Titta pa Texas och Lousiana's oversvamningar just nu, eller har i Oregon dar 100,000 hektar har brunnit, och fortfarande brinner, eller alla andra naturkatastrofer runt ens egna lilla lugna vra ... eller hela varlden. Hjalp organisationer som Roda Korset ar FANTASTISKA men benover ett oandligt antal volunteers for att kunna organisera och fa fram hjalpen aven om man inte ar pa plats.
Under brander i Florida vintern 1998 (eller var det 1999?) var det stora brander i hela staten. Bara i min kommun brann over 40,000 hektar, 87 hus brann ner (och manga fler blev skadade) och sa sag varje kommun i staten ut. Det var da jag larde mig hur fantastiskt vardefulla alla hjalp organisationer ar, och hur de skriker efter manniskor att volunteer sin tid och engagemang.
Roda Korset var dar nar de forsta evakuerings ordern kom ... (jag tog in tva familjer som bodde i brandens vag, men vars hus klarade sig och vi hjalpte alla till med logistik och vad vi kunde) Fema, den statliga organisationen kom senare, den var mer tunggrodd som de flesta statliga organisationer runt varlden, men bestamde da att lagga om sina rutiner.
Fema har andrat mycket sedan dess och bygger ocksa mycket pa Volunteerer i sina naromraden numera. Jag ar en "certifierad Fema Disaster Assistant" in Animal Rescue. Ett antal klasser jag tagit som volunteer for att jobba som volunteer)
I alla handelser, det finns manga, manga satt att vara solidarisk mot samhallet och "dra sitt stra till stacken" om det ar vad man vill gora.