på det här

Ang storleken på hingst, väljer ni bort mindre hingstar och ger mindre hingstar sämre poäng vid avelsbedömning? Hörde om det nyligt och jag trodde man tog hänsyn till att variabeln för mankhöjd för islandshästen varierar väldigt och storleken alltså inte ska ha någon betydelse.

Jag fasar faktiskt för att få stora islandshästar kring 145 och uppåt :down:

Liknande trådar

Trav Har kommit i ett lite dilemma inför årets betäckningar. Mitt ena sto har fått tre föl det äldsta av dem har ännu inte startat, utan där...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 138
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar