Hemmafruar utan barn?

Menar du att betala skatt? För det gör jag.
Det räcker inte, utan jag menar även att rent handgripligen göra sådant som behövs i samhället.
Därför att det behövs människor som utför uppgifterna som behöver utföras.
Även volontär-arbete fyller ju på många sätt det behovet.
Jag kör bussen med människor som behöver komma till och från sina arbetsplatser och skolor, det känns både viktigt och meningsfullt.

Nej det gör jag inte.
Och förutom egna erfarenheter så såg jag ett program på tv för några år sedan, där ett jobb var att sitta på en stol och skala bananer till barnmat hela dagarna. Hur seriöst man än tar det, vilken utveckling och utmaning finns det i att sitta och skala bananer en hel dag? Väntar med spänning...
Vilka extrema exempel... Så du blir bananskalare om du "tvingas" försörja dig själv?
Om det finns sådana västerländska arbeten där du utan byten till andra arbetsuppgifter under dagen sitter på en stol och skalar banan... Vilken disciplin! Den vill jag ha!

Visst finns det det. Men jag skulle hellre ha ett sådant än det dötrista, monotona hushållsarbetet i hemmet. Av det lätt insedda skälet att det förstnämnda är avlönat.

Hear hear.

[anekdot]

Jag minns min karriär som telefonförsäljare, bland det värsta man kan jobba med (och utsätta andra för) enligt många, med ett rätt stort mått av värme. Samma med mina (rätt många) år inom kundtjänst och teknisk support. Inga högstatusjobb på något sätt, varken i anseende eller lön, men det handlar inte bara om hur man har det utan också om hur man tar det. Jag var aldrig den som sålde mest eller hade den största tekniska kunskapen, men jag hade många gånger de nöjdaste kunderna, jag var den som alltid hjälpte andra och detta utan att ta skit varesig från kunder eller chefer. Jag hade en viss yrkesstolthet, även när jag satt i 45 minuter halv åtta en torsdagkväll, tålmodigt lyssnandes på den femte arga kunden den dagen som skulle avsluta ALLT, där jag inte ens gjorde ett försök att ändra på hens åsikter utan just bara lyssnade för att hen kanske nånstans skulle kunna känna att företaget i fråga ändå inte var helt genomruttet och att hens dag inte blev helt förstörd av att jag ringde.

[/anekdot]

Nej, väldigt mycket tvärtom. Faktiskt. Jag har gjort ett flertal försök att komma till tals med dig, men du är så arg, så att jag uppenbarligen misslyckas helt.

Jag är inte ett dugg arg. Alls, faktiskt. Den härskartekniken kan du lägga ner direkt.

Vilka extrema exempel... Så du blir bananskalare om du "tvingas" försörja dig själv?
Om det finns sådana västerländska arbeten där du utan byten till andra arbetsuppgifter under dagen sitter på en stol och skalar banan... Vilken disciplin! Den vill jag ha!

Ja jag skrev att om jag bestämmer mig för att gå ut och jobba så måste jag skala bananer. Citera var jag skrev det tack.

Det var ett exempel på ett jobb som finns, och eftersom det sägs här att alla jobb är utvecklande och utmanande så vill jag gärna höra hur man utvecklas och utmanas.

Du kunde dock inte komma med något.

Visst finns det det. Men jag skulle hellre ha ett sådant än det dötrista, monotona hushållsarbetet i hemmet. Av det lätt insedda skälet att det förstnämnda är avlönat.

Det finns väl mycket man hellre skulle göra än att endast sköta hushållsarbete varje dag. :confused: Har någon sagt att det skulle vara det enda alternativet till ett trist monotont jobb?

Ja jag skrev att om jag bestämmer mig för att gå ut och jobba så måste jag skala bananer. Citera var jag skrev det tack.

Det var ett exempel på ett jobb som finns, och eftersom det sägs här att alla jobb är utvecklande och utmanande så vill jag gärna höra hur man utvecklas och utmanas.

Är det de enda alternativen - skala bananer eller bli hemmafru?
Man löser inte problematiken med ensidiga jobb eller dålig arbetsmiljö med att bli hemmafru.

Du missade hela inlägget alltså.
Ett: Arbete kontra gå hemma. Det du kommer på är att skala banan?
Två: Jag vill se hur det företaget i ett västerländskt land försvarar sin arbetsmiljö.
Tre: Ett arbete med en rejäl utmaning - Disciplin.

Du missade hela inlägget alltså.
Ett: Arbete kontra gå hemma. Det du kommer på är att skala banan?
Två: Jag vill se hur det företaget i ett västerländskt land försvarar sin arbetsmiljö.
Tre: Ett arbete med en rejäl utmaning - Disciplin.

+ @stjarnhimmel

Du missade ju hela inlägget. Det talades om arbeten som är monotona och varken utmanande eller givande, @Riru gav ett exempel på ett sådant. Riru menade inte att de enda alternativen för henne är att gå hemma eller skala bananer. Riru menade inte att skala bananer är det enda alternativet för hemmafruar. Kom igen nu. Det är verkligen inte så svårförstått.

+ @stjarnhimmel

Du missade ju hela inlägget. Det talades om arbeten som är monotona och varken utmanande eller givande, @Riru gav ett exempel på ett sådant. Riru menade inte att de enda alternativen för henne är att gå hemma eller skala bananer. Riru menade inte att skala bananer är det enda alternativet för hemmafruar. Kom igen nu. Det är verkligen inte så svårförstått.
Men vad har de arbetena med diskussionen att göra?
Så du tycker det finns arbeten som inte är lockande att ha. Vad har det med hemmafruar att göra?

Håller med. Och den löser liksom bara ändå en enda aspekt på problemet; pensionsersättningen.

(För vissa hemmafruar löser dock en extrem arbetsbelastning för mannen ytterligare ett grundläggande problem; att man inte tycks särskilt intresserad av att umgås med sin make, det är mest försörjningen och lyx- och latmanslivet som är poängen)
(Man kan nog även hålla öppet för att även så att säga motsatt problem löses på det viset. Dvs relationen med fru och barn är av underordnat intresse för vissa män i karriären, det är mest den sociala och psykologiska trygghet som en familj och ett välordnat hem kan ge som är poängen.)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 681
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 526
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka