Hingstval 2014

Sv: Hingstval 2014

Oddur är underbar.
Har ridit in många avkommor samt ridit oddur själv.
Han är grov, och avkommorna har fått mycket massa. Stabila och ärliga i huvudet, inga tittiga eller nerviga hästar. Bra gång. Mest femgångshästar med nära till tölten!

Jag betäckte mitt förra sto med honom men hon fixade inte en betäckning utan blev skadad istället .. Så jag hade betäckt med honom alla gånger!

Det låter bra! Har du koll på hur passen brukar bli på avkommorna? Blir de stora? Lättlärda och vakna?

Storleken på avkommorna har varierat, allt från 133-148, så det är väldigt olika. Samma sak med grovleken, har haft grova och "köttiga", men även smäckra och tunna. Har aldrig varit med såpass länge att jag plockat fram passen men det har känts som att den ligger nära till hands på många av dom!
Lättkörda tycker jag nästan alla varit, en och annan "degklump" har det väl funnits men överlag har dom varit öppna för träningen och tagit åt sig snabbt!

Jag funderar på att betäcka min men velar med hingstval, om någon har tips skulle jag bli glad.

E. Mökkur U. 4-gångssto(2:a klass). Långbent och medelgrov i exteriören. Troligen är hon femgångare men osäker där ( har hon pass lär den vara snabb).

Gångartsmässigt så har hon 4 säkra gångarter men inga stora lyft och hiskeligt snabb tölt om man vill och är lättväxlad. Hon väljer normalt trav före tölt men under ryttare kan det variera. Viljan är allt från smålat till mycket villig. Ganska känslig dam men med mycket stabilt temperament, snäll och orädd.

Det som behöver kompenseras är framförallt en för lång rygg och dåligt naturligt undertramp. Avkomman ska användas till allt, kurser, tävling, tolka efter, långritt mm. Det viktigaste för mig ett bra temperament och bra gångarter. Jag vill ha en villig häst som är lättkontrollerad och med lite mer aktion en mamman. Bor i Stockholmstrakten.

Angående priset, inte mer än 15.000, helst billigare.

Kynnir fra Feti då?
www.kynnir.se
Jag tycker att det är en hingst som borde ha fler ston än vad han har...
En optimal ridhästhingst!

Kynnir fra Feti då?
www.kynnir.se
Jag tycker att det är en hingst som borde ha fler ston än vad han har...
En optimal ridhästhingst!

Förlåt att jag frågar, men varför tycker du det?
Han har ingen fantasibedömning, även om han har fina siffror.
Har sett honom på hingstfestival och inte fått wow-känsla tyvärr. Sen kan han säkert vara fantastisk om man finge provrida. Jag skulle nog kunna räkna upp klart fler hingstar som i så fall borde få fler ston än de får!

Jag undrar också vilka egenskaper som hästen har som inte framgår av hemsidan. Fin häst men det finns många fler som är fina och till synes finare.

En bra hingst som presterar på tävlingsbanorna och som har visade mycket bra lynne när en helt oerfaren journalist fick hoppa upp på honom och göra ett inslag från hans rygg, med kamera, sladdar och mikrofoner överallt, hästar som for runt på stallplan och allmänt stök runt omkring stog han still och gjorde det som ombads.
Jag tycker att avkommorna ser trevliga ut exteriört (kanske inte treårsbilderna, men hur många är snygga då.. )

En hingst som jag tror är underskattad. Kanske inte för att producera VM-vinnare, men för trevliga ridhästar!

Jag tycker Rökkvi är otroligt trevlig. Arbetade med honom varje dag när han betäckte i DK och han var en dröm att hantera. Så otroligt snäll, trevlig och bra att hantera. Detta var 2013, vet inte om/var han betäcker i år. :)

KL

Eventuellt med stort E blir det betäckning för Vera i år. Målet är en framtida rid/tävlingshäst till mig själv. Vill ha en liten, pigg häst med mycket rörelser och stabilt lynne. De hingstar jag fastnat för är Kraftur frá Bringu och Illingur frá Toftum men vill gärna ha fler tips!

Vera är liten, medelbyggd femgångare med stora gångarter. Starkast är pass och tölt. Hon har inga utmärkande svagheter exteriört förutom sitt gäddhuvud;)
Hennes pappa är Bjartur frá Höfda, e. Odur frá brun (Stigur f. Kjartansstödum-Ofeigur frá Flugumyri), u. Birta frá Hvolsvelli (Orri frá Thufu-Ofeigur frá Flugumyri)

Mamman är Hera frá Skáney e. Skinfaxi frá Thoreyjarnupi (Oddur f Selfoss-okänd hingst bed 7,81) u. Glaeda frá Skáney (Elgur frá Holum- Blesi f Skáney).

Vill inte ha in mer Orri, Ofeigur, Hrafn eller Hervar-blod, åtminstone inte för nära i ledet hos hingsten.

En av mina favorithästar jag ridit var en Númi-avkomma, en anledning till att jag tycker Illingur är intressant. Gáski-blodet har jag dock fått för mig att det kan ge väl nerviga och tittiga hästar (eller alla jag tränat har varit så), vad säger ni om det?

Tips på hingstar? :)

Har träffat på rejält knasiga Gaskiavkommor men när det blir så pass utblandat kanske det inte slår igenom. Har sett några Randveravkommor tex som verkade ha väldigt trevligt temprament.

KL

Eventuellt med stort E blir det betäckning för Vera i år. Målet är en framtida rid/tävlingshäst till mig själv. Vill ha en liten, pigg häst med mycket rörelser och stabilt lynne. De hingstar jag fastnat för är Kraftur frá Bringu och Illingur frá Toftum men vill gärna ha fler tips!

Vera är liten, medelbyggd femgångare med stora gångarter. Starkast är pass och tölt. Hon har inga utmärkande svagheter exteriört förutom sitt gäddhuvud;)
Hennes pappa är Bjartur frá Höfda, e. Odur frá brun (Stigur f. Kjartansstödum-Ofeigur frá Flugumyri), u. Birta frá Hvolsvelli (Orri frá Thufu-Ofeigur frá Flugumyri)

Mamman är Hera frá Skáney e. Skinfaxi frá Thoreyjarnupi (Oddur f Selfoss-okänd hingst bed 7,81) u. Glaeda frá Skáney (Elgur frá Holum- Blesi f Skáney).

Vill inte ha in mer Orri, Ofeigur, Hrafn eller Hervar-blod, åtminstone inte för nära i ledet hos hingsten.

En av mina favorithästar jag ridit var en Númi-avkomma, en anledning till att jag tycker Illingur är intressant. Gáski-blodet har jag dock fått för mig att det kan ge väl nerviga och tittiga hästar (eller alla jag tränat har varit så), vad säger ni om det?

Tips på hingstar? :)

Det ända du ska tänka på med Illingur är att de oftast inte blir så stora.
Men små hästar med mycket gång.

En bra anledning till att välja honom;) Vill ha en liten häst. Har du erfarenhet av lynnet på Gáski-ättlingar?

Númi-dottern som är mitt ideal för ridhäst till mig själv. Hon är fabulous att rida!
rebekka1_st.jpg

just det, även Jór frá Kjartansstödum har jag kikat på. Åsikter om honom?

Gáski i andra led gärna. Direkt efter honom nej tack.

Jor ger mycket gång men de vi har haft har varit lite känsliga - eldiga, med en del humör. Dock super flotta. Bero säkert mycket på stona vad han ger.

Illingur ger precis som alla andra hingstar både små och stora avkommor. Det beror ju inte enbart på Illingur utan även på stona. Och om man väljer att betäcka samma sto flera år i rad så betyder ju inte det att alla blir precis likadana bara för att det är samma hingst och sto, men det är ju det som är tjusningen med avel. Att man faktiskt inte vet. :)

Eftersom min familj äger Illingur så har jag fått den stora äran att träna honom och hålla honom i form inför betäckningssäsongerna och jag kan bara säga att när man rider och hanterar honom så förstår man vad det handlar om. Hur en häst verkligen vill göra allt för en och hur en riktig gentlemannahäst är! Att susa fram i en ökad tölt som inte verkar ha någon begränsning, ta sig fram över stock och sten eller se en lång raksträcka framför sig och bara ta gångarterna en efter en för att sedan med ett stort leende ta ner honom till skritt vid slutet av vägen och bara känna att det är såhär det ska kännas! Eller när vi håller på och handbetäcker och till och med min mormor som är rädd för hästar vill hålla i Illingur.. ja, då fattar man att Illingur verkligen har allt det som man vill att en hingst ska ha! :)

Vi har nu fött fram en hel del Illinguravkommor och vad vi kan säga om avkommorna är att dom rör sig som gummibollar, har fin exteriör, lätt för alla gångarterna med en hel del aktion och med det fina lynne dom har så passar dom utmärkt till tävlingshästar/ridhästar och avelshästar. Storleksmässigt verkar dom hamna mellan ca:136-140cm men sen finns det självklart undantag. Vi har en 5-årig valack efter honom och ett sto som har 139cm i manken och han är redan nu 145cm i manken. Samt att vi har en 2-årig hingst som i dagsläget är ca:135cm och han lär ju växa lite till.

För alla dom som vill så finns ju självklart möjligheten, om man har vägarna förbi oss på Frihamra, att svänga in och besöka oss, Illingur och alla hans fina avkommor. Så får man själv uppleva denna fantastiska hingst! :)
www.frihamragard.se

Du behöver inte försvara eran fina hingst men har har faktisk - 3,6 för storlek på blupen (det är rätt mycket) och då har han massa med avkommor bedömd.
Precis som med Orri blodet så är risken för en mindre avkomma större.
Men ingen kan ju ta ifrån honom att han ger super gångarter.

Vill man avla fram en stor häst är han kanske inte den man rekommendera först, skriver bara den fakta som finns om honom, han är ju välbeprövat men alla sina bedömda avkommor.

Så risken för en mindre häst är större om hingsten har minus för storlek på blupen, speciellt om den har bedömda avkommor. Samma då om hästen har plus för storlek på blupen.

Klart man ska försvara sin hingst, han har ju lite svårt att svara själv... ;)

Vi hade en hingst som hade 96 i BLUP för skritt och sen slog han till med en 9:a på bedömningen. BLUP:en säger inte allt!

Men det är tur att smaken är som baken, delad! :)

Blupen anger ju en sannolikhet och inte en sanning.

Att du behöver försvara din hingst från statistik är inte nödvändigt, hans gener ger vad de ger. Det är ju inte så att någon snackar skit hon honom ;)

Det är nog ingen som sagt att de inte gillar Illingur här, varför gå så långt?

Vi har inte uppfattat att någon snackar skit om Illingur utan vi ville bara säga att det inte bara är hingsten som ger ned sina gener utan även stona.

Och som du skrev, BLUP:en säger inte allt.

Liknande trådar

Trav Har kommit i ett lite dilemma inför årets betäckningar. Mitt ena sto har fått tre föl det äldsta av dem har ännu inte startat, utan där...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 138
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar