Hingstval 2014

Sv: Hingstval 2014

Jag har tre hingstar som jag gillar väldigt mycket!

Mozart från Sundsberg, Divar från Lindnäs samt Vaki från Österåker.
Svårt dock vilken som kan passa mitt musblacka sto. Vaki är ju 4gångare så är det för stor chansning? Hittar ingen prisuppgift heller på Divar.

När åker ni med era ston? Väljer man själv när man ska komma och när tar ni hem dom?
/ Elin

Där jag lämnade mitt sto på betäckning så lämnade jag efter visning :) hon åkte direkt till hingsthållaren. Blev inte dräktig på första, men kanske inte så konstigt med tanke på hur tunn/vältränad och vilken prestation de ska prestera på en visning. Jag hämtade henne sedan i september! Hon hade precis blivit dräktig när jag började skolan (60mil bort) och ville inte åka med henne hela vägen då. Tror dock inte alla hingsthållare går med på sånt? men hon fick iaf stanna lite extra :)

Jag funderar på att betäcka min men velar med hingstval, om någon har tips skulle jag bli glad.

E. Mökkur U. 4-gångssto(2:a klass). Långbent och medelgrov i exteriören. Troligen är hon femgångare men osäker där ( har hon pass lär den vara snabb).

Gångartsmässigt så har hon 4 säkra gångarter men inga stora lyft och hiskeligt snabb tölt om man vill och är lättväxlad. Hon väljer normalt trav före tölt men under ryttare kan det variera. Viljan är allt från smålat till mycket villig. Ganska känslig dam men med mycket stabilt temperament, snäll och orädd.

Det som behöver kompenseras är framförallt en för lång rygg och dåligt naturligt undertramp. Avkomman ska användas till allt, kurser, tävling, tolka efter, långritt mm. Det viktigaste för mig ett bra temperament och bra gångarter. Jag vill ha en villig häst som är lättkontrollerad och med lite mer aktion en mamman. Bor i Stockholmstrakten.

Angående priset, inte mer än 15.000, helst billigare.

Senast ändrad:

Tror det delvis beror på bete/utrymme.

KL
Jag har en Krafturbetäckning för halva priset i år eftersom min dam resorberade. Vet inte hur jag ska göra, men det lutar åt att jag kanske dealar med nån kompis så vi delar/samarbetar eller nått. Jag har, tror jag, inte riktigt tid, ork och utrymme för mer häst än det jag har just nu (livet har förändrats enormt sista månaderna och jag har ännu inte landat i livet).

Jag funderar på att betäcka min men velar med hingstval, om någon har tips skulle jag bli glad.

E. Mökkur U. 4-gångssto(2:a klass). Långbent och medelgrov i exteriören. Troligen är hon femgångare men osäker där ( har hon pass lär den vara snabb).

Gångartsmässigt så har hon 4 säkra gångarter men inga stora lyft och hiskeligt snabb tölt om man vill och är lättväxlad. Hon väljer normalt trav före tölt men under ryttare kan det variera. Viljan är allt från smålat till mycket villig. Ganska känslig dam men med mycket stabilt temperament, snäll och orädd.

Det som behöver kompenseras är framförallt en för lång rygg och dåligt naturligt undertramp. Avkomman ska användas till allt, kurser, tävling, tolka efter, långritt mm. Det viktigaste för mig ett bra temperament och bra gångarter. Jag vill ha en villig häst som är lättkontrollerad och med lite mer aktion en mamman. Bor i Stockholmstrakten.

Angående priset, inte mer än 15.000, helst billigare.

Vad tro du om att blanda in lite Orri i den, typ Vaki eller Soldan. Få mycket tölt mer bakben och kanske mer kompakt häst. Plus Lynnet. Alfur kanske stå på semin igen i år. Eller Jamilas nya den verka ju med har riktig bra lynne.

Kolla in Samherji från Konga. Femgångare efter Meitill med ett helt fantastiskt lynne, lättväxlade gångarter och som alltid ger det lilla extra när man ber honom. Riktigt härlig ridhäst. :) Står i Norrtälje.

dsc-0013.jpg

Jag har tänkt på både Vaki och soldan, mest soldan, han verkar få fina avkommor, vaki är ju mer oprövad. De andra två vet jag inte mycket om får kolla lite. Lite lång till Jamila dock.

Senast ändrad:

Tjusig kille, tackar, ska kolla. Jag är inte så förtjust i Meitill, vet inte riktigt varför.

Jag har tänkt på både Vaki och soldan, mest soldan, han verkar få fina avkommor, vaki är ju mer oprövad. De andra två vet jag inte mycket om får kolla lite. Lite lång till Jamila dock.

Just det hon har ju flyttat igen glömde helt det.
Vakis första årgång är ju och rids in. Vi har en avkomma efter honom som är sparat som hingst och på inridning nu, dock såld som föl så inte vi som har honom länge, Felix från Änghaga, han är fyra och riktig lovande.

Är inte super glad i Metill hästar, vi har ju en hel del i Skåne. Problemet är väll att de är så otrolig olika, den finns liksom ingen röd tråd i nedärvningen.

Lånar knapp

Jag vet inte om jag planerar så mycket, men drömmer lite iallafall. Jag har däremot ingen koll på vilka hingstar som är aktuella nu så det är ganska knepigt.
Jag vill ha en femgångshingst med mycket tölt och pass. Stoet själv har väldigt bra grundgångarter och bra rörelser i tölten men inte (ännu) fullt lika stark där. Fyrgångare. Exteriört är det viktigaste på hingsten rygg och kors, då stoet har något lång rygg. Gärna inte väldigt liten utan runt 137-142 känns lagom. Stoet är ganska stor och medelgrov, hingsten får gärna vara åt det mer långbenta hållet.

Förhoppningen är att fölet ska bli en trevlig ridhäst med tävlingskapacitet, så bra gångarter och vilja är väl det viktigaste. Gärna en hingst som hunnit få några avkommor som ridits in, visats och/eller tävlats, så att resultat bevisligen finns. Prisklass gärna inte mer än ca 10-15.000.

Några förslag? :) Stam och var i landet vi finns kan tas på PM om det är intressant, men än så länge vill jag bara ha tips på hingstar som kan passa in.

Jag kan väl lägga till också att jag gärna tittar på Illingur frá Tóftum för att han är så otroligt läcker, men jag vet inte hur "rätt" han egentligen är för mitt sto... Då tänker jag bland annat på att han "bara" har 8,0 för rygg och kors, det är tillsammans med hals-manke-bog det han har lägst poäng på exteriört. 9,5 på passen och vilja å andra sidan, vilket jag ju vill åt. Vad tror ni?

Senast ändrad:

Just det hon har ju flyttat igen glömde helt det.
Vakis första årgång är ju och rids in. Vi har en avkomma efter honom som är sparat som hingst och på inridning nu, dock såld som föl så inte vi som har honom länge, Felix från Änghaga, han är fyra och riktig lovande.

Är inte super glad i Metill hästar, vi har ju en hel del i Skåne. Problemet är väll att de är så otrolig olika, den finns liksom ingen röd tråd i nedärvningen.

Jag har egentligen bara träffat på en, och jag tyckte jätte mycket om honom, och funderade ett tag på att köpa honom men kända att det var fel häst för mig och köpte mitt sto istället.

Hur är avkommorna exteriört, mitt sto är drygt 1.40 skulle jag tro och stabilt byggd utan att vara grov. Jag vill ha något ditåt, ingen liten häst och inte av den spinkiga sorten.

Solfari från Oviksfjällen!

Han är med på min lista också, hur är ryggen på honom egentligen, såg att han fick 7,5 i och för sig inte dåligt men inte så bra om det är en bit man vill kompensera. Inte för han ser lång ut men har du koll på anledningen till bedömningen?

Han är med på min lista också, hur är ryggen på honom egentligen, såg att han fick 7,5 i och för sig inte dåligt men inte så bra om det är en bit man vill kompensera. Inte för han ser lång ut men har du koll på anledningen till bedömningen?

Han är ju en typisk Tyr avkomma, de är oftast styva över länden och därför få de mindre för rygg och kors. Det är även den styvheten som oftast gör att de ta något år längre att träna men blir ju super hästar sen när de är starka. Oftast är det den ökade tölten som är svar i börja för dem. De har lite för mycket aktion framförallt bak som gör det svart för dem i början innan styrkan kommer.
En del blir därför även om skolade till T2 med super resultat.

Lånar knapp

Jag vet inte om jag planerar så mycket, men drömmer lite iallafall. Jag har däremot ingen koll på vilka hingstar som är aktuella nu så det är ganska knepigt.
Jag vill ha en femgångshingst med mycket tölt och pass. Stoet själv har väldigt bra grundgångarter och bra rörelser i tölten men inte (ännu) fullt lika stark där. Fyrgångare. Exteriört är det viktigaste på hingsten rygg och kors, då stoet har något lång rygg. Gärna inte väldigt liten utan runt 137-142 känns lagom. Stoet är ganska stor och medelgrov, hingsten får gärna vara åt det mer långbenta hållet.

Förhoppningen är att fölet ska bli en trevlig ridhäst med tävlingskapacitet, så bra gångarter och vilja är väl det viktigaste. Gärna en hingst som hunnit få några avkommor som ridits in, visats och/eller tävlats, så att resultat bevisligen finns. Prisklass gärna inte mer än ca 10-15.000.

Några förslag? :) Stam och var i landet vi finns kan tas på PM om det är intressant, men än så länge vill jag bara ha tips på hingstar som kan passa in.

Jag kan väl lägga till också att jag gärna tittar på Illingur frá Tóftum för att han är så otroligt läcker, men jag vet inte hur "rätt" han egentligen är för mitt sto... Då tänker jag bland annat på att han "bara" har 8,0 för rygg och kors, det är tillsammans med hals-manke-bog det han har lägst poäng på exteriört. 9,5 på passen och vilja å andra sidan, vilket jag ju vill åt. Vad tror ni?

Illingur är läcker men ger kanske inte så stora avkommor om du vill har storlek.
En hingst som verka ger mer lätta höga avkommor med bra exteriör är Isar men han ger även en hel del vilja.
Rygg poäng är svar och spegla inte ofta hur hästen egentligen rör sig eller använder sin kropp.

Ska man till Skåne i år och vill har mycket gång finns vår Geysir fra Canada 9,5 för pass och 9 för spirit. Men här är lite samma som Illingur han har inte så bra för hals och rygg, men det påverka ju inte ridbarheten. Han lämna en del lite större avkommor.
e. Garri ue. Gustur fra Grund.

Sen kommer Alvastein fra Selfossi finnas i Skåne även där samma, mycket gång men inte den flottaste halsen och man kanske inte idag tycker han är så lätt i exteriören.

Min har lång rygg och kan styva sig ordentligt. Hur pass lätt för ökan tölt hon hade som yngre vet jag inte, men vid sju när jag köpte henne så var det inga bekymmer. Det kan nog bli allt från knepigt till mycket bra med den kombon. Blir det en lång styv rygg vet jag inte om jag blir så lycklig.

Liknande trådar

Trav Har kommit i ett lite dilemma inför årets betäckningar. Mitt ena sto har fått tre föl det äldsta av dem har ännu inte startat, utan där...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 138
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar