Hingstval 2014

Sv: Hingstval 2014

Tack för ditt svar!

Någon extremt stor avkomma "behöver" jag inte, stoet är över 140 så bara inte hingsten ger direkt litet borde fölet ha goda chanser att bli lagom stort.
Isar står tyvärr för långt bort enligt vad jag hittar om honom, hingsten bör finnas lite längre norrut (typ Svealand iallafall).
När det kommer till vilja tycker jag det är svårt vad folk egentligen menar, vissa menar att vilja är = väldigt het i stort sett, för mig betyder mycket vilja en häst som är alert, vaken och har lätt för att lära/samarbeta. Vad menar man egentligen i dessa sammanhang?

Hrafnfaxi, vad ger han? Eller hans avkommor t.ex. Mökkvi från Åleby?
Han är ju visserligen äldre och kanske inte den "modernaste" hingsten på marknaden, men samtidigt har han bevisligen fungerat med tanke på hur länge han funnits i avel. Å andra sidan, när jag kikar lite på hans avkommor ser flera av dem ut att vara lite grövre. Stämmer det?
Nu har jag bara riktigt ordentligt träffat och bekantat mig med en Hrafnfaxi-avkomma, ett medelstort robust sto med ganska mycket egna rörelser men samtidigt lite "trög" i huvudet, fick jag uppfattningen, men det kan hon mycket väl ha ärvt av sin mamma som var likadan... Så jag har inte mycket Hrafnfaxi-kunskap själv.

Allt! Hur han är? vad har han lämnat? Är han så grov som han ser ut att vara på bilder? (De bilder jag sett.) Eller är han bara lite fet? (Eller bilderna kan ju vara missvisande.) Totalbedömningen undrar jag över också. Starkaste gångart? Ev svagheter. Typ bara det undrar jag över ;)

Gillade spontant proportionerna och hur han rörde sig men tyckte han såg ganska grov ut.

Hrafnfaxi, vad ger han? Eller hans avkommor t.ex. Mökkvi från Åleby?
Han är ju visserligen äldre och kanske inte den "modernaste" hingsten på marknaden, men samtidigt har han bevisligen fungerat med tanke på hur länge han funnits i avel. Å andra sidan, när jag kikar lite på hans avkommor ser flera av dem ut att vara lite grövre. Stämmer det?
Nu har jag bara riktigt ordentligt träffat och bekantat mig med en Hrafnfaxi-avkomma, ett medelstort robust sto med ganska mycket egna rörelser men samtidigt lite "trög" i huvudet, fick jag uppfattningen, men det kan hon mycket väl ha ärvt av sin mamma som var likadan... Så jag har inte mycket Hrafnfaxi-kunskap själv.

Vi har ju ägd Gneisti från Lermansbo, han är efter Hrafnfaxi (i sålde dock honom bara till avel upp till Norrland efter en olycka som gör att han inte få tränas på elit nivå längre).
Gneisti är väldigt vacker 8.50 för exteriör, man kan dock tycker han ser grövre ut men det är han inte han har bara väldigt kraftiga och starka ben, och det verka som avkommorna efter Hrafnfaxi få dessa ben och då ser de nästan direkt grövre ut.
Kan dock tycka att de jag träffat att de sakna det där lilla extra i viljan, man få rida fram det.
Men det är ju även olika hur man upplever det. Men jag gilla lynnet för övrigt, gången och de kraftiga benen.

Allt! Hur han är? vad har han lämnat? Är han så grov som han ser ut att vara på bilder? (De bilder jag sett.) Eller är han bara lite fet? (Eller bilderna kan ju vara missvisande.) Totalbedömningen undrar jag över också. Starkaste gångart? Ev svagheter. Typ bara det undrar jag över ;)

Gillade spontant proportionerna och hur han rörde sig men tyckte han såg ganska grov ut.

Han har en totalbedömning på 7,88 som 5 åring.
8 för tölt, spirit, kort tölt och "canter", totalt 7,64 för rid och 8,24 för exteriör.

*kl*

Vi vänta med spänning på våra första för efter vår nya kille, Deilir frá Hrappsstöðum. :d
Deilir är e.Keilir frá Miðsitju, u.Dagsbrún frá Hrappsstöðum, eu.Otur frá Sauðárkróki

Vi kommer inte betäcka så många denna sommar så troligt är att vi nöjer oss med honom i år.

Vad svårt det är!

Har nu sett en del spännande unghinstar med väldigt fin stam som är intressanta. Men sen är det kanske en chansning att välja en sådan hingst?
Mitt sto har mycket kolkuosi i sin stam.. För/ nackdelar med det?
Orri- blod är spännande tycker jag men har inte så stor erfarenhet eller kan så mycket om de olika "bloden".
Mitt sto är inte så stort, högbent och kompakt med väldans sluttande bak ;D
Stollig som husse kallar henne.. O_o

Men har fortfarande favoriter.. Mozart va inte så dyr och jag är en stor beundrare av Isar och hans stam. Vaki har jag spanat in samt en del med Orri blod.

Vad rekomenderar man ett ungt sto som är första gångare? Stå kvar hos hingsten / hingsthållaren eller åka dit bara över sommaren?
Vi ser ju gärna att hon fölar hemma på vår egen gård.

Är det ok föresten att skriva tanker o funderingar i tråden trots man inte bestämt sig ? Vill inte döda tråden med mitt tjat.. :cautious:

Jag ska betäcka två av mina 2 kl ston med min Eðall frá Lýtingsstöðum :d

Ev betäcker jag ett sto e: Flipi också, beroende på hur det går på hennes visning i sommar. även hon med Eðall :D

Jag som äger Leiftur. :)
7,5 för trav, galopp och helhetsintryck sen det mest intressanta, 7 för pass och skritt och skritt är en av hans absolut bästa gångarter idag. Denna bedömning är oförtjänt och inte rättvis nu. Tanken var att han skulle visas om innan betäckning men pga intresse så lät jag det bli betäckning redan i år. 2 år efter visningen gick han Landsmót. :)

Han är rätt maffig som det ser ut på bilderna. Vet inte vad du sett för bilder på honom men han kan absolut ha varit lite smårund då han hade stått i 5 månader när jag fick hem honom från Island. Han har lätt för alla gångarter och det är ingen som är direkt sämre. Tölten och skritten känner jag själv mest wow över trots att jag älskar galoppen och traven med.. haha
Jag har inte hittat några svagheter hos honom än.
De avkommor jag har fått info om ska vara trevliga och de ska snart börja sin inridning. Han ger mest skimmelskäckar men även en del svartskäckar och EN brun.

Nu kommer jag låta dryg: Men om du ska uppge vad han lämnar färgmässigt så plugga på hur det fungerar med nedärvningen så du inte omedvetet lurar stoägarna ang. vilka färger det kan bli. Det du uppger nu avslöjar nämligen att du inte har full koll på nedärvningen :)

Hur stabil är hans trav? Töltar han i hagen? Vad väljer han under ryttare?

Nej jag kan inte färg, är inte alls påläst inom det. Säger bara vad han har gett vilket är skimmelskäckar/svartskäckar =19 st och 1 brun. :)

Traven är stabil.
Nej har inte sett att han töltar i hagen, väljer traven där.
Under ryttare tar han den gångarten man ber om.

Det är de avkommor han fått, men det betyder ju inte att det är vad han ger.

Ser ut att vara svartskäck i botten? Isf kommer det bruna från mamma.

Antingen ger en häst 100 eller 50 procent av skimmel eller skäck, något mellanting finns inte. Det finns inget som heter en "stark" skäck- eller skimmelgen. Sen kan ju en hingst av en slump fått många skäckavkommor - men man får ju inte heller förglömma att mammans färg spelar in och att ett stort antal skäckmammor kan öka på antalet färgade ungar. Men chansen på det är 50%

Under ryttare tar han den gångarten man ber om.
Vet du vad han valde under inridningen? (Sry manglingen, men lika bra att passa på när hingtsägaren är i faggorna ;) )

Tack för infon!

F: Skimmelskäck FF: Gråskimmel FM: Svartskäck
M: Svart MM: Brun? Står Rauðjörp MF: Fux med bläs och ljus man och svans

Jag har inte fått den infon av den som red in honom men jag är övertygad om att det var traven. :)

Om en hingst verkligen fått 18 av 19 skäckavkommer (och inte allt för stor andel av stona är skäckar) så misstänker jag att den sista egentligen är skäck, har sett minimala som bara har någon liten fläck någonstans. Nu kollade jag upp hingsten i fråga och hittade 4 enfärgade om jag minns rätt och är hyfsat många av stona skäckar så blir det en mer rimlig andel. Mängden skimmelskäckar (utan påverkan från stona) borde i så fall vara 25% i teorin.

Håller annars med, det handlar om en chans på 50 eller 100% som sedan påverkas av stoets anlag, inget annat är genetiskt möjligt.

Tack för infon!

F: Skimmelskäck FF: Gråskimmel FM: Svartskäck
M: Svart MM: Brun? Står Rauðjörp MF: Fux med bläs och ljus man och svans

Jag har inte fått den infon av den som red in honom men jag är övertygad om att det var traven. :)

I teorin skulle han i så fall lämna 25% enfärgade,25% skäckar,25% skimmelskäckar och 25% skimlar och till det all chans på färgerna som stona kommer med.

Jag har tre hingstar som jag gillar väldigt mycket!

Mozart från Sundsberg, Divar från Lindnäs samt Vaki från Österåker.

/ Elin

Jag är också väldigt svag för Mozart, har nämligen hans helbror som blir två nästa år och har en blup på 121, så han får ju betäcka obegränsat antal tills han är 3 om man skulle vilja ;)
Och Vaki och Mozart har ju i princip samma stam på mödernet, Mozarts mormor är mamma till Vaki.

Liknande trådar

Trav Har kommit i ett lite dilemma inför årets betäckningar. Mitt ena sto har fått tre föl det äldsta av dem har ännu inte startat, utan där...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 138
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar