Hingstlinjer- främst fjordhästfunderingar

Sv: Hingstlinjer- främst fjordhästfunderingar

IngerG skrev:
CHRISTALL - einaste hingsten eg ikkje har funnet noko om, på tross av diverse søk både her og der. Kva er avstamningen på den hingsten? (Far, farfar, og gjerne mor, mormor, morfar også).

PEGASUS og PRIFFE -
Pegasus tror jag är kastrerad om inte jag är ute och tänker på fel hingst.
Priffe ska tydligen troligast inte användas i avel, utna är utlånad som läromästare/tävlingshäst i körning.
Nog nedärver han bra anlag för körning nog :eek:
Som sagt, jag är inte helt på samma linje som Fjording CarlA's Priffe avkomma, men jag måste erkänna att jag är imponerad :o
Senast vi körde var i våras, då fick han dra harven lite lätt för att visa att han förstod, han 'är som sagt f-02.
Nu igår tömkörde han lite och sen spände för draglinor och sax och så trampar vi upp i skogen och hämtar hem en pinne.
Gjorde samma i morse, han har fullt lugn, men gott tänkande frammåt. Nog för att lilla Eldar var lättinkörd med, men det här tar nog priset. Sen gillar jag inte grunden för den delen :devil:

Lycka- visst var det Christall ni hade uppstallade en sässong, -04?

Han är hur som helst
e. Knast Halsnæs 173 u Taffsnäs Nessina 2157
ee. Gnist D620 eu. Lotte 8102159
ue. Nore 20 uu. Sunda 207

Varsågod!
2283 Tanja
Född 1984 i Båstad(Skåne)
e. Drago 99 u. Tösen 1448 ue.Peer Gynt 36 uu.Tulla 805-Leif Möllegård D228

Varsågod igen!
616 Värna
Född 1964 i Oreberg( Västra Götaland)
e. Veimar 13 u. Lotta 614 ue. Linjar 1 uu.Rita 83 - Losen N1464

Takk skal dere ha for svar på spørsmåla mine Jejan og Skogstomtan!:)

No skal eg prøve å skrive litt om

FJORDHINGSTELINJER I SVERIGE:

Eg har prøvd å samanlikne dei svenske hingstelinjane med dei norske. Og mykje er likt.
Eg har teke utgangspunkt i hingstelista på fjordhest.se
Dermed kan det vel vere fleire hingstar enn desse som går i avlen, og det kan vere unghingstar etter andre hingstar og linjer som kjem til kåring i løpet av dei neste åra.
Dei hingstane som står på lista er vel dei som er aktive i svensk fjordhestavl akkurat no. (?)
Når det gjelder stammene, så kan eg ikkje garantere 100 % for at alt er rett. Dette er hastverksarbeid, og eg har funnet stamtavlane på fjordhest.se, allbredpedigree (som vel ikkje alltid er heilt til å stole på!) og litt rundt omkring på internettet.

HÅKON JARL – GLOPPANG – DRAGJORD – BLOM – TORBJØRN – linja:
I Sverige er det (som i Norge) linja frå Håkon Jarl og vidare gjennom Torbjørn 1417 som er størst.
Som eg skreiv i innlegga om dei norske hingstane, så har vi i Norge hingstelinjer etter tre av sønene til Torbjørn; Dale-Jarl, Ernar og Sølve.
Desse linjene finnes også i Sverige. Men Sverige har også linjer frå Torbjørn-sønene Søllvard og Skreien. Desse finst ikkje meir i Norge.

TORBJØRN – DALE-JARL – LIDAREN:
I Norge finnes linja frå Dale-Jarl berre gjennom sonen Lidaren, og slik er det også i Sverige.
Lidaren har i Norge 2 søner med hingstelinjer etter seg. (Askov og Felder). I Sverige har Lidaren 3 søner med hingstelinjer (Askov, Felder og Gråmann).

LIDAREN – GRÅMANN:
På hingstelinja til Gråmann er det berre 1 hingst i Sverige (ASSAR NUSSEBO 188 e. Tuffen e. Sølvgråen e. Jølstra-Gråen e. Gråmann).

LIDAREN – ASKOV:
På hingstelinja til Askov er det 2 hingstar (VILJE 175 e. Ljosen e. Askov og HAUK THUN 222 e. Lyngheims Grane e. Aser e. Askov).

LIDAREN – FELDER:
På hingstelinja til Felder er det 17 hingstar, som alle kan førast tilbake til Felder sine søner Pluto og Tunfeld. Denne linja er (som i Norge) den største greina etter Torbjørn.

FELDER – PLUTO:
Felder-sonen Pluto har ei større hingstelinje etter seg i Sverige enn i Norge. I Sverige er det to Pluto-søner som har hingstar etter seg; Bronse og Plutonikk.

PLUTO – BRONSE:
Bronse har sønene ALMIN 153 og BROSS 172 i svensk avl. I tillegg kjem Bross sine søner RITUS TITUS 217 og RONJAS BEN HUR 232.

PLUTO – PLUTONIKK:
Plutonikk har 6 hingstar frå linja si i svensk avl. RINGO 184 og RIMBO 178 er begge søner av Ribo Molbjerg e. Plutonikk. Ringo har også sønen SINDARVE HILDING 212 i avl, og Rimbo har to sønesøner i avl; FYNDIG SALUUT 216 og BRYNJE 218 (begge e. Tölve e. Rimbo).
ROMEOS CABRI 238 høyrer også til linja etter Plutonikk. Han er e. Idon Busklund e. Plutonikk.

FELDER – TUNFELD:
Felder-sonen Tunfeld har i Sverige ei solid hingstelinje gjennom sonen Dalar. Dalar har for tida 4 søner i avl i Sverige; DENVER 235, ALEXANDER LUKAS 183, DALER 180 og MORKE 237. Alexander Lukas har 2 søner i avl; MIMER 200 og ALVEDON KRY 214.
Dalar-sonen Vidar har også ein son i avl: TAMLIN GRÖNKULLA 226.

TORBJØRN – ERNAR – ERNARSON:

På denne linja finner vi 9 svenske avlshingstar. Tre av dei er søner av Ernarson: HAJUMS TULLMANN 190, LURIFAXE 205 og MYSINGEN 192.
Dei andre 6 kjem frå Ernarson sin soneson Gjøstein (e. Keisar e. Ernarson). To er søner av Gjøstein; BOTVID 196 og TORPS GUSTEN 197. Botvid har 3 søner i avl: FURUBÄCKS IO 210, BJÖRKHEMS XERXES 234 og MINOS 224. Torps Gusten har ein son i avl; BELLMANN 230.

TORBJØRN – SØLVE:

I Sverige er det 2 avlshingstar på linja etter Sølve.
I Norge har vi for tida berre ein linje frå Sølve, gjennom Freidig – Brynar – Haugeblakken. Den linja har de i Sverige og, representert ved KIM HERO 221 (e. Myklestaden e. Eldar e. Haugeblakken). I Sverige har de i tilegg ei linje til frå Sølve, gjennom Rollo – Peron – Kampagårdens Lavin – CHEEN FEMTIO 207.

TORBJØRN – SØLLVARD:

Denne hingstelinja har gått ut i Norge. I Sverige har de ein hingst på denne linja; ALLMANN 204 (e. Björkhems Favner e. Gutten e. Huldregutt e. Nygutt e. Søllvard).

TORBJØRN – SKREIEN:

Denne linja er også ute i Norge. I Sverige har de 2 hingstar på denne linja. HUGO 179 er e. Heiden e. Prins Sleipner e. Ola Gik e. Skreien. SINDARVE MAGI 239 er son til Hugo.

HÅKON JARL – GLOPPANG – GROVEN – OSRAM GJERSTAD – VALEBU:

Akkurat som i Norge er hingstelinja frå Valebu nest størst, etter Torbjørn sin.
Og akkurat som i Norge er det ”danskelinja” gjennom Rei Halsnæs som er størst av Valebu-linjene.

VALEBU – REIDULF REE – REI HALSNÆS:

I Sverige har dykk (i motsetning til i Norge) berre ei grein etter Rei Halsnæs. Alle hingstane på denne linja i Sverige kan førast bak til Rei Halsnæs sin sonesons son Knast Halsnæs.
(Knast Halsnæs er e. Gnist e. Cæsar Halsnæs e. Rei Halsnæs).
Knast Halsnæs har 4 søner i avl i Sverige: FURUBÄCKS INTER 191, TAFFSNÄS ÅHLE 202, KNASTRO 189 og CHRISTALL 203.
Furubäcks Inter har også sonen ICAROS 236 og sonesonen MAGNE 228 (e. Ismo Kry e. Furubäcks Inter) i avl.

VALEBU – BJUTAN BRUSE:

Sverige har berre ei linje etter Bjutan Bruse (mot to i Norge).
På denne linja er det 2 hingstar; JULIUS 211 og LEMIR 223. Begge desse er e. Lunbrigg e. Briggen e. Bjargjo e. Bjarg e. Bjutan Bruse.

HÅKON – RAPP – LERVIKBLAKKEN – KONG OLA – REIN GUST – ENOK:

Denne linja er lita i Sverige som i Norge. I Sverige er det 3 hingstar på denne linja i avl; ENAR 135 (e. Enok), Enar sin son TEMPERAMENT 227, og SOLHEMS NALLE 127 (e. Vilgot e. Enok).

BERGFAST:

Som sagt i innlegga mine over, så er ein i Norge gått over til å kalle denne linja for Bagge-linja, fordi alle Bergfast-hingstar i Norge kan førast tilbake til Bagge (e. Bamse e. Malm e. Bergfast). Dette vert feil i Sverige, fordi de også har ei linje gjennom Bergfast - Frimann – Porat, som vi diverre ikkje har meir i Norge.

BERGFAST - MALM – BAMSE – BAGGE:

Denne linja har de berre ein hovedgrein på i Sverige (mot 2 i Norge), nemmeleg den som går gjennom Bagge – Gullring – Grabb. Det er 2 avlshingstar på denne linja i Sverige. SOLHEMS MYCKLE 225 er e. Myklar e. Astron e. Grabb. LYSLUGGEN 194 er e. Søgnar e. Nygårdsblakken e. Bjørkar e. Rossar e. Grabb.

BERGFAST – FRIMANN – PORAT:

Denne linja finst ikkje meir i Norge. (Dei siste premierte hingstane på denne linja her i Norge var fødd tidleg på 1970 – talet).
I Sverige er det ein hingst på hingstelista frå denne linja: LEO 220 (e. Jölster e. Pan e. Fjordprins e. Fjording e. Kleppang e. Nupar e. Porat).

ØYARBLAKKEN – DYRE:

I Norge går linja frå Øyarblakken – Dyre berre gjennom Dyre – Safir – Hosar.
I Sverige har de ikkje greina frå Safir – Hosar.
På hingstelista i Sverige står det ikkje ein einaste hingst på Øyarblakken-linja no……

OPPSUMMERING, TAL HINGSTAR FRÅ ULIKE LINJER:

HÅKON JARL – 42 HINGSTAR
HÅKON – 3 HINGSTAR
BERGFAST – 2 HINGSTAR
ØYARBLAKKEN – 0 HINGSTAR.

Og:
HÅKON JARL gjennom TORBJØRN: 34 HINGSTAR
HÅKON JARL gjennom VALEBU: 8 HINGSTAR.

Og:
TORBJØRN gjennom DALE JARL - LIDAREN: 20 HINGSTAR.
Av dei gjennom FELDER: 17 HINGSTAR
Av dei gjennom GRÅMANN: 1 HINGST
Av dei gjennom ASKOV: 2 HINGSTAR
TORBJØRN gjennom ERNAR - ERNARSON: 9 HINGSTAR
TORBJØRN gjennom SØLVE: 2 HINGSTAR
TORBJØRN gjennom SKREIEN – OLA GIK: 2 HINGSTAR
TORBJØRN gjennom SØLLVARD: 1 HINGST.

Og:
VALEBU gjennom REIDULF REE – REI HALSNÆS: 6 HINGSTAR
VALEBU gjennom BJUTAN BRUSE: 2 HINGSTAR.

Synes tallene snakker for seg sjølv…..

LITT MEIR (fortsettelse på innlegget over):

Det ser ut til at spreiinga av hingstar på ulike linjer er like skeiv i Sverige som i Norge.
Ein bør oppfordre til å bruke hingstane på linjene frå Håkon, Bergfast og Øyarblakken (viss det finst att noko der).

På Håkon – linja ser Enar og Solhems Nalle ut til å vere av det eg kallar ”rein norsk stamme”, og difor er dei ekstra interessante (sett frå eit bevaringssynspunkt). Solhems Nalle er også av ein grein frå Enok som ikkje finst i Norge.

På Håkon Jarl – Valebu – linja er det hingstane frå Bjutan Bruse som er mest interessante i hingstelinjesamanheng.

På Håkon Jarl – Torbjørn – linja er det hingstane frå Skreien og Søllvard som er mest interessante. Cheen Femtio bør også vere interessant, og Kim Hero (som også er ”rein norsk”).
Assar Nussebo tilhøyrer også ein hingstelinje litt utanom det vanlege.

På Bergfast-linja er alle hingstane interessante. Lysluggen er rein norsk, og dessutan av ein veldig sterk morsslekt, som eg må skryte litt av! (Morsslekta er utvikla her i min heimkommune / bygd, og kallast ”Einevoll-slaget” eller ”Helgås-slaget”).
Eg har også kjent både far og farfar til Lysluggen, og det var veldig snille og greie hestar. Mormora til Lysluggen og: kjempesnill! (Og pen, og med gode bevegelser)….

”REIN NORSK STAMME”:
Kva meiner eg med det? Jo, eg meiner hestar som kan føre alle sine stammødre og stamfedre tilbake til hestar fødd før 1980 som står i dei norske stambøkene for fjordhest.
Etter 1980 har det nemmeleg kommet diverse utenlandske fjordhestar (danske fyrst og fremst) til Norge. Det begynte i 1980, med at Rei Halsnæs sto i avlen i Sunnfjord (Sogn og Fjordane). Seinare kom Aser, Gårdens Tico og fleire. Og ein mengde med etterkommarar etter desse gjekk inn i avlen.
Ene kom frå Sverige til Norge på 80-talet, men han reknar eg som ”rein norsk”, for der kan alle hestane på stamtavla førast tilbake til Norge før 1980.

Eg har ikkje dei danske (eller svenske) stambøkene. Men eg har forstått det slik at de i Sverige har begynt å avle fjordhest frå importerte norske og danske hestar, og at dei svenske fjordingane difor kan føre stammene sine tilbake til norsker eller danskar, og ikkje til ukjente svenske ”landhestar”(??)

I Danmark var det vel litt annaleis. Dei kom i gang med import av fjordhest tidlegare, og frå Norge reiste det tusenvis av fjordhestar til Danmark (og også til Tyskland og Polen).
Det ser ut til at ein del av dei hestane eg finner lengst bak i dei danske stammane (til dømes stammen til Rei Halsnæs) er av ukjent opprinnelse og avstamning, og ikkje har noko med Norge å gjere. No veit eg jo ikkje dette sikkert, sidan eg ikkje har dei danske stambøkene. Men eg vil tru at desse hestane kan ha vore fjordblandingar eller hestar av ukjent rase.
Og for meg er den ekte norske fjordhesten den hesten som vart avla fram i Norge frå ca 1850 og framover. Sjølvsagt har også den innslag av døl, fullblods, tcherkesser og diverse, men det gjelder alle. Eg synst ikkje det er naudsynt å blande inn enno meir utenlandsk (dansk) blod.

Eg veit at mange vil vere ueinige med meg, men eg trur det er viktig å behalde ein stamme av ”rein norsk fjordhest”. Og ikkje berre ut frå tanken om reint blod, men også ut frå eit bevaringssynspunkt.
”Danskehestane” (og spesielt Rei Halsnæs-stammen) finst vel etterkvart i rikelege mengder i alle land som driver med fjordhestavl. Dermed kan innavlsproblemet auke.
Eg trur også det kan vere både viktig og strategisk lurt for land som Norge (og Sverige!) å ha ein spesiell og unik fjordheststamme, med mest mogleg reint norsk blod. Det kan også føre til auka etterspørsel på eksportmarkedet. (Viss vi kan tilby noko som dei andre ikkje har).

Eg veit at mange fyrst og fremst er opptekne av bruk og sportsprestasjonar, og der er ofte ”danskehestane” overlegne. Sjølv er eg meir oppteken av bevaring for ettertida, og det spesielle og unike med fjordhesten som rase i forhold til andre rasar. Fjordingen er allsidig (kan brukast til alt), og det er viktig!

Håpar nokon tenker litt som eg, og brukar hingstar frå sjeldne linjer. Og gjerne reine norskætta hingstar til reine norskætta merrer!........

Eit par svenske hingstar som har vore nemnt, men som ikkje står på hingstelista:

PRIFFE.
Fekk lyst til å skrive litt om den hingsten. Stammemessig er han eit gullkorn. Heilt unik og fantastisk… Åhhhh. Hadde berre den hesten gått i avl, og hadde eg berre budd litt nærare Sverige, så skulle eg ikkje nølt eit sekund med å bedekke merra mi med han (og håpet på hingsteføl!).
For det eine så er hingstelinjen spesiell (Priffe e. Frej e. Solve e. Mass e. Jensar e. Kleppar e. Ørstingen e. Porat e. Frimann e. Bergfast).
For det andre så er stammen (etter kva eg kan sjå) rein norsk. Ikkje ein einaste danskehest, samtlege gener kan førast til dei norske stambøkene, og norske importer frå før 1980.
For det tredje så er Priffe heilt utan Torbjørn i stamtavla, og med Valebu berre ein gong.
(Eg har ingenting i mot verken Torbjørn eller Valebu, men når dei går att både 8 og 10 gongar på ein stamtavle, så er det ikkje heilt heldig med tanke på innavl).
SUKK….. At Priffe i tillegg er ein flott køyrehest trekker jo ikkje akkurat ned på inntrykket…

PEGASUS.
Det vart nemnt at han var kastrert, men det kan vel kanskje finnes hingstar etter han som skal stilles ut?
Viss det er den rette Pegasus eg har funnet stamtavle på, høyres det og ut som ein spennande hingst. Han tilhøyrer Øyarblakken si hingstelinje, gjennom Øyarblakken – Dyre – Linjar – Tyko – Toddy – Frojd – Pegasus.
Eg finner Torbjørn 1 gong og Valebu 1 gong i stammen. Det er lite (og dermed positivt!).
Eg trudde fyrst stammen var rein norsk her og, men etter dei opplysningane eg fekk frå Jejan, så er det minst ein danske med i stammen (Leif Möllegard D 228). Er det nokon som veit noko om stammen hans? (Viss den er rein norsk, så er alt ok. Elles så er nok ikkje Pegasus ein hingst eg med mine kriterier ville hatt som fyrstevalg å bruke (sjølvom danske-innslaget uansett er veldig lite!)).

Tjena Lycka!
Å när kommer du med Tamlin å kör lite snöplog?:D :devil:

När sambon var in till stan igår, smet jag å Storm ut med timmersaxen själva. Lilla stocken hade frusit fast vid första försöket. Jag sparkar till den å sen drog Storm hem pinnen. Vi avslutade med att köra upp på lon med sax å draglinor. Efteråt stod han å fundra vid elstängselöppningen i en tio minuter, innan han gick till polarn å rundbalen. Det är fascinerande när man börjar få kontakt på riktigt:)

Annars tror jag ju att hingstlinjer är en vägledning, men ändock kuriosa för att behålla avelsmaterialets genetiska bredd. Det finns nog inga genvägar, man måste kolla stamtavlan.
Vi gick en avelskurs för Fjordhästföreningen för några år sedan. De hade en ganska bra tes hur man både håller bredd och kvalite på aveln; "Unga oprövade hingstar på förärvningssäkra äldre ston och unga oprövade ston på förärvningssäkra äldre hingstar..." De sa det kanske inte ordagrant så, men på ett ungefär så.

Lite nya stamboksstudier apropå Pegasus 209.

Han hör till Öyarblakken i och med att han är e. Fröjd 148, e. Toddy 111, Tyko 8, Linjar1, Dyre N1059.

På stosidan finns Håkonlinjen representerad i och med Enar 135 och Ene 55, samt Bergfastlinjen med sina hingstar Tonic 147, e. Björgar 87, e. Grabb N1651.

Håller med Klyktattaren, var på samma avelskurs och den inspirerade mycket(Tack igen Helena). Jag minns detsamma. Välj en gammal säker hingst till oprövade ston och oprövade hingstar till gamla säkra ston.

Vi har funderat länge på en snöplog, det är mycket att skotta här.

Nu har jag printat ut alltihop och ska fundera resten av vintern. Vilken hingst ska jag använda till mitt oprövade sto e. Tölve 210 ue. Klappre 77?

Vi kanske måste säga åt Karin att hon borstar av Priffe till våren!

Jejan skrev:
Håller med Klyktattaren, var på samma avelskurs och den inspirerade mycket(Tack igen Helena). Jag minns detsamma. Välj en gammal säker hingst till oprövade ston och oprövade hingstar till gamla säkra ston.

Vi har funderat länge på en snöplog, det är mycket att skotta här.

Nu har jag printat ut alltihop och ska fundera resten av vintern. Vilken hingst ska jag använda till mitt oprövade sto e. Tölve 210 ue. Klappre 77?

Vi kanske måste säga åt Karin att hon borstar av Priffe till våren!
Vem är du då?
Blev ju nyfiken nu, var också med på kursen. :)

Ja, fast Priffe skulle väl befinna sig som körhäst i Skåne nu, så det blir ju lite långt. Men skulle säkert damma av honom om nog intresse finns.
Klyktattaren som hälsar det, han pratade med henne för några dagar sedan.

Jag är själv lite fundersam på vad det skulle kunna bli den dag det blir aktuellt att betäcka Lärka igen, skulle inte haft något emot Tamlins gång och temperament. Fyndig Salut vart jag förtjust i när vi var och hälsade på där, bättre ben behövs deffinitvit på henne.
Men men det är inte aktuellt nu, först ska hon jobba.

Vithårig, från Sörmland, medlemskap i Östergötlands Fjordhästförening.
Vi talades vid i spöregnet en stund i somras på SM, vi försökte få fjutt på vår lilla engångsgrill under ett paraply.

Jejan skrev:
Vithårig, från Sörmland, medlemskap i Östergötlands Fjordhästförening.
Vi talades vid i spöregnet en stund i somras på SM, vi försökte få fjutt på vår lilla engångsgrill under ett paraply.
Aha! :)
Då är jag med på planen.

Ja, Pegasus 209 är kastrerad och såld som körhäst, det blev inte mycket efter honom, och inga hingstämnen mig veterligt. Pegasus pappa, Fröjd 148, finns ju i livet om man är intresserad av att för det blodet vidare, har dessutom fått ny ägare och därmed betäckningsstation 06.

Priffe 161 skall enligt hörsägen befinna sig i Skåne även han, men om det skall betäckas med honom vet jag inte, är dock inte alls säker att han passar det skånska stomaterialet. Han är ju rätt tung och lågställd och grov i halsen, ngt som flera skånska ston också är.

Hade Cristall 203 på station 04, och har sett många fina fölungar efter honom i år. Jättefin hals och halsansättning med mycket bra gång! Även när han sprang fritt såg man vilken takt det fanns i hans trav och galoppen var rund och fin, samlad. Vår egen Troja var han pappa till.

lycka skrev:
Ja, Pegasus 209 är kastrerad och såld som körhäst, det blev inte mycket efter honom, och inga hingstämnen mig veterligt. Pegasus pappa, Fröjd 148, finns ju i livet om man är intresserad av att för det blodet vidare, har dessutom fått ny ägare och därmed betäckningsstation 06.

Priffe 161 skall enligt hörsägen befinna sig i Skåne även han, men om det skall betäckas med honom vet jag inte, är dock inte alls säker att han passar det skånska stomaterialet. Han är ju rätt tung och lågställd och grov i halsen, ngt som flera skånska ston också är.

Hade Cristall 203 på station 04, och har sett många fina fölungar efter honom i år. Jättefin hals och halsansättning med mycket bra gång! Även när han sprang fritt såg man vilken takt det fanns i hans trav och galoppen var rund och fin, samlad. Vår egen Troja var han pappa till.
Ha! då fungerade mitt minne då både angående Pegasus och Christall, inte illa.
Ja enligt Karin själv så är ju Priffe i Skåne, så det borde ju inte vara en hörsägen ;)

Hmmmm.... har läst och läst Inger G.s inlägg och är inte helt säker att jag klarat av det norska språket helt och fullt, tittar dessutom fortfarande på det där med hingstlinjerna som inte heller riktigt stämmer med inlägget ovan (tyvärr har jag börjat jobba igen så det hinns inte med så mycket datasittande längre!).
Nåt som gör mig oerhört frustrerad är att Inger G och troligen andra norrmänn också tycker sig ha option på de riktigt fina fjordhästarna(trots en omvittnad stor korningsavel på 1800talet), pratar jag sedan med mina grannar på andra sidan sundet så har de exakt samma uppfattning om sitt avelsmaterial. Vad har då vi svenskar gjort för fjordhästen under de år vi har haft förmånen att ha fjordhästar i Sverige. Inget tydligen... Det är storebrorsmenatlitet från båda hållen.:devil: :mad:
Nu kanske det till och med blir så att vi och andra EU länder inte heller kommer att ha Norge som moderland för rasen utan kanske skall rätta oss efter de normer som finns för rasen i Holland i stället!!???
Apropå hingstlinjer så är det kanske så att det som finns kvar, ex på det vi i Sverige kallar Öyarblakkenlinjen, dvs Pegasus, Fröjd och Solhems Nalle inte var av någon större kvalitet och kanske inte var värt att bevara?? Solhems Nalle betäckte mängder av ston i sin glans dagar, men vad blev det kvar? Vi använde honom själv 2 gånger till det gamla stoet och dom var väl helt ok, men inga höjdare (hon är Elitprem). Har haft mängder av avkommor till honom på in och tillridning, jättevackra och otroligt sammarbetsvilliga, men exteriört inga höjdare.
Håkonlinjens Enar 135, har även han haft mängder med ston, guldkornen blev väl Temperament och Furubäcks Seger, av samma stostam som dessa blev det en handfull diplomston också, men annars inget utöver. (har haft avkommor efter Enar också).

Att det skulle vara större risk för inavel om man låter vissa hingstlinjer försvinna måtte väl ändå vara en utopi, det finns ju trots allt en mamma också till hingstarna, min egen hingst ligger tex 10 genarationer bak på Håkon Jarlshingstlinje och det känns VÄLDIGT långt...

Så måste jag rätta mig i ett inlägg ovan! Det är ang Fröjd, pappa till Pegasus, han är inte såld utan det är hans stallkompis Sindarve Tulling som numera finns uppåt landet!! Ber tusen gånger om ursäkt!

är inte helt säker att jag klarat av det norska språket helt och fullt, tittar dessutom fortfarande på det där med hingstlinjerna som inte heller riktigt stämmer med inlägget ovan

Dere får berre spørre viss det er ting som er vanskeleg med det norske språket! :)

Elles så forstår eg at det kan virke litt forvirrande med ulike beteiknelser på hingstelinjene. :confused:

Altså:

Det de i Sverige kallar HÅKON-LINJA kallast i Norge for BARONEN-LINJA eller ENOK-LINJA. Det går igrunn ut på det samme.
Baronen var far til Håkon. Håkon var farfars farfars far til Enok (Håkon – Rapp – Lervikblakken – Kong Ola – Rein Gust – Enok).
Det er BERRE gjennom ENOK vi har denne linja (i Norge og Sverige), difor er det like rett å kalle den Enok-linja.

Det de i Sverige kallar BERGFAST-LINJA, kallast ofte for BAGGE-LINJA i Norge.
Det er fordi alle hingstane på denne linja i Norge kan førast gjennom Bergfast – Malm – Bamse – Bagge.
I Sverige bør linja fortsette å heite Bergfast-linja, fordi de ikkje berre har linja etter Bagge, men også ei linje etter Bergfast – Frimann – Porat. (Der finner vi Priffe og Leo).

De de i Sverige kallar ØYARBLAKKEN-LINJA, kallast i Norge ofte for DYRE-LINJA (Dyre var son til Øyarblakken) eller HOSAR-LINJA.
Alle hingstane i Norge på linja etter Øyarblakken kan førast til Hosar. (Øyarblakken – Dyre – Safir – Hosar).
I Sverige har de ikkje linja gjennom Hosar. Derimot har de Fröjd, og kanskje andre (?), som kan førast gjennom Øyarblakken – Dyre – Linjar – Tyko – Toddy .

Det de i Sverige kallar HÅKON JARL-LINJA, har vi for lengst splitta opp i to i Norge. Nemmeleg VALEBU-LINJA og TORBJØRN-LINJA.
Håkon Jarl – Gloppang – Dragjord – Blom – Torbjørn
Håkon Jarl – Gloppang – Groven – Osram Gjerstad – Valebu
Etter kva eg har forstått, så er det berre hingstelinjene frå Valebu og Torbjørn de har i Sverige og Danmark også, av Håkon Jarl-linjene.

Att det skulle vara större risk för inavel om man låter vissa hingstlinjer försvinna måtte väl ändå vara en utopi, det finns ju trots allt en mamma också till hingstarna, min egen hingst ligger tex 10 genarationer bak på Håkon Jarlshingstlinje och det känns VÄLDIGT långt...

Eg er heilt einig i at det kjennes dumt å sjå etter hingstar som ligger 10 generasjonar bak.
Difor prøver eg helst å finne fellesnevnere som ligger mykje lenger fram i tid, og dermed mykje nærare dagens hestar.

Det eg meiner, er at viss ein hingst høyrer til hingstelinja frå Håkon Jarl, så har han garantert enten Valebu eller Torbjørn nokre få generasjonar bak (2-8 generasjonar ca) i hingstelinja.
Det er også nokså sannsynleg at du då finner enten Felder, Ernarson eller Rei Halsnæs bak på hingstelinja. (Av 48 hingstar på hingstelista i Sverige finner du ein av desse tre i 1-6 ledd på stamtavla hos 32 av hingstane! Berre 16 hingstar eller 1/3 er ikkje i linjene etter desse tre. (Og dei levde for ikkje spesielt lenge sidan. Ernarson var fødd i 1977, Felder i 1967 og Rei Halsnæs i 1971.) I tillegg finner du dei også svært ofte fleire gongar elles på stamtavlene…..)

Og viss då mange av dei alternative linjene skulle gå ut (slik ein ser ein stor tendens til!), så vil vi kanskje om få år BERRE ha att linjene frå Rei Halsnæs, Felder og Ernarson. Og alle merrene vil også høyre til dei samme linjene. Då KAN vi faktisk få eit innavlsproblem.

Men det er altså ingen vits i å sjå på for eksempel Håkon Jarl, som ligger så langt bak.
Ein må sjå på hingstar i nyare tid som er mykje brukt, og kva betydning dei har og kjem til å få.

Nåt som gör mig oerhört frustrerad är att Inger G och troligen andra norrmänn också tycker sig ha option på de riktigt fina fjordhästarna(trots en omvittnad stor korningsavel på 1800talet), pratar jag sedan med mina grannar på andra sidan sundet så har de exakt samma uppfattning om sitt avelsmaterial. Vad har då vi svenskar gjort för fjordhästen under de år vi har haft förmånen att ha fjordhästar i Sverige. Inget tydligen... Det är storebrorsmenatlitet från båda hållen.

Når det gjelder fjordhesten i Norge i forhold til fjordhesten i Danmark og i Sverige, så trur eg nok ikkje at fjordhesten her i Norge er så veldig mykje betre enn andre plassar.
Både i Sverige og i Danmark har de nok fjordhestar med langt større sportsprestasjonar. Eksteriør og bevegelser er de også gode på.
Det vi nok er best på i Norge, er det såkalte ”fjordhestpreget”.
I Danmark har dei bevegelsene, og i Sverige har de beina… (Det er no det eg har høyrt i alle fall…)

Men eg er litt nøye på dette med stamme.
Eg kan jo prøve å forklare det.
Når eg leitar opp stamtavlane til mine fjordhestar, så likar eg å kunne gå så langt bak eg greier. Det eg vil finne då, er hingstar og merrer som er fødd i Norge (på Vestlandet), med ukjente foreldre.
Sjølvsagt finner eg nokon andre og. Nokre ”dølehestar” med opprinnelse på det norske Østlandet, og til og med nokre med orientalsk og ”eksotisk” bakgrunn…. Men desse hestane går det ikkje an å unngå. Dei finst på ALLE fjordheststamtavler i dag, og har gjort det lenge….
Alle desse andre med ukjent opphav er (stort sett i alle fall) etterkommarar av den hestetypen som har levd på Vestlandet i hundrevis (og tusenvis) av år. Den ekte norske fjordingen.

Viss eg derimot finner hestar på stamtavla der alle spor ender på ein dansk bondegard på 1930-talet eller noko, så likar eg ikkje det heilt…. I alle fall ikkje viss det er mange hestar på stamtavla som har kommet inn på den måten. Og viss desse hestane begynner å gå igjen og igjen mange gongar…..
Så eg vil helst unngå dei, så lenge det faktisk finst att ”rein norsk” fjordhest.
Og som sagt: Mange vil sikkert vere ueinige, og det får de berre vere. Eg har sjølv ein valakk med Rei Halsnæs 1 gong på stamtavla, og det er verdens beste og snillaste hest….
Men merra mi er ”heilnorsk”, og av det kjente ”Kleppe-slaget” (for dei som kjenner til merrafamiliene i fjordhesten).

Kan jo prøve å samanlikne med den svenske gotlandsrussen. I den vart det jo kryssa inn eit par hingstar av annen rase for lenge sidan (Khediven og Olle). Eg går ut i frå at desse finst på alle russ-stamtavler i dag, og dermed er ein del av rasen.
Men kva ville de synst var mest ”ekte” russ: Ein som stammet frå ukjente hestar fødd på Gotland, eller ein som også stammet frå diverse ukjente hestar frå Norge eller frå Danmark? Hm.

Apropå hingstlinjer så är det kanske så att det som finns kvar, ex på det vi i Sverige kallar Öyarblakkenlinjen, dvs Pegasus, Fröjd och Solhems Nalle inte var av någon större kvalitet och kanske inte var värt att bevara?? Solhems Nalle betäckte mängder av ston i sin glans dagar, men vad blev det kvar? Vi använde honom själv 2 gånger till det gamla stoet och dom var väl helt ok, men inga höjdare (hon är Elitprem). Har haft mängder av avkommor till honom på in och tillridning, jättevackra och otroligt sammarbetsvilliga, men exteriört inga höjdare.

Eg kjenner ikkje til desse svenske hingstane, og veit ikkje korleis dei ser ut.
At ein hingst ikkje får premierte sønner etter seg, kan komme av så mykje.
Hesten kan vere dårleg, han kan stå i feil distrikt, bli brukt til feil merrer, avkomet blir ikkje stilt ut osv.
Nokre hingstar gir også veldig mange gode døtre, men ingen gode søner.
I tillegg har nok motene og kva avlsleiinga liker litt å seie. Dette har nok med kva retningslinjer avlsleiinga legger opp til sjølv og. Viss dei har gitt ein hingst eller hingstelinje mange høge premiegrader, er det lett å premiere avkom høgt. Det viser jo at dei holder den kursen dei har staka ut!
Viss dei premierer hingstar frå ukjente stammer, så føler dei kanskje at dei gir signal om at dei er usikre og vinglete….?
:confused:

Jag har två alternativ:
1. Jag skickar upp Tammis och DU kör snöplogen...
2. DU och SNÖPLOGEN kommer ner hit och plogar fram hästtransporten så jag kan åka och hämta mitt nya hingstämne (ha,ha) - Håkon Jarl linjen....
Själv stannar jag inne och går i ide tills Skåne blir snöfritt igen!!!

Grattis till din härliga unghäst! Visst är det roligt när man hittar tråden och kan börja kommunicera med dem, tonåringarna! Visst har du hittat din efterträdare till gammelstoet nu?
Misstänker att sambon gjort processen kort med dig om hon visste vad du hade för planer, för känner jag dig rätt så var det inte en slump, eller?

Håller nog med om det ni fick lära på kursen, gick själv nåt liknande för herr Lockwall för några år sedan, visserligen inte om fjordhäst men ändock, dock tänker jag ju lite i grisavelsbanor också, unga säkra ston med bra härstamning - unghingst med bra och säker härstamning, bra exteriör = snabba avelsframsteg.
Sen är det väl inte fel att se till att de unga hingstarna kommer fram med avkommor så att man snabbt kan se vad de går för.
Hilde, ena treåringen är ju betäckt med Björkhems Xerxes (unghingst), spännande att se vad det blir!

För mig är och förblir hingstlinjerna kuriosa, hörde om en russparning för några år sedan mellan två helsyskon för att ev hålla liv i en hingstlinje, och så gjorde vi när jag sysslade med Hampshire (grisras) avel för femton år sedan också, är detta ett steg att gå? Hur hästhistorien slutade vet jag inte, men vi stod med en kull på 10 smågrisar där 6 var svartvita som hampshiren, 3 var härligt chokladbruna som en durocgris och den siste var vit med riktig yorkshiregrislook...

Nu kanske det till och med blir så att vi och andra EU länder inte heller kommer att ha Norge som moderland för rasen utan kanske skall rätta oss efter de normer som finns för rasen i Holland i stället!!???
Nä! jag tycker USa eller Canada kan få bli det, så kan vi ta ut samma priser som dom :idea: Fungerar säkert så :angel:

Apropå hingstlinjer så är det kanske så att det som finns kvar, ex på det vi i Sverige kallar Öyarblakkenlinjen, dvs Pegasus, Fröjd och Solhems Nalle inte var av någon större kvalitet och kanske inte var värt att bevara??
Det var väl lite så jag funderade när jag skapade tråden, alltså om en hingstlinje är på utdöende, vad beror det då på?
Att den kanske inte hade så mycket att ge?
Hur mycket är mode i det som avlas?
Jag är själv rätt löjligt ovetandes om moden (både på hästar och kläder :D ), eller kanske bryr mig inte så mycket.
Visst vill jag försöka få fram avkommor med bättre och bättre avkommor.
Men vadf är en bättre? Tja du Lycka (+ Knabstruppern vi hade här) har fått mig att uppskatta gångarter.
I övrigt är det väl psyke som är rätt viktig bit för min del, även om det inte direkt visar sig på exteriörpoängen.

Ja 10 generationer kännslite väl långt bak, klu som kuriosa ja! men nä, för att undvika inavel känns det viktigare att studera stammen på båda sidor.
Synd bara att det ska vara så svårt att få tag på Danska stamböcker. :eek:

Så måste jag rätta mig i ett inlägg ovan! Det är ang Fröjd, pappa till Pegasus, han är inte såld utan det är hans stallkompis Sindarve Tulling som numera finns uppåt landet!! Ber tusen gånger om ursäkt
Att du bara törs komma och fara med osanningar sådär, hmpf vet hut! ;)

/Kattis (som fått överdos av syre efter längre tur med sladden)

Inger en annan fundering då, vart köper man Norska stamböcker?

Norske stambøker kan du bestille hos Norsk Hestesenter. Heimesida er www.nhest.no og e-postadressa er nhest@nhest.no

Der får du bestilt stambok 24 - 47 (men nr 34 og 35 er utsolgt, og kanskje fleire og sidan eg kjøpte mine for 6-7 år sidan).

Stambok 1 - 23 er omtrent uråd å få tak i. Eg har fått tak i nokon brukt, og lånt nokre. Men eg manglar fortsatt nokre.

Ps: Det er berre å spørre viss de lurar på spesielle hestar, så kan eg prøve å svare. (Eg har kjentfolk å spørre som har alle stambøkene frå 1-23, så det GÅR AN å finne ut om dei hestane og...)

Sjølv får eg sjå til å få bestilt meg svenske og danske stambøker. Dei har eg lyst på!

IngerG skrev:
Kan jo prøve å samanlikne med den svenske gotlandsrussen. I den vart det jo kryssa inn eit par hingstar av annen rase for lenge sidan (Khediven og Olle). Eg går ut i frå at desse finst på alle russ-stamtavler i dag, og dermed er ein del av rasen.
Men kva ville de synst var mest ”ekte” russ: Ein som stammet frå ukjente hestar fødd på Gotland, eller ein som også stammet frå diverse ukjente hestar frå Norge eller frå Danmark? Hm.
För att fortsätta liknelsen med russen så var det så att det användes under 50-talet ett par welsh-hingstar i russaveln just för att undvika inavel. Fortfarande efter 50 år marknadsför en del sina russ som welshfria trots att det var sagt att alla skulle räknas som russ.

Jag tycker inte det gör något om hingstlinjerna är "tunna", har få hingstar, bara de blir kvar. Som jag skrev tidigare finns det bara två grenar inom nordsvensken och dölen. Skillnaden mellan nordsvensken och dölen i det fallet är att det är betydligt längre sedan de nordsvenska hingstlinjerna grenade upp sig jämfört med dölens. Inom dölen går mycket tillbaka på Gjestar och det har norrmännen fått äta upp att de gick så ensidigt på honom. Därför har de varit tvungna att blanda in kallblodstravare och på senare år även nordsvenska hingstar. De har också tagit en udda hingstlinjen väl till vara, den över Hallingborken.

Förstår ni nu? Om man använder för få hingstlinjer kan man hamna i inavelsproblem om man inte ser upp. I så små populationer som det rör sig om får man vara vaksam så man inte går in i en återvändsgränd.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 624
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka