Hingstval 2014

Sv: Hingstval 2014

Du har nog rätt!
Förlåt engill, men det var nog ditt sista inlägg som gjorde mig lite ovänligt inställd.
Förstod liksom inte vad som skulle vara så hemskt med att Michis jobbar hos JE, eller att hon och jag håller med varandra? (f.ö bor vi 60 mil från varandra och har inte konstant kontakt, så oftast råkar vi faktiskt bara tycka samma sak ;))

Så, jag överreagerade kanske. Nu ska jag inte störa den här tråden, för jag har inte ens ett sto :D och tänker inte skaffa heller, jag trivs bättre med pojkponnys ;)

Kl på det här

Ang storleken på hingst, väljer ni bort mindre hingstar och ger mindre hingstar sämre poäng vid avelsbedömning? Hörde om det nyligt och jag trodde man tog hänsyn till att variabeln för mankhöjd för islandshästen varierar väldigt och storleken alltså inte ska ha någon betydelse.

Jag fasar faktiskt för att få stora islandshästar kring 145 och uppåt :down:

Vi väljer inte bort då vi själv har några mindre unghingstar på gång.
Men tänker på vilket sto vi väljer.

Några av de bästa hingstar i värden med de högsta ridegenskapsbedömningar är alla under 140

Lägre poäng på bedömning får dom inte. Exteriören bedömer man oavsett mankhöjd.
Jag själv väljer bort små hingstar i mina tankegångar då jag själv helst vill ha en häst större än 140..

Tvärt om, jag tittar nästan enbart på hingstar under 140. Hörde dock också nyligen att mindre hingstar anses "sämre" på avelsbedömning men har aldrig förut reflekterat över det. Undrar om det stämmer?

*kl*
Min ena är nu inbokad till Hergeir frá Þjótanda.

Tvärt om, jag tittar nästan enbart på hingstar under 140. Hörde dock också nyligen att mindre hingstar anses "sämre" på avelsbedömning men har aldrig förut reflekterat över det. Undrar om det stämmer?

*kl*
Min ena är nu inbokad till Hergeir frá Þjótanda.

LÄgger in lite info igen så myten om små islandshästar få sämre poäng försvinner.

Här några av de hästar i värden som är högst bedömd för sina ridegenskaper, ta bara de som lever:

Odda fra Gultentorp 9,0 för rid - 8,27 för exteriör - 142 i manken
Gustur frá Hóli 9,01 rid - 8,13 ext - 136 i manken
Galsi frá Sauðárkróki 9,01 rid - 7,85 ext - 137 i manken
Ormur frá Dallandi 9,19 rid - 7,9 ext - 138 i manken
Huginn frá Haga I 9,05 rid - 7.84ext - 140 i manken
Bringa frá Feti 9,01 rid - 8,13 ext - 136 i manken
Gígja frá Auðsholtshjáleigu 9,05 rid - 8,02 ext - 137 i manken
Sóldögg frá Hvoli 9,05 för rid - 7,49 ext - 135 i manken

Nästan alla har hederspremie för sina avkommor och den finns en del fler
Spuni värdens högst bedömda hingst är 140 i manken och 130 över ryggen

Garri är en 138 i manken och 128 över ryggen och är väll den hingsten i modern tid som betyd mest för islandshäst aveln speciellt på gångartssidan.

Tack! Det ligger alltså inte heller någon sanning i att avelsvisarna inte vill ta sig an små hästar då?

*KL*
Jag skulle vilja ha hjälp med hingstval till mitt sto.

Exteriörmässigt:
Hon har det typiska "Isländska modellen".
Lång rygg, stor rumpa, korta ben osv.
Kort man, ganska liten. Är runt 130-135 i mankhöjden.

Ridmässigt:
Samarbetsvillig, helt underbar att ha och göra med.
5 superfina gångarter men det känns som om att hade gångarterna suttit i en lite större kropp så hade hon kunnat visa lite mer utav dem.
Hon har en fin tölt och trav. Galoppen är lite "skenig" och tung. Inte särskilt bekväm.

Hmm, jag vet inte. Kanske skulle man satsa på en hingst med starkare exteriör? Några tips? :crazy:

Hur är skritten?
Är hon femgångare, eller är det den ofördelaktiga exteriören som gör att galoppen blir som den blir?

Jag hade övervägt att inte betäcka, faktiskt. Du kan ju få en till kortbent och långryggad. Det är enklare att väga upp för mindre avvikelser, inte så lätt att ändra en hel exteriör med hjälp av en hingst.

Bild? Stam?

*KL*
Jag skulle vilja ha hjälp med hingstval till mitt sto.

Exteriörmässigt:
Hon har det typiska "Isländska modellen".
Lång rygg, stor rumpa, korta ben osv.
Kort man, ganska liten. Är runt 130-135 i mankhöjden.

Ridmässigt:
Samarbetsvillig, helt underbar att ha och göra med.
5 superfina gångarter men det känns som om att hade gångarterna suttit i en lite större kropp så hade hon kunnat visa lite mer utav dem.
Hon har en fin tölt och trav. Galoppen är lite "skenig" och tung. Inte särskilt bekväm.

Hmm, jag vet inte. Kanske skulle man satsa på en hingst med starkare exteriör? Några tips? :crazy:

Om hon har så bra gångarter förstärk dem. Hon har ju då uppenbart inte problem av sin exteriör och risken med att bara lägger fokus på exteriören är att du få varken eller. Först och främst ska man hitta en hingst som förstärker stoets bra egenskaper och sedan kan man lägga till.

Men det viktigaste är att har en plan för fölet, ska den behållas, säljas, vad är tanken den ska blir.

Nästa fråga var i landet bor du.

Tack för svar ni ovanstående!
Hon är femgångare och jag upplever hennes skritt också väldigt lovande.
Som sagt, med lite bättre exteriör kanske så hade dom varit lite annorlunda, jag vet inte. Hon har tidigare fått två föl, jättefina föl verkligen och det är därför jag hade velat betäcka henne. För att jag vet att hennes avkommor "blir bättre". I allafall exteriör mässigt om man jämnför med henne själv.

Stoet står strax utanför Borås, i Västra Götaland. Men hittar man en lovande hingst så hindrar det mig inte att åka en bit med henne.

Under ser ni en bilder från vinter och sommaren. Ursäkta att inte hjälmen kom med på ena bilden, riktigt dumt utav mig.

img_2988_52711a4f9606ee46060e95f2.jpg

flaekja__jag_2_51e47acdddf2b35f1206be03.jpg

E: Dill fra Disarstödum
EE: Ofeigur fra Flugumyri
UU: Sokka fra Eyrabakka

U: Stygg fra Lagafelli
UE: Fridur fra Kleifum
UU: dyngja fra lagafelli

Jag ger mig in här igen!
Har inte valt hingst ännu .. Är svårt när det är första gången och man vill matcha så bra man kan.
Min Dimma har lite humör och är stoig, behöver därför en hingst som ger bra lynne och ganska lättridna avkommor.

Mina hetaste kandidater är Mozart f Sundsberg och Vaki f Österåker..
Har dock ännu inte hittat något kontrakt ang Mozart och Vaki står en lång bit från oss tyvärr.
Fler förslag? Min tjej är ganska högbent och nätt, själv är jag liten och vill gärna ha en nätt avkomma..

När man lämnar sitt sto, hur länge låter man dom gå hos hingsthållaren? Tar man hem dom när de är konstaterat dräktiga?

min stora favorit är Isar men faaa... det är lite mycket pengar. Står i kontraktet att 2500kr betalar i bokningsavgift men inget om när resterande ska betalas. Någon som vet? Och framförallt hur är hans lynne?

Betäckningskontraktet http://h24-files.s3.amazonaws.com/44203/406678-ZvBMl.pdf för Mozart.

Hur tänker folk om priserpå språng och levandefölavgift/avgift vid 90 dagars dräktighet (eller 40 dagar som vid mozart), fri ombetäckning året efter osv. För mig känns det långt bättre med en relarivt låg betäckningskostnd och sedan betala resten vid 90 dagar eller när fölet kommer än att riskera bli av med hela summan även om stoet inte ens blir dräktigt. Det påverkar klart mina tankar kring hingstarna.

Jag antar det för hingstägaren är trevligast med hela pengen i fickan med en gång.

Liknande trådar

Trav Har kommit i ett lite dilemma inför årets betäckningar. Mitt ena sto har fått tre föl det äldsta av dem har ännu inte startat, utan där...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 138
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar